Spektrum analysator och mottagare parallellt på en antenn

SA0BLI

Well-Known Member
Hej
Jag vill ha en spektrumanalysator (HP 141S+8553L) inkopplad parallellt med min reciever mot samma antenn. Idén är att använda en 1>2 splitter 50 Ohm med liten och symmetrisk dämpning, så att jag parallellt med att lyssna av CW eller telefoni kan monitorera den aktuella utsnittet av spektrum, ex för att få ett begrepp om aktiviter på näraliggande frekvenser.
Frågor:
- Finns det någon bra "standardlösning" på detta, ex någon bra splitter?
- Hur löser man problemet med en parallellkopplad spektrumanalysator på huvudantennen om man istället för en reciever har en transciever? Jag vill ju inte ha in hela den av mig utsända signalen i spektrumanalysatrorn för då är det ju ajöss med den.
- Hur löser jag problemet med att mata in en referenssignal in i spektrumanalysatorn, för att därigenom kunna använda den som en känd signal som jag lägger nära den signal jag analyserar från antennen? Jag har ju tillgång till en 30 Mhz kalibreringssignal som jag kan lägga över till RF ingången och på så sätt kalibrera topp- och bottenvärden mot gratikulerna på CRTen. Men detta löser ju inte problemet att ha tillgång till en referenssignal inlagd i spektrat. Någon som har en idé om detta?

73 DE SA0BLI / Fredrik

Det här fungerar i teorin men inte speciellt bra i praktiken. Orsaken är att spektrumanalysatorns känslighet eller brusfaktor är betydligt sämre än en mottagares. Om man nöjer sig med att studera bara starka signaler så går det att "splittra" insignalen med t.ex. en 3dB splitter.
Då kommer halva signaleffekten att gå till mottagaren och halva till spektrumanalysatorn. På HF-banden kommer man vanligen inte att kunna märka någonting på mottaget signal/brusförhållande.

Det är helt riktigt att man riskerar att förstöra instrumentet om man råkar sända rakt in i dess ingång via en "splitter". Den mest effektiva lösningen på detta är att ansluta splittern i signalvägen efter antennreläet, så att avtappningen av signalen sker precis före transceiverns mottagaringång. En del apparater (ICOM IC-735 t.ex.) har en bygling efter antennreläet så att man kan göra inkopplingen där.

Om detta inte går blir man tvungen att arrangera en koppling med ett mycket snabbt relä eller halvledarswitch som kopplar förbi splittern samt kopplar bort spektrumanalysatorn så fort man aktiverar sändning.

Att mata in en referenssignal gör man enklast med en ytterligare splitter eller riktkopplare precis innan spektrumanalysatorns ingång.

Signalen tar man då från en yttre signalgenerator med kalibrerad frekvens och nivå, och för att kompensera för signalförlusterna i splittern och riktkopplaren får man dra i från en korrigeringsfaktor som består av summan av dämpningarna mellan antenningången och spektrumanalysatorns ingång så att man kan få fram vilka signalnivåer från antennen som motsvaras av en nivå från signalgeneratorn.

Förr i tiden var arrangemang av denna sort vanliga på t.ex. Televerkets kontrollstationer,
då man matade in en signal med känd frekvens och nivå för att kunna jämföra med okända signaler. Numera är deras mätmottagare kalibrerade med sådan noggrannhet så att sådant inte behövs.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Last edited:
Tack för uttömmande svar!
Det belyser väl funderingarna jag haft runt anslutning och parallell drift drift av mottagare och spektrumanalysator.
Som det är idag har jag separerat mina 3 mottagare och en sändtagare i en antennväxel med 1 ingång från huvudantennen och 4 utgångar som går till resp mottagare eller sändtagare.
Det blir antagligen så att jag väljer en mottagre efter antennväxeln som jag vill köra parallellt med spektrumanalysatorn, kanske min 590A, (som har en bekväm scanning funktion, grupp eller kanal).
På så sätt kommer både den och analysatorn vara avskiljda i antennväxeln när jag ex kör sändtagaren och det finns ingen möjlighet att jag får in oönskad signal.
- Finns det någon 50 Ohms 3 db splitter som du vill rekommendera för den här parallellkopplingen efter antennväxeln?
- Om jag använder en ytterligare en splitter/riktkopplare för att mata in en referenssignal direkt innan RF-ingången på 8553L utgår jag från att den väl också bör vara symmetrisk ex 3 db, 50 Ohm och inte spärra i någon riktning.

