Sonos

SM3GUJ

Well-Known Member
Jag fick idag ett erbjudande från Telia i e-posten. inte för att jag tänker nappa på det, men texten gjorde mig misstänksam på att det kunde röra sig om en potentiell störningskälla för oss.
Det rör sig om något som heter Bridge av fabrikat Sonos, och skall vara något sorts "trådlöst" ? internetanslutet Hi-Fi system. Min misstanke är att man "trollar bort" trådarna genom att använda sig av elnätet?
Tekniken använder sig tydligen av något som kallas "SonosNet", som skall vara trådlöst, men det specificeras inte närmare. Jag hatar när fabrikanter tror att (i synnerhet) transmissionsteknik är ointressant! Det är ungefär som att tro att man inte störs om ett dagbrott anläggs utanför huset.
 
Jag fick samma "erbjudande" för några månader sedan och blev genast misstänksam. Ganska lätt att hitta att det var ett trådlöst nätverk så nöjde mig med det. Håller med om det är mycket irriterande att de tekniska specarna på burkarna inte innehåller vad man använder för radiogränssnitt.
 
Jag fick samma "erbjudande" för några månader sedan och blev genast misstänksam. Ganska lätt att hitta att det var ett trådlöst nätverk så nöjde mig med det. Håller med om det är mycket irriterande att de tekniska specarna på burkarna inte innehåller vad man använder för radiogränssnitt.
Tack för svaret!
Jag läste om detta på internet, efter att ha sökt på utrustningen. Jag hittade att det skulle röra sig om ett trådlöst nätverk, men eftersom man inte angav det närmare, så misstänkte jag att det kunde röra sig om "trådlöst" via elnätet.
Men det kanske är ett "riktigt" trådlöst nätverk?
 
Jag hittade mer specifik info:

Sonos is based off of standard 2.4GHz 802.11g (ZP100, ZP80, CR100, BR100) or 2.4GHz 802.11n (ZP90,ZP120,PLAY:3,PLAY:5,CR200) and creates their own mesh network using basically WPA2 PSK."

Alltså typ Wi-Fi, men på ett litet eget sätt. Det låter som det inte är allt för konstigt i alla fall.
 
Lånar tråden lite...
Kanske ni kan förklara hur detta hänger ihop.
Vi har bredband från Bredbandsbolaget och uttaget för varje lägenhet sitter i hallen!!
Idiotiskt ställe naturligtvis. Därför har en granne till mig en s.k. router i hallen vid uttaget.
På denna router sitter två antenner.
Vid datorn i den andra ändan av lägenheten finns ingen synlig mottagare! Hur funkar det?
Är den inbyggd i datorn och signalerna går via elnätet?
 
Last edited:
Grannen har en router med Wi-Fi (trådlöst nätverk).
De flesta datorer nuförtiden har mottagare för trådlöst nät, eller så köper man till ett kort eller USB-dongel för det. Kostar inte så mycket. Det går helt trådlöst mellan enheterna och är en trådlös variant på nätverk via sladdar helt enkelt.

Mycket praktiskt. Speciellt när man har hemmet fullt av bärbara datorer och iPhones och läsplattor och allt vad det heter. Då kan man sitta var man vill och surfa.
 
Last edited:
Kanske inte från själva Wi-Fit, men apparaterna i sig kan ju vara tvivelaktiga. Det finns fler trådar här på Ham om dåliga nätdelar till diverse apparater. Och nätverkeriet fram till routern kan ju störa
 
Jag hittade mer specifik info:

Sonos is based off of standard 2.4GHz 802.11g (ZP100, ZP80, CR100, BR100) or 2.4GHz 802.11n (ZP90,ZP120,PLAY:3,PLAY:5,CR200) and creates their own mesh network using basically WPA2 PSK."

Alltså typ Wi-Fi, men på ett litet eget sätt. Det låter som det inte är allt för konstigt i alla fall.
Tack för den upplysningen!
2,4 GHz ligger ganska långt från de frekvenser jag intresserar mig för, såvida det inte är frågan om matlagning.
 
Jag har störningar från WiFi-utrustning. Jag har inte verifierat vad som genererar störningen, men det finnns flera alternativ:
1. Inkommande ADSL på telefonlinjen.
2. Routern genererar störningar.
3. Ethernet.
4. Switchat nätaggregat till router.

I alla fallen kan anslutna sladdar fungerar som antenn. Telelinjen för ADSL, Ethernet-sladdar, sladd mellan nätaggregat och router samt elnätet är möjligheter.

Enlkast att testa är att koppla ur allt, och sedan koppla in del efter del och se hur störningen ökar. Men det har jag inte orkat göra än.

Nätaggregatet är ett billigt Biltema-aggregat, så jag har mina misstankar där.

m.v.h.
//Per
 
Back
Top