"Spännande" antenn

SM5DXU

Well-Known Member
När min son var på väg att hissa upp beamen i masten i går, stod jag på marken, höll i den jordade masten med den ena handen och grep tag i ett element på den dinglande beamen med den andra. Då kändes det precis som om antennen var svagt men påtagligt spänningsförande. Märkligt!

Any idea, somebody?

/ Göstha
 
Glömmer aldrig då jag råkade vidröra en 25 meters hög vertikal på Cypern efter ett kraftigt regnväder... då ska gudarna veta att det fräste till... :)

Antenner är inte att leka med - med eller utan 1 kW HF i dem...

73 de LRR, Mats
 
Hej!

Jag har nästan samma erfarenhet som Mats, en longwire på ungefär 20 meters längd under ett regnväder.
Det det märktes kan jag säga...
 
I mitt fall var det inget statiskt regn, utan solsken och svag vind. Nej, det var 50 Hz kapacitiv koppling, som från en icke skyddsjordad apparat med nätfilter

/ Göstha
 
Nej, kontakten befann sig 20 m högre upp. Jag märkte samma sak för någon månad sedan, när jag hakade fast en staglina vid fästet på marken.

/ Göstha
 
När jag parkerar bilen under kraftledningen kan jag känna 50Hz pirret i karossen.
Mäter jag då spänningen mellan bilen och skyddsjord så förstår man varför det pirrar i fingrarna.

På ett flygfält i småland fanns det en HS-ledning nergrävd under banan. Den orsakade kraftiga störningar när man flög modellflyg över den delen av "runway"

Här hemma i lägenheten finns det något i golvet som genererar ett E-fält. Om jag lägger en AL-plåt på ett område på golvet och tar i den så känner jag pirret tydligt.

Det finns många olika sätt att koppla till E-fälten och dom finns där man minst anar det.

Kan det vara så att antennen befinner sig nära en kraftledning eller i närheten av något annat elektriskt fält.

/Micke
 
Nja, jag tror inte trefas 230/400 V via luftkabel till elstolpen och sedan grunt förlagd jordkabel in till huset kan ställa till det. Men jag ska för all del ta och mäta igenom elsystemet. Får väl låna något lämpligt instrument av elektrikern.

/ Göstha
 
Bodde tidigare nära en 400 kV kraftledning i S.Sandby. Den korsade vägen på ett ställe. Om man hoppade av cykeln där och ställde sig på marken så brummade 50 Hz tydligt i fingrarna när man tog på cykelstyret.

Jag har en arbetslampa av typen som är på den bifogade bilden. Där kan man också känna nätfrekvensen. Nätsladden är ojordad och löper inuti metallstativet. Den lilla kapacitansen räcker... :) OBS! Det finns inget fel på varken lampa eller kabelisolering!
 

Attachments

  • arbetslampa.jpg
    arbetslampa.jpg
    16,8 KB · Views: 113
Jag bodde i ödemarken och jobbade i skogen en vinter för 30 år sedan. En mil till närmsta granne och tre mil till busshållplatsen. Dessutom fick jag gå eller åka skidor sista kilometern för att ta mig hem till det dragiga pörtet där gardinerna frös fast i isen på fönsterbrädan redan i oktober...

Hursomhelst, under den där sista kilometern måste jag passera under en kraftledning. På väg hem en sen vinterkväll var det 42 grader kallt och redan ett par hundra meter innan ledningen hördes ett lågfrekvent brummande. När jag fick syn på kraftledningen blev jag häpen, ledningarna lyste med ett gulgrönt sken såpass starkt att snön var upplyst under ledningen. När jag tittade längs ledningen var det som ett knippe neonrör som utgjorde en belyst gata genom skogen. Jag var faktiskt rädd att passera ledningen men jag var ju tvungen att komma under tak och få upp eld i den starka kylan. Men jag kände inget obehag förutom att det var en kuslig upplevelse ensam i obygden.
 
Back
Top