SommarQTH signal

SM0KBW

Well-Known Member
Hur funkar det nu för tiden om man vill ha distriktssiffran som råder där ens
sommarQTH ligger. I mitt fall är det SM4. PTS har väl slutat registrera, är det SSA?

mvh / 73
Bengt
 
Brukligt har väl varit att använda sig av /distriktsiffra. SM0xxx/4.
Eller är det ändrade regler?
 
Man kunde förr meddela Televerket/PTS att man hade ett sommar-QTH. Om detta låg utanför ens egna distrikt så fick man tillåtelse att ändra siffran i signalen. I alla andra fall så gällde /distrikt på slutet. Vi hade även /m, /mm, /am, /p, osv... Om jag minns rätt stod detta att läsa senast i TFS B:90.

73 de Lars, sm6rpz
 
Troligtvis är det korrekt att använda SM0xxx/4. Man utgår ju ifrån den plats man är bokförd på.
 
SM6VTT said:
Troligtvis är det korrekt att använda SM0xxx/4. Man utgår ju ifrån den plats man är bokförd på.

Jo det är det vanliga lösningen när man inte sänder från sitt vanliga QTH.

Men jag skulle vilja använda just SM4 direkt för mitt permanenta sommarQTH.

Som någon skrev var det tidigare Televerket / PTS som man registrerade detta
hos. Ska kolla med SSA om de vet.

mvh / 73

Bengt
 
Bägge metoderna är helt riktiga och tillåtna. Antingen du anger din signal som den är angiven i ditt tillstånd eller anger det distriktet du befinner dig i med /distrikt eller du byter ditt distrikt mot det du befinner dig i. SM och dina 2-3 unika bokstäver har ingen annan.
Ex. SM7VVG (i mitt eget distrikt), SM7VVG/5 (om jag befinner dig i distrikt 5), SM6VVG (om jag är i distrikt 6).

Evenemangssignal hanteras annorlunda.

Mvh Jan
 
Det är nog ca 10 år sedan PTS bestämmelser ang. detta ändrades, sedan har bestämmelserna ändrats flera ggr sedan dess. Tänkte att jag snabbt skulle leta upp dagens gällande regelverk. Men att navigera på PTS hemsida var inte lätt, fann ingenting. Inte kan jag finna ngn länk till gällande regelverk på SSA'a hemsida heller, kanske det finns under lokala distriktsidor om man letar noga.
Verkar lite svagt av SSA, tycker jag, eller så är det underförstått att alla vet vad som gäller ..
 
Ujj, här var det mycket diskussion om en enkel sak. Jag citerar följande ur SSAs senaste utbildningsbok "Bli Sändarmatör" (den nya alltså).

"Praxis är numera:

* Vid sändnig från annan plats, t.ex. sommarbostad eller motsvarande, visas detta genom att lägga till distriktssiffran där du befinner dig, till exempel: SM3CER/6

* Har du däremot en FAST fritidsadress, kan tillägget utelämnas. Har du exempelvis en sommarstuga på Gotalnd blir då anropssignalen: SM1CER"

73 de Teemu SM0WKA
 
Det är egentligen 2 frågor, praxis och regelverk. Sedan PTS bestämmelser började "avregleras" har man fortsatt med tidigare bestämmelser som praxis, då de var mycket bra att använda.
Det jag letade efter var PTS bestämmelser, som jag inte hittade... men jag ska leta vidare ...
 
Har skickat ett mejl med frågan till PTS. Det var ju tydligen en bra fråga att ställa om man ser till antalet svar här ;)

Det verkar vara ok att bara byta siffra på sitt sommarQTH.

Tack för alla svar!

mvh / 73

Bengt / SMxKBW
 
En fördel med /

Är det inte en fördel att som i mitt fall använda SM0YXI/5 när jag
är i distrikt 5, eftersom om jag vid (min icke-existerande)
sommarstuga använder SM5YXI, är det svårt att hitta vem jag
är ?
Eller kan man i de sökmotorer som finns (t.ex från SSA hemsida)
bara mata in YXI ?
 
Det går att söka på "YXI" i SSA:s Call book.
Kan det vara så att I PTS lagar så finns det inga DISTRIKT !
/ 73 Tommy
 
Kan någon förklara skillnaden mellan "FAST fritidsadress" och "sommarbostad". :confused:
Hamnar då fjällstugan som används som bostad under vintersemester under "FAST fritidsadress" :confused:
 
Tycker det är krångligt med min sommarbostad.
Den ligger nämligen i Mullsjö kommun.
Som alla vet är Mullsjö o Habo kommun i västergötland men efter att vi fick ett nytt län som heter Västra Götalands län så gick Habo o Mullsjö med i Jönköpingslän (fast de fortfarande är västgötar) således fick de som bor där välja om de vill vara SM6 eller SM7 i sitt call men de som får nya call får automatiskt SM7.
Vad händer med mig då som har sommarbostad där och är SM6? Hittils har jag kört med mitt call rätt av för jag trodde inte det hade så stor betydelse då jag redan hade call innan länsbytet men vad tror ni?

73 Magnus
 
Det verkar inge vara mycket kvar av gamla B90, tom distrikten verkar ha försvunnit ...
Men vi har ju rekommendationer från IARU samt traditionellt vedertagna bra saker
som får oss att förstå varann och trivas i etern.

PTS verkade inte erbjuda några författningsamlingar på sin hemsida, men SSA hade lite:

http://www.svessa.se/utbildning/pdf/PTSFS 1999_1 med andringar.pdf
http://www.ssa.se/sektion_utb/documents/Andring_foreskrift_amatorradioanl_2004-03.pdf
http://www.ssa.se/sektion_utb/documents/UtdragPTSFS2004_8_000.pdf
 
Svar från PTS

Skickade en fråga till PTS om den här frågan.

Här är svaret från Per Kjellin:

I de gällande föreskrifterna finns ingen koppling till ort och siffra. Du kan följaktligen använda såväl siffra som anger vistelsedistrikt som ursprungssignal.


mvh
Bengt
 
Fel distrikts-siffra

Hej, bra med ett BESKED från PTS.

I VUSHF testerna så kan jag inte se att det är samma station om ni byter
distriktsiffran utan det blir TVÅ OLIKA CALL som tävlar.
Detta gäller ju mest de som vill högt i topp listan.
Om ni använder typ SM6NZB/7 så räknas poängen automatiskt till SM6NZB.

/ /3 Tommy

PS jag som haft både 5, 0, 7 och nu 6 och är från "2" så det är väl bara att
köra med callet där man är förutom på vushf-testerna.. DS
 
Eftersom de 2-3 sista ihop med 2 bokstaven är unika så föreslår jag att du använder dessa som ref, då borde det inte vara några problem med det personliga signalen. Annat med specialsignaler.

Jan
 
Back
Top