Specialsignaler

Ooooh, är detta en intedebatt eller vad?
Låt SM0VDT kalla sig för SM0VDT alltid och överallt, låt mig kalla mig för SM6Z i tester, låt SE5X kalla sig för SE5X alltid och överallt och låt bli att kalla det cirkussignal, fjollsignal eller något annat nedlåtande.
Problemet löst - tråden kan stängas!
 
Ja då är det bara ånga på med SF4J //// Svensk fuling 4 Jonsson / Ha en bra dag vi hörs ropa gärna in om du hör mej 73 Lennart
 
Eftersom du verkar vara inne på Wiki så föreslår jag att du oxå slår upp ordet "ironi"!

Men du kanske missade ironi markeringen?

mvh
Bengt / SM0KBW
 
Håller med Bengt, -EQL, specialsignaler har det gått inflation i. Under senaste CQWW testen var det en finnpajsare här och körde från f.d. CU2A stationen (kolla in antennfarmen på länken Antennas at CU2A). Numera delar man inte ut enställiga CU signaler utan det blir till att köra med en CR2-signal. Resultatet av detta var att jag fick många "thanks new multiplier" trots att de flesta nog kört CR2X utan att veta att det var Azorena. Så kan det gå...
 
Intressant att så många har en så stark uppfattning om vanity calls!
Är det så fruktansvärt att byta callsign?

Den som drabbas mest är ju ändå den som tagit beslutet...
Nytt call = förklara för många gamla vänner att jag har bytt..

Är det så att den signalen vi blir tilldelad är lika med ett ID som du skall bära och vara stolt över?

Vissa byter ju efternamn... skall man kalla det fåfängefternamn ?

Att ni bara orkar lägga tid på att förklara hur fel det är att byta call, nästan idiotförklara dom är för mig ofattbart..

Ni som kör kortvåg och pratar med exempelvis stationer från USA, Dom som har korta signaler (vilket väldigt många har)
Kan dom välja på 2 varianter...

1: 2 ställigt prefix och enställigt sufix
2: 1 ställigt prefix och 2 ställigt suffix.

Gå in och titta på qrz.com när ni kör en station från USA och klicka på FCC page och jag lovar att ni kommer bli förvånade över att de flesta är Vanity calls :)

Det roliga är jag har ALDRIG sett folk ens ifrågasätta detta på Amerikanska forum..

Hur kan det komma sig att vi i Sverige har en sånt otroligt "pappas vet, var stolt över din signal" sätt att se på det?

Det måste väl ändå vara upp till var och en vilken signal man vill använda!!!

Även US stations betalar för sin signal över en viss tid... och jag tror inte dom får växla mellan signalerna (rätta mig om jag har fel)

Detta skulle även jag kunna köpa, att man bara kan ha ett callsign åt gången!

Oavsett tycker jag debatten är lite låg..

Vill man byta namn i folkbokföringen, så blir man inte kallad allt det jag läst här på forumet!

Är ni som inte har förståelse, lika oförstående till namnbyte oxå?

Skriver ni på forum typ:
-Du blev ju född med det namnet.... var stolt över det!
-Jag har ingen förståelse för dom som vill byta namn!
- Det är bara fjolligt att byta
-Vill du dölja dig på något sätt? För att dölja ditt RIKTIGA namn?

he he... slappna av det är ju bara en hobby.

73/SM4PEL
Peter
 
Intressant att så många har en så stark uppfattning om vanity calls!
Är det så fruktansvärt att byta callsign?

Den som drabbas mest är ju ändå den som tagit beslutet...
Nytt call = förklara för många gamla vänner att jag har bytt..

Är det så att den signalen vi blir tilldelad är lika med ett ID som du skall bära och vara stolt över?

Vissa byter ju efternamn... skall man kalla det fåfängefternamn ?

Att ni bara orkar lägga tid på att förklara hur fel det är att byta call, nästan idiotförklara dom är för mig ofattbart..

Du verkar ju själv ha ett väldigt starkt engagemang för fjollcall.



Ni som kör kortvåg och pratar med exempelvis stationer från USA, Dom som har korta signaler (vilket väldigt många har)
Kan dom välja på 2 varianter...

1: 2 ställigt prefix och enställigt sufix
2: 1 ställigt prefix och 2 ställigt suffix.

