Sorgligt en lördag

Icke-contesters har mycket att lära av contesters, även om de inte tror det...

73 de LRR, Mats

Du har säkert rätt i det Mats. Även om jag tidigare har sagt att contestoperatörer inte generellt är liktydigt med goda operatörer, så anser jag ändå att många av de mest drivna återfinns i kategorin contesters.

73/Lasse
 
Jag försöker lära mig knepen att knipa DX som säger UP efter sitt CQ......känner mig annars lite utanför som trådskapare här. Jag förstår dock tjusningen/glädjen med tester även om jag själv inte deltar.

Jag försöker dock att alltid förbättra mig som operatör i vanliga QSO. Många små saker som tex ett säga MY QTH IS...QTH betyder ju : Mitt geografiska läge är...att säga is efter QTH finns liksom inte, eller att mangla anropssignaler vid varje skifte när ett QSO bara tar 5 minuter är också overkill.

Då är det väldigt trevligt att möta en operatör som bara säger K tills det är dags att avsluta kontakten och som fattar sig kort och koncist, utom möjligen i riktiga tradionella trast-tuggar QSO:n.
 
LRR DE EQL

Jo, jag håller med dig i stora drag. Rent tekniskt finns inga direkta problem att avverka vanliga (innehållsrika) förbindelser även under stortesterna. Nyckeln till framgång är som du skriver att välja smala filter i mottagaren och trafikera de delar av banden som inte är så hårt belastade. Dock har jag en känsla av att många "halvt conteströtta" resonerar som jag - de helgerna det pågår stora tester är inte de som prioriteras för rag chew etc. Hör jag "CQ-test" så stänger jag radion igen. För det mesta....

Det som är onödigt när det gäller testerna är väl att de är så himla många och att de tar "alla band" i anspråk plus att tillräckligt många av deltagarna tummar så hårt på reglerna när det gäller bandplanerna. Här borde testarrangörerna vara snabba med att diskvalificera de som inte följer reglerna och bara en sådan enkel åtgärd vore en stor framgång. Den nya tekniken med SDR-radio och Skimmers öppnar möjligheter för detta. Dopar man sig så skall man åka ut. Avstängning.

När det gäller nyttan med contesting så är det enligt min mening ett av de allra bästa sätten att skaffa sig operatörserfarenhet på och ständigt förfina sin förmåga att plocka fram svaga hårt störda signaler ur bruset, utveckla sin simultan- och reaktionsförmåga, tänka taktiskt och samtidigt tävla med sig själv. Contesting kan vara oerhört kul och för att fatta hur kul så måste man själv delta i ett antal tester, bli varm i kläderna och få upp ögonen för denna typ av trafik. Samma sak med DX-pile ups som ger oerhört fina möjligheter att utveckla sin operatörsskicklighet.

Någon skrev att contesters är dåliga operatörer som bara klarar att ta emot 5NN och ett löpnummer etc. Det är helt fel. De allra skickligaste operatörerna som vi känner till är just contesters och DX-jägare. Det är de som genom contesting förfinat sin förmåga att hantera radioutrustningen och faktiskt lärt sig att ställa in VFO-ratten på rätt frekvens på tiondelar av en sekund vilket ytterst få radioamatörer klarar av idag. Sanna mina ord.

Förr körde jag mycket contest och det händer fortfarande att jag ger järnet några timmar enbart för att det faktiskt är kul och för att känslan av att ha kontroll över sin egen radio, sin pile-up och avverka kontakt efter kontakt i ett rasande tempo. Tänker man efter så är det meningslöst, så det gäller att inte tänka. Kör på.

Numera fokuserar min radioaktivitet dock mer på det tekniska och sedan fem-sex år så används enbart surplusutrustning där sändarna i regel är kristallstyrda och lämnar i häradet 1...20 W eller så. Mottagarna saknar alla former av CW-filter och storsignalegenskaperna är urusla. Känsligheten är dock lika bra som vilken modern plastradio som helst så de dagar det inte är contest då är dessa gamla åbäken till stationer mer än tillräckliga för såväl rag chew som DX-trafik. Det behövs ju inte många watt för att nå jordens alla hörn när man lärt sig vilka frekvensband och vilka tider på dygnet som är optimala. Dessutom får skillnaderna i vågutbredning större genomslag ju lägre effekt man använder vilket betyder att spänningen i hobbyn ökar. Motsatsen är extremt hög effekt och stora antenner som ger fullgod förbindelse alla dagar på året precis som på Skype eller här på Ham.se.
 
Med risk för att åter upprepa mig, så är det i 99% av fallen endera CW eller SSB
som går av stapeln endera helgen. Inte båda samtidigt, vilket gör att ena eller
andra "modet" och därmed "banddelen" är fri från contest och trafiken högst
normal.

