Splatterafton

sm6nzb

Well-Known Member
Körde lite test på 144 MHz igår kväll. Väldigt kallt med öppet fönster så det blev kort.
Fick kommentar av lokal station ( en klubbkamrat) att jag lät ”överstyrd” , detta även när jag minskade ”Mic Gain” Mitt kragg är specat 30A och jag drar anslutningarna hårt, riggen drar 26A max. (IC-9100)
ALC visade nästan inget men det lät illa ändå.

Läste sedan en testkommentar:
”Lite smått bedrövligt att en del av oss gastar och gasar på långt över vad riggarna klarar, och alltså blir helt i onödan breda och träliga. Någon med S9-signal krämade på så att jag ärligt måste ge en R4-rapport. Det var svårt att uppfatta vad som sades i splattersörjan. Det var inte en lokal station. Inte kul. Det här var riktigt på tapeten för några decennier sedan, och då kallades testen för månadens splatterafton. Törs man hoppas på okunskap eller är det verkligen medvetet?”

Det var inte mig han körde, men vad gör man?
Det blir ju ganska starkt också med 100W så nära, 7 km.
/ Tommy SM6L igår kväll.
 
Många mottagare kan med NB påslagen göra en stark mottagen station med AM (SSB) till en oläsbar sörja.
Så kanske han som hörde oljuden hade NB på när han läste starka signaler.

De
SM4FPD
 
Det var ju trist och synd att du inte hade någon motstation och testa in mot.. Viktigt hålla koll på bandbredd, alc och inte något microphonarrangemang där man "flattoppar" redan i input och naturligtvis en fungerande feeder+antenn, ingen rf-feedback.. Även starka stationer ska höras rent och fint.
- Symptomet hörs ju emellanåt, oavsett signalstyrka, och det kan vara känsligt att upplysa om något som hörs mindre bra även att man menar väl..

/Sven.
 
kanske han som hörde oljuden hade NB på
Det var min kommentar som Tommy läste.

Nej Roy, ingen blanker påslagen och riggen klarar skapligt starka signaler utan att kräkas. Är en välmoddad gammal Yaesu FT-225RD med högst anständiga egenskaper. De goda egenskaperna är till en icke ringa del resultat av att riggen är moddad. Före handpåläggningen var det en splattermaskin på SSB ...

Sannolikt är orsaken till att en del stationer är helt onödigt breda, att de som använder dem inte är på det klara med hur stort pådrag det max skall vara. Det är sedan lätt att, i teststressen, gasta lite extra när någon begärlig motstation dyker upp, och då är det kört.

Bästa sättet att ha koll på hur man låter är att kolla med en motstation på lagom stort avstånd. Sorgligt nog tyx många inte vilja säga hur det låter om det låter obra. Som Sven antyder ovan, så vill man ju inte göra sig ovän med den/dem som skulle behöva veta vad de ställer till med för andra, men då någon frågar hur det låter, är det viktigt att vi ärligt säger hur det faktiskt är.

Några bra förslag hur vi kan hantera sånt här?
 
Använd begränsare/kompressor på micken och ställ in dess utnivå så att modulatorn aldrig kan överstyras.
En fiffig mod i den vägen tipsade HFI om för länge sedan om den analoga riggen TS700 där han använde micksignalen till fm-modulatorn ikopplad i ssbläge. Då begränsades max utstyrning av sändaren till inställbar nivå. På insidan riggen...
 
Finns visdom "där ute". Någon har varit snäll och lagt ut en riktigt bra bok på nätet.

The VHF/UHF DX BOOK http://www.trpub.net/assets/applets/VHF-UHF_DX_Book.pdf
Kapitel 6 bör lusläsas av alla och det gäller förstås inte bara VHF & UHF. Även om kapitlen
om mottagarprestanda. Hela kedjan från drivning + slutsteg + mottagare kan bidra med
att det låter illa. En bra regel är att backa av 10 % och inte köra fullt men det tilltalar förstås
inte vissa som förblindas av effektmätarens nål som ska svänga iväg så mycket det bara går.

Bra test: kolla att trycka in dämpsats i mottagaren när man hör en splattrare. Låter det lika illa, ja då splattrar den som sänder. Blir det bra (eller i alla fall betydligt bättre) är den egna mottagaren överstyrd.
 
fiffig mod i den vägen tipsade HFI om för länge sedan om den analoga riggen TS700
Just den fiffiga modden som gör att FT-225RD inte är splattrig av sig längre.

