Spole för "L-match tuner"

Min erfarenhet efter 100 tals sålda MFJ avstämmare, med liknande omkopplare är att den håller bra.
Men om man vrider på den med effekt på, ja då blir det ljusbåge och den går hädan.
Oftast var ju MFJ:s avstämmare spexade 200 eller 300 W pep. Vilket på Amerikanska betyder Pep inmatad effekt.
Dvs omkring 100 W bärvåg.
De
Sm4FPD

Det var just det som spökade i min hjärna, har undvikit den typen av omkopplare just för överslagsrisken.
 
Precis som Roy skriver har nog de flesta omkopplarna drabbats av ljusbågedöden.
På träffar och fielddays har jag sett många misshandla sina MFJ "trollerilådor" på detta vis.
 
Ja stämmer man av med full effekt key down så får man väl skylla sig själv en aning
om det går åt pipan. Gäller väl alla tuners, både manuella och automatiska.

Har nog inte sett många tuners på marknaden där du uppmanas köra annat än med
mycket låg effekt under avstämningsfasen. På somliga automatiska kW ATU:er kan
du kanske köra 100W, men då är ju det en bråkdel av full effekt i den tunern.

Har någon här på HAM.se byggt någon egen automatisk tuner nån gång ?
Skulle verkligen vara intressant att höra om :)
 
Nu är bygget klart, det fick bli ett "junk-bygge", det som fanns på lager var ett gammal hyllplan(i ek förvisso) samt ett par 2mm rostfria plåtar. Hela ekipaget blev ganska tungt, men med ett par bärhandtag/sladdlindare på ovansidan blev det ganska bärbart. Nu återstår bara lite testande för att se huruvida den faktiskt fungerar också. Jag kommer köra den med min FT817 på 5W eller 50W med förstärkare, tack för hjälp och kommentarer!


DSC_0149_zpsgkgcelva.jpg
7

DSC_0152_zps1cluh778.jpg

DSC_0153_zpsdqabmh7q.jpg
 
Det krävs en mycket kraftig omkopplare för att det inte skall bli ljusbåge, och blir det ljusbåge så bränner det även stora kontakter.
Att speca en omkopplare för effekt, och i synnerhet RF-effekt är något man kan förundras över om det är möjligt?????
Vilken fasvinkel gäller då? Resistiv last endast.
Jo visst borde väl alla radioamatörer veta att man inte skall bryta en krets med last på, och i synnerhet en last med RF-ström.
Kanske man inte läst handboken, eller så kommer glömskan in. Man är ju knappast smäll mot sändaren om man kopplar om med bärvåg på. Något av den värsta formen av belastning av sändarslutsteg.
Men ser vi på autotuners så kör ju de med full gas under avstämning, reläer sköter omkopplingarna.
ICOM:s autotuners som AT-120, AH-4 etc stämmer av med 10 W som sedan dämpas till 1 W i avstämningsögonblicket.
En del amerikanska tuners kör med full bärvåg och de kan mycket väl brinna enligt min erfaring.

Trevligt bygge!!!
Hoppas det kan inspirera till att flera bygger något.
Men det är ändå tunt med byggen av balanserade antennavstämmare, med link och allt det där..
Den förr så populära Z-matchen är helt ute.

För många kul byggprojekt skulle jag vilja rekommendera ett medlemskap i den Engelska QRP klubben.
Och få tidningen SPRAT 4 ggr per år, för omkring 10 pund.
Att köpa CD:en med 160 utgåvor är en guldgruva.
http://www.gqrp.com/index.htm
Särskilt de första åren fanns många fina byggen, och många QRP avstämmare.
Ger om inte annat en massa kul inspiration.

de
SM4FPD
 
Tjusigt bygge. Omkopplaren är lite klen för 50 W som Roy skriver men annars inga problem. Du kan få en bättre av mig om du hämtar här. Gratis för de som använder prylarna till sina byggen och inte bara säljer vidare på Tradera. Hör av dig i PM om du är intresserad.
 
