Spole för "L-match tuner"

SA7CNG

Well-Known Member
Jag hade tänkt att försöka bygga en L-match tuner för "random wire" antenner, jag har en väl tilltagen vridkondensator för ändamålet. När jag har tittat på bilder på andras byggen på nätet verkar nästan alla ha en vanlig luftlindad spole på cirka 10uH. Eftersom jag vill ha ner storleken på mitt bygge lite funderade jag på att istället använda en järnpulverkärna för att linda en spole på, cirka 25 varv skulle ge samma induktans, men ta betydligt mindre plats.

Finns det någon anledning till att en spole lindad över en järnpulverkärna inte skulle fungera lika bra som en luftlindad spole i den applikationen?

//SA7CNG
 
Finns det någon anledning till att en spole lindad över en järnpulverkärna inte skulle fungera lika bra som en luftlindad spole i den applikationen?
Det finns många exempel på sådana lösningar.
Q-värdet blir givetvis lite sämre på en kärna jämfört med luftlindat.
Inget att vänta på utan bara att börja linda.

T200-2 behöver 29varv för 10uH.
 
I QTC nr 11, 2013, beskrev "Dr Frost", dvs SM0O, en L-match för random wire, baserad på en T200-2 kärna. Jag byggde mig en sådan och har haft stor nytta av den.
SM0APK, Stig
 
Hur är det med behov av en RF-Choke om man använder en sådan L-match tuner, duger det med ett antal varv RG68 runt en FT240-43 mellan "tuner" och sändare?
 
duger det med ett antal varv RG68 runt en FT240-43 mellan "tuner" och sändare?
Ja det duger gott, -43 är väldigt "allround" och med en så stor kärna som FT240 kan du förmodligen brassa på med mycket effekt.
Själv brukar jag nöja mig med FT140 med mina ynka 100W.
 
Nu har det kommit lite delar, nu ska jag bara försöka snickra till en metallåda att montera det hela i. Omkopplaren har 12st lägen, men jag använder bara 6st. Kondingen är på ca 400pF.

DSC_0145_zpsnqqjn9d6.jpg
 
nu ska jag bara försöka snickra till en metallåda att montera det hela i
Behöver du verkligen en metallåda?
Jag har provat några olika manuella tuners portabelt och önskat att dom hade plastlåda när jag stämt av lite tokigt:) och fått RF i fingrarna.
Dessutom blir det lättare att släpa på.
 
Det låter klokt, jag får leta igenom gömmorna och se vad jag kan hitta som skulle kunna passa. Jag måste dock erkänna att jag är lite ytlig och tycker att metall/trä hade varit snyggare :)
 
Gör som MFJ gjorde en tid. Bygg lådor av plåt och klä med träimitaion.....plastfilm.

de
SM4FPD
 
Nej då SM0GLD, jag inte skämta aprillo.
Detta är allvarliga ting som man inte skojar om.
Här ett exempel: http://www.ebay.com/itm/Hf-antenna-...042248?hash=item3f5a8baa88:g:t9wAAOSwK7FWhnke
Plåtlåda, plastgavlar och träimitation i form av självhäftande plastfilm.
En hel serie av deras produkter hade denna låda, det var i tidiga MFJ prylar under 80 talet uppskattar jag.
Många sådana borde finns i SM, avstämmare, LF-filter, brusbryggor, talprocessorer etc.

Idag finns en del trevliga plastfolier att klä sina byggen med hos BILTEMA.
Inte minst de folier som imiterar durkplåt.....
Att klä med plast är enklare än att måla och ger rätt gjort en snyggare produkt.
Ett bra tip för att få plasten att fästa bättre är att med strykjärn värma fast den.
Enfärgad plast, svart etc ser mest seriöst ut.
Även om portabelsaker kan göras i lysorange, eller lysgrön farve.

Frågan är nu då om en hembygd antennavstämmare måste vara skärmad?
En tid då DRAKE gjorde sådan krävdes dubbelskärmning, dvs ett extra yttre plåthölje jordat i det inre på ett ställe.
Klart att detta var ett marknadsföringstrick.
Annars har det byggts avstämmare på träplatta genom tiderna, utan låda.
Med tanke på strålningsnivåerna, läs tråden om SSI och deras mätningar, bör vi framöver snart få en rekommendation.

Mitt sätt att se saken är dock att obalans i antennen ger mer strålning om man har ett plåthölje, ja någon nämnde ju att han brände sig på plåtlådan......


de
SM4FPD
 
Är det bara jag som tycker att omkopplaren ser lite klen ut?
Jo, du har rätt men å andra sidan så är det ganska många som använder just denna typ av omkopplare i RF konstruktioner.
Jag har inte hört att någon fått problem.
 
Jodå, det var just en sån omkopplare jag använde också i mina enkla byggen.
Fungerade faktiskt utan problem med 100W men jag tror gränsen går därikring.
Den där grunkan sitter fortfarande uppe på vinden för min lokala 80m antenn
här i hyreshuset. Det användes ju i flera år UA, men numera kör jag ju remote
från ön istället :)
 
Min erfarenhet efter 100 tals sålda MFJ avstämmare, med liknande omkopplare är att den håller bra.
Men om man vrider på den med effekt på, ja då blir det ljusbåge och den går hädan.
Oftast var ju MFJ:s avstämmare spexade 200 eller 300 W pep. Vilket på Amerikanska betyder Pep inmatad effekt.
Dvs omkring 100 W bärvåg.
De
Sm4FPD
 
Jag har köpt bandomkopplare till Henty slutsteg på Ebay till andra projekt Centrallab har tillverkat och det står att
dom pallar för 250 W

sm0ydo
 
Back
Top