SPF5189Z

SM4FPD

Well-Known Member
Är det någon som testat komponenten?
En bredbands IC för upp till 4 GHz med 0,6 dB brusfaktor.
Ett datablad: http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/721882/RFMD/SPF5189Z.html
Komponenten sitter i flera av den små bredbandsförstärkare man köper från Kina sajterna.
Skaffade några sådan kort innan PostNord lade på mottagarfrakt.
Men har ännu inte testat dem.
Närts projekt är en flygradioantenn (Dipol) med inbyggd förstärkare av denna typ kompletterad med endera bandpass 118 - 137 MHz eller bara ett HP 115 MHz.
På nätet (Googla SPF5189Z) kan man finna massor av applikationer för lågbrusiga förstärkare på amatörbanden i VHF UHF områdena.
Enkelheten med konstant impedans in och ut ger enkla stabila konstruktioner.
På E-Bay finns komponenten för bra priser.

Är det adjöss med J310, MPF102, MOS-fetar, GAS-fetar etc???

De
Roy SM4FPD
 
Jo!
Så här såg en förstärkare jag köpte från Ali Express ut: https://www.aliexpress.com/item/LNA...438.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.52672e0epmlrYR
Det finns massor av olika typer hos de olika Kineserna.
Denna dock med 0,6 B NF, så öppnade jag locket och fann komponenten. Som jag sen googlat på.
Tror den kostade bara några tjugor den gången.
Så näsa steg bör vara att köpa en bunt av komponenten och bygga själv.
Som sagt många projekt på nätet med denna.

5 V och 90 mA, äter den..... Ganska hög ström men den ger ju ganska goda högnivåvärden. Se databladet i förra inlägget.

De
SM4FPD
 
Gäller det att ha ett kretskort som ett jordplan att bygga på med som Manhattan style eller ?
Finns det inte kretsar som heter Mar någonting att bygga bredbandiga förstärkare med ?

Mvh Lasse smOydo
 
Det är nog väldigt lämpligt med ett kretskort liknande det man ser i appen, på databladet.
Dels för kylningens skull, jag nämnde 5 V 90 mA, dvs nästan en halv Watt, vilket ger en del värme dels för att bibehålla anpassningen med striplines, och en jordpunkt som inte har någon som helst ströinduktans. Komponenten har mycket bra data, men lär ha mycket höga krav på jordplanet, eller ströinduktanser på jordanslutningen. Annars lär det lätt bli en oscillator.....
Tjuvkika oxo på byggen man kan Googla sig till.
Ett kretskort där man helt enkelt skär eller me en lien slipmaskin skapar en stripline kan funka bra, så slipper man etsa.
Ett dubbelsidigt kort, 1,6 mm tjockt med en strip med bredden 2,5 mm. Massor av små hål med trådar som förbinds över och undersidan för jordplanet.
Sen kan man kapa striplinen med kniv vid kopplingskondingar etc.

Faktum är att en stor del av konstruktioner med höga prestanda, bygger på själva layouten, eller kortet i sig.
Jag kan med säkerhet säga att många byggen, där ute, oavsett komponenttyp har misslyckats pga av olämplig layouter.
Och blivit oscillator istället.

de
Roy SM4FPD
 
Jag har hört att man kör med Teflon PCB när det gäller dielektricitetskonstanten när det
Gäller höga frekvenser .Läste i någon hifi blaska för flera år sedan en Hifi tillverkare
Mark Levinson som använde Teflon kort istället för glasfiberkort för att det
Påverkade ljudet.

Mvh Lasse sm0ydo
 
Vågutbredningen är långsammare i teflon baserade än i glasfiberlaminat, det gör att striplines med mera blir kortare.
Vill man krympa konstruktionen ytterligare kan man använda Aluminiumoxid som isolator.

Varför det skulle vara bättre i audiosammanhang, det kan nog bara en "äkta" audiofil förklara!
 
Eller inte förklara....
I alla fall inte med faktabaserad, kunskapsbaserad eller vetenskaplig grund.

SM4FPD
 
Försökte en gång för länge sedan att bygga mig en preamp för rundradiobandet efter
En beskrivning i Tidningen Teknik för Alla måste vart på Åttio talet med en BF 981 dual
Gate Mos Feet och man köpte kretskortet ifrån Bhiab i Norrtälje och jag gjorde det
Men jag var lite osäker på hur man skulle vända BF 981 och man skulle borra ett
Hål i kortet för kappseln på transistorn och så skulle man Linda ett par spolar med en avtappning och ett par gröna
Philips folie trimrar så jag
Var lite osäker på om jag fick den att fungera jag tror att Mosfeten var lite
Känslig för statisk elektricitet och om det här med esd var på tal då.

Mvh Lasse sm0ydo
 
Jag byggde tidigt 80-tal en del VHF preampar med BF981 och jag tror att den faktiskt var helt oskyddad
så man var tvungen att vara försiktig med dem. BF981 hade väl en brusfaktor runt 0,8 om jag minns rätt,
man var tvungen att köpa svindyra GAAS fetar för att nå bättre värden och de var känsliga de med.

Det var vid den tiden kunskapen om ESD började komma även om man inte använde det begreppet ännu.
 