En liten brasklapp bara angående kontakteringen;

Om du hade använt PL-259 både in och ut hade du kunna använda tunern vänd åt båda hållen.
Den möjligheten ger ett större avstämningsområde !

Det som inte går att stämma av åt ena hållet brukar gå att stämma av åt det andra enligt mina erfarenheter...


Det var ett jäkligt snyggt bygge du har fått till !
Blev inspirerad av materialval och design skall du veta :)
 
I mina S-matchbyggen och dubbla KL-matchbyggen har jag alltid använt hemmagjorda luftlindade spolar. Jag provade också t ex T-200-kärnor i stället.
Eftersom jag lite av en swr-nörd så till vida att jag vill kunna avstämma till noll i swr var det bara luftlindade spolen som fungerar tillsammans med flyttbar krokodilklämma.
Det blir särskilt på de högre varven. Man behöver justera per kvarts varv och mindre än så i bland. Det bästa är en rullspole.
Å andra sidan...om man inte är så "swr-nördig" som jag och kör mest de lägre banden så kan man naturligtvis linda på en kärna och det fungerar utmärkt
Mitt S-matchbygget finns beskrivet med bilder på Kalmarklubbens hemsida...sk7ca.org. Fliken KRAS kursverksamhet och tekniska artiklar.
 
Om du hade använt PL-259 både in och ut hade du kunna använda tunern vänd åt båda hållen.
Det är smart även om det bara sparar en omkopplare.
Kondingen sitter före spolen för låg impedans typ 1/4-vl och kondingen efter spolen för hög impedans typ 1/2-vl.
 
Ja, PL kontakten är ju ändå bara en skärmad banankontakt, så du kan ju ansluta banansticken i valfri SO-kontakts mitt.
 
Så här gjorde jag på min lilla portabel-atu, en omkopplare för lo/hi Z genom att koppla kondingen före eller efter spolen.
Obs! byggd i en cigarrask! (SMB-kabeln är för anslutning till QRP-transceivern (2.5-3 W) )

72/73 de p-a

atu_small.jpg
 
Nu har jag testat tunern lite, kopplade på ca 10m installationskabel och en 4m lång motvikt. Slängde upp sladd-antennen över taket på huset och testade, tunade in jättefint på både 80 och 40m. 20m och uppåt gick dock inte att få ner, men det går säkert att åtgärda med en kortare antenn. Körde ett svep med analysatorn på antennen. Har inte hunnit sända något, men mottagningen är fullt likvärdig med min 40m vertikal. Denna ska nog användas för portabeltbruk, så att jag slipper släpa med mig min C-pole. Under sändning med 50W fick jag dock vissa problem med störningar, datorn som stod och spelade musik tystnade, men fortsatte när jag slutade tuna(tunern stod bara 1,5m från datorn och dens högtalare).



tuner_zpsvtddh8nh.png
 
Bygget har fungerat väldigt fint, men storleken känns lite i ovankant, särskilt om man tar med den ut i naturen för att köra portabelt tillsammans med min FT817. Det som framförallt var avgörande för storleken var vridkondensatorn, dom blir löjligt stora om man ska ha tillräckligt isolationsavstånd. Borde man inte kunna kringå behovet av en stor vridkondensator(som dessutom kan vara lite knepig att få tag i) om man ersätter den med ett "nät" av vanliga Silver Mica kondingar? Det borde räcka med ca 5st switchar/konddensatorer för att få ett tillräckligt spann och möjlighet till funjustering. Billiga 12v switchar borde ha tillräckliga isolationsavstånd för att fungera bra, och även om dom har en viss kapacitans borde den inte ha någon jätteinverkan på avstämningen. Visst blir det lite tankeverksamhet bakom tuningen, men storleksmässigt borde man kunna göra en ganska tålig tuner väldigt liten.
tunern_zpsog8mv6js.jpg
 
Jag ser i schemat att du kopplat omkopplaren för att kortsluta varv på spolen.
Är det verkligen så du har gjort? Kortslutna varv på en ringkärna är väl ändå olämpligt.

ang fasta kondingar: Du kan väl ha en kombination av fasta kondingar och en mycket mindre vridkonding.
 