Contest är en kul och spännande aktivitet, men som alltid oavsett vad det gäller
inom hobbyn, bäst i lagom dos :)
 
Är du inte läskunnig SM0 o
Ukraina DX CONTEST CW / SSB nov 2-3
LZ DX CONTEST 16-17 nov CW/SSB
Det går dra att flumma om man är 0-8 eller ???
10m förstört den 14-15 ARRL Contest .....
 
Är du inte läskunnig SM0 o
Ukraina DX CONTEST CW / SSB nov 2-3
LZ DX CONTEST 16-17 nov CW/SSB
Det går dra att flumma om man är 0-8 eller ???
10m förstört den 14-15 ARRL Contest .....
Ännu en "trevlig" kommentar i den här tråden som absolut inte genomsyras av bitterhet och animositet mot den enes eller andres intresse. För att förtydliga och göra det fullständigt solklart så var detta en ironi!

Kommentaren har en synnerligen otrevlig ton mot SM0O och egentligen mot alla så kallade 0-8. Vad i hela fridens namn har du emot dessa SM4CJY? Tycker du lika illa om oss från SM3 land? Ja mig kan du i och för sig stoppa in i samma fack som Christian, SA0AYF/SM0O, jag har ju nyss flyttat från SM0 land och hit till SM3.

Kommenterade tidigare det experiment som föreslog att man skulle sabotera och skapa ytterligare polarisation mellan contesters och icke contesters. Viker inte en tum från min åsikt att den här diskussionen inte på något sätt bidrar till att finna någon lösning på upplevda problem. Den verkar bara locka fram det sämsta hos fler och fler.

Johan / SA3BYC
 
SM4CJY

Tack för ett otroligt trevligt svar och inlägg. Jag gillar dig också.
Ursäkta min franska, men vad i helsike har jag gjort dej nu då ?


LZ-contesten lär inte störa trafiken i SM, särskilt inte på lågbanden.
LZ förstår du, ligger väldigt långt bort

Den ARRL EME-contest som går samma helg lär definitivt inte
störa dig om du inte tänkt köra månstuds just den helgen ?

ARRL Sweepstakes samma helg är i första hand en intern test inom USA
liksom den North American Collegiate ARC Championship som går då.

RSGB´s test på 160m CW kanske inte heller är så störande, om du inte
brukar ligga på topband och köra dina QSO:n ?

Den 23-24 endast CW-tester, SSB således fritt.

Helgen efter en digitaltest med Feld-Hell skrivare, lär inte störa dina qso:n
varken på SSB eller CW.

Ok, 10m lär vara rätt aktivt den 14-15 december OM det är konds då.
Dessutom ligger tävlingen ganska långt bort geografiskt samt att 10m
är ett stooort band, vilket inte bör omöjliggöra några QSO:n för dig.

Det lär definitivt INTE störa på några andra band, 40 och 80m inkluderat.

Det jag med säkerhet kan säga dig, är att varken SAC, CQWW eller någon annan
av det stora contesterna kör CW och SSB samma helg.

Det är ofta olika sorters contest, på olika band (HF, VHF, UHF, Micro) och olika
moder (CW, SSB, DIGITALT, EME etc) och de kanske inte stör din normala
trafik på samtliga band och helt omöjliggör ditt radiokörande i någon större utsträckning,
eller hur ? Du kör väl knappast alla frekvenser och moder samtidigt ?

Ta och skruva ner volymen rejält i ditt forumskrivande, jag skrev ett hyggligt och
lugnt inlägg i vanlig samtalston. Det var du inte kapabel till tydligen ?

Slutligen är jag definitivt inte 0-8:a. Jag är Jämtlänning, trots att jag tillfälligtvis
bor här med min XYL. Det har du dessutom inte med att göra, inte ett dyft !
Var jag eventuellt bor spelar väl noll roll i sammanhanget ?

Nä, ditt svar var verkligen ett bevis på "Ham Spirit". Tack så mycket :)
 
Last edited:
Är du inte läskunnig SM0 o
Ukraina DX CONTEST CW / SSB nov 2-3
LZ DX CONTEST 16-17 nov CW/SSB
Det går dra att flumma om man är 0-8 eller ???
10m förstört den 14-15 ARRL Contest .....

Inte snyggt. Den tonen har ingen plats och kan aldrig någonsin röna någon framgång. Diskutera gärna men på ett nyanserat sätt och utan plumpa påhopp! Dock är som synes Christian fullt kapabel att svara för sig själv, varför jag avstår kommentera just detta ytterligare.

För övrigt kan jag tycka att just ARRL 10m contest knappast förstör bandet - snarare tvärt om!

/Lasse
 
Hrm....jag undrar om det inte är så att Lennart/CJY trollar oss. Lennart, du har ju SF4J sedan 2008? Du har nog kört lite contest din rackare :)
 
God morgon,

Nu har vi läst skräckexempel på hur hänsynslösa contestoperatörer kan uppträda. Till visst försvar ändå för contesting vill jag då passa på att nämna att den sortens operatörer faktiskt också är ett problem för andra contesters, för det är inte så man kör ö h t i något sammanhang. Som t ex att använda jätte-effekter.

