Solen och vågutbredningen

SM4FPD

Well-Known Member
Finner ingen rubrik för vågutbredning i forument och väljer den här.

Ville bara tipsa om den utmärkta artikel om solen och det stundande maxet för solens aktivitet som vi kan läsa om på SSA hemsida nu: Föreningen Sveriges Sändareamatörer
Författare SM5VZW
Mycket läsvärt!!!!!

Kanske vi då får uppleva lite fart på de högre frekvenserna i vår sommar och något år framöver.
Det var ju, som många vet, bättre förr med dygnet runt S9 plus från alla världsdelar på 28 MHz, och kanske 50 MHz.
Dubbla räckvidden i tropon 144 MHz låga delen.

När taxiradio och polisradio på 68 - 88 MHz bandet hördes över hela landet. Sporadiska E?

När 27 MHz hade en räckvidd i tropon (markvåg) på max 1 km pga av starka QRM från andra länder.

Då man hörde DX på SET-19 VHF del.......

Visst var solcyklarna bättre förr?
Idag verkar det vara pyspunka på solcykeln.....

de
FPD
 
Det var bättre förr...

Visst var det så.

Solfläcksmaximat 1959 med ett utjämnat solfläckstal på över 200
och därmed ett F2-MUF på i häraden 60 MHz var något alldeles särskilt.

Det var dock före min tid, men det vore inte dumt med motsvarande konditioner igen parat med dåtidens relativt låga störnivå.

Nästa maximum, 1969-71 fick jag dock vara med om. 28 MHz var öppet ibland nästan hela dygnet.
Även sporadisk E-utbredning förekom ganska ofta på somrarna i mitten av 70-talet.

Aktiviteten på 144 MHz mellan testerna var dessutom sådan att även ganska små tropo, aurora och SE-öppningar upptäcktes och kom till nytta.

Ytterligare nästa maximum, 1982 - 83 fick jag se på ganska nära håll inom kommersiell HF.

Minns påtagligt hur FN-sjukhuset i Libanon körde över Stockholm Radio på 26 MHz med styrsändaren (100 mW) med god telefonikvalitet. Telegrafi och ARQ till Sverige kunde man köra med en dämpare mellan exciter och LP-antenn.

Hur det kommande maximat kommer att bli undandrar sig min bedömning.
Det vore dock roligt med lite "fart" på 28 och 50 MHz, bara inte störningarna lokalt kommer att vara sådana att inget hörs på dessa band.


73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
.......

Visst var solcyklarna bättre förr?
Idag verkar det vara pyspunka på solcykeln.....

de
FPD
Ett mynt har ju två sidor.
Det har varit sällsynt bra konditioner på MV de senaste dagarna, eller veckan får jag säga. Jag hade ledigt fram till den 7:e, och fick uppleva dessa goda konditioner. Och de har fortsatt sedan dess och pågår än. Radiostationer i västra nordamerika har hörts på förmiddagarna fram till tolv, och Alaska långt in på eftermiddagen. Förmodligen har en del hört även pacific-stationer.
Det borde betyda att konditionerna har varit minst lika bra på 160- och 80 meter. Tyvärr har jag inte tillgång till någon facilitet som möjliggör att köra DX på dessa band.
 
Den flare som beskrivs var otroligt kraftfull. Jag skrev ut bilden då. Se nedan.

Att jämföra med dagens nivå. Se nästa bild.

Eller när det var som lugnast. Se bilden därpå.

73, Roland SM0BRF
 

Attachments

  • Xrays 20031104.jpg
    Xrays 20031104.jpg
    89,7 KB · Views: 45
  • Xrays 20130110.gif
    Xrays 20130110.gif
    10,9 KB · Views: 33
  • Xrays20080805.gif
    Xrays20080805.gif
    6,6 KB · Views: 42
Last edited:
Den flare som beskrivs var otroligt kraftfull. Jag skrev ut bilden då. Se nedan.