En liten nackdel dock är, att SSB'n låter vass, utan bass, och lite oangenäm att lyssna på vid lokaltugg, men det biter ifrån sig bra vid svaga signaler. Kanske kunde vara värt att fixa till lite mer rundhet men det har fått vänta. Omkopplare märkt "Lokal/Dx".

trycka in dämpsats i mottagaren
Just så. När man upplever splattrighet hos motstation så är de två knappar man först kollar: blanker och dämpsats. Sen törs man hoppas att det inte är den egna mottagaren som får för mycket.
 
Hur upplevde ni gårdagen?

Jag märker själv att min rigg blir överstyrd då jag även använder riggens preamp. (TS-2kX + ATF-trissa i masten)
Stänger jag av den inbyggda preampen eller lägger till dämpsatsen tycker jag riggen blir lite döv.

Vill även tillägga att jag har närmare 10-talet starka stationer inom 20 km radie, vissa närmare än 3 km.
Det är dock ganska behagligt nere på CW-delen och betydligt roligare att köra CW istället för att slita på stämbanden.

Gårdagens topp-10:
----144M----144M----144M----144M----144M----144M----144M----


DX Date Time Call Loc Bnd Mod QRB QTE
1 20180306 2151 LY2R KO15VS 144M CW 785 107
2 20180306 1932 DL6YBF JO31OX 144M CW 769 204
3 20180306 2029 RA2FGG KO04XL 144M CW 765 120
4 20180306 1853 DL6BF JO32QI 144M CW 726 204
5 20180306 1914 SP2FAV JO94MA 144M CW 665 134
6 20180306 1922 SP2FRY JO83WR 144M CW 645 141
7 20180306 2141 SP2HHX JO94HI 144M CW 619 134
8 20180306 2048 ES0FX KO08XL 144M CW 597 85
9 20180306 1926 SP1JNY JO73GL 144M CW 575 161
10 20180306 1941 DK0IZ JO43SX 144M CW 510 196

Worked Locator
JO31: 1 JO32: 1 JO43: 1 JO46: 1 JO55: 1 JO57: 1 JO58: 7
JO59: 3 JO64: 1 JO65: 1 JO67: 4 JO68: 1 JO69: 1 JO73: 1
JO75: 1 JO83: 1 JO86: 1 JO94: 2 JO99: 1 JP71: 1 JP81: 1
KO04: 1 KO08: 1 KO15: 1

Worked DXCC
SM :19 LA : 4 DL : 4 SP : 4 OZ : 2 UA2 : 1 ES : 1
LY : 1

73 VTZ/Kricke
 
En preamp gör sitt bästa då den sitter vid antennen, uppe i masten.

/Sven.

Hej Sven!

Tack för svar, men jag känner till detta. (jag har en mastmonterad preamp med ATF-trissa precis vid power dividern)
Saken är att riggen blir ganska döv utan den interna preampen i riggen och då QTH,et är mer eller mindre QRM/brusfritt så hjälper den interna preampen ganska mycket.
Men som igår med flertalet mycket starka stationer i närområdet blir riggen överstyrd och jag kan då höra dessa stationer på flera ställen i bandet. (inom 3 km radie)
Stänger jag av den interna preampen försvinner problemet (så det är min rigg som är problemet) men den blir då istället ganska döv.

Pest eller kolera!

73 VTZ/Kricke
 
Ok, jag vill minnas vad gäller TS2000 att med preamp så är det normalläge och utan preamp = attenuation(dämpning)..
Har hört från andra användare liknande symptom. Prova och googla om du finner liknande. - I alla fall jobbigt för hörseln då det skränar för mycket.

/Sven.
 
