Splitter/combiner, terminera oanvända portar?

SM2OWW

Well-Known Member
Jag har för avsikt att splitta en inkommande signal till några olika mottagare (alltså endast RX), kan från gång till gång variera mellan 3 till 5 mottagare för kortvåg och/eller VHF, har köpt en splitter 0.5-175 MHz, 1- 8 portar, men har den inte hemma ännu. I det hela kan det eventuellt även bli en 2-1 eller 3-1 combiner före 1-8 splittern. Beroende på typer av antenner och vad respektive antenn är ämnad för att ta emot så är det troligt att det kan bli någon signalförstärkare före respektive splittern/combiner för att kompensera för förlusterna. Allt är bara påbörjade funderingar och resan får utvisa vad det i slutänden blir...

När jag väl har fått hem 1-8 splittern tänkte jag i alla fall göra lite praktiska mätningar med NanoVNA på den, men ställer ändå lite frågor för att få upp mina (grundläggande) teoretiska kunskaper när det gäller splitters/combiners.

Hur är det med en splitter/combiner och oanvända portar, bör man terminera dom eller spelar det liten eller ingen roll? Kan behovet av termineringar skilja beroende på konstruktion, isolation mellan portar osv?
 
Ja det skiljer beroende på konstruktion och hur många utgångar splittern har.
Vill man dela med 2 alltså -3dB / port och man är noga med isolation och dämpning / port så bör man terminera för att upprätthålla specifikationerna. Jag skulle tro att det inte är så noga när det enbart handlar om mottagning. En oterminerad port höjer signalen något på övriga portar är min erfarenhet.
 
Ska den hålla publicerade data på inskjutsdämpning och isolation mellan portarna så ska det vara
termineringar på oanvända portar.

När det gäller rena mottagarapplikationer, när man inte behöver bekymra sig om läckage mellan utgångsportarna, är sådant dock mycket okritiskt.

Dock finns det anledning att beakta att vissa konfigurationer är mer gynnsamma än andra;
eftersom en 1 till 8 effektdelare består av ett "träd" av totalt 7 2:1 splitters, så får man störst isolation
mellan portarna om man väljer att ansluta sina mottagare till portar som är diametralt motsatta.

1632304829947.png
 
På min tidigare arbetsplats köptes splitters " i parti och minut ". Orsaken var att de utrustningar vi hade för signalbehandling tog hand om var sitt frekvensområde. Ofta handlade det om produkter från MiniCircuits. Det köptes både rent resistiva och typer som använde (väldigt små) ferrittransformatorer. Både bredbandiga och smalare typer.

Utan att veta vad -OWW köpt så är MiniCircuits är ganska generösa med datablad över de olika typerna. En hel del information exvis isolationsdata kan hämtas där.
 
Såhär har jag gjort med tv splitters som jag satt olika övergångar på ifrån F till bnc och N
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,4 MB · Views: 20
....
Utan att veta vad -OWW köpt så är MiniCircuits är ganska generösa med datablad över de olika typerna. En hel del information exvis isolationsdata kan hämtas där.
Har suttit och studerat databladet, bra info gällande isolationen mellan olika portar och dämpning. För att lättare se var det är bra/dåligt så tog jag in data i Excel och gjorde färgskalor av värdena för isolation samt för värdena gällande dämpning.
 

Attachments

  • Mini Circuits Coaxial Power Splitter-Combiner 8 Way 50ohm  0,5-175 MHz Databladsdata.jpg
    Mini Circuits Coaxial Power Splitter-Combiner 8 Way 50ohm 0,5-175 MHz Databladsdata.jpg
    149 KB · Views: 15
Sannolikt är det en sådan:

436136734_af5dc6f9-46f5-47e2-ac4a-aef1be9977c3.jpg

Vilken är mycket vanlig. Använde ofta sådana för mottagarantennfördelning under 80 och 90-talen i MF och lägre HF-områdena där 10 eller 15 dB inskjutsdämpning inte gör någon större skillnad p.g.a. högt omgivningsbrus.

Numera kan man nog använda sådana ända upp till 30 MHz på de flesta ställen...
 
Precis, samma bild som på den jag köpte. Har dock inte sett den i verkligheten ännu...
 
