Solstormar, särskilt farliga för Kalifornien?

SM3GUJ

Well-Known Member
Ett ämne som ligger många radioamatörer nära är rymdvädret. Igår på nyheterna så tog dom upp detta med rymdvädret och pekade på riskerna med solstormar, elnät som kan slås ut (och så kan det ju bli dåliga konds på KV :D ). Och särskilt riskfyllt blir det eftersom vi är nära ett solfläcksmaximum. En man från Kalifornien påpekade att det som orsakar synligt norrsken här är särskilt farligt för Kalifornien.
Jag tycker nog att denna "nyhet" är en hel del upphausad. Det solfläcksmaximum som vi är nära nu, är nog det blekaste solfläcksmaximumet på länge. Vi har tidigare haft betydligt kraftigare maximum, exempelvis i början av 1980-talet, men då pratades ingenting om riskerna med solstormar. Och varför är solstormar farligare i Kalifornien än i Sverige? Det är ju här som de laddade partiklarna ramlar in. För att deras elnät inte är riktigt bra? Om dom är rädda för långa perioder utan fungerande elnät, så kan dom ju beställa reservtransformatorer från ABB i förväg?
 
Håller med dig SM3GUJ,
Vetenskapens värld igår på TV tog upp saken.
Med tanke på det klena maximumet den här gången lär inget stort hända.
Man skälet till att det är farligare nu är vid tidigare solfläxsmaximum är att vi har mer system igång som vi är beroende av.
GPS exvis, och slås sateliterna ut av en solstorm som kanske är svagare än någon tidigare så får det större konsekvenser för oss människor.
Vi har även telefonät med mindre säkerhet, liksom elförsörjning där säkerhet mot starka solstormar är mindre än förr, med mer känslig eleketronik etc.
Däremot alla fiber som finns som atlantkablar etc lär inte påverkas, så vitt jag ser det i alla fall.
Möjligen är det så att atlantkablarna ändå innehåller elektriska ledningar för försörjning av optiska relästationer.

Dvs vi tål inte ens svaga solstormar numera.

De här "nyheterna" kommer alltid vid varje solfläcksperiond.

Det är bara amatörradiostatiner som överlever.....

de
FPD
 
Jag har sedan en tid börjat använda en aluminiumdräkt som jag har på mig. Men bara när jag kör contest. Jag tittar samtidigt på Swedish Institute of Space Physics (till vänster IRF Kruna) så jag vet ungefär när jag måste dra ner ansiktsskyddet. På det här viset tror jag att jag kan bibehålla min egen hjärnmagnetism intakt under tiden som jorden bestrålas extra mycket. Genom att göra så här så kan jag hålla uppe den höga QSO-raten samtidigt som jag håller huvudet kallt...
...ofta försvinner alla motstationerna, men jag förstår inte varför...ännu...
 
Håller med dig SM3GUJ,
Vetenskapens värld igår på TV tog upp saken.
Med tanke på det klena maximumet den här gången lär inget stort hända.
Man skälet till att det är farligare nu är vid tidigare solfläxsmaximum är att vi har mer system igång som vi är beroende av.
GPS exvis, och slås sateliterna ut av en solstorm som kanske är svagare än någon tidigare så får det större konsekvenser för oss människor.
Vi har även telefonät med mindre säkerhet, liksom elförsörjning där säkerhet mot starka solstormar är mindre än förr, med mer känslig eleketronik etc.
Däremot alla fiber som finns som atlantkablar etc lär inte påverkas, så vitt jag ser det i alla fall.
Möjligen är det så att atlantkablarna ändå innehåller elektriska ledningar för försörjning av optiska relästationer.

Dvs vi tål inte ens svaga solstormar numera.

De här "nyheterna" kommer alltid vid varje solfläcksperiond.