Att jämföra med dagens nivå. Se nästa bild.

Eller när det var som lugnast. Se bilden därpå.

73, Roland SM0BRF
Det måste väl ha varit något fel på mätinstrumentet på den lugnaste bilden?
Den 3:e augusti 2008?
Jag brukar kolla på dessa kurvor ofta, men under sommaren blir det lite mera sällan. Jag har inte samma motivation då.
Just nu skall det vara mycket lugnt i jonosfären. Och ett rakt streck längst ner är det ju förvisso inte.
 
Nej det var nog inget fel på instrumenten. Jag kollade dagligen i flera månader och det var liknande nivåer.
 
2008, var det inte då som cykeln vägrade starta? Det vara långa perioder utan solfläckar. En del började väl muttra om ett nytt Maunderskt minimum?
 
2008, var det inte då som cykeln vägrade starta? Det vara långa perioder utan solfläckar. En del började väl muttra om ett nytt Maunderskt minimum?
Precis, det var därför jag oroligt följde solfläckstalet och "flödet" månad för månad när det aldrig ville vända uppåt.
 
Men har ni provat lyssna? Jag har fått rapporter att i varje fall på 27 körs det Nordamerika var och varannan kväll. Även Australien och Asien och diverse småplutteöar i alla de världshaven körs...
 
Men har ni provat lyssna? Jag har fått rapporter att i varje fall på 27 körs det Nordamerika var och varannan kväll. Även Australien och Asien och diverse småplutteöar i alla de världshaven körs...
Hej!

10m är mycket mera öppet än vad folk tror. Jag har en gammal Kraco junkbox station ståendes som konditionsvarnare och det är ofta det ramlar in lite jänkare på 27 AM. Slår man då på 10 meter CW/SSB så är det ofta helt tyst men det kan vara så att new york repeatern på 29.620 går igenom.


Väldigt kul att jaga sådana öppningar när DX clustret säger att det går inte:p.

73 Håkan SM7WSJ
 
Allting är relativt, under den perioden runt 2008 som SM0BRF skriver om var allt över 20m i princip dött. Jämfört med den perioden så har vi haft super "conds" de senaste åren.

Men de av våra kollegor som varit aktiva under mera intensiva toppar kanske tycker att det är lite "mjäkigt" nu :)

Det hela beror på hur man ser på saken som flugan sa när han gick över spegeln!
 
Last edited:
Solbrus!

Väldigt glädjande att återigen sitta och se hur S-metern vandrar upp och ner likt det man kommer ihåg runt 2001.

Mäter just nu 20 dB solbrus på 144 MHz med min 17,5 dBd antenn. Den opålitliga S-meter står och stampar mellan 5-7 S- enheter då jag tittar in i solen.

Häftigt! 73 Håkan SM7WSJ

PS Månen ligger precis intill så den är obrukbar idag,,,
 
Ett problem är att så få lyssnar och sänder. De sitter och väntar på att clustret skall larma, men eftersom ingen är aktiv, blir det ingenting på clustret. Kolla även
QSO/SWL real time maps - W2L - 28
(klipp och klistra ihop de två raderna till ett URL)

73 de Kjell PB3SM - SM6CPI
 
En annan tanke kan vara att det finns så många bestämda åsikter på vad diskussionsämnet ska vara och vad ett QSO ska innehålla att ingen törs eller orkar sända?
 
Last edited:
Ett problem är att så få lyssnar och sänder. De sitter och väntar på att clustret skall larma, men eftersom ingen är aktiv, blir det ingenting på clustret. Kolla även
QSO/SWL real time maps - W2L - 28
(klipp och klistra ihop de två raderna till ett URL)

73 de Kjell PB3SM - SM6CPI

Har man en liten station, 100W och trådantenn, kan det löna sig att faktiskt sitta och lyssna av DX-segmenten. Har flera gånger knipit en rar station genom att vara först, innan anstormning av de breda gossarna från klustret dykt upp.
 
Back
Top