Spolar

Gjorde en placering mockupp för att se hur det ser ut om det blir Bra innan man skruvar upp det
På en ekskiva och tillverkar en front av en bit svart backelit och sätter små vippomkopplare
På fronten tänkte skruva upp spolarna med nylonskruv och nylondistanser för att få upp
Dom en bit på schassit och få så lite påverkan av metaller som möjligt
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,4 MB · Views: 33
Last edited:
Bra när man har en stor junkbox och man kommer på att man har saker liggandes som
Fallit i glömskan när det inte kommer till användning Sifvert Skruv har gängad
Polyamid stång muttrar och brickor
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,4 MB · Views: 29
Fin montering på gängstången men montera inte alla spolar så tätt att dom kopplar till varandra.
 
Jag tänkte kapa av tre bitar gängstänger och sätta en spole på varje bit stång och sätta upp dom på ekskivan
Bredvid varandra på rad .Går det bra att göra så ?
 
Bredvid varandra på rad
Det funkar nog bättre än om du lägger bredsidan mot varandra för då kopplar dom ju maximalt.
Sen tar du din induktansmätare och kollar förväntad induktans med strömbrytarna i alla kombinationer.
Om två spolar kopplar hårt induktivt till varandra och du paralell eller seriekopplar dom så kan du få konstiga resultat.
Om detta inträffar kan du prova att växla anslutningarna till en av spolarna.
 
Nått av varven på dom krysslindade spolarna spolarna har släppt så jag tänkte fixera det med superlim
Innan det blir värre också tänkte jag gå till biblioteket och skriva ut tråden ifall något händer med internet
 
Har en sån här aktiv antennförstärkare som är ett projekt ifrån allt om elektronik från 1980 talet
Funderade på om man kan koppla den direkt till preselektorn med koax det finns dämpsatts
På förstärkaren på 6 och tolv dB ifall man behöver dämpa signalen då skulle man sätta dit
En 50 Ohm bnc kontakt på preselektorn
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 24
  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 26
Last edited:
Den preselektorkonstruktion du har utgått ifrån skall ha en högohmig fet-förstärkare för att fungera korrekt.
 
Jo enligt elektor ritningen så sitter det en BF982 efter filtret som är förspänd ser det ut som
Så den ser ut att vara en impedansomvandlare men på ingången till preselektorn kan man hänga
På en antenn där direkt eller blir det för mycket snedbelastning eller typ min aktiva antenn eller.
 
Kom ett brev ifrån Skogås häromdan med Systoflex slang och såhär ser den ut totalt så ska det vara 5 meter
Den kostar 20 kr per meter och den är tunn men den duger säkert till emaljerad koppartråd till 1 mm diameter
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,4 MB · Views: 23
Last edited:
Hej igen fattar inte vart man får tag i ferrite kärnan som sitter på utgången det står G 2-3 FT 16
Vad är det Amidon eller något annat fabrikat?

sm0ydo
 
Hej igen fattar inte vart man får tag i ferrite kärnan som sitter på utgången det står G 2-3 FT 16
Vad är det Amidon eller något annat fabrikat?

sm0ydo

Här finns svaret: http://techdoc.kvindesland.no/radio/measurements_simple/20051021151321579.pdf

Men orkar du inte läsa så är det följande som gäller enligt artikeln.

Fabrikat Micrometals
Outside diameter 16 mm
Inside diameter 9,6 mm
Height 6,3 mm
Relative permeability (µ) 4300
At value 3280-5500
Frequency range 0,1 - 50 MHz

73/ Janne
 
Skicka ett Mail till den här firman i Norge som verkar att vara återförsäljare för Micrometals
upload_2020-2-17_19-33-32.jpeg
 
Core Com som brukar stå på olika radioloppisar hur får man tag i honom han brukar sälja toroider
Har inte sett honom på länge .Han kanske har någon kärna som passar till mitt bygge .

mvh sm0ydo
 
Jo jag ska göra det men man måste vara registrerad kund på elfa för att kunna beställa hem prylar
Som inte finns i butiken i Solna förut räckte det att ringa dit när man beställde via mobiltelefon det
Går inte längre att göra så så jag jobbar på en lista med prylar som jag behöver på sikt till olika
Projekt och jag har varit sjuk förkyld i en vecka och inte orkat gjort någonting.Men nu är jag
Registrerad kund där på Elfa

mvh Lasse sm0ydo
 
Back
Top