Solfläckar

ham-man

Active Member
Har varit borta från detta forumet i några månader (år) men har kollat runt lite på aktiviteterna på solen och ville dela med mig av några tankar här.

Det är idag den 25 augusti. Jag trodde att minimumet skulle ha cementerats till December 2008 efter som det värde som skall slås är 0.5. Det innebär två små fläckar så är vi där och efter NOAA 1024 så såg det ut som om SC24 hade börjat att röra på sig. Men… Sedan NOAA 1024 så har inte NOAA räknat någon mer fläck. Enligt NOAA så har vi varit fläcklösa nu i 45 dagar. SIDC däremot räknade en fläck den 30 Juli så enligt SIDC så är vi uppe i 25 dagar utan solfläck.

Vi har nu 6 dagar kvar på augusti. Om dessa också är fläcklösa så hamnar minimumet tidigast i februari 2009. NASA har redan gått ut och deklarerat att minimumet var i December 2008 så de måste i så fall dra tillbaka detta vilken kan ju vara lite skadeglatt roligt.

Aldrig tidigare har det varit roligare och spännande och titta på absolut ingenting.

NASA har nu också fått ordning på SOHO. Om en fläck kommer så kan man se den där.

Kommer vi att vara fläcklösa i 6 dagar till? Eller kommer min post här att provocera fram en fläck?

Följ solen på SOHO : Solar and Heliospheric Observatory Homepage
 
Det kanske inte är så konstigt att många gamla kulturer historiskt sett har tillbett solen.
Regndans har vi hört talas om, dvs tvätta bilen så blir de regn och lerigt.
Men soldans?
Efterssom allt skall jäklas , exvis tvättar man bilen så blir det regn, så om alla skiter i kortvågen och inte har någon nytta av solens aktivitet. Ja då kanske den kommer sig.
Ta ner antennerna så kanske det blir konditioner. Ja det där sista vet vi ju.
Utan radio är det världens öppningar.
Liksom om man är bortrest.

Nej fram för en ny solkult, så vi kan blidka solen och få lite fart på den.
Vad gillar solen? Vad skall vi offra? Och var skall vi lägga offren? För att den skall bli glad.
 
Hej Roy!
Ja man kanske skulle till med en soldans eller liknande, för nu är allt försenat.
Inte ett piss på radion vilket gör mig frustrerad när nu äntligen jag börjar få intresset tillbaka.
Men vi håller ögonen på detta! Ska försöka kontra med fler rapporter om tiden tillåter.
 
Vi får trösta oss med att några saker vet vi:

1. DET VAR BÄTTRE FÖRR
2. DET BLIR BÄTTRE SEN (men när, är frågan)
 
Vad är dina predictions för solfläckarna Roy! När tror du det blir lite fart på våran vän "värmaren"
Har du några förutsägelser som du kan dela med dig av?
 
Någon annan som kan komma med ett "riktigt" svar utan jumbo mumbo? Och sägner?
Ingen som har koll på solfläckarna?
 
Någon annan som kan komma med ett "riktigt" svar utan jumbo mumbo? Och sägner?
Ingen som har koll på solfläckarna?
Du har inte låga önskemål du... ;)

Det är nog NASA m fl organisationer som sitter inne med mest info. Inte ens i forskarkretsar verkar det råda klarhet i varför vi har ett längre minimum än normalt.
Det sista är dock nästan inte sant. Visst är detta minimum långt men i våras iallafal så låg vi inom vad som kan anses vara en "normal cykel". 11 år är alltså inte ett absolut mått.

Du har säkert denna länk själv, men jag postar ändå: SOLARCYCLE 24.com / Solar Cycle 24 / Spaceweather / Amateur Radio VHF Aurora Website.

Du får ge dig till tåls som oss andra, solen rår vi inte på.

73 SM0RVV
 
Nej du ham-ham jag vet inget som inte andra vet, har inga hemliga saker att dela med mig.
Jag försökte lätta upp den tryckta stämmningen med lite ironiska skämt, kanske är det det du kallar för jumbo mumbo????????????? I så fall beklagar jag att du inte uppskattde mina ironiska skämt.
Det är nog upp till alla att hjälpa till med att tolka de info som finns att hitta exvis på nätet, istället för att gnälla på saker andra skriver.
 
Vi får trösta oss med att några saker vet vi:

1. DET VAR BÄTTRE FÖRR Just det: Ju förr dess bättre !
2. DET BLIR BÄTTRE SEN (men när, är frågan)

1. DET VAR BÄTTRE FÖRR Just det: Ju förr dess bättre !
 
Back
Top