SA0BLI / Fredrik

Ett annat alternativ är att koppla in sig på någon mellanfrekvens i mottagardelen. Jag har kopplat min RFSpace SDR-14 till IF-out på mine Elecraft K3. Fungerar alldeles utmärkt för att hitta signaler.

73 de Kai

Man "kortsluter" på ett elegant sätt problemet med anslutningen av spektrumanalysatorn vid antenningången
om man i stället ansluter den via mellanfrekvensen. Dessutom elimineras bekymret med känsligheten.

Frågan kvarstår emellertid om hur man injicerar en ev. yttre referenssignal. Dock är detta problem lättare, då man kan använda en riktkopplare med hög kopplingsdämpning (t.ex. 30 dB) eftersom man för det mesta kan generera lokala signaler som är mycket starkare än några signaler som kan komma via antennkontakten.

Mitt eget system för "signalkontroll" består av ett par bredbandsantenner och R&S NV-14 signalfördelare med Collins, Harris, SRT, Telefunken samt WJ mottagare efter.
200 kHz MF-utgångar från SRT och Telefunken-mottagarna går till en R&S GU027 frekvensmonitor samt till en PAN300. 455 kHz MF från de andra mottagarna blandas ner till en centerfrekvens av c:a 15 kHz och går sedan till ett signalanalysprogram (Baudline) i PC.

En HP spektrumanalysator är också ansluten till en utgång på NV-14, och dess trackinggenerator matas in via en 30 dB riktkopplare
samt en stegdämpare före antennfördelaren.
Dessutom kan en Schomandl eller Adret interpolationsoscillator (0,1 Hz upplösning)
matas in via samma riktkopplare.

Jag brukar använda riktkopplare fabrikat Mini-Circuits (Mini-Circuits RF/IF Designer's Guide) som finns i alla möjliga varianter med eller utan kontakter.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Last edited:
Tack Kai och Karl-Arne!
Har faktiskt funderat på att gå in på IF utgången och ta ut signalen där. Det är ju som ni påpekar en tekniskt elegant lösning som löser ett antal problem. Har en IF på 455 Khz på min Harris RF-590A och en IF från min dekaderstyrda Harris RF-550 på 1,75 Mhz.
- Det lutar åt att jag tar ut IF signalen från RF-550 på 1,75 Mhz direkt till RF ingången på spektrum analysatorn. Det är en delikat lösning som ändå ger tillgång till ett rimligt brett spektra för signalmonitorering.

- Signalinjicering från en signalgenerator tror jag att jag kör via en riktkopplare, tack för länken!

SA0BLI / Fredrik

Har följt råden och tagit ut signalen från IF utgången på min Harris RF-550. IF utgången ger 1,75 Mhz. Har matat in den på RF-ingången på Spektrum analysatorn och kört mot lite kända signaler på banden, bl a mot tids- frekvensreferensen på 10 Mhz.
Fick mycket fin upplösning på signalen och bra överskådlighet över närliggande spektrum.
RF-550 har en fenomenal förmåga att hantera både CW och Telefoni så det här ger mig det bästa från båda burkarna.
Tackar Karl-Arne och Kai för hjälpen!

73 de SA0BLI

Kul att det fungerar. Och bandbredden är riktigt bra. Får ut 1MHz från min K3:a. Men å andra sidan så är ju de flesta amatörbanden smalare. Normalt kör jag med 20-100kHz bandbredd för att bevaka bandet som jag kör på.

Ha det så kul med signalletandet.

73 de Kai

Kort tillägg till tråden; Har beställt från Mini-Circuits en 1>2 splitter 50 Ohm se länk An Evaluation of Commercially Available Signal Splitters :: DXing.info. Hittade en fin test av splitters på en dx-site. Priset inkl shipping till en god vän i Florida blev ca 79 USD. Alternativet att sända med UPS till Sverige blev nästan exakt 100 USD dyrare. Som tur är så kommer min vän W2LG över i Juli, så det löser sig.
Tack för tipset Karl-Arne, Mini-Circuits hade verligen bra sortiment på HF-materiel

73 de Fredrik

Back