Det är bara amatörradiostatiner som överlever.....

de
FPD
Jag fick tyvärr inte tid att se Vetenskapens värld igår.
Ibland får jag känslan av att man bygger system som man vet är sårbara, bara för att man har en bekväm lösning. Man vet ju att både GPS och internet är sårbara, ändå använder man dessa system i många kritiska applikationer. Och sedan blir vi beroende av dem. Klarar sig flyget utan GPS nuförtiden? Jag såg för något år sedan att man övade civilförvaret i en fingerad järnvägsolycka. Scenariot var att ett datavirus hade fått en järnvägsbro att fällas upp när ett tåg passerade. Om detta ens är teoretiskt möjligt, så har man byggt ett felaktigt system.
Jag har också för mig att atlantkablarna har kopparledningar för spänningsmatning av förstärkare. Men de ligger ju långt under vattenytan, så de bör inte påverkas av solstormar.
Solstormar inträffar ju ofta, och för det mesta är det bara vi radiomänniskor som märker utav dom.
 
Förra inlägget från mig var inte på allvar (!).
Beträffande USA och Kanada så har de ju tidigare varit drabbade av "överhettat fält" och haft incidenter.
Det får mig tveklöst att tänka på Ten-Tec slutsteg TITAN. Jag har reparerat en del i den modellen genom åren. I ett fall fick en helt ny högspänningstransformator beställas hem. I den vevan undersökte jag hur det låg till med kvalitetskraven i USA jmf här i SM. Isolationskraven här hos oss ligger på 10 kV. Därborta låg de, i alla fall då, på runt 3 kV.
Jag menar nu att det kanske är just så ändå att de i nordamerika är mycket mera känsliga för "solstormar"? De leder ju fram högspänd AC hela vägen längs gatorna i villaområdena och sedan transformerar de ner till enskilda fastigheter. I de mera moderna (hahaha) delarna av USA gör de kanske annorlunda och bättre numera. Därför kan det ju faktiskt tänkas att Californinen, som väl var tidigt utvecklat, är mera känsligt än stora delar av resten av USA.
Kan det vara så måhända?
 
Förra inlägget från mig var inte på allvar (!).
Beträffande USA och Kanada så har de ju tidigare varit drabbade av "överhettat fält" och haft incidenter.
Det får mig tveklöst att tänka på Ten-Tec slutsteg TITAN. Jag har reparerat en del i den modellen genom åren. I ett fall fick en helt ny högspänningstransformator beställas hem. I den vevan undersökte jag hur det låg till med kvalitetskraven i USA jmf här i SM. Isolationskraven här hos oss ligger på 10 kV. Därborta låg de, i alla fall då, på runt 3 kV.
Jag menar nu att det kanske är just så ändå att de i nordamerika är mycket mera känsliga för "solstormar"? De leder ju fram högspänd AC hela vägen längs gatorna i villaområdena och sedan transformerar de ner till enskilda fastigheter. I de mera moderna (hahaha) delarna av USA gör de kanske annorlunda och bättre numera. Därför kan det ju faktiskt tänkas att Californinen, som väl var tidigt utvecklat, är mera känsligt än stora delar av resten av USA.
Kan det vara så måhända?
Ja, det är nog också vad jag tror.
Att du skojade i förra inläget var uppenbart, men roligt var det:D
 
Jag fick tyvärr inte tid att se Vetenskapens värld igår.
Ibland får jag känslan av att man bygger system som man vet är sårbara, bara för att man har en bekväm lösning. Man vet ju att både GPS och internet är sårbara, ändå använder man dessa system i många kritiska applikationer. Och sedan blir vi beroende av dem. Klarar sig flyget utan GPS nuförtiden? Jag såg för något år sedan att man övade civilförvaret i en fingerad järnvägsolycka. Scenariot var att ett datavirus hade fått en järnvägsbro att fällas upp när ett tåg passerade. Om detta ens är teoretiskt möjligt, så har man byggt ett felaktigt system.
Jag har också för mig att atlantkablarna har kopparledningar för spänningsmatning av förstärkare. Men de ligger ju långt under vattenytan, så de bör inte påverkas av solstormar.
Solstormar inträffar ju ofta, och för det mesta är det bara vi radiomänniskor som märker utav dom.

