Spole för "L-match tuner"

Jag gillar verkligen designen. De fasta omkopplingarna påminner om hur jag byggde min träsändare. Det syns dåligt men bakom vridomkopplaren märkt för olika band sitter diverse kondensatorpaket för att matcha avtappningarna på spolen.

Apropå flyget, jag har flugit en jäkla massa i teknisk tjänst med diverse skumma apparater och sladdar i handbagage. Men de gånger jag "torskat" vid genomlysningen är när man inte kunnat identifiera röntgenbilderna av mitt paket med piprensare :) På väg till Tyskland tvingades jag dessutom slänga bort mitt lilla pipverktyg som jag använder för att stoppa pipan och kratsa ur den. Bedömdes som ett tänkbart vapen :)
Träsändare_3.jpg
 
Vingmuttrar är en bra idee! Idag körde jag lite tester på 20m, trots att alla kondingarna inte har kommit än lyckades jag stämma av ett par sladdar och köra ett par QSO mot england och italien med 50W utan att det sprakade. Jag fick likvärdiga signalrapporter oavsett om jag använde randomwire eller min vertikal. Jag har även monterat lite etiketter på fronten, satt gummitassar på undersidan och polerat in ett par lager med "Annie Sloan Soft Wax, Dark" för att ge lite glansigare och mer smutsavvisande yta.


DSC_0174.jpg
 
Bra ide med vingmuttrar, håller med! Jag hade reagerat vid skärmen, i och med att det är så mycket organisk massa i trävirket, antar att det är rätt kompakt trä med?
I övrigt ser jag inget som hade varit intressant i en säkerhetskontroll :)

// Patrik
 
Nu har tunern blivit testad skarpt, på en resa till Island. Vädret medgav tyvärr inte mycket till utomhusvistelse, men lägenheten jag bodde i var på 3.e våningen och det var ett par relaivt höga träd utanför fönstret. 22m sladd slängdes ut i träden och 5m jordsladd hängde ner från fönstret längs husfasaden.

Tyvärr var det en stor contest under större delen av helgen jag var på Island, och en liten QRP-station gjorde sig inte så mycket besvär. Däremot slutade contesten efter lunch näst sista dagen och jag kunde börja använda min radio igen. 3st trevliga QSO togs med Finland, Spanien och Lettland på 15/17m. Även ett par inhemska QSOs med TF-stationer gjordes. Jag tog även med en VHF-antenn så jag kunde prata lite med amatörerna på dom lokala repetrarna.

Designmässigt fick jag göra några snabba ändringar på min tuner, handtagen gjorde den svårpackat i en liten ryggsäck så dessa monterades av. Den ena skruven som håller ihop locket plockades bort så att flygplatspersonalen skulle ha möjlighet att titta på innanmätet. Säkerhetspersonalen på Kastrup visade intresse för röntgenbilden på prylarna vid utresan, men släppte igenom den utan några extrakontroller efter en stund. Däremot fick jag min väska "svabbad" efter sprängämnen båda gångerna.

DSC_0217_zpskt6qaoky.jpg
 
I ett försök att få ner storleken tog jag lite inspiration av ett av EQL's byggen. 2st 8x10cm kopparlaminat som "skal" och en T106-2 järnpulverkärna för att få ner storleken lite.

DSC_0373.jpg


DSC_0374.jpg
 
Back
Top