Gå in och titta på qrz.com när ni kör en station från USA och klicka på FCC page och jag lovar att ni kommer bli förvånade över att de flesta är Vanity calls :)

Det roliga är jag har ALDRIG sett folk ens ifrågasätta detta på Amerikanska forum..

Topp domänen för detta forum är "SE", det borde kanske ge dig en fingervisning om att det är svenskar som skriver här. Vi skriver inte heller på Kinesiska som upplysning om du missat det ;)

Hur kan det komma sig att vi i Sverige har en sånt otroligt "pappas vet, var stolt över din signal" sätt att se på det?

Det måste väl ändå vara upp till var och en vilken signal man vill använda!!!

Nä, du måste antingen ha en signal utdelad av PTS eller SSA.

Även US stations betalar för sin signal över en viss tid... och jag tror inte dom får växla mellan signalerna (rätta mig om jag har fel)

Detta skulle även jag kunna köpa, att man bara kan ha ett callsign åt gången!

Oavsett tycker jag debatten är lite låg..

Vill man byta namn i folkbokföringen, så blir man inte kallad allt det jag läst här på forumet!

Är ni som inte har förståelse, lika oförstående till namnbyte oxå?

Skriver ni på forum typ:
-Du blev ju född med det namnet.... var stolt över det!
-Jag har ingen förståelse för dom som vill byta namn!
- Det är bara fjolligt att byta
-Vill du dölja dig på något sätt? För att dölja ditt RIKTIGA namn?

he he... slappna av det är ju bara en hobby.

73/SM4PEL
Peter


Tack det samma Peter - det är bara en hobby så varför blir Du så upprörd över att andra inte gillar fjollcall?

Om du nu tycker att debatten är låg varför lät du inte den självdö?

Vilken signal du än använder så är det ändå din personlighet som räknas - och den kommer styra om du blir en populär motstation eller inte. Precis samma är det med ditt namn. Man kan säga att du laddar din signal med din personlighet, inte tvärtom.

Att köpa ett fjollcall kan vara bra som vissa tidigare skrivit:
I DX sammanhang på kortvåg. Ersätta en "omöjlig" signal på CW.

Men att köra sitt fjollcall i tid och otid lokalt kommer inte göra dig varken mer eller mindre populär.


mvh
Bengt / SM0KBW
 
Du verkar ju själv ha ett väldigt starkt engagemang för fjollcall.





Topp domänen för detta forum är "SE", det borde kanske ge dig en fingervisning om att det är svenskar som skriver här. Vi skriver inte heller på Kinesiska som upplysning om du missat det ;)



Nä, du måste antingen ha en signal utdelad av PTS eller SSA.




Tack det samma Peter - det är bara en hobby så varför blir Du så upprörd över att andra inte gillar fjollcall?

Om du nu tycker att debatten är låg varför lät du inte den självdö?

Vilken signal du än använder så är det ändå din personlighet som räknas - och den kommer styra om du blir en populär motstation eller inte. Precis samma är det med ditt namn. Man kan säga att du laddar din signal med din personlighet, inte tvärtom.

Att köpa ett fjollcall kan vara bra som vissa tidigare skrivit:
I DX sammanhang på kortvåg. Ersätta en "omöjlig" signal på CW.

Men att köra sitt fjollcall i tid och otid lokalt kommer inte göra dig varken mer eller mindre populär.


mvh
Bengt / SM0KBW

Bengt du summerade set bra på slutet :)
Vilken signal du än använder så är det ändå din personlighet som räknas - och den kommer styra om du blir en populär motstation eller inte. Precis samma är det med ditt namn. Man kan säga att du laddar din signal med din personlighet, inte tvärtom.

Varför då ens ifrågasätta om du är född till namnet Bengt eller om du döptes till Jon-Kalle
Det är ju ändå du som person som sätter stämpeln på din popularitet!!!

Men att köra sitt fjollcall i tid och otid lokalt kommer inte göra dig varken mer eller mindre populär.

Nu är du där igen... varför kallar du det fjollcall?
kallar du alla som byter namn för fjollor?

har dom bara rätta att byta namn om dom har ett namn som är svårt att uttala?

Topp domänen för detta forum är "SE", det borde kanske ge dig en fingervisning om att det är svenskar som skriver här. Vi skriver inte heller på Kinesiska som upplysning om du missat det ;)

Självklart inte Bengt... vi i Sverige är ju inte som dom andra,och skall självklart inte titta runt hörnet hur dom andra gör... Jantelagen finns ju bara i Sverige... behåll den :)

Nä, du måste antingen ha en signal utdelad av PTS eller SSA.
PTS är begravd inse det...
SSA tillhandahåller Vanitycalls :)

Om du nu tycker att debatten är låg varför lät du inte den självdö?

