spole L1 pa0fri frinear

SM0YDO

Well-Known Member
Hej spole L1 på pa0fri slutsteg frinar är en luftlindad spole med några uttag
och jag har köpt mig en rulle med 2 mm förtent koppartråd på Elfa
nu funderade jag på att linda spolen på en keramisk stomme med 25mm i diametet
för att få det lite mer stabilt spolstommem är 65 mm lång runf ovh ihålig
och det är små hål för lödöron på den går det bra ?
 
Gammal tråd, så du har säkert löst det :)
Men, ja, de borde gå bra. Det viktiga är att induktansen hamnar där det är tänkt. En induktans-mätare är en stor hjälp för att hamna i rätt boll-park. Sedan får man ändå pula ganska mycket för att hamna rätt eftersom alla kring-komponenter i ditt bygge ändrar på förutsättningarna till var du skall tappa någonstans. Jag använder induktansmätare för grov-inställning och antennanalysatorn för fininställning.
 
Hej och tack för svar nej jag har ingen digital induktansmätare hemma jag har bara en gammal Marconi RCL brygga
som det tydligen ska gå att mäta spolar med men jag förstår inte hur man använder instrumentet ljust när man
ska mäta spolar så det står mest på hyllan ljust nu.

Man kanske kunde hitta någon youtube filmsnutt hur man ska göra.

Jo jag har lindat spolen på keramikstommen och mätt med ett digitalt skjutmått för att måtten ska bli efter
byggbeskrivningen och dragit isär den för att få rätt spacing mellan varven.

RCL mätare verkar att vara en bristvara förrut så kunde man köpa sådanna mätare på typ hifikit men
dom finns inte längre i sortimentet och när dom dyker upp på tradera så går dom nästan för nypriset
för att det är någom som håller på och bygger delningsfilter till diy högtalare och som behöver
justera induktansen i spolen eftersom det inte är ett standardvärde som det ska vara.

mvh Lasse sm0ydo
 
- Om du har tillgång till John Schröders Radiobokbyggboken nr 1 finns där utmärkta nomogram till hjälp för att linda och beräkna spolar.
 
Jag har använt G4AXX "coil calculator" några gånger. Scrolla ned till ungefär halva sidan här: http://granta.g4axx.com/Linear_design_notes.php3 och leta efter denna länk:
http://granta.g4axx.com/PiL-Tank.xls. I excel-arkets två första flikar har du kalkylator för pi och pi-l. Men under tredje fliken hittar du hans coil-calculator. Den kan säkert hjälpa dig!
Och om du bara önskar dig en, enda fin present i år så skulle jag nog rekommendera ett antenn-instrument! Inte bara användbart vid antenner utan även vid PA-byggen :). Många av dem tror jag mäter L och C också!
Lycka till - och pula aldrig med tanken med HV på!
/Uffe SMNOR
 
Jo det finns ett dos program dom heter Padmatch som är skrivet i Pascal men jag vet inte om det fungear nu under
windows och på en android surfplatta.

Jag har inte råd med något dyrt rcl instrument så jag funderar på något handhållet instrument i 200 kr klassen
på ebay kan det vara någonting att ha eller.

mvu Lasse sm0ydo
 
Samma instrument LC200A ser ut att vara till salu på ebay och det är bara att betala med paypal tror jag.

Mvh sm0ydo
 
Hur betalar man på siten för instrumentet?

sm0ydo

De verkar accpetera ett flertal betalningsmetoder, även Paypal eller via kreditkort, de två är väl de vanligaste metoderna när man handlar så här på nätet.
 
Jag skrev fel tidgare i tråden om dos programmet Padmatch på G4FGQ hemsida dos programmet
loadcoil passar nog bättre till att räkna på spolar.
 
Även jag kan med varm hand rekommendera instrumentet ovan.
Otroligt mycket instrument för pengarna. Tummen upp !
 
Back
Top