Solid State relä i HV PS fungerar inte

SM0NOR

Well-Known Member
Hej alla,
Om någon sett min fråga i amp-reflektorn så beror det på att jag frågade där också.
Jag köpte 3 stycken SSR, Crydom CSD2425P, från Ebay och byggde en bryt- och step-startkrets runt dem. Kretsen är ganska standard i HV-PS-sammanhang, enda skillnaden är att jag tänkte använda SSR istället för vanliga reläer.

I bänk-test med en 230/12 volt transformator fungerar det som tänkt. SSR-brytarna slår till 230 volt och det tredje SSR-reläet byglar strömdämpningsmotståndet efter ungefär en sekund.

Men med den riktiga HV-trafon, inte längre på arbetsbänken utan i försluten låda, så fungerar det inte. Alla last är bortkopplat, HV-ledningen är isolerad och undanstoppad. Jag mäter på en av gallerspänningslindningarna där jag skall ha 105 volt. När jag slår på kontrollspänningen, locket på, så kommer ingen mätbar spänning på den sekundär jag mäter på. Istället brummar trafon, vilket den normalt inte gör, för att sen övergå till att brumma kraftigt då byglingsreläet slår till, och som sagt, så gott som noll volt på den sekundärlindning jag mäter på.

Vad är det jag inte förstår med SSR-relän? Eller är det något speciellt med just de tre reläer jag köpt som jag inte förstår?

Trevlig helg!

73, SM0NOR, Uffe
 
Dessa reläer har inbyggd strömbegränsning.
Har du mätt upp magnetiseringsströmmen på HV-trafon obelastad?
 
Nu hänger jag inte med.... på vilket sätt skulle de ha inbyggd strömbegränsning utöver märkströmmen om 25A? Vi strömtillslag begränsas strömmen av ett 50 ohms motstånd och när detta är byglat efter 1 sekund torde strömmen vara mycket låg.
 
Jag kan inte se något i Crydoms datablad som pekar på inbyggd strömbegränsning. Men däremot tycker jag det låter på felbeskrivningen som om det är kortis på någon sekundärlindning...
 
Jag kan inte se något i Crydoms datablad som pekar på inbyggd strömbegränsning. Men däremot tycker jag det låter på felbeskrivningen som om det är kortis på någon sekundärlindning...

Trafon fungerar nog som den skall. Om jag tar bort bryt- och step-startkretsen och drar upp spänningen med en variac från o-230 volt så levererar den utmärkt. Inget hörbart brum och 105 volt uppmätt på den aktuella sekundären, enligt spec. Dessutom är trafon nytillverkad, made by german engineers, så det är inte sannolikt att den är kortsluten.

Det enda jag tänker är att mina surplus-SSR skulle vara trasiga. Men det känns ändå inte helt troligt då de levererades NIB...

Såg att man kan köpa kinesiska SSR:er på Kjell & Co. Någon som testat dem?
 
Trafon fungerar nog som den skall. Om jag tar bort bryt- och step-startkretsen och drar upp spänningen med en variac från o-230 volt så levererar den utmärkt. Inget hörbart brum och 105 volt uppmätt på den aktuella sekundären, enligt spec. Dessutom är trafon nytillverkad, made by german engineers, så det är inte sannolikt att den är kortsluten.
OK, det låter bra.

Kan du mäta / titta på din sekundärspänning med ett oscilloskop.
Jag är intresserad av spänningens kurvform.

Är ditt relä ett "Zero cross" turn on eller "Random" turn on type?
www.crydom.com/en/tech/newsletters/solid%20statements%20-%20ssrs%20switching%20types.pdf
 
Last edited:
OK, det låter bra.

Kan du mäta / titta på din sekundärspänning med ett oscilloskop.
Jag är intresserad av spänningens kurvform.

Tyvärr inget sånt instrument. Tänker du att min trafo eventuellt skulle fula till vågformen?
 
Om jag inte tar helt fel så är ditt relä av typen "Zero crossing turn on"
Den typen lämpar sig bäst för resistiv last.
"Random turn on" ska man välja om man avser att lasta med induktiv last typ motorer och transformatorer.
Detta har med power-factor att göra och hur reläet beter sig i switchögonblicket.
 
Om jag inte tar helt fel så är ditt relä av typen "Zero crossing turn on"
Den typen lämpar sig bäst för resistiv last.
"Random turn on" ska man välja om man avser att lasta med induktiv last typ motorer och transformatorer.
Detta har med power-factor att göra och hur reläet beter sig i switchögonblicket.

Hmm... enligt databladen skall det funka med både ock. Men en intressant vinkel.... får kolla detta litet närmare...

"Zero-crossing (resistive loads) or random-fire (inductive loads) output"

Fast jag vet inte vad "random fire" betyder i sammanhaget? Reläet kanske fortfarande inte är lämpligt för en rent indiktiv last som en trafo...
 
Reläet kanske fortfarande inte är lämpligt för en rent indiktiv last som en trafo...
Det kan vara så att en obelastad trafo faktiskt ser endast ut som en induktans, ström och spänning ligger ju inte i fas.
Detta förbättras givetvis när man börjar belasta trafen.
 
Om Trafon brummar / med kraftigt brum, b o r d e det väl finnas någon mätbar sekundärspänning...

Vad finns det för spänning på 230V-sidan?
 
Hej
En konstruktion med SSR som strömbrytare kräver mera eftertanke än att använda vanliga relän för ändamålet.

De valda CSD2425P slås till vid nollgenomgången och är inte lämpliga för användningen då det alltid orsakar en väldigt stor strömstöt vid tillslaget.

Bäst funktion för ett SSR fås om det slår till vid toppen av matningsspänningen. Detta ger lägst startström för transformatorn och längst livslängd för för både SSR och transformator.

När man använder ett SSR så behöver man även ta hänsyn till styrspänningen och hur den styrs. Det kan kan vara nödvändigt med ett "Bleedermotstånd" över ingången för att garantera att det går till "OFF".

Det är även viktigt att tänka sig för hur ledningarna till styringången dras så att inte den styrda strömmen på utgången återkopplar och påverkar ingången.

En nätströmbrytare av "high inrush" typ 150A är inte dyr och brukar hålla många år och dagliga tillslag. Men det ska kanske bli ett bygge för "remote" körning och då kan det vara en fördel med ett SSR.

Ställ dig även frågan om du verkligen behöver kretsen med motståndet som begränsar startströmmen eller om det går bra att starta utan den?
Ett SSR som är byggt/styrs så att det slår till på spänningstoppen kan minimera startströmmen till ett överraskande lågt värde.

Det finns även en finess med att kontrollera och slå till lasten vid en nollgenomgång bland annat för att minska påfrestningarna på glättningskondensatorerna.

Det finns läsbart om användningen av SSR som strömbrytare till transformatorer och inte så oväntat så är det ofta skrivet av slutstegsbyggare för audio.

Du kan läsa vad den här konstruktören tycker om startströmmar http://sound.whsites.net/articles/inrush.htm samt hur han löser inkopplingen av motstånd för att minska startströmmen. http://sound.whsites.net/project39.htm

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Hur har du kopplat?
Om man tittar på bilden så är det ena SSR:et bara anslutet på ena plinten?
Prova att koppla så här med två SSR:er.
Sätter du ett tredje på nollan funkar det inte.
trafo.png
 
Du råkar inte ha en toroidtrafo monterad så att den genomgående bulten skapar en kortsluten sekundärlindning?
 
Back
Top