Spektrumanalysator

SM2EEC

Active Member
Vad skall man köpa för begagnad spektrumanalysator som är prisvärd under 10.000:-?
HP xxxxx eller ?:confused:
/Sture
 
SM2EEC said:
Vad skall man köpa för begagnad spektrumanalysator som är prisvärd under 10.000:-?
HP xxxxx eller ?:confused:
/Sture

Som vanligt är det vad man ska använda det hela till som avgör.

Personligen anser jag att man ska undvika "TV-spektrumanalysatorer", dessa
har ofta ingen frekvensstabilisering och inga smala mätbandbredder.

Ett svårslaget "pris/prestanda-förhållande" har HP141-systemet.
Med rätt "pluggar" så täcker man 100 kHz - 18 GHz utan att ruinera sig.

Sådana kan fås för en "spottstyver", och har fördelen av att kunna repareras av ägaren.

Dock bör man veta vad man gör både när man köper resp. mäter med sådana instrument.

Även HP8558/HP182T eller ännu hellre HP8558B/HP853 med digital bildlagring är inte så illa. (upp till 1,5 GHz c:a)

Modernare spektrumanalysatorer är rätt dyra, t.ex. Tektronix 2710 och dess släktingar,
som brukar gå för 15 - 20 kkr, eller HP8590A som är ganska vanlig i Sverige, och egentligen bara är en HP8558 med en annan display.

Man ska inte betala för mycket för en HP8590A.
HP8591 är en modernare och betydligt bättre variant av 8590.

I bland kan representanter för HP8560-seriens bordsmodeller dyka upp. En del av dessa kan vara ganska billiga i inköp, men är "gräsligt dyra" att reparera.

Om man bara tänker sig att mäta upp till 110 MHz så finns det en "doldis";
Marconi 2370. Denna är frekvensstabiliserad, har 100 dB på skärmen och kan mäta i mycket smala mätbandbredder. Den är dock "skumt uppbyggd" internt på sant brittiskt vis.

Att reparera en sådan är en lämplig uppgift för den som har tålamodets dygd.

Det förekommer också spektrumanalysatorer från Anritsu och Rohde&Schwarz på begagnatmarknaden. De äldre Anritsu-modellerna verkar vara prisvärda.

Sammanfattningsvis gäller i mycket hög grad "Caveat Emptor" när det gäller inköp av begagnade instrument av denna typ. Man bör inte köpa något sådant "osett" såvida det inte är mycket billigt.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
...Och för den som redan har ett äldre Tektronix 7000-oscilloscope finns en serie av pluggar som kan vara användbara; 7L5 (20Hz-5 MHz), 7L14 (10kHz-1.8GHz). 7L12(Low resolution version av 7L14) 7L18 (1.5-18GHz). Dessa är som alla Tekpluggar känsliga för ovarsam behandling. Omkopplarna på äldre enheter uppvisar mycket ofta glapp. Ibland går de att fixa, ibland inte alls...
 
Väcka gammal tråd....

Dök på den här tråden när jag var ute och letade lite spektrum analysatorer på nätet.

Sitter just nu och bevakar en auktion på tyska Ebay och är faktiskt lite förundrad över
hur priset ökar allt eftersom auktionen lider mot sitt slut...
Alltså inte förundrad över att priset ökar, utan vart det är på väg.

Just nu är de uppe i 515 Euro
för en HP 141T med 8252B,8253B,8254B.

Nu vet jag inte dagsvärdet på dessa grejor i EU-land men för min del känns det
lite tråkigt att man ska behöva punga ut så mycket för så gammal utrustning.

Själv är jag utan analysator. Vill ju givetvis ha en, men känner inte att jag kan
försvara 5-6000 kronor för sittande regering (sambo) och ungarna. :D

Oj, såg nu att vinnaren fick punga ut 605 Euro....

Bara att inse att man bor på fel kontinent för att kunna göra bra surplusaffärer. :(

Ingen som har en BILLIG spektrumanalysator till försäljning? :D
 
En till....

Bevakade även en TEKTRONIX 7L13.
Den landade på ynka 445 Euro! :D

Folk måste ha gott om pengar! ;)
Eller jag har ont om dom kanske är rätt sagt.
 
Beroende på behov så kan man väl använda en SDR som spektrumanalysator?