Ang den "fiffiga modifieringen av FT-225", dvs att man kopplar in så att FM-modulatorns limiter blir med i mikrofonförstäkaren för SSB.
Därmed blir modulationsignalen konstant oavsett hur högt man talar. Och genom att justera denna, konstanta nivå, kan man bestämma max utstyrning av SSB generatorn.
Ser vi ICOM:s samtida radiostationer IC-211, Ic-245, IC-251 etc så var det alltid så. Dvs mikrofonförsärkaren med limiter och LP filtar användes i all trafiksätt.
En trimpot för FM ställer max deviation, en trimpot för SSB generatorns balanserade modulator bestämmer max utstyrning av SSB-sändaren.
Dock i detta fall en trimmer. En trimmer som fabriksinställd stod så att ALC jobbade lite, vilket kan ses som lite onödigt mycket, om man vill optimera renheten.
Många hittade denna trimmer och jag har sett många som stått i bott. Ja visst vira uteffektmätaren mer när man sänder SSB då..... men......
Ser vi på nyare riggar IC-735 och framåt så är speechprocessorn en sådan limiter. När den är inkopplad sitter micgin potten efter limitern, dvs vi justerar med micgain en konstant nivå som styr ut modulatorn. Vi kan med micgainet ställa in så att vi kör speechprocessor och ingen eller lite ALC. Mic-gain hamnar då rätt lågt. Man läser av ALC mätaren och drar ner för ett sällsynt ALC utslag. Kompresionsgraden bestäms av talstyrkan, talavståndet och trimmern bak för komp.
Vid AM och IC-735 gäller samma sak, men AM-moduleringen kan inte ses på ALC utan man får prova sig fram.
IC-706alla har samma ide, sätter man på Speechprocesorn, kallas COMP, så blir mic-gain utstyrningskontroll. Med mic-gain kan man då bestämma utstyrning av AM och SSB. Vid SSB med ALC mätaren.
Kompressionsgraden väljs med trimmern i hålet på höger sida eller med talstyrkan.
Har man en IC-211 eller liknande kan den omtalade trimmen stå i bott, (föregående ägare har skrufvat) och då kan ALC generera splatter.

Det är av stor betydelse att veta hur den radiostation man har är uppbyggd, att studera blockschemat kan ge många aha upplevelser.

Vid FM är det en viss standard att frekvenskurvan är justerad enligt något som kallas preemphasis, förbetoning. Den skall skära din vackra röst under 300 Hz öka med 6 dB per oktav mellan 300 och 3000 Hz och skära över 3000 Hz. dvs en tydlig diskanthöjning. Något som i många fall är bra även vid AM och SSB. Och är förklaringen till att det låter ljusare eftre den "fiffiga modifieringen".
I enklare och billigare FM stationer finns ofta ingen preemphasis, eller dålig övrenstämmelse med den standardiserade kurvan.
En FM mottagare har en motvänd frekvenskurva deemphsis, som ger en rak frekvenskurva från mikrofon till högtalare. FM- trafik mellan blandade typer avs rationer ger ofta väldigt olika ljud.
Vid AM används sällan något som liknar preemphais, därvid låter AM annorlunda.
Vid SSB uppskattas ofta en diskanhöjning. Så FM modulatorns limiter, klipper är OK att använda tycker jag.

De
SM4FPD
 
Känner igen problemet Kricke, har exakt samma uppställning och man behöver ha på den inbyggda preampen
på TS2kX, annars skulle man behöva ha orimligt gain i mastpreampen.

Därför måste man verkligen justera in gainet på mastpreampen så man bara kompenserar för kabelförluster och
inte mer än någon dB extra, annars överstyr man den inbyggda preampen, synd på en annars trevlig rigg.
 
Mätningar på TX och och lyssning på starka stationer säger att TS-2000 har en del att önska beträffande sidbandsbrus. Den bottnar även i andra MF om man kommer närmare den starka stationen än något 10-tal kHz, något de flesta stationer gör som inte har smala filter direkt efter första blandaren eller är SDR. Det finns mätningar gjorda av flera. De som SM5BSZ gjort finns på hans hemsida utspridda på ganska många ställen, så för över 10 år sen samlade jag de jag hittade i ett excelark som Leif BSZ hade vänligheten att lägga på sin sida: http://sm5bsz.com/txmod/ft736mod/dynamic_sm5bsz.zip. Där finns även ett par riggar jag fick uppmätta i Knottebo 2009. Finns senare mätningar samlade nånstans?

För övrigt håller jag med om de flesta kommentarer ovan, noiseblanker, RF gain, mm. Tänk bara på att knappen RF gain på riggen sällan är vad det borde vara utan är AGC-tröskeln där mesta gainjusteringen sker i MF, särskilt nära max gain. Dvs tvärt om vad som behövs för att minska överstyrning tidigt i mottagaren. På min gamla TS-700 har jag satt en trimpot för AGC-tröskeln och kopplat potten märkt RF gain i serie med sourcemotståndet på första MF direkt efter blandaren. Med den neddragen ökar dynamiska området vid små frekvensavstånd väsentligt.

