Spänning till SM20 mikrofon

SM6VKC

Well-Known Member
Hej alla glada radio intresserade.

Jag har kopplat in en Behringer equalizer mellan min SM20 bordmick och ICOM IC-756ProIII.
Spänningsmatningen från riggen till micken passerar inte equalizern, är det någon som har tips om hur jag ska fixa detta?

mvh / 73 Peter SM6VKC
 
En konding i serie med mictråden bara.
1 - 10 uF med plus mot radion.

de
Roy SM4FFPD
 
"Spänningsmatningen från riggen till micken passerar inte equalizern"


Kan du inte fixa en extra tråd med 8 V DC ?


/ Ingvar
 

Attachments

Last edited:
Du får skapa en ny fantommatning vid ingången på EQ.
Man brukar använda 10 - 20 Volt via två motstånd, exvi 2 x 4,7 - 10 kOhm. Kopplas till miktråden på miksidan av en konding in till EQ.
Punkten mellan motstånden avkopplar man med 10 - 100 uF.
Moderna utrustningar brukar faktiskt ha fantommtning, eller inkopplingsbar sådan. Dvs koll din EQ kanske fnns en bygel för att ge fantommatning ifall eleketret mic används. Efterssom 90 procent av alla mikrofoner numera är eleketret.

Exvis har datorns ljudkort fantommtning

De
Roy
SM4FPD
 
Du får skapa en ny fantommatning vid ingången på EQ.
Man brukar använda 10 - 20 Volt via två motstånd, exvi 2 x 4,7 - 10 kOhm. Kopplas till miktråden på miksidan av en konding in till EQ.
Punkten mellan motstånden avkopplar man med 10 - 100 uF.
Moderna utrustningar brukar faktiskt ha fantommtning, eller inkopplingsbar sådan. Dvs koll din EQ kanske fnns en bygel för att ge fantommatning ifall eleketret mic används. Efterssom 90 procent av alla mikrofoner numera är eleketret.

Exvis har datorns ljudkort fantommtning

De
Roy
SM4FPD



Hej igen.

Det finns "fantommatning" via eq:n men den är Behringer standard, 48V.
Kanske kan koppla om/ta bort och lägga en lägre spänning som passar elektretelement.

/Peter -6vkc
 
Hej!

Testa med två små motstånd.

R1 = 10k

R2 = 2k

Strömmen bör väl bli 4 mA vid 48 Volt?

Kolla om du får ut c:a 8 Volt.

/ Ingvar
 

Attachments

  • Resistive_divider.JPG
    Resistive_divider.JPG
    3,1 KB · Views: 464
Men kanske ingångarna på din EQ är balanserade?
Möjligen omkopplingsbara.

de
Roy
SM4FPD
 
Det sitter två motstånd på 6.8 kohm vardera på en standard fantommatning som strömbegränsning, därför kan du få öka på motståndet på 2 kohm i spänningsdelaren. Men det ger sig när du labbat lite, troligen räcker det med ett jorda ned med lämpligt motstånd för att du skall få ung. 10 volt.

Jag skrev lite om fantommatning av mikrofoner, och i den artikeln ser du hur kopplingen är och hur du ändrar balanserat till obalanserat.

http://esr.se/artiklar/elektronik/Bal_mic_amp.pdf
 
Det sitter två motstånd på 6.8 kohm vardera på en standard fantommatning som strömbegränsning, därför kan du få öka på motståndet på 2 kohm i spänningsdelaren. Men det ger sig när du labbat lite, troligen räcker det med ett jorda ned med lämpligt motstånd för att du skall få ung. 10 volt.

Jag skrev lite om fantommatning av mikrofoner, och i den artikeln ser du hur kopplingen är och hur du ändrar balanserat till obalanserat.

http://esr.se/artiklar/elektronik/Bal_mic_amp.pdf

Jag kollade på sidan som hänvisades till och det var intressant läsning.
En funderin innan jag öppnar eq:n för modifiering av fantom matningen:
Kan jag spännings sätta micken "externt" för ett prov?
Borde ju gå.
 