Bara mina 2 korvöre
73 de Kai/SM0RCL

PS: Använder en SDR-14 som funkar utmärkt :)
 
Har använt en SDR-IQ och ett par programvaror, upplösningen är lite grov nere på enstaka kHz
men man ser åtminstone produkter real-time inom 190kHz och man kan leta upp förväntade övertoner och se vad dessa har för egenskaper. Dessutom finns kalibreringsmöjligheter på frekvens, nivå osv.

jämför med min surplus tektronix spec'a är det stor skillnad i upplösning och bandbredd - men klart användbar om man har ett reducerat behov.
 
Kan hålla med om att det i vissa fall skulle räcka med någon SDR lösning.
Men i mitt fall behöver jag lite mer krut i bössan. :D

Till någon som vet:
Exempelvis så har HP 8558B med Option 002 75 Ohm impendans (tänkt för CATV mätningar osv antar jag)
Dessa verkar dyka upp ofta och gå "billigare".
Är det något som skulle vara svårt att "ta bort/göra om" en Option 002 till en utan options? Så den blir 50 Ohm istället?
Visst, det finns ju adapters, men det innebär ju förluster, etc, etc.
 
Last edited:
Skillnaden mellan en 50 ohms 8558 och en 75 ohms (option 002)
är att det sitter en "minimum loss pad" mellan ingångskontakten och ingångsdämparen.
Tar man bort den och gör om amplitudkalibreringen så har man "den vanliga" 8558.
Allt "nedströms" är 50 ohm.

För "amatörändamål" kan man även låta den sitta kvar och bara justera kalibreringen en aning.

I de allra flesta fall så kan man försumma skillnaden mellan t.ex. 50 ohms och 75 ohms dämpare när de används i 50 ohms system.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Aaaah! Tack för ett bra och informativt svar! :D


Skillnaden mellan en 50 ohms 8558 och en 75 ohms (option 002)
är att det sitter en "minimum loss pad" mellan ingångskontakten och ingångsdämparen.
Tar man bort den och gör om amplitudkalibreringen så har man "den vanliga" 8558.
Allt "nedströms" är 50 ohm.

För "amatörändamål" kan man även låta den sitta kvar och bara justera kalibreringen en aning.

I de allra flesta fall så kan man försumma skillnaden mellan t.ex. 50 ohms och 75 ohms dämpare när de används i 50 ohms system.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Option 002 har "spänningskalibrering", dvs alla markeringar på "Reference Level"-ratten är i dBmV.

Om man är bra på huvudräkning så kan man låta det vara, annars gäller det att hitta en ratt med rätt
kalibrering.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
HP141T med tillhörande pluggar är bra HF-mässigt. Själv räddade jag ett gäng delar från elektronikåtervinning. Krävde dock lite egna insatser innan det funkade. Största nackdelen med
141T är utan tvekan bildskärmen... Är man van en någorlunda modern analysator med digitalt bildminne känns ett minnesbildrör stenålder. Till råga på allt brukar bildrören bli dåliga med åren. Är priset rätt behöver man inte rata en analysator med kasst bildrör. Det går att ansluta ett X/Y-kopplat oscilloskop till plotterutgången. Som bildminne kan en fet krita användas. :)
Skulle nog försöka få tag i en HP8558B/HP853 eller kanske något ur HP8591-serien om jag vore seriöst intresserad. Gamla TEK med pluginmoduler brukar vara drabbade av glapp här och var.

Digitalt bildminne och markörer är beroendeframkallande. Något annat som är extremt beroendeframkallande i en spektrumanalysator är en trackinggenerator. Drar tyvärr upp priset mkt.

Fördelen med en gammal 141T är att det är skapligt goda förutsättningar att reparera själv. Övervägande diskreta komponenter och manualer kan hittas på nätet. Hittar man ett ex med fräscht
bildrör - var rädd om det, läs manualen! Agilent har inte längre support på instrumentet men vissa delar kan faktiskt finnas kvar, till ytterst varierande priser (ingen aning om de säljer till privatpersoner).
Andra klassiker är HP 8568B eller HP 8566B men dessa hittar man nog ännu inte till "amatörpris". Trots åldern är de ännu att anse som toppklass.

Som AOM skrev bör man inte falla för frestelsen att köpa för billigt och missa smala mätbandbredder, tycker 1 kHz är absolut minimum. Glöm inte bort att ta med dämpsatser, riktkopplare osv i budgeten (eller bygg själv).