Där inser jag mitt misstag... sorry.. dock tycker jag det är ok att berätta vad man tycker i ett land som Sverige hoppas det är OK för dig...

Att köpa ett fjollcall kan vara bra som vissa tidigare skrivit:
I DX sammanhang på kortvåg. Ersätta en "omöjlig" signal på CW.


Jo jag har själv en signal som är lite jobbig på 160 cw, men det är inte det som är poängen, men tydligen har du inte fattat det och jag tror inte du vill fatta det heller...

Vad är problemet?
Vad gör att du inte gillar att folk byter signaler i Sverige när det är helt OK i andra länder?
Varför kallar du det fjollsignaler?
Stör det dig att någon byter signal...? Dum fråga tydligen uppenbarligen eftersom du lägger tid på att skriva vad din personliga uppfattning är kring ämnet...

Det som gör att jag sitter här och skrattar för mig själv är att du ens bryr dig om att alla kanske inte tänker som du!

Jag bryr mig inte ett skit om du vill gå ut i trosor och kort kort... !
Även om jag tycker du är en fjolla så skulle jag ändå inte lägga tid på att försöka berätta för dig att jag tycker du är en fjolla..

Berätta bara för mig slutligen,.... vad gör att du tycker det är så fjolligt att byta call/eller efternamn för den delen?

Tycker du det är mer fjolligt att byta ett amatörcallsign än att byta ett efternamn?

In så fall vill jag veta varför?

ps. alla som byter efternamn har inte problem med det på cw .ds
 
Last edited:
Bengt jag glömde fråga en sak...
kör du mycket kortvåg eller kör mest 2 meter FM?
bara en undran inget ont om 2 FM...
 
För det första så var väl Aksel Sandemose Dansk som verkade i Norge så enligt honom finns Jante nog i andra länder. Har för mig att han skrev att den finns överallt i världen, är inte säker på att talade om så ytliga saker som namnbyten eller fjollcall när han talade om Jantelagen dock.

"Du ska inte tro att du är någon" är väl inledningen till Jantelagen - din inställning att vi inte får vara kritiska mot fjollcall och ha avikande åsikter mot de i amerikanska forum, det följer Jantelagens inledningen rätt bra.

Det som framförts i debatten är väl att en viss försiktighet med byten bör iaktas. Det kan lätt bli förvirring runt dessa specialanrop.

Förstår inte vad namnbyten ö.h.t har med denna tråd att göra?

Jag tar mig friheten att kalla dessa köpeanrop för fjollcall - om du inte trivs med det så får vi avsluta debatten här och nu.


mvh
Bengt / SM0KBW
 
Trevligt att debatten kom igång igen. Om man ser ordväxlingen ifrån den komiska sidan så är den rolig och intressant. :D

Nu en seriös fundering: För några år sedan beställde jag fåfängesignalen SM7B på öppet köp från SSA. Jag använde den i en SSB-contest och kunde snabbt konstatera att denna korta signal var lätt att uttala fort och tydligt. Jämfört med min riktiga signal SM7EQL var skillnaden enorm. Prova själv och uttala (bokstavera på engelska) resp signal 100 gånger i följd. För contesting tycker jag därför att det finns många goda skäl att använda en kort signal nu när det är möjligt och lagligt.

Jag provade även SM7B i vanliga standard-QSO:n på såväl CW som SSB främst på 80 m. Detta var alldeles i början då fåfängesignalerna var nya och därmed ganska ovanliga. Den korta signalen drog till sig stor uppmärksamhet och det var lätt att få svar. Så långt gott och väl.

Men....så upptäckte jag att väldigt många frågade vilken signal jag hade, särskilt på SSB. -SM7B sa jag. -Nej din riktiga signal menar jag. -SM7B sa jag igen. -Ja men du har väl en riktig signal också eller hur. -Jo, SM7B sa jag igen fullt medveten om vad motstationerna undrade över.

Det som är märkligt är att under de 40 år som jag varit igång på banden har ingen ifrågasatt min riktiga signal SM7EQL genom att fråga vem jag är, vilket personnummer jag har eller annan ID som gör att jag blir identifierad som något mer än fem bokstäver och en siffra.

