Solstyrning

sm7tvj@

Well-Known Member
Hej!

Bor på landet ganska avlägset.när jag drar ur sladden till styrdatorn till mina vattenburna solpaneler så går störningen på alla band från s6 till s1.

Solstyrningen är en liten dator med inbyggd nätdel som styr av och påslag av cirkulations pumpen till solpanelerna. Det finns en givare som går igenom hela huset upp till taket som mäter tempen där samt en som sitter i tanken,
Det är pt1000 givare o en pt100.. Vad skall jag göra för att avstöra denna?

thomas


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Här finns det flera delar som kan vara orsak till störningarna.
Datorn i sig kan störa likaså kan nätdelen vara en störkälla och även pumpen.
Störningarna kan fortplantas via nätkabeln och / eller via givarkablarna.
Om du har möjlighet så använd en handapparat och "sniffa" dig fram till vilken kabel som är värst.
Linda upp några varv av givarkablarna på ferritkärna.
Även nätkabel och pumpmotorkabeln kan behöva ferriter.
Om detta inte hjälper så krävs förmodligen ännu bättre filter.


/Micke
 
Kan jag sätta nån avstörnings konding på temp kabeln som går upp genom hela huset,tror den är boven i dramat.har inget o sniffa med..


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Jag behöver mer information om din styrdator.

....men som sagt, linda upp givarkabeln på en "klämferrit" så får vi se om det gör någon nytta.
Om du får du mer störningar när cirkulationspumpen drar igång så måste även motorn avstöras.

/Micke
 
Om du misstänker en givarkabel borde det vara enkelt att lossa sladden och notera eventuella ändringar på din radio. Annars är rekommendationen att, som sagts, montera ferriter på alla sladdar till & från styrningen och det kan behövas många ferriter om du har störningar på 80 mb eller lägre. Jag har ofta fått montera 5 - 8 kärnor där sladden går tre varv genom varje kärna, eller 15 - 20 kärnor om sladden går rakt igenom. När det väl blivit "tyst" i radion kan du börja plocka bort de kärnor som inte behövs. Kondensatorer brukar funka i kombination med induktanser (ferriter), men monterar du kondensatorn ensam på sladden är funktionen ofta ganska svår att planera då det inte finns någon impedans att kortsluta störningen över.

Köp en enkel transistorradio på närmsta sommarloppis så har du en perfekt sniffer för mellanvåg och uppåt.

Lycka till
 
Köp en enkel transistorradio på närmsta sommarloppis så har du en perfekt sniffer för mellanvåg och uppåt.

Lycka till

En världsmottagare är väl gängse namnet på en mottagare som klarar långvåg, mellanvåg samt vissa kortvågsband?

Den borde kunna fungera som en sniffer.
 
Tog bort givarkablar men det hjälpte ej.låter exakt som en gammal moped kör förbi.har även ett zyxel adsl modem. Som ger mig störningar.ett silver färgat. Med vänlig hälsning,
 
Dom gånger jag har avstört mina grannars och mina prylar har det i samtliga fall varit nätdelen som stört, det har räckt att montera en ferrit (lindat 2-3 varv) på kabeln som går från nätdelen, dvs på lågspänningssidan, på min kinesiska robotgräsklippare var på starkströmsidan som var undermåligt avstörd, där tog jag och sågade sönder en trasig dator nätdel och återanvände strömfiltret i denna..

så... har du möjlighet att öppna upp datorn och linda på en ferrit på kabeln som går från den interna nätdelen till själva datorn så prova det, och även sladden som du sätter i väggen, så nära burken som möjligt.
 
Kan inte komma in i den o satt ferritet på givare o 220v kabel men noll resultat ..

Den heter spIII
 
Om inte ferriter hjälper ett dugg när enbart nätspänningskabeln är inkopplad, stör elektroniken inuti kraftfullt. (Switchomformare, microprocessor TFT-drivare) Att åtgärda en undermånlig konstruktion brukar vara svårt och skärmning med annat än riktigt tät metallåda med filter till varje kabel gör ingen större nytta.
Kanske kan du klaga hos leverantören att den knappast uppfyller CE-märkningens krav och be att få en annan modell?
Troligen vill du inte slänga investeringen, så ett enkelt sätt är att koppla nätspänningen via en timer eller ett ljusrelä. Solanläggningen behöver ju bara vara igång soliga dagar när man kan göra annat än att köra radio. :cool:
 
Det duger inte med vilken gammal lackad alu-låda som helst när du har en så kraftig störning. Den måste vara absolut tät med metallisk kontakt mellan varje sida. Bra nätfilter och jordning osv. Skärmstrumpa över alla givarkablar. Men du behöver nog sniffa mer i lådan med en Hf-loop för att bli säkrare på vilken del som stör och om störningen leds ut via kablaget.
Jobbigt, därför förslaget om enkel timer...
 
Blir timer så länge..men denna kina tillverkade sp3 är tydligen katastrof störningsmässigt..men ska testa med filter o låda.föresten tystnar adsm modemet om man bygger bra nätdel?.det är ett gammalt zyxel modell silver.står 12v ac på det..
 
Om det är AC in så borde inte vara något problem med väggvårtan,
det är antagligen bara en trafo i den. Du får försöka avstöra med
ferriter och/eller avskärmning.

En fråga som spökar lite i bakhuvudet är:
Vilka antenner har du, kan du kanske flytta på vissa så de inte
plockar upp så mycket störningar?
 
Det finns flera rapporter som talar för att ADSL-modemen stör.
Då kan det räcka med skärmning av själva modemet.
Zenith Transoceanic Faraday Cage - YouTube

Om teleledningarna är dragna som luftledningar så strålar även dom ut störningar. ADSL-2 ska visst vara värre än vanligt ADSL.



Har du beställt nätfilter till SP3-lådan ?


/Micke
 
Back
Top