MJS electronics säljer beg. instrument. Eller varför inte Helmut Singer i Tyskland som har väldigt mycket, gå mot strömmen och dra ner till DL-land för att köpa instrument istället för öl.
 
HP 141 serien verkar ju onekligen intressant med tanke på att det går att laga dem själv,
hyffsat billiga, osv.

Någon som vet något om HP 141S? Vad skiljer den mot 141T?
HP 141S verkar lite äldre. Den har även rund CRT.

Tänkte om man hittade en S-modell billigt och inte gör en dum affär,
exempelvis

"Nej, akta dig för S-modellen" osv.. :D
 
Köpt en!!!

Jaha, då har man blivit med en då! :)

Fick tag på en HP141T med modulerna 8552B och 8554B.
Den såldes som defekt. Felet enligt beskrivning är att den inte sveper
eller hur jag förklara. Beam'en i CRT ligger konstant stilla till höger.
Skönt att alla manualer finns på nätet samt ett bra forum för HP-fixare.
Hela härligheten på 31 kilo och jättekarton är på väg från England till mig här
i Sverige just nu. Man är som ett barn på julafton! :D

Och gissa vad..... vänta.......

Av samma kille köpte jag tillhörande HP 8444A!!! :D
Det paketet kommer dock skickas först om några dagar.

Nåväl... Nu går man i väntans tider.... Lödstationen varmhålls! Servicemanualer läses. ;)

Nu saknas väl "bara" en massa tillbehör! Hehe!

hp141t_ebay.jpg


hp8444a_ebay.jpg
 
Last edited:
"Bör ej saknas i något hem..."

Jag har både 141T och 141S mainframe. Det är ingen direkt skillnad, förutom att den användbara bildytan är mindre på 141S.

141-serien är ganska "lättjobbad", men för att komma åt svåråtkomliga delar/trimpunkter behövs förlängningskort/kablar. Har inte sett sådana i Sverige. Med lite improvisation brukar det kunna ordna sig ändå.

Pris/prestanda är hyfsat bra, mina 3 analysatorer (med 4 pluggar 30 Hz - 18 GHz) har kostat mig genom åren totalt c:a 3000 kr inkl. trackinggeneratorerna.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Oj, så billigt har jag inte sett de prylarna för. :eek:
Och så kallar du det "hyffsat"... Haha! :D

Men klart, har man tur och samlar på sig under en längre tid kanske man kan komma
över så pass mycket prylar för endast 3000 kr.

Ibland svimmar man ju som sagt när man ser vad folk vill ha betalt för
HP141'or osv.

Bra affär för din del! :D

Jag fick ge c:a 2400 kr för rubbet + frakt på nära 700 spänn (tunga grejor)
Jag är nöjd ändå med tanke på priserna jag sett de senaste månaderna på Ebay.

Eventuellt kommer det kanske en 141T till från samma snubbe framöver, men då
bestyckad med 8555A. pris okänt!

Eftersom du skriver att dina prylar till 141'an täcker de frekvensområdena
gissar jag på att du även har HP8556. En sån skulle jag med vilja ha eftersom man
leker lite på LF området med.


Jag har både 141T och 141S mainframe. Det är ingen direkt skillnad, förutom att den användbara bildytan är mindre på 141S.

141-serien är ganska "lättjobbad", men för att komma åt svåråtkomliga delar/trimpunkter behövs förlängningskort/kablar. Har inte sett sådana i Sverige. Med lite improvisation brukar det kunna ordna sig ändå.

Pris/prestanda är hyfsat bra, mina 3 analysatorer (med 4 pluggar 30 Hz - 18 GHz) har kostat mig genom åren totalt c:a 3000 kr inkl. trackinggeneratorerna.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Jo jag känner till att den är KÄNSLIG.
Söker man på HP141 på Google så står en hel del om att vara försiktig.
Och läst har man ju gjort en hel del de senaste dagarna. Ögonen är torra nu! ;)

Men tackar så mycket för tipset. :D
Det skulle ju kunnat vara så att jag inte kände till det och gjort något dumt.
Det är ju det som är så bra med forum som detta och treliga medlemmar som
delar med sig av kunskap och erfarenheter!
Toppen!!! :D

Var försiktig med ljusstyrkan då du har bara en grön prick på skärmen!

/ Ingvar
 
Back
Top