Trafikflyget har ännu inte globalt godkänt GPS eller GNSS som primärt navigationsystem, utan man använder även ADF/NDB samt VOR/DME inom radarlett luftrum, samt tröghetsnavigering, VLF-navigeringssystem, dopplerradar och "död räkning" i oceaniskt luftrum. Att troligtvis alla trafikflygplan redan har någon form av GNSS/GPS ombord är en annan historia...

Veterligen har inga signalsystem för järnvägar eller manöversystem för broar någon koppling till Internet, vilket är nödvändigt för att få in ett "datavirus".
Dessutom bygger säkerhetskritiska system nästan alltid på "PROM:ad kod" som inte kan modifieras utifrån.

Harold Lawsons forskning inom programvarusäkerhetsområdet har lett till formella metoder för att avgöra om programkod är logiskt sammanhängade och exekveras korrekt.

Som en ytterligare säkerhet finns det "brytkedjor" i hårdvara vilka är en sista barriär mot programvarufel.

En järnvägsbro t.ex. står i förbindelse med spårledningen så ifall den skulle öppnas utan att signalerna visar rött så kommer de att tvingas till detta läge.
Ett ATC-utrustat tåg kommer då att nödbromsas ifall inte föraren uppmärksammat situationen.

Man kom tidigt underfund om vikten av sådana arrangemang, efter Surte-raset 1950 kompletterades signalsäkerhetssystemen på järnvägar i områden med rasrisk med en särskild spårledning som skulle brytas om banvallen förskjutits.

Sammantaget är trafiksäkerheten, till lands, till sjöss och i luften, inte kritiskt beroende av varken GPS eller Internet. Traditionella och oberoende alternativ finns att tillgå.

Dock är ett stort problem att alltför många inte har någon träning på att använda dessa i en krissituation.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
(konsult inom området samt styrelsemedlem i Radionavigeringsnämnden)
 
Förra inlägget från mig var inte på allvar (!).
Beträffande USA och Kanada så har de ju tidigare varit drabbade av "överhettat fält" och haft incidenter.
Det får mig tveklöst att tänka på Ten-Tec slutsteg TITAN. Jag har reparerat en del i den modellen genom åren. I ett fall fick en helt ny högspänningstransformator beställas hem. I den vevan undersökte jag hur det låg till med kvalitetskraven i USA jmf här i SM. Isolationskraven här hos oss ligger på 10 kV. Därborta låg de, i alla fall då, på runt 3 kV.
Jag menar nu att det kanske är just så ändå att de i nordamerika är mycket mera känsliga för "solstormar"? De leder ju fram högspänd AC hela vägen längs gatorna i villaområdena och sedan transformerar de ner till enskilda fastigheter. I de mera moderna (hahaha) delarna av USA gör de kanske annorlunda och bättre numera. Därför kan det ju faktiskt tänkas att Californinen, som väl var tidigt utvecklat, är mera känsligt än stora delar av resten av USA.
Kan det vara så måhända?

Hur känsliga elnät är för "solstormar" är påtagligt beroende av deras uppbyggnad.

I länder där de är riktigt dimensionerade finns det för det mesta tillräckliga marginaler så att man inte berörs särskilt mycket, medan i t.ex. USA där elnäten är notoriskt underdimensionerade, även en ganska liten störning kan få stora konsekvenser.

En presentation i ämnet av professor Mats Bäckström på KTH förra året är rekommenderad läsning:

https://www.msb.se/Upload/Om
MSB/Forskning/Presentationer/Geomagnetiskt%20inducerade%20str%C3%B6mmar.pdf

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Men jag hittar hem utan GPS i alla fall.

Ang atlantkablarna, så mycket värre om de ligger långt ner under vatten. Där är ju magentfältsvaraitionena stora och mer kompakta än i fri luft.
Kanske därför Elverken som numera gräver ner en del kraftledningar "kortsluter" dem genom att dra en grov kopparlina i kabeldiket.