Det går utmärkt med ett 9-volts batteri, sätt bara en kondensator (1-10µF) mot EQ:n så du inte matar i likspänningen till EQ:n.
 
Dt var det jag menade med mitt inlägg nummer två. Dvs skapa en fantommatning som passar din SM20.
Är ingången balanserad på din EQ kan du nog jorda ena sidan och isolera dessa fantommatning med en seriekonding. Så får du en obalanserad ingång utan 48 Volt. Har du en liten trafo 1:1 så blri det ju bäst.
Ett 9 Volt batteri till SM20 blir bra.


De
Roy
SM4FPD
 
Dt var det jag menade med mitt inlägg nummer två. Dvs skapa en fantommatning som passar din SM20.
Är ingången balanserad på din EQ kan du nog jorda ena sidan och isolera dessa fantommatning med en seriekonding. Så får du en obalanserad ingång utan 48 Volt. Har du en liten trafo 1:1 så blri det ju bäst.
Ett 9 Volt batteri till SM20 blir bra.


De
Roy
SM4FPD



OK, då är jag med! Provning under kvällen.
Tack för tipsen.

/ Peter
 
Tittar man i manualen till SM-20 så står det på "pinne" 2 i kontakten att det är "+ 8 V DC input". Jag vet inte hur det ligger till, för jag hittade inget schema, men man kan ju tycka att det vore smart om man kunde köra in + 8 V där om man kör micken i någon applikation där det inte finns en fantommatning.

Om det inte är så, så skulle man kanske kunna tänka sig en liten mod så att det blir så.

/Anders SM4RNA
 
Du har rätt Anders, pin 2 matar SM-20 och pin ett är AC kopplad.
SM20 matas sålededs inte med fantommatning.
Bara att lägga ett 9 Volts batteri på pin 2 så funkar dess förstärkare.
Jag har aldrig haft anledning att rota i en SM20 och tänkte inte på att det kunde förhålla sig så.

Schema på IC-SM20 finns om någon vill ha mejlar ni mig.

de
Roy
SM4FPD
 
Du har rätt Anders, pin 2 matar SM-20 och pin ett är AC kopplad.
SM20 matas sålededs inte med fantommatning.
Bara att lägga ett 9 Volts batteri på pin 2 så funkar dess förstärkare.
Jag har aldrig haft anledning att rota i en SM20 och tänkte inte på att det kunde förhålla sig så.

Schema på IC-SM20 finns om någon vill ha mejlar ni mig.

de
Roy
SM4FPD

Tack för schema på SM20 micken Roy!

Har kopplat stift två från riggen till stift två på micken och nu funkar det.
Kör enbart stift 1 från radio, genom eq. och vidare till micken.

Tack för all hjälp!


// Peter sm6vkc
 
Hur låter det då?
Kan du justera frekvenskruvan och få det ljud som du vill ha?
Men vanligen är det svårt att bestämma sig för hur man vill låta.
Kul experiment är det dock med ljud från en amatörrdiostation.
Det skall finnas ett gammal bygge ev en fem bands EQ hemma någonstans....

De
SM4FPD Roy
 
Hur låter det då?
Kan du justera frekvenskruvan och få det ljud som du vill ha?
Men vanligen är det svårt att bestämma sig för hur man vill låta.
Kul experiment är det dock med ljud från en amatörrdiostation.
Det skall finnas ett gammal bygge ev en fem bands EQ hemma någonstans....

De
SM4FPD Roy
Jo, det blev som jag ville ha det.
Kör med 3 kHz bredd för att få lite "bredd" på ljudet.
Jag ställer in ljudet genom att lyssna på mig själv i min 706:a, att lyssna på 756:ans monitor ger ju unte det ljudet som min motstation hör.

/Peter
 
Back
Top