Solcellsanläggning klar och redo för komissionering

SM6GXV

QRV: HF, VHF, UHF
Så... Hann precis innan årsskiftet få solcellsanläggningen monterad och provad. "Tyvärr" förbrukade fastigheten inte mer än 11,000 kWh årligen vilket satte en gräns för hur mycket som kan säljas (hittills). Panelerna har distribuerats jämnt över taket, både väst (bilden) och ostsidan. Två slingor med extra kablering förberedd för fler. Mellanrummet på bilden är för att få plats för en skorsten för kommande värmekamin. Efter slutmontering startades anläggningen upp för konfigurering och tester. Vädret var uselt. Tät dimma och skymning men Sveriges elförbrukning sjönk med hela 50W under tiden provet pågick.

Under provdriften smög jag minst sagt nervöst upp till radiorummet, anslöt 2M yagin, blundade, slog på stationen och öppnade mycket försiktigt ögonen. Vattenfallet var mörkblått (inga jul-LED-belysningar påslagna i grannskapet) Fyrarna hördes som vanligt.

Växelriktaren är en Huawei som enligt bekanta visat sig vara "tyst" och som i alla fall igår med den låga effekt den levererade inte gav ifrån sig någon märkbar störning. Installationen är gjord utan optimerare. Plats finns ändå för framtida extra RFI-filter om det skulle behövas. Ett 10 kWh batteri anländer någon gång 2023.

Nätägaren textade precis att anläggningen har godkänts i deras system efter att ha mottagit installationsprotokollen från leverantören.
 

Attachments

  • Westside_Small.jpg
    Westside_Small.jpg
    1,2 MB · Views: 41
Last edited:
Sedär, solel fungerar när man väljer rätt grejor från början...

Det finns alltså "hopp om livet".
 
Fick starttillstånd strax efter lunchtid idag. Då var uteffekten 230W. Jag lyssnade över kortvågsbanden med den T2FD som finns upphängd några meter från närmsta paneler. Ingen störning utöver den (trista) nivå som finns här och fanns sedan tidigare och som jag inte sett komma från den egna fastigheten. En brusmatta med korta mellanrum mellan peakar, kanske bara några kHz mellanrum men som verkar flytta sig över kortvågen i tid. På 3.5 MHz var brusnivån angenämt låg men på 28 MHz väl hög. Den skiljde sig dock inte från vad jag sett då och då sedan tidigare.
 
Grattis till premiären och på årets kortaste dag, då solen står som lägst över vår horisont, några timmar. Då är det bara effekthöjning framöver som gäller. - Lycka till.

/Sven.
 
Ser fram mot erfarenheter och gärna värden på brus/interferensnivåer med anläggningen i full drift.

Dock verkar det som om moderna växelriktare med inbyggd optimerar-funktion
ger mycket låga emissioner. Från en anläggning med 100 kW märkeffekt var de svåra att mäta i flyg-VHF området.
 
Dock verkar det som om moderna växelriktare med inbyggd optimerar-funktion
ger mycket låga emissioner. Från en anläggning med 100 kW märkeffekt var de svåra att mäta i flyg-VHF området.
Det går framåt! Enträget pi..ande på den varma stenen gör att den spricker till slut.
Många strålar, små och stora, dränker till slut även dåliga emissioner ur filterfria optimerare.
 
Grannen har en 10-ish kW-anläggning. Hörs inte. Ska själv få en sån på taket nästa år. Huawei där också. Hoppas på fortsatt låga brusnivåer.
 
Back
Top