Vad är det då som gör att just dessa fåfängesignaler inte fungerar som en äkta ID och som knyter signalen till en fysisk person? Fortfarande hör jag på banden folk som frågar fåfängesignalinnehavare om vilken signal dom har och de flesta berättar då att; -Min egen signal är SM5... trots att han bevisligen använder SJ5... som människan köpt av SSA och som därmed också borde vara en egen signal.

Numera har jag lämnat tillbaks fåfängesignalen SM7B till SSA och är nöjd med min egen riktiga signal SM7EQL från 1969. De få gångerna jag kör contest, numera för skojs skull, så lånar jag någon klubbsignal eller annan kort signal som låter bra och ingen frågar. I contesterna har ändå ingen tid att fundera över vem som sitter i andra änden. Bara rapporten blir 59 och det går fort som fan så är allt bra.

Varför fungerar fåfängesignaler inte som ID och varför vill alla veta vem man är?

/Bengt
 
Last edited:
Är ni som inte har förståelse, lika oförstående till namnbyte oxå?

Skriver ni på forum typ:
-Du blev ju född med det namnet.... var stolt över det!
-Jag har ingen förståelse för dom som vill byta namn!
- Det är bara fjolligt att byta
-Vill du dölja dig på något sätt? För att dölja ditt RIKTIGA namn?

he he... slappna av det är ju bara en hobby.

73/SM4PEL
Peter

Om namnbytet skulle avse förnamn så skulle säkerligen liknande ifrågasättanden komma upp. Efternamn har inte samma starka identitet. Du tilltalar vanligen folk vid förnamn. Helt enkelt frågan om ett "riktat identifierande". På samma sätt har vi ett djupt rotat identifierande via amatörsignalen. Du identiferas med signalen och till och med tilltalas med signalen.
 
Men....så upptäckte jag att väldigt många frågade vilken signal jag hade, särskilt på SSB. -SM7B sa jag. -Nej din riktiga signal menar jag. -SM7B sa jag igen. -Ja men du har väl en riktig signal också eller hur. -Jo, SM7B sa jag igen fullt medveten om vad motstationerna undrade över.

Jag hade gjort likadant! SM7B ja sedan då, jag missade resten...;)

Det som är märkligt är att under de 40 år som jag varit igång på banden har ingen ifrågasatt min riktiga signal SM7EQL genom att fråga vem jag är, vilket personnummer jag har eller annan ID som gör att jag blir identifierad som något mer än fem bokstäver och en siffra.

Nä men det är ju en "riktig" signal också! Man vet (eller kan antaga i alla fall) att den är tilldelad i sedvanlig turordning. Man kan till och med avgöra ungefär hur gammal signalen är osv också. Cirkussignalerna sätter allt detta ur spel. Man kan inte ens avgöra om det är en Svensk signal. Klart man blir förrvirrad :confused: SK = klubb, SL= försvar och SM = enskild Svensk radioamatör. Det här är orubbligt.... Ni sätter signalsystemet helt ur spel med cirkussignaler...:eek: Ska ni inte byta ut distrikstsiffrorna också när ni ändå håller på?
 
Jag hade gjort likadant! SM7B ja sedan då, jag missade resten...;)



Nä men det är ju en "riktig" signal också! Man vet (eller kan antaga i alla fall) att den är tilldelad i sedvanlig turordning. Man kan till och med avgöra ungefär hur gammal signalen är osv också. Cirkussignalerna sätter allt detta ur spel. Man kan inte ens avgöra om det är en Svensk signal. Klart man blir förrvirrad :confused: SK = klubb, SL= försvar och SM = enskild Svensk radioamatör. Det här är orubbligt.... Ni sätter signalsystemet helt ur spel med cirkussignaler...:eek: Ska ni inte byta ut distrikstsiffrorna också när ni ändå håller på?

Där har jag ett problem!
SM0 distriktet bor jag i men mitt fritids QTH ligger i SM4 land.Är registrerad med båda siffrorna i SSAs register.

