Spökjakt

Sm5ock

Active Member
Hej.
Det har blivit allt populärare att jaga spöken och andar i gamla hus, slott och andra platser. Så kallad spökjakt. Man tar "kontakt med andar" med hjälp av instrument, så kallad "Spirit box" för att lyssna på "andra sidan". Frågan är hur dessa instrument är uppbyggda och vad de egentligen registrerar?
Det finns till och med appar som registrerar spöken...
Ett ställe som är hemsökt är den berömda Prästgården i Borgvattnet dit tusentals människor åker varje år. Hur det funkar vet jag inte men är "skeptisk",hi

Se länken: https://www.laxton.se/shop/spokjagarutrustning/spirit-box-sb7/

73 de Håkan SM5OCK
 
En vanlig utrustning är en enklare kortvågsradio.
Med den kunde man höra röster från andra sidan.
Vi hade fler förfrågningar på SRS efter sdådana saker.
Med en större antenn kunde man höra fler röster, elelr rättare sagt oljud.....
En aktiv antenn av nklare typ med hög förstärkning kunde överstyra en enkel HF-mottagare, ja det hördes mer i mottagaren då.
IMD kalla vi detta....
Men "specialiterna" kunde tolka bruset. Och visst var det mystiska signaler från "andra sidan"
Våra kunder blev i alla fall väldigt nöjda ju högre förstärkning man öste in i en enkel mottgare.

Det påminner mig om en test i tidningen Radio&Television.
Men testade en enkel antennförstärkare från Josty Kit.
Testesultatet sammanfattades diplo,atioslt : "fler stationer hördes".
Vi kallar det IMD, dvs att mottagaren överstyrs och en gegga av blndningsprodukter hörs.... dvs fler stationer med antennförsärkren, så den måste ju vara bra.

Det finns förstås andra mätmetoder, EMC fält, magnetfält, ja visst skapar spöken magnetfält, så med en kompss som man noga tittar på en lång natt visar när det är nåt på gång.

SM4FPD
 
"ham spirit" har jag hört talas om!

Jag är mer intresserad av de strålningsmätare för 5G som säljs, har aldrig riktigt förstått vad och hur de mäter ...
 
Vi radioamatörer vet nog hur det funkar men man ska veta att detta omsätter miljoner.
Intressant hobby för de som tror på det.
Vi testade appen och den reagerade då jag sände med min handapparat för 2 och 70.
Det finns folk till allting :)
 
Nu sålde vi på SRS inte för "miljoner" till "hobbyn"
Ofast räckte det med att rekomendera en längre antenn, en trådstump som kunde köpas på närmaste mack.
De kunde sen ringa och tacka för tipset.
Dock finns andra som inte drar sig för att lura ut egendomliga och värdelösa "instrument".

SM4FPD
 
Påminner mig om 5G strålningsmaffian som springer omkring och mäter med tvivelaktiga "instrument" som dom köper på nätet för några hundralappar.
 
Back
Top