SM2OWW
Well-Known Member
Jag har för avsikt att splitta en inkommande signal till några olika mottagare (alltså endast RX), kan från gång till gång variera mellan 3 till 5 mottagare för kortvåg och/eller VHF, har köpt en splitter 0.5-175 MHz, 1- 8 portar, men har den inte hemma ännu. I det hela kan det eventuellt även bli en 2-1 eller 3-1 combiner före 1-8 splittern. Beroende på typer av antenner och vad respektive antenn är ämnad för att ta emot så är det troligt att det kan bli någon signalförstärkare före respektive splittern/combiner för att kompensera för förlusterna. Allt är bara påbörjade funderingar och resan får utvisa vad det i slutänden blir...
När jag väl har fått hem 1-8 splittern tänkte jag i alla fall göra lite praktiska mätningar med NanoVNA på den, men ställer ändå lite frågor för att få upp mina (grundläggande) teoretiska kunskaper när det gäller splitters/combiners.
Hur är det med en splitter/combiner och oanvända portar, bör man terminera dom eller spelar det liten eller ingen roll? Kan behovet av termineringar skilja beroende på konstruktion, isolation mellan portar osv?
När jag väl har fått hem 1-8 splittern tänkte jag i alla fall göra lite praktiska mätningar med NanoVNA på den, men ställer ändå lite frågor för att få upp mina (grundläggande) teoretiska kunskaper när det gäller splitters/combiners.
Hur är det med en splitter/combiner och oanvända portar, bör man terminera dom eller spelar det liten eller ingen roll? Kan behovet av termineringar skilja beroende på konstruktion, isolation mellan portar osv?