Spolar

SM0YDO

Well-Known Member
Har tre sådanna här spolar på bild och funderar på vad man kan göra med dom ?image.jpg
 
Snygga saker!
0,5 MH, (Mega Henry) låter väldigt mycket. Kan vara så att det skall tolkas som mH, millihenry.
Förmodligen avsedda för långvåg, som jag ser det är väl de kul som skådeobjekt, eller möjligen att ta vara på litztråden.

Som störningsfilter på trådar till både störande saker och störda saker. Förr avstörde man trådbundna telefoner med en drossel i varje tråd, dvs en form av DM-filter, (Differential mode).

De
SM4FPD
 
Tack för svar tror att jag hittade dom på sk0qo höstloppis för några år sedan men nu har dom legat
Färdigt här hemma brukar bli trött på döda saker som bara ligger och skräpar i lådorna och försöker
Att göra något vettigt istället.

Preselektor för mellanvågsbandet det vore något får leta rätt på ett schema på en på nätet för
Någonstans borde det ju finnas ett sånt schema .

Mvh sm0ydo
 
trött på döda saker som bara ligger och skräpar i lådorna
Jag känner igen den känslan.

Det fina med krysslindade spolar är att paracitkapacitansen minskas och på så sätt höjs SRF d.v.s. self resonance frequency.
Dessa spolar kan då användas på högre frekvenser jämfört med spolar lindade på konventionellt sätt.

Det finns många ritningar "där ute" men man får nog göra en del egna försök.
Kanske nåt sånt här.
http://www.radanpro.com/Radan2400/RadioFrequency/4 Band Double Tuned Preselector.htm
 
Vad gör man att vridkondensatorn ser ut som den gör ?är det något att bry sig om eller kan man stoppa
Ner den i något medel för att försöka göra ren den eller blir den förstörd då ?

mvh sm0ydo
 
Axeln på den stora 3 gangade vridkondensatorn är lite för kort så jag satt dit en skarvhylsa
Som man hittar på EBay i Kina dom finns för olika axeldiametrar som typ 6 mm och 1/4 tum
Så är det bara att förlänga axeln fram till frontpanelen och sätta dit en Planet skala sånna
Som fanns på Clas i Sjön för hundra år sedan ungefärimage.jpg
 
Funderade på att följa schemat som jag hittade på nätet och det verkar att komma ifrån
Elektor Eller allt om elektronik så på ingången till den preselektorn ska det var en vrid-
kondensator på 50pF.Jag har en liten 3 gang och om man parrallelkopplar
Alla sektionerna så kommer man upp i 55 pF enligt Capacitans mätaren som jag harimage.jpg
 
Om man kopplar in sektionerna på den stora 3 gangvridkondensatorn med vippströmbrytare på fronten av den
Tänkta lådan så man kan ha en två eller tre sektioner på samma gång och ledningarna till dom tre
Spolarna framdragna till bananhylsor på fronten så man kan serie och parallellkoppla som man vill
Och få alla möjliga kombinationer kan det vara något att ha ?

sm0ydo
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 19
Spolarna framdragna till bananhylsor på fronten
Det blir många långa kablar för att koppla om alla varianter.
Kanske räcker det med några omkopplare och inte så långa kablar.

....typ så här.
LW_MW PRESELECTOR.JPG
 
Last edited:
Jaha tänkte inte så , tänkte också att jag behövde parrallell koppla spolarna också men kunde inte
Bestämma mig för hur jag skulle göra det vart lite för komplicerat i mitt lilla huvud det bara snurra runt.

sm0ydo
 
Back
Top