Det talades om att mängder av sateliter slogs ut under förra solfäclcksmximumnet i alla fall.

Det verkar som man tänker att detta drabbar inte mig eller oss. Och fortsätter att sälja lösningar som kan påverkas.

Kanske läge att sälja förvaringsaskar som ger strålningskydd till mobiltelefoner så att dessa klarar sig. säkert skulle man kunna skapa en sådan marknad.

Solstromen åstadkommer, som jag ser det, tre saker.

Dels en storm av partikelstrålning joniserad strålning som i sig genomborrar oss. Och som kan vara farlig om man är ovanför den ändå skyddande atmosfären, dvs sitter i ett flygtyg eller en satelit.

Dels åstadkommer magenetfältsvariationer på jorden, och det är dessa som ger överspänningar etc på kraftlednigar, järnvägar telefonledningar etc. Orsakar då norrsken.

Dels förändras jordens atmosfär och de skikt som radiosignaler reflekteras mot. Dvs condsen ändras.

Ett typiskt fall var när den stora ubåtsjakten i Horsfjärden ägre rum, det var under ett solfläcksmaximum, och de magnetfältsdetektorer som skulle detektera Ubåtar, larmade.
Myt eller ej, det vet jag inte.....


de
FPD
 
Tack för det Karl-Arne!
Det känns bra att veta att det finns folk som jobbar med dessa frågor.
 
Men jag hittar hem utan GPS i alla fall.

Ang atlantkablarna, så mycket värre om de ligger långt ner under vatten. Där är ju magentfältsvaraitionena stora och mer kompakta än i fri luft.
Kanske därför Elverken som numera gräver ner en del kraftledningar "kortsluter" dem genom att dra en grov kopparlina i kabeldiket.
.
.
.

de
FPD
De magnetfältsvariationerna bör väl härröra sig från jordens magnetfält?
Magnetfältsvariationerna härrörande från jonosfären borde väl skärmas av av kilometervis av elektriskt ledande havsvatten? För att magnetfältet skall kunna inducera ström så måste det ju variera, dvs innehålla en växelströmskomponent.
 
Ja SM3GUJ och det är ju det som händer. Kompasser snurrar etc.
Jag vet inget som kan skärma magnetfält.

de
Roy
 
Tack K-A. Mycket läsvärt.
Jag undrar om inte miljönissarna har rätt? Använd bara lågenergilampor i vårt land. Den reaktiva komponenten i vårt stamnät, som ju tack och lov huvudsakligen går nord-syd, kanske hjälper till när Ms GIC knackar på? Frågan är ju naturligtvis om vi har kapacitiv reaktiv last i majoritet eller om den tyvärr redan är induktiv? Då blir det väl pannkaka av det svenska nätet i alla fall.
 
Ja SM3GUJ och det är ju det som händer. Kompasser snurrar etc.
Jag vet inget som kan skärma magnetfält.

de
Roy
Namnet är Rolf.
Men om magnetfälten förändras så innehåller de ju växelspänningskomponenter.
Är det inte så att ledande ytor skärmar av magnetfält på längre håll?
Radiovågor tar sig ju inte igenom havsvatten hur långt som helst?
 
Kompasser är av aluminum ibland och mäter magnetfältet genom detta.
Ja visst är solstormen växelström Rolf. Den "fladdrar" precis som vilken storm som helst. Därav inducerad stöm i långa lednigar på jorden i luften och i marken, samt under vatten.
Att magnet funkar under vatten är väl känt.
Drova att dränka en generator skall du se.

Sk skärmade högtalare som användes i TV på sin tid.
Hade magenter som dolde fältet omkring spolen och hade dessutom mycket klena och billiga magneter. Billigt och bra, och man kunde lancera dem som något bra och ta mer betalt.

de
FPD
 
Vore intressant att veta vem som planterade "nyheten" hos SVT :).
Jag har för mig att det var pådrag för ett år sedan också.
 
Back
Top