Jag ser i schemat att du kopplat omkopplaren för att kortsluta varv på spolen.
Är det verkligen så du har gjort? Kortslutna varv på en ringkärna är väl ändå olämpligt.

ang fasta kondingar: Du kan väl ha en kombination av fasta kondingar och en mycket mindre vridkonding.
Spolen är inte kortsluten, det var bara ett ritningsfel som smög in.
 
Har för mig att vi diskuterade öppen eller kortsluten spole tidigare.

Anledningen, vad jag kommer ihåg, är att man vill slippa parasitresonanser i öppna delen av spolen.
 
I min funktionsprototyp till antennanpassare för QRP-stationen som är på gång använder jag kortslutande omkopplare för spolarna. Släpper jag kortslutningen så uppstår parasitresonanser på de högre frekvenserna. I övrigt ingen skillnad i verkningsgrad vad jag sett.
1.jpg

Anpassaren består av ett L-nät med spolen i serie och med kondensatorn till jord. Kondensatorn kan med en omkopplare läggas in på TX-sida resp ANT-sida. På så sätt kan man både transformera upp och ner impedansen och den klarar av impedanser mellan c:a 10 ohm till knappt 1000 ohm om än inte alla komplexa impedanser i ytterområdena. Men för alla praktiska och normala portabelantenner räcker området väl till. Kondensatorn är lite för liten för 3,5 MHz men anpassaren klarar impedanser i häradet från 40 till några hundra ohm där i alla fall.

2.jpg

Jag använder två T 50-6 toroider och de är monterade direkt på omkopplardäcken för att minimera anslutningstrådarnas längd och få en någorlunda kompakt konstruktion. Spolen med röd tråd används för de högre frekvenserna över 10-14 MHz och för 3,5 - 14 MHz kopplas spolen med fler varv in.
3.jpg
Vridkondensatorn på 2 x 500 pF (1000 pF tot) är nån surplus jag fann i Friedrichshafen för 2 Euro styck förra året. Köpte en hel hög så har råd att offra en för att se var "effektgränsen" ligger. En annan vippomkopplare kopplar in en fast 1000 pF kondensator parallellt med vridkondensatorn så att c:a 15 -2000 pF täcks in. Anpassaren är tänkt att klara lite drygt 10 W i min QRP-station och vid "alla" komplexa impedanser. Vid 15-20 W börjar spolen bli ganska varm efter några minuters konstant bärvåg och vid 50 W sprakade det lite i omkopplaren. Insertionloss några tiondels dB upp till 0,5 dB vid ytterkanterna vill jag minnas. Stoppade smoke test vid 50 W och alla komponenter överlevde. Kan tänka mig att 50 W kanske är gränsen även för vridkondensatorn då RF-spänningar och cirkulerande RF-strömmar kan bli avsevärda!

Komponenterna är kanske i minsta laget men nog tillräckliga för 10 W. I sak är kopplingen densamma som i Elecraft KX3 men där man använder ett tjog små reläer för att kortsluta ett antal seriekopplade spolar i olika kombinationer. Sak samma med en kondensatorbank som kopplas om med många reläer. Med uPs som styr ger detta många väldigt kombinationer.
 
använder jag kortslutande omkopplare för spolarna
Betyder detta att kopplingen blir låg mellan det kortslutna varvet och resterande varv pga kärnans låga Al.
I praktiken ingen koppling alls?
Att man gör på det viset med luftlindade spolar är ju vanligt men jag trodde inte det var möjligt om man lindar på en kärna.
 
Back
Top