Solfläckar o dyl

SM6FPG

Fritidskonsulent
Kan någon vänlig själ förklara för mig vad A-index resp K-index är!

SFI förmodar jag är solfläckar och dess inverkan vet jag men hur inverkar A-index resp K-index på konditioner och vilka band som blir bättre resp sämre beroende på värderna.

Idag SFI = 78 A-index = 74 K-index = 3.

Säkert en löjlig fråga men jag ställer den likväl, det fanns inte mig veteligen när jag tog cert och nämndes inte i mitt tidigare aktiva radioliv.
 
Hej Bosse!
För K-index är Wikipedia som så ofta behjälplig K-index - Wikipedia, the free encyclopedia. Dvs K-värdet står för avvikelse i den horisontella komponenten i magnetfältet och avvikelsen kommer sig av joner som har färdats från solen och skapar en ström när de följer "magnetlinjerna" från jordens poler. Jonosfären blir absorberande i stället för reflekterande på kortvåg när jonerna ansamlas i norrskensovalerna.
A-index definieras på ett något invecklat sätt som ett slags medelvärde av k-index över ett antal dagar, men det är inte samma skala. Eftersom de "skadliga" jonerna finns kvar i jonosfären flera dagar efter det att magnetfältet har stabiliserats (dom rör sig inte i flock utan ligger still) visar A-index bättre hur konditionerna är efter en elektromagnetisk storm SOLARCYCLE 24.com. Observera att skräpet samlas i norrskens/sydskensovalen så det är bara signaler som ska passera dessa som dämpas.

För övrigt är det just nu en förskräcklig dämpning av signalerna härifrån medan från Tyskand och söderut kör man t ex VK med S9-signaler på 40m. Här hörs dom inte ens.

Jag brukar kolla det lokala k-indexet i Dombås här: Geomagnetic K-indicies from TGO

73, Roland SM0BRF
 
Last edited:
Tack grabbar, det gav lite kött på benen!

Tack för senast förresten Roland

Det är lustigt vad mycke dom hör nere i Europa och här är knäpptyst.

Roade mig att lyssna på MV tidigt i morse runt 05:30 och hörde en uppsjö av NA stationer, som dock tyna bort en halvtimma senare.
 
Roade mig att lyssna på MV tidigt i morse runt 05:30 och hörde en uppsjö av NA stationer, som dock tyna bort en halvtimma senare.

Kul. Jag har inte tänkt på att vrida ned till mellanvågen när det hörs någon svag jänkare på 160. Vet inte var dom starkaste ligger, men man känner väl igen dom på tugget :-).
 
De amerikanska mellanvågstationerna ligger på 10 kHz kanaler, och det är så man kan indetifiera dem om de är svaga. Sen är det bara att vänta upp nivån, hela natten om så är.
Inernationella mellanvågstationer ligger med 9 kHz kanaler.
Några int och amerikanska kanaler kommer då att sammanfalla.
Jag har för mig jag gjorde en lista över detta. Finns intresse kan jag nog hitta den.
Mellanvåg är ett mycket stort band, och stora skiollander i vågutbredning kan förekomma inom bandet.
Det lär finns några bra markeringsfrekvenser som om man hör spår av ger varning.

Lyssna mer på AM! Med mottagaren i smkal CW kan du höra en svag bärvåg som då kan innebära ett DX.

de
SM4FPD
 
Kan någon vänlig själ förklara för mig vad A-index resp K-index är!

SFI förmodar jag är solfläckar och dess inverkan vet jag men hur inverkar A-index resp K-index på konditioner och vilka band som blir bättre resp sämre beroende på värderna.

Idag SFI = 78 A-index = 74 K-index = 3.

Säkert en löjlig fråga men jag ställer den likväl, det fanns inte mig veteligen när jag tog cert och nämndes inte i mitt tidigare aktiva radioliv.

K & A bevakade jag mycket noga under föregånde solcykel för att kunna vara aktiv 6m och 2m.

Är K temporärt över 5 kan det bli rätt kul vågutbredning på 28, 50 och 144 MHz - men frågan verkar handla om KV (där K = 5 = dåligt )?.
 
Är K temporärt över 5 kan det bli rätt kul vågutbredning på 28, 50 och 144 MHz - men frågan verkar handla om KV (där K = 5 = dåligt )?.

Kan även löna sig att kolla 20m vid midnatt. Ibland öppnar det t ex mot nordamerika. Körde också mitt första QSO med ZL på 160m under en geomagnetisk storm. Våldsamt auroraflutter på de europeiska stationerna men signalerna från ZL var stabila och ovanligt starka. Kanske signalerna letade sig ut under auroraovalen på något sätt.
 
Kan även löna sig att kolla 20m vid midnatt. Ibland öppnar det t ex mot nordamerika. Körde också mitt första QSO med ZL på 160m under en geomagnetisk storm. Våldsamt auroraflutter på de europeiska stationerna men signalerna från ZL var stabila och ovanligt starka. Kanske signalerna letade sig ut under auroraovalen på något sätt.

intressanta iakttagelser, kanske går det att härleda till geometrin på hoppen SM-ZL vid ett visst tillfälle, hur stor hålet i Au ovalen var - samt geografisk position av au ovalen. det måste väl finnas en eller flera D-lagers reflektioner utan Au påverkan.

det verkar vara så med 160m att ju mer man kör där desto mindre förstår man av vad som egentligen styr vågutbedningen.

Finns det nån top-band vågutbredningslitteratur (senare än 2006-2007) innehållande nya rön ?
 
Finns det nån top-band vågutbredningslitteratur (senare än 2006-2007) innehållande nya rön ?

Jag är ingen TB-fantast. Terrängen där jag bor är synnerligen olämplig för vertikal polarisation med berg i dagen runt omkring, men det är kul att försöka ibland.

Jag vet inte om det finns någon ny litteratur, men det finns ju mycket surr på Internet. Tex
160m

Ett fenomen, som jag inte har fattat helt och hållet är "Power coupling":
Re: [Elecraft] OT: 3L rotating 160m yagi

Många var ju skeptiska till 3-elementaren hos OH8X. Jag har letat, men inte hittat någon utvärdering av hur beamen går. Vore ju väldigt intressant att testa teorin.

73, Roland SM0BRF
 
Back
Top