Med svenskar kör jag gärna SM0KBW/4 men i pileups så är ett SM4KBW lättare att få igenom. Har dock märkt att vissa motstationer blir misstänksamma mot att det finns en SM0KBW och en SM4KBW. Kanske jag själv skulle skaffa en köpesignal för att köra från landet ;)

mvh
Bengt / SM0KBW
 
Trevligt att debatten kom igång igen. Om man ser ordväxlingen ifrån den komiska sidan så är den rolig och intressant. :D

Skrapar med foten och rodnar lite;)

Nu en seriös fundering: För några år sedan beställde jag fåfängesignalen SM7B på öppet köp från SSA. Jag använde den i en SSB-contest och kunde snabbt konstatera att denna korta signal var lätt att uttala fort och tydligt. Jämfört med min riktiga signal SM7EQL var skillnaden enorm. Prova själv och uttala (bokstavera på engelska) resp signal 100 gånger i följd. För contesting tycker jag därför att det finns många goda skäl att använda en kort signal nu när det är möjligt och lagligt.

Jag provade även SM7B i vanliga standard-QSO:n på såväl CW som SSB främst på 80 m. Detta var alldeles i början då fåfängesignalerna var nya och därmed ganska ovanliga. Den korta signalen drog till sig stor uppmärksamhet och det var lätt att få svar. Så långt gott och väl.

Men....så upptäckte jag att väldigt många frågade vilken signal jag hade, särskilt på SSB. -SM7B sa jag. -Nej din riktiga signal menar jag. -SM7B sa jag igen. -Ja men du har väl en riktig signal också eller hur. -Jo, SM7B sa jag igen fullt medveten om vad motstationerna undrade över.

Det som är märkligt är att under de 40 år som jag varit igång på banden har ingen ifrågasatt min riktiga signal SM7EQL genom att fråga vem jag är, vilket personnummer jag har eller annan ID som gör att jag blir identifierad som något mer än fem bokstäver och en siffra.

Vad är det då som gör att just dessa fåfängesignaler inte fungerar som en äkta ID och som knyter signalen till en fysisk person? Fortfarande hör jag på banden folk som frågar fåfängesignalinnehavare om vilken signal dom har och de flesta berättar då att; -Min egen signal är SM5... trots att han bevisligen använder SJ5... som människan köpt av SSA och som därmed också borde vara en egen signal.

Numera har jag lämnat tillbaks fåfängesignalen SM7B till SSA och är nöjd med min egen riktiga signal SM7EQL från 1969. De få gångerna jag kör contest, numera för skojs skull, så lånar jag någon klubbsignal eller annan kort signal som låter bra och ingen frågar. I contesterna har ändå ingen tid att fundera över vem som sitter i andra änden. Bara rapporten blir 59 och det går fort som fan så är allt bra.

Varför fungerar fåfängesignaler inte som ID och varför vill alla veta vem man är?

/Bengt

Ett problem är ju att dessa signaler inte är av samma engångskaraktär som de vanliga SM/SA signalerna.

Om du släpper en sådan så kan den i princip hyras ut till en annan amatör nästa dag. Att man valt att se distrikt siffran unik är oxå förvirrande. SM0A, SM1A, ... , SM7A kan ju alla vara utdelade och köras samtidigt av olika amatörer.

Det gör att de anropssignalerna inte har samma klass av "unikhet" som våra ursprungliga signaler.

Du är i gott sällskap när det gäller att folk vill veta din "rätta" identitet. Både fantomen och stålmannen brottades ju med samma problem - kanske är det vanlig mänsklig nyfikenhet:rolleyes:


mvh
Bengt / SM0KBW
 
Last edited:
Engångskaraktär!

Jag funderade mycket på det när jag fick SM7B på öppet köp till påseende. Om jag nu betalat och kört in signalen under flera år så hade ju JAG, Bengt, efter ett tag blivit identiferad som SM7B och SM7EQL hade försvunnit i dimmorna.

Med andra ord hade jag blivit kidnappad och fastnat på SSA:s flugpapper och varit tvungen att betala en icke obetydlig årsavgift år efter år enbart för att SSA inte skulle radera min nya identitet (ett knapptryck a 1 sekund) och sälja MIN identitet till någon annan som kanske inte hette Bengt utan Kalle. Den stackars Kalle hade då fått frågor om han bytt namn och kanske fått ett rent helvete med alla QSL-kort eftersom jag är mycket aktiv på banden. Eländes elände.

När jag efter det fria provåret tänkt efter så kom jag på bättre tankar och insåg värdet av att ha en riktig äkta anropssignal vederbörligt utdelad av Televerket och på starka grunder som har sina rötter i de tuffa krav på kompetens som Televerkets Författningssamling Serie B:90 angav. Ja, jag är stolt för min riktiga anropssignal och skäms inte för det.

/Bengt
 
Back
Top