Solstormarnas hot

SM4FPD

Well-Known Member
Ja det låter väl dramatiskt.
Ett litet TV-tips för kvällen, kunskapskanalen, Onsdag 2023-01-25 kl 20.30
Programmet är visserligen en repris sen 2020, men kan ändå intressera oss som är så beroende av solens påverkan av våra atmosfärskikt.
Jag minns filmen förra gången, den var väl dramatiserad, och upprepande, men kan ändå ge lite intressanta fakta.
Det kan finnas skäl att skydda vår elektronik även mot solstormar, inte bara åska...eller blir det bara att tacka och ta emot och njuta av vågutbredningen?
Vi träder ju in i en mer aktiv tid på solen, med större risk för kraftiga utbrott som i värsta fall kan skicka hit en massa otyg.
Många verkar inte ha kunskapskanalen, den enda TV kanal som erbjuder program värda att öda sin tid på
Men sätt upp en lite UHF antenn på balkongen då och ta emot marksänd TV, det är gratis.
Eller SVT-play

SM4FPD
 
En effekt av ett "solutbrott" kan vara en geomagnetisk storm. Inom järnvägsbranschen har man en viss bävan inför intensiva sådana, i och med att inducerade spänningar i långa kablar och i själva spåret, kan ge dramatiska störningar i signalsystemen. Det allvarligaste är om spårledningarna skulle störas (tåg "försvinner" eller dyker upp lite magiskt på oväntade platser), men just det problemet är ju känt sedan länge och spårledningarna är "immuniserade" så gott det går. Det handlar där om reläteknik, som oftast inte far illa permanent, men mycket annat är ju "elektroniskt" och kan fara rätt illa vid överspänningar och liknande. Sannolikt är alla verksamheter med "långa kablar" i riskzonen för problem vid kraftig solaktivitet/utbrott.
 
Jo därför är ju dagens fiberledningar en bra typ av trådradio.
Men även kraftledningar har ju samma egenskaper som kraftledningarna för tågen.
Numer är ju de flesta telefonledningar borta så det är ju en fördel.
Jag minns att filmen är lite skrämmande, något typiskt för journalistik, men som jag nämnde en viss kunskap kan man tillräkna sig ändå.
Tror att exemplet på den stora solstormen för länge sen, (må ha varit på 1800 talet) då telegrafledningarna fattade eld i USA är med.
Oxo det ett exempel på hur system med långa ledningar är sårbara.

SM4FotPeDahl
 
Det här med "rymdvädrets" inverkan på stora metalliska ledningsnät har börjat studeras ganska intensivt.
För ett drygt tiotal år sedan så hörde jag en presentation av professor Mats Bäckström (då på LiTH/SAAB)
där frågan berördes i ganska stor detalj.

Det mest överhängande hotet ligger i att en stor likströmskomponent induceras i elkraftsystemet som driver
stora transformatorer i mättnad, vilket i sin tur leder till att osymmetri- och överströmsskydd löser ut. Man kan i någon mån gardera sig genom lämplig sektionering av kraftnäten, men det är vanskligt att åstadkomma något som alltid hjälper.

Dock är man i vår del av världen bättre rustad, genom att elnäten inte stadigtvis opereras på eller över kapacitetsgränserna som t.ex. de notoriskt underdimensionerade eldistributionsnäten i USA.
 
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...iga-amnen/naturolyckor-och-klimat/solstormar/
https://www.svk.se/siteassets/om-os...re/120330-skydd-mot-geomagnetiska-stormar.pdf

Det orsakade ett massivt elavbrott i Canada: https://canadaehx.com/2022/03/26/the-1989-quebec-blackout/
https://en.wikipedia.org/wiki/March_1989_geomagnetic_storm

Mats Bäckström var internationellt mycket välkänd inom både geomagnetiska stormar och EMP. Nu är han vad jag vet
pensionerad och ingen aning vem som tagit vid. Jag vet inte hur aktiva TK 77C är inom detta numera, det är Sveriges bidrag
till IEC TC 77C. Går man in på SEK Svensk elstandards hemsida ser det inte ut att vara många medlemmar i TK 77C nu.
 
Mats Bäckström gick i pension 2017 om jag inte missminner mig.
Träffade honom senast i samband med SNRV:s årsmöte på Chalmers samma år.
 
Hur gör man i praktiken? Hålller driftledarna koll på sånt här och har lite framförhållning?
 
Man kan i viss mån förutse när en soleruption riskerar att komma.

Sist jag hörde något om saken var att elnätsoperatörerna har koll på sådant och gör sig
beredda att sektionera om kraftnäten när en solstorm väntas.
 
Back
Top