Har någon kollat varifrån TS-2000 ganska mediokra sidbandsbrusegenskaper kommer ifrån? Jag noterade vid felsökning på klubbens TS-2000 att VCO för VHF har en ynklig liten blå plastingjuten spole i resonanskretsen, och är lite sugen att prova spole med bättre Q. Men först ska man nog prova med en extern bra lokaloscillator och se att källan verkligen är VCO och inget annat. Nyckelknäppar och splatter är mycket låga på TS-2000!

/Jan
 
De som säljer preampar idag verkar vilja
fläska på med allt vad gain heter. 30-40 dB
är inget ovanligt. Detta mha två aktiva
steg i konstruktionen. Det blir bra NF
men nere i schacket står S-metern flera
enheter upp utan insignal...

De resulterande
IM egenskaperna i transceivern blir därefter.

Jag brukade tidigare använda MGF1801 i LNA'er.
Det är egentligen en uW-trissa som kan ge >100mW
vid flera GHz. Genom att köra duktigt med ström
genom den fick man bra IM-egenskaper. Då det
är en GaAs-fet gav den samtidigt låg NF.

Trissan var mycket populär bland basstations
tillverkare. Satt i ingångsstegen. "På förekommen
anledning"

Tyvärr är den utdöd sedan länge. Hittar inga
på eBay. Förmodligen finns det ekvivalenter.

Jag har också byggt med ATF-54143 och noterat att
den är "aningen nervös". En bekant hade köpt en
LNA utrustad med denna trissa. Svår att mäta NF
på visade en ansluten spektrumanalysator
en fin självsvängning på ~8 GHz. Efter att ha
nästan lött sönder kortet för att ha försökt
lasta den till stabilitet fylldes så kapslingen
med eccozorb. Då vart det tyst.

Ett annat trick är att alltid se till att
ingången är DC-mässigt jordad.

Och då menar jag ordentligt. Inga motstånd
eller drosslar, utan en liten induktans
som del i ingångsanpassningen.

Ett sådant nät ger en högpassfunktion
och tjänar samtidigt som skydd
för statistisk elektricitet...

Selektivitet är bra, men vill man ha bra sådan på ingången
leder det till höga förluster i anpassningsnät
alternativt otympliga kavitetslösningar.
Om LNA'n har bra IM-egenskaper kan man lägga dit
ett smalt filter mellan LNA och transceiver.
Jag har en IC275 som modifierats med separat path för
RX och ett smalt filter där hjälper upp situationen
ganska bra.

Här finns en del inspirerande läsning:

http://www.wa5vjb.com/references/preamp-Cookbook.pdf
 
Intressant ämne! - I övrigt så är jag av den åsikten, att endast kompensera (preampa) för den verkliga förlusten i dB, som man förmodas ha i feedersystemet för den aktuella frekvensen. För mycket blås in i den mottagare man använder och hur den är konstruerad kan ställa till med andra oönskade effekter..

/Sven.
 
Tack Ulf GXV för en intressant länk med mycket läsvärt om preampar. Dock saknas kommentarer om AM-brus, där förstärkaren modulerar signaler med brus. SM5BSZ pekade för ett år sen på AM-brus i FET-förstärkare i några videofilmer, en är
.
Det visar på vikten av att ha låg LF-impedans på gate och lågt LF-gain i förstärkaren, t ex genom att inte ha större source-avkoppling än nödvändigt. Brusnivån i några av hans mätningar är förvånansvärt hög, bipolära förstärkare verkar bättre på just den punkten. Några MMIC som skulle vara ekvivalenter visar väldigt stor skillnad beträffande AM-brus!
Egna erfarenheter är att zenerdioder och trebensstabbar brusar. Några preampar jag byggt har haft zenerdiod enbart som överspänningsskydd som inte varit ledande vid normal matningsspänning.
/Jan
 
Det där med AM-brus via Zenerstabbar har jag råkat ut för.
Även 3-bensregulatorer. Det räckte med att mäta en mystiskt hög NF
och sedan peta runt med avkopplingar tills orsaken hittades.
Sådant brukar jag numera försöka isolera genom att droppa spänningar
mha RC-länkar för att bli av med matningsspänningsbrus.
 
Back
Top