Tidigare i tråden påstod någon att ingen jävel bryr sig om effektgränser. Det må ligga någon sanning i att "ingen jävel" gör det, men jag kan försäkra er att vi andra faktiskt gör det.

73,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:
Ofta är det nog så att en eller annan missförstår syftet med ett slutsteg. Genom åren har jag lärt mig att de flesta uppfattar ett stort slutsteg som en muskel som måste vara konstant spänd till bristningsgränsen. Det är ju fullständigt, och dessutom rent makabert, tokigt att man inte kan förstå bättre än så. Den som har ett steg som kan ge runt 500W uteffekt klarar sig galant i en avancerad contest. På alla banden och oavsett konditionerna. De som har större steg än så önskar sig kilowatten som är tillåten. Det gör ingen egentlig skillnad mot de 500. Däremot, och detta är den viktiga punkten, så kan man inte köra RTTY-contest med ett litet slutsteg och tro att det gör skillnad mot 100W barfota. RTTY är direkt nedbrytande för vilket slutsteg som helst som körs med full uteffekt. Det är i den situationen man behöver ett stort muskedunder till slutsteg. Det kan då leverera den tillåtna uteffekten utan att "brinna upp".

Jag tror det är så att många tittar på vad det är för slutsteg som den ene eller andre har i sin ägo och sedan drar man den direkt felaktiga slutsatsen att uteffekten är gigantisk i samma stund som steget går on-air.

Okunskap och bristande erfarenhet skapar ofta en dumhet som lyser som en fyrbåk om natten.
 
Ofta hör man det där att folk har en 100W station, men drar ned till 50 kanske bara 10W för de anser att det går bra ändå och märks knappt skillnad mot 100W. I nästa mening kan de nämna de som antas köra med 1kW steg och hur man kör jorden runt utan att ens anstränga sig... 10dB hit 10dB dit. :rolleyes::eek:
 
Så var det dags igen (testhelg).
T.o.m. ända ut i bandkanten på 7 MHz.
Skulle inte de första 10 KHz vara till DX-trafik?
 
Tänkte att jag skulle snygga till/linda om spolen till Eddystone mottagaren och köra på 20m.............CQ TEST igen! Vad ledsamt, 10m bubblade som om det var 80m i fornstora dar när folk körde radio. Flydde till WARC bandet 10MHz med plastradion....helt öde.

Sorgligt ännu en lördag!
 
Att du bara orkar...

Och tror du inte man koer DX-kontakter i det segmentet i contest oxo???

Du diskuterar som om du vill ta med barnbarnet och lira fotboll paa Wembley mitt under paagaaende VM-final...

CQWW aer VM foer radioamatoerer... Foervaentar du dig att ha mittcirkeln ledig denna helg oxo?

73 de RM2D @ RM5A (oxo deltagare i denna hemska tillsstaellning... fast enbart paa 20 meter)



Så var det dags igen (testhelg).
T.o.m. ända ut i bandkanten på 7 MHz.
Skulle inte de första 10 KHz vara till DX-trafik?
 
Vilken underbar lördag,
När de flesta var upptagna med att köra CQWW var det plötsligt ganska lätt
att köra ZS8C på 28 Mhz, Pr. Edward & Marion Islands. Visserligen på fone men so what...
Ett nytt land i loggen vad det nu betyder mer än att konstatera att det nu bara är två Entities kvar.
 
Tänkte att jag skulle snygga till/linda om spolen till Eddystone mottagaren och köra på 20m.............CQ TEST igen! Vad ledsamt, 10m bubblade som om det var 80m i fornstora dar när folk körde radio. Flydde till WARC bandet 10MHz med plastradion....helt öde.
Sorgligt ännu en lördag!
Du har möjligen inte funderat på varför det var öde på WARC bandet? kanske är det så att intresset för contest är större än du tror? De operatörer som normalt ligger där o "trastuggar" kanske tycker det är roligare med contest?

Johan / SA3BYC
 
Vad ledsamt, 10m bubblade som om det var 80m i fornstora dar när folk körde radio. Flydde till WARC bandet 10MHz med plastradion....helt öde.
Är du ledsen för att det är fantastiska konditioner och massor av DX på 10 m? Och glad för att 30 m är öde? Eller är du sur, oavsett vilket?

Jag är glad. Glad över att det finns hur många lättkörda, rara DX som helst en sån här helg. Glad över att träffa så många skickliga operatörer. Glad över att jag kan lära mig hantera även de mindre skickliga. Glad över att hembyggen och plastradio klarar testet (bokstavligt talat). Glad, oavsett vilket.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Back
Top