Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Du får skapa en ny fantommatning vid ingången på EQ.
Man brukar använda 10 - 20 Volt via två motstånd, exvi 2 x 4,7 - 10 kOhm. Kopplas till miktråden på miksidan av en konding in till EQ.
Punkten mellan motstånden avkopplar man med 10 - 100 uF.
Moderna utrustningar brukar faktiskt ha fantommtning, eller inkopplingsbar sådan. Dvs koll din EQ kanske fnns en bygel för att ge fantommatning ifall eleketret mic används. Efterssom 90 procent av alla mikrofoner numera är eleketret.
Exvis har datorns ljudkort fantommtning
De
Roy
SM4FPD
Det sitter två motstånd på 6.8 kohm vardera på en standard fantommatning som strömbegränsning, därför kan du få öka på motståndet på 2 kohm i spänningsdelaren. Men det ger sig när du labbat lite, troligen räcker det med ett jorda ned med lämpligt motstånd för att du skall få ung. 10 volt.
Jag skrev lite om fantommatning av mikrofoner, och i den artikeln ser du hur kopplingen är och hur du ändrar balanserat till obalanserat.
http://esr.se/artiklar/elektronik/Bal_mic_amp.pdf
Dt var det jag menade med mitt inlägg nummer två. Dvs skapa en fantommatning som passar din SM20.
Är ingången balanserad på din EQ kan du nog jorda ena sidan och isolera dessa fantommatning med en seriekonding. Så får du en obalanserad ingång utan 48 Volt. Har du en liten trafo 1:1 så blri det ju bäst.
Ett 9 Volt batteri till SM20 blir bra.
De
Roy
SM4FPD
Du har rätt Anders, pin 2 matar SM-20 och pin ett är AC kopplad.
SM20 matas sålededs inte med fantommatning.
Bara att lägga ett 9 Volts batteri på pin 2 så funkar dess förstärkare.
Jag har aldrig haft anledning att rota i en SM20 och tänkte inte på att det kunde förhålla sig så.
Schema på IC-SM20 finns om någon vill ha mejlar ni mig.
de
Roy
SM4FPD
Jo, det blev som jag ville ha det.Hur låter det då?
Kan du justera frekvenskruvan och få det ljud som du vill ha?
Men vanligen är det svårt att bestämma sig för hur man vill låta.
Kul experiment är det dock med ljud från en amatörrdiostation.
Det skall finnas ett gammal bygge ev en fem bands EQ hemma någonstans....
De
SM4FPD Roy