Spänningstålighet, gammal vridkondensator

SM5NFT

Well-Known Member
Hejsan,

Håller på och labbar med ändmatad dipol och är fundersam på vilken spänning som min vridkondensator tål. Jag har inte lyckats hitta något data för den. Det verkar dock som den överlevde ett kortare test (av misstag) med 25 watt.

Den är gammal (60-talet?), ca 5x5 cm, med gavlar av tunn vävbakelit eller liknande. Mellan skivorna ligger ett tunnt plastliknande material. Är det någon som känner igen modellen, och kanske kan gräva fram lite info?

DSC01385.jpg

/Arne
 
Det ser ut som dom pertinaxkondingar som fanns på bla Clas Ohlson och som t ex kunde användas för att bygga återkopplade transistormottagare för mellanvåg. Billiga med många pF per kilo :). Det är nog ingen bara idé att sätta dom i en krets med flera Watt.
 
1 kV/mm är en siffra jag lärde mig för längesen, men det var för luftisolerade vridkondingar. BRF har nog rätt i att denna vridkonding passar bäst till RX eller QRP, både för maximal ström i släpkontakter och maximal spänning emellan kondensatorplattorna. Med lågt Q kanske 25 W kan räknas till QRP...

/Jan
 
Tack vänner, ni har förmodligen rätt. De har väntat på att användas ända sedan jag ärvde pappas "junkbox" på 70-talet. Till en portabel antenn för QRP kan de passa med sitt format och sina 5-500pF, tycker jag. Om de verkligen tål 25watt så finns lite marginal också.

/Arne
 
Såna vridkondingar satt i s.k. raka mottagare från radions barndom. De användes ofta som återkopplingskondingar. Jag visste inte att de hade så hög maxkapacitans som 500 pF. Jag minns att skivorna såg ut som bladmässing och vad isoleringen bestod av vet jag inte, men plast var inte uppfunnit på den tiden. Jag gjorde några affärer med byns cykelreparatör som även hjälpte invånarna med radioapparater. Det blev många experiment med dessa skrotade apparater.
/ Ingvar
 
Back
Top