SOTA

SA6MTX

Well-Known Member
Nu har jag inte tagit min licens än, men tycker SOTA verkar mycket intressant att kunna kombinera radio/teknik och motion/natur samtidigt.

Är det någon som sysslar med detta i Sverige?

Verkar mycket populärt i många andra länder!
 
SOTA vet jag inte men flora och fauna har varit populärt. Man ska köra från naturreservat, tror det är utökat med sjöar nuför tiden. https://smff.sk6ei.se/

På 80m brukar de ligga runt 3744kHz
 
SOTA var väl att köra radio från bergstoppar.
Summits On The Air. Dvs man måste själv ge sig ut i naturen och bestiga berg, och ha med radiogrejer.
Portabelt då, solceller, accar, tält, tung ryggsäck.
Låter spännande.
Vet inte om man kan köra hemifrån de andra som har jobbat sig upp på bergen och få poäng.
Förmodligen blir det då mest Morse?
Har jag rätt????

de
SM4FPD
 
SOTA var väl att köra radio från bergstoppar.
Summits On The Air. Dvs man måste själv ge sig ut i naturen och bestiga berg, och ha med radiogrejer.

Detta var precis det jag var ute efter!

Tänker mig att gå upp för bergstoppar eller större kullar, och köra lite radio på toppen innan man återvänder. Mer ute efter dagsturer med fin utsikt än att tälta i naturen.
 
SOTA var väl att köra radio från bergstoppar.
Förmodligen blir det då mest Morse?

Personligen inte intresserad av CW/morse, utan vanlig kontakt med QRP/HT-radio över VHF eller HF. Men bägge varianter (både tal och morse) verkar förekomma.

Någon som provat på denna (som jag tycker det verkar) enormt sympatiska radio-aktivitet? :)

Verkar väldigt poppis i tex. Norge, GB/UK, Italien, Frankrike, Spanien och USA (men även massor av andra länder)!
 
Last edited:
Jag har aktiverat ett fåtal toppar. Bor utefter norrlandskusten, så blir tyvärr inte så ofta som man skulle vilja pga avstånd till närmsta topp.
Norra Sytertoppen var en kul upplevelse, dock lyckades jag inte få nog kontakter i loggen för att "kvalificera".
Senaste var Mt Vrachionas på Zakynthos. Mycket kul :)
Jag kör telegrafi, men hört väldigt många foni-klättrare på hf också. Spontant känns det som hf gäller här i SM ifall man vill nå ut, å andra sidan ser det kanske annars ut på 2m aktiviteten hos er i söder.

IMG_20190915_121354.jpg
 
Vilka antenner rekommenderas om man vill köra 80 - 40 - 20 m från en bergstopp? Det brukar ju vara dåligt med träd...
 
Bor man i jämtland eller norrbotten så har man att göra.
Annars är väl vanligt portabelkörande ute i busken väldigt trevligt. Helt utan behovet att räkna poäng:D
 
Bor man i jämtland eller norrbotten så har man att göra.
Annars är väl vanligt portabelkörande ute i busken väldigt trevligt. Helt utan behovet att räkna poäng:D

Som jag skrev är SMFF en väldigt trevlig version men det ingår ingen bergklättring per automatik.
 
Här är en sida med alla registrerade - och godkända - SOTA. https://summits.sota.org.uk/association/SM
Inte många i södra delarna av Sverige.

Tack för länk!

Läst på lite, och det verkar som om det helt enkelt saknats intresse och admin för södra/sydvästra Sverige. Finns en mängd berg och kullar i tex, Västra Götaland/Bohuslän, runt om Göteborg och Halland, men verkar som om SOTA inte tagit fart i Sverige på samma sätt som i övriga Europa och USA.

Synd - verkar som en mycket trevlig aktivitet!
 
Läst på lite, och det verkar som om det helt enkelt saknats intresse och admin för södra/sydvästra Sverige. Finns en mängd berg och kullar i tex, Västra Götaland/Bohuslän, runt om Göteborg och Halland, men verkar som om SOTA inte tagit fart i Sverige på samma sätt som i övriga Europa och USA.

Det finns regler för att få en godkänd SOTA-registrering. Viss höjdskillnad mot omgivningen och att det ska gå att följa höjdkurvorna mm. Omberg och Kinnekulle är på gränsen vad som kan godkännas. Så vilken kulle som helst går inte i det här sammanhanget. Kanske är det just därför det inte blivit någon succé i Sverige. Då passar SMFF och SMSS bättre.

SM5KRI Krister som sammanställt den svenska SOTA-listan vet mer om det här.
 
Det finns regler för att få en godkänd SOTA-registrering. Viss höjdskillnad mot omgivningen och att det ska gå att följa höjdkurvorna mm. Omberg och Kinnekulle är på gränsen vad som kan godkännas. Så vilken kulle som helst går inte i det här sammanhanget. Kanske är det just därför det inte blivit någon succé i Sverige. Då passar SMFF och SMSS bättre.

SM5KRI Krister som sammanställt den svenska SOTA-listan vet mer om det här.

Bra info!

Det förklarar ju varför det är vanligare och mer utbrett i tex. vårt grannland Norge.
 
Halloj, Det är nog bara mindre än 10% av topparna som har blivit aktiverade, så 90% väntar på er! :)

Jag vill höja ett varningens finger, detta är inte en ofarlig aktivitet, särskilt i fjällvärlden.

Man bör aldrig bestiga ett berg ensam, olyckor kan hända! God fysik rekommenderas.

Vissa toppar är så svåra och otillgängliga att det kan ta flera dagar att ta sig dit - och hemåt...

Och som SE5X säger vissa kriterier måste uppfyllas för att bli godkänd och i södra Sverige är det inte många.
Jag har lagt många timmar på att analysera kartor och höjddata och hittar nog inga fler i södra delen.

Jag personligen har aktiverat några få toppar, men aldrig någonsin SMFF/SMSS.
Fråga gärna, men det är inte ofta jag läser detta forum numera, så det kan dröja innan jag svarar....

73 de SM5KRI / SE5I Krister
 
Litet beroende på COVID-restriktioner och annat, planerar SM0FPR och underecknad att försöka aktivera SOTA-toppar i SM4 och SM3 under någon sommarvecka 2021.

Intresserade som eventuellt tycker det skulle kunna vara skoj att göra det samma, får gärna höra av sig till oss. Krister SM5KRI är ju SOTA Association Manager i Sverige och precis som Krister säger är det mesta okört i Svetige. Ni kommer bli rejält populära. SOTA är stort världen över och skulle behöva en skjuts i baken för att riktigt "lyfta här"

73 de SM6LRR (RM2D) Mats
 
Vi har startat en Facebookgrupp för de som är intresserade av att kanske aktivera sig i en "Swedish SOTA Activity Week". Preliminär period är satt till 16-26 juli 2021, och var och en är fri att välja ett eller flera datum inom denna period för aktivering(ar). Givetvis kan man redan nu köra SOTA, oavsett datum, men det vi tänker att göra, är en litet "happening" som ska marknadsföra SOTA i Sverige. Då kan det vara roligt att ha många stationer aktiva samtidigt från vårt avlånga land. Skicka kärna ett PM här om Ni har lust att vara med i den gruppen, så skickar jag en inbjudan.
 
Back
Top