SM4FPD
Well-Known Member
Jag tar mig friheten att öppan en ny diskussion, med anledning av att det tycks bevisat att vi nu gått in i 24an. Se SSA hemsida SSA - Föreningen Sveriges Sändareamatörer och denna : SpaceWeather.com -- News and information about meteor showers, solar flares, auroras, and near-Earth asteroids
Visst är det spännande, och denna gången har vi nya möjligheter att bevaka vad som händer, för 11 år sedan var ju Internet inte så utbrett.
Vad har ni för förväntningar? Kan vi se någon entusiasm? Finns det framtidstro för hobbyn? Finns det erfarenheter från vad som hände förra gången?
Själv har jag förväntningar på 144 MHz låga delen, Aurora bla.
18 MHz vore kul att satsa lite mer på, och det lär inom några år vara ett nytt band.
28 - 50 Mhz är spännande när det kommer lite mer öppningar.
Solfläckscyklerna är så långsamma förlopp att vi som människa har lite svårt att få en överblick, vi vill ju ha lite koll, men då handlar det om kortare tider, max ett år kanske.
Vad gör ni nu inför detta fantastiska?
Vad tycker ni nu?
Vad satsar ni på nu för framtidens maxima?
Nya krattor?
Nån mer än mig som brukar titta på solen och dess fläckar?
Kommer vi redan i sommar att märka nån skillnad?
Visst är det spännande, och denna gången har vi nya möjligheter att bevaka vad som händer, för 11 år sedan var ju Internet inte så utbrett.
Vad har ni för förväntningar? Kan vi se någon entusiasm? Finns det framtidstro för hobbyn? Finns det erfarenheter från vad som hände förra gången?
Själv har jag förväntningar på 144 MHz låga delen, Aurora bla.
18 MHz vore kul att satsa lite mer på, och det lär inom några år vara ett nytt band.
28 - 50 Mhz är spännande när det kommer lite mer öppningar.
Solfläckscyklerna är så långsamma förlopp att vi som människa har lite svårt att få en överblick, vi vill ju ha lite koll, men då handlar det om kortare tider, max ett år kanske.
Vad gör ni nu inför detta fantastiska?
Vad tycker ni nu?
Vad satsar ni på nu för framtidens maxima?
Nya krattor?
Nån mer än mig som brukar titta på solen och dess fläckar?
Kommer vi redan i sommar att märka nån skillnad?