Last edited:
Jag har för mig att Bhiab levererade dessa fetar inslagna i aluminiumfolie.
Har ett "paket" kvar i lådan.

....men vad ersätter jag 40673 med?...
 
Jo BF 981 låg i aluminiumfolie men jag hade bara en ojordad lödpenna av något slag då
Och vägguttagen hemma var fortfarande ojordade jordade uttag hade dom inte
Kommit på då om man inte hakar på en lös gul grön tamp ifrån gruppcentralens jordskena
Dit man sitter och löder och jordar lödpenna om det går .

Jag har fortfarande några BF 981 kvar i en ESD ask med lock på
 
Det jag gjorde var att skruva fast en tråd i lödpennans metall del. sedan hade man en metallplåt som arbetsyta, tråden var
naturligtvis kopplad till plåten. Det man vill åstadkomma är att jämna ut potentionalen mellan lödpennan och objektet, i
det här fallet BF981. Vilken potential det hela sedan låg på relativt nätets jord är ju endast en akademisk fråga.

Naturligtvis behövde man se till att man själv hamnade på samma potential genom att först lägga en hand på plåten innan
man hanterade trissan.
 
Jag vill minnas att Weller Magnastat lödpennor var en bov som kunde ge en EMP-puls i miniatyr när den slog till eller från värmelementet i pennan.
extremt känsliga komponenter kunde skadas, men de var nog verkligen åt de extremt känsliga hållet, tacka vet jag rör... ;)
 
En jordad rostfri diskbänk borde gå bra att jobba på med känsliga komponenter tycker jag :)
 
Idag kan man få tag på ESD skydd t.o.m på ställen som säljer datorkomponenter så det är inte längre nödvändigt att stå t.ex vid diskbänken :)

Blir lite jobbigt med en mastplacerad preamp baserad på rör, XUN!
 
Jo jag minns 40673, de funkade fint men gick ofta sönder.
Jag har inte uppfattningen av att man kunde förstöra dem genom någon oavsiktlig EMP, utan de gick sönder av sig själv efter en tid.
Så jag menar nog att det var kvalitetsproblem vid tillverkningen som var största boven när det gäller trasiga komponenter.
Under min tid med ICOM hände ibland sådana saker, på 80 talet exvis, en IC vid namns BA618, en 8 ggr buffert TTL in och 12 V ut.
Gick sönder i stora mängder för att sedan helt plötsligt sluta gå sönder .
Senare fall var exiter kretsen, en liten IC lik den vi nu talar om, bredbandig och med 50 Ohm in ut, 5 V , gick ofta sönder av oförklarlig skäl. Men efter hand slutade saken att hända. det spekulerades i kylningen, static etc. Men de slutade går sönder av sig själv bara. (satt i IC746, 7400, 756alla, IC-703)

Transistorer som 40673 ser man sällan numera??? Men det är ju frågan om en 50 år sedan de föddes. Finns dock några liknande i ICOM av jpnsk typbeteckning.

Ett rör som mastoppsförstärkare, jo skämt är kul.

Själv har jag tre mastoppsförsrtärkare uppe, och de har ALDRIG gått sönder.
Trots att jag sänder med 100 W inom 5 - 8 m avstånd med annan radio.
Även detta menar jag har med att komponenterna kan gå sönder av sig själv i vissa tillverkningsserier. Och håller dom så håller dom.

Ser vi på tidiga sluttransistorer till HF riggar som exvis ATLAS. Så gick de ju sönder ibland.
Vi lagade sådana riggar på SRS tidigt 80 tal.
Ofta gick de nya sönder på en vecka efter att ägaren fått tillbak riggen.
Enda sättet var att använda japanska sluttransistorer då höll de i alla tider.
Min slutledning av detta är att de amerikanska sluttransistorerna åldras lika oavsett om de satt i en radio eller låg på lager.

Vad kan man då för NF med en rörförstärkare i bredbandigt utförande i masttoppen?????


De
SM4FPD
 
40673 har skyddsdioder. Kan ej minnas att den transistortypen brukade gå
sönder för mig, trots att den satt i ett flertal hemmapul som byggdes när såväl
jag som certet var unga.

BF981 litet Data Sheet från 1990:
http://www.digchip.com/datasheets/parts/datasheet/364/BF981-pdf.php

säger bl.a att "This MOS-FET tetrode is protected against excessive input
voltage surges by integrated back-to-back diodes between gates and source."

Saken har alltså även den skyddsdioder i sig.

Vet ej om det är en skröna, men har hört att BF981 kan "gå sönder lite grann",
fortsätta att ha anständig förstärkning, men vara omöjlig att trimma till bra
brusfaktor. Spekulerar inte i vad som pajjar och kan göra den halvdöv.

När jag själv byggde med denna trissa, så hade jag inget annat än just en sån
där 12 V Weller Magnastat lödkolv, som gav ifrån sig otäcka spikar. Lösningen
var då, att koppla bort den väl uppvärmda lödkolven från dess strömkälla och
snabbt löda vad som lödas skulle.

lägga en hand på plåten

Är man lite masochistisk av sig så håller man i bygget med vänster hand, lödtennet
mellan tänderna, kolven i höger och lägger pekfingret på kolvens metallplatta
där det står 50W24V och löder fort fort.
 
Back
Top