Hej på er
Tänkte skaffa en Spectrum analyzer med tracking
Men dom är ju oftast vädigt dyra
Jag tänkte kunna använda den till kontroll av sändare och filter
tänkte också kunna spåra störningar osv. via antenn
Nu har jag hittat en "KINA" analysator
Den har två namn först hete den Hameg 5006-2
den säljs inte längre så nu heter den atten 5006
Den säljs för 478 US$ ink. frakt
Är det någon duktig tekniker här som kan ge en bedömning av denna apparat
Det brukar ju finnas medhörning på dom men det verkar inte vara så på denna
alltså så man kan lyssna när man kopplar till en antenn och sveper över frekvenserna.
Om man nu vill titta på modulation och bandbredd osv. från en SSB sändare
funkar det med en sån här analysator
Kan man också använda den till att kolla att en antenn
stämmer till rätt frekvens.
Här är en länk till teknisk data
http://hi5.dk/Hameg_HM5006_Spectrum_Analyzer_spec.pdf
Jag har ingen erfarenhet av den här men jag läste datan på den och den är ju klart mycket sämre än tex en Tektronix eller HP analysator i alla aspekter, dynamik, bandbredd, filter etc.
Men å andra sidan så är ju priset enormt billigt och har du ingen analysator innan så är det ju en enorm skillnad att ha eller inte ha en analysator.
Du kommer ju inte kunna mäta på svaga signaler eftersom den bara går ner till -100db men det kanske inte är din avsikt heller?
Kan man också använda den till att kolla att en antenn
stämmer till rätt frekvens.
Det går nödtorftigt att köra med Spectrum analysator och tracking generator till Loopantenner som har väldigt högt Q och därför kopplar väl från din tracking generator om du låter den sända genom en sladd bit.
Men en dipol ger nog inte så bra resultat, visst något utslag blir det ju men jag tror det inte lämpar sig för det.
Antenner mäter man kanske bäst med tex en MiniVNA, jag köpte en sådan för någon vecka sedan och kan inte förstå hur jag klart mig utan en sådan innan.
Då får man reda på impedansen, reflektionsförluster etc. Efter första mätningen så kommer du att vara helt såld, det blev i all fall jag.
Det var som att tända en lampa när du famlat i ett mörkt rum en tid.
Plötsligt kunde man SE i stället för att gissa.
Om man nu vill titta på modulation och bandbredd osv. från en SSB sändare
funkar det med en sån här analysator.
Nä, som en föregående postare skrev så behöver du nog smala filter för just den typ av mätningar.
Sen är det frågan hur ofta du kommer att göra det.
Ett annat alternativ är skicka in sådan signaler in en SDR tex en softrock för 20$ och sedan kolla spektrumet i datorn.
Det är så jag kollar modulation på mina prylar.
Spektrumanalysatorn är däremot helt perfekt för att kolla övertoner från en sändare, där vill man kolla över ett stort område tio eller hundra-tals MHz och det kan göras med mycket breda filter.
Jag har själv en Tektronix "proffs" analysator, där kan man stoppa in en 10cm trådbit som antenn på ingången och se all signaler i radiospektrat, den är lika känslig som en bra mottagare. Det lär inte den här Hameg:en vara.
Vad det gäller filter och hur många och smala de bör vara så saknar jag inte att 3kHz filtret är trasigt på mitt ex, min minsta bandbredd är 30 kHz och den räcker alltid till men då har jag heller inte haft behov att mäta på modulation.
Hamegen hade väligt få filter men det får man leva med för det priset antar jag.
När du kör med tracking generator och sveper filter så spelar det ingen roll vilket filter i spektrum analysatorn som du använder eftersom trackingsignalen hela tiden följer svepet.
Det är inga problem att svepa tex kristall filter med 500Hz bredd även fast du du kör med ett 100kHz filer i MF:en på spektrumanalysatorn.
Ett annat alternativ är att köpa en Begagnad HP eller Tektronix på ebaY för 2000-3000$ men då får man ta en viss kalkylerad risk att det exemplaret man får är defekt på något sätt samt frakt och tull blir avsevärd från USA där de flesta billiga beg. apparaterna finns.
Å anda sidan får man då en "proffs" apparat.
Om du slår till på Hameg:en så vore det roligt att höra hur väl/dåligt den gör sitt jobb.
//Harry