Solfläcksscykel 24 nu på gång

SM4FPD

Well-Known Member
Jag tar mig friheten att öppan en ny diskussion, med anledning av att det tycks bevisat att vi nu gått in i 24an. Se SSA hemsida SSA - Föreningen Sveriges Sändareamatörer och denna : SpaceWeather.com -- News and information about meteor showers, solar flares, auroras, and near-Earth asteroids
Visst är det spännande, och denna gången har vi nya möjligheter att bevaka vad som händer, för 11 år sedan var ju Internet inte så utbrett.
Vad har ni för förväntningar? Kan vi se någon entusiasm? Finns det framtidstro för hobbyn? Finns det erfarenheter från vad som hände förra gången?
Själv har jag förväntningar på 144 MHz låga delen, Aurora bla.
18 MHz vore kul att satsa lite mer på, och det lär inom några år vara ett nytt band.
28 - 50 Mhz är spännande när det kommer lite mer öppningar.
Solfläckscyklerna är så långsamma förlopp att vi som människa har lite svårt att få en överblick, vi vill ju ha lite koll, men då handlar det om kortare tider, max ett år kanske.

Vad gör ni nu inför detta fantastiska?
Vad tycker ni nu?
Vad satsar ni på nu för framtidens maxima?
Nya krattor?
Nån mer än mig som brukar titta på solen och dess fläckar?
Kommer vi redan i sommar att märka nån skillnad?
 
Eftersom detta är min första cykel som radioamatör så ska det bli mycket intressant. Hoppas också på att inom ett par år ha ett QTH som tillåter många och stora antenner. 28 och 50 MHz ska bli spännande!

Förra gången det begav sig befann sig mitt radiointresse i en svacka, dock lyssnade jag lite på 28 MHz och tog emot en del fina SSTV-bilder med enkel inomhusantenn.

Gången dessförinnan, i skiftet 80-90-tal, var det mest pest och pina. :) Då var mitt intresse nämligen att snacka med grannstäderna på 27 MHz. Omöjligt när hela Europa dundrade in med S9++.

SA6APZ
 
En ny rig i ryggsäcken

Då är det läge för mig att börja projektera och fixa ihop en hembyggd CW QRP-rigg bestyckad med bara 12 och 10 mtr, optimerad, trimmad och redo att användas om ca 2 år, dvs sommaren 2010 :)

Kanske utgångsmaterialet kan vara någon gammal 11-meters AM-station av riktigt bra kvalité att bygga om på något sätt.

Någon som har erfarenheter av liknande ombyggen?
 
Det blir trevligt att komma ut på etern ordentligt med SSB, många nya fina DX-kontakter. Fixa till sina antenner inför 2010, finns många förbättringar att göra.

Vi ser framåt!!!!!!
 
Roy
klart man kollar solens fläckar , men det är mer intressant att kolla Protuberanser.Men det behövs speciell soltelescope eller filter för att se nåt intressant.själv använder jag ett sånt här coronado PST

Coronado Solar Telescopes

Solfläck 980 hade ett litet utbrott igår och det blev en C class flare, i och med att solfläcken låg centrerad mot jorden så innebär det att det mesta av all partikel strålning kommer att infalla mot jorden, så med lite tur för oss som gillar VHF UHF så blir det kanske ett kraftigt Norrsken.
Tyvärr så hade C1.4 flaren ingen CME
No partially or fully Earth directed CMEs were observed.
Lars SM4IVE
 
Last edited:
Superhäftigt IVL. Visste inte att det var överkomligt med sådana instrument.
Med ett vanligt filter på en vanlig kikare, exvis ett svetsfilter, så ser man ju bara fläckar. Filtret bara dämpar ljustyrkan, men din grej är då byggd för att visa ett smalt spektra av ljuset.

Ljuset tar ju 8 minuter hit från Solen, men hur lång tid tar partikelstrålningen du talar om?
 
solfläcken i sig skickar mest ut UV, men om fläcken ger ifrån sig en solar flare kommer protonerna hit inom 10minuter, i praktiken utan förvarning, dom syns som ökad "MeV" och störningar i magnetfältet.

om fläckens utbrott även skickar ut en CME, beror det på klass och typ hur snabbt den når hit för att ibland orsaka aurora, stora snabba X-klass CME inom 12h-24h, annars verkar 48h fungera.

för stora X-CME/X-flares upprättas varningar med beräknad "ankomsttid".
 
Back
Top