Sådana och liknande har passerat i labbet. En 8-portars som gick sönder på jobbet plockades isär. (4st skruvar från motsatt sida) Innandömet är överraskande "enkelt": Om man lyckas peta bort siliconemassan som delvis täcker ett PTFE-kretskort ser man att de 8st BNC-kontakterna ansluts till kortet direkt via mittstiften. Kortet är fullt med ganska små ferrittransformatorer typ "gristryne" (om minnet står mig bi) + ett antal små diskreta komponenter. BNC-kontakten på motsatt sida ansluts mha en tunn PTFE-kabel.

En kollega i branschen som också inhandlade dylika produkter berättade att vissa batcher avvek i prestanda. Det antogs att den person som (mycket tålmodigt!) satt och manuellt lindade dom små transformatorerna var ledig och någon annan då fick utföra detta pillande.
 
Får hoppas att han som kunde jobbet inte var ledig den dagen som min tillverkades... ;)
 
Nu har den anlänt i brevlådan. Helt klart så måste det termineras!

Körde en mätning mellan COM & port 1, dämpningen var ca -10 dB, men vswr såg inte bra ut. Stoppade in en -6 dB på ingången, fick då ungefär -16 dB men vswr blev betydligt mycket bättre.

Har tyvärr inte tillräckligt många 50 ohm konstlaster/avslutare för att bestycka alla oanvända utgångar. Har köpt 10st, dom skickades från "södern" igår men packades nog ner i fel korg/vagn/lastbil av fraktbolaget, skulle till Umeå men hamnade i Örnsköldsvik i natt som var, så nu får jag dom inte förrän på måndag :-( Fattar inte fraktbolagen vilka katastrofer som ställer till med... :eek:
 
Kunde inte vänta till på måndag... Skrapade ihop lite olika "avslut" och övergångar och fick ihop det!

Några "stickprov" och mätvärdena, både dämpning och vswr, ser ut att stämma mot databladet. :D
 

Attachments

  • 20211001_154407.jpg
    20211001_154407.jpg
    243,5 KB · Views: 15
  • 20211001_154419.jpg
    20211001_154419.jpg
    253,5 KB · Views: 15
För att kunna ge råd om sådant här behöver man veta mer om applikationen, alltså vilken parameter
som är mest kritisk och vad man dimensionerar för.

Förr, när lokaloscillatorläckagen via antenningångarna kunde bli avgörande ifall man störde varandra i stora mottagarsystem, var isolationen mellan portarna en kritisk parameter.

Numera är detta ett mindre problem, och SWR är ganska underordnat i mottagarsammanhang. Återstår
genomgångsdämpning, vilket kan ha betydelse på höga HF-frekvenser och VHF.

Sitter det en pre-amp före splittern så blir även detta ganska ointressant så länge variationerna håller sig
inom +/- 3 dB eller så.
 
Har inte riktigt bestämt mig för hur bygget blir, tänkte ha det som ett litet vinterprojekt så just nu samlar jag på mig saker som jag tror att jag kan behöva...

I antennväg blir det några rena RX-antenner, har bland annat en dubbel-loop, 8, vardera loop ca 1m i diameter kopplad till en Active Antenna Amplifier , nån gammal skrotat blindkäpp för HF, nån disconantenn, nån turnstil för 137 MHz. Men sedan tänkte jag även kunna koppla in några av mina vanliga RX/TX antenner när jag inte är radioaktiv.

Gällande mottagare har jag en KiwiSDR, en FUNcube Dongle Pro+ och två RTL-SDR. Inkluderar även tre Raspberrys för olika ändamål. Tänkte även att jag ska kunna ansluta RX-antennerna till RX-ingång på kortvågsriggen.

Blir en mix av både kortvåg och VHF, så jag har inte bestämt mig för om jag ska göra två separata system eller göra ett allt-i-ett! Risken finns ju att det blir en salig röra med flera olika antenner som trycker in signaler/störningar. Väljer jag att göra ett allt-i-ett så måste jag bestämma mig för vilken antenn som ska tillhandahålla vilket band, kan alltså bli en del låg-, hög, och bandpassfilter för att använda signal från rätt antenn.

Förutom lite enkla byggen i unga år så har jag aldrig byggt något sådant här förut, vare sig filter, splitter eller signalförstärkare! Så det kan bli både roligt, lärorikt och mycket bortkastad tid om jag krånglar till det för mycket... :eek: Kan vara enklare att bara använda en antenn för respektive mottagare eller i alla fall dela upp det på HF vs VHF, men allt ska kanske inte alltid vara enkelt... :oops:
 
eeehhhäähh .......väldigt många varianter blev det:p
Koppla ur mikrofonerna för säkerhets skull.
 
Back
Top