Spolstommar

SM0YDO

Well-Known Member
Hej köpes spolstommar med fyra stift i botten och diameter 1 1/2 tum och gärna
bottenkontakt också

mvh Lasse sm0ydo
 
Sådana fanns i Clas Olsson för 30 år sedan.
Är nog svåra att få tag på, men ack vilken Nostalgi.
Jag tror det gick att skruva av botten med de fyra stiften oxo??
Det var kammar för tråden vill jag minnas.
Förmodligen ligger det massor i gamla junkboxar. Som snart åker i containern.

Jag har sett hur man använder gamla filmburkar för 35 mm film, och på något sätt får på en kontakt av någon typ. Dock är även sådana snart ett minne blott. Det finns ju banakontaktstift med muttrar som skulle gå att sätta i en sådan.

Annars är det VP rör för större spolar, och en röravskärare, då kan man få stabila och bra spolstommar med diamterar från 16 - 50 mm- Dvs vita eleketrikerör, de är billiga men långa och räcker till väl många spolar.

Avvaktar med spänning om det går att få tag på de spolar du vill Lasse
 
Jo det finns sådanna att få tag i USA med oktal eller fyra stift i botten jag tror man fick
tre st med fyra srift i botten med bottenkontakt för 300 kr inklusive frakt men då måste jag betala med PayPal
och jag har strulat till det med mitt konto i Pay Pal så jag måste hålla på och leta efter papperet
med inloggninings uppgiffterna.

Annars så går det att svarva till sådanna där också

Replacement radio parts. Crystal radios & DC power Tubes & Sockets. Wire, Pots, Switches and more

mvh Lasse sm0ydo
 
På den tiden jag byggde med utbytbara hemmalindade spolar använde jag 8-poliga oktalsocklar från kasserade rör, 6J5, 6AG7 osv...Stålrören hade en bra sockel där man kunde limma dit spolstommen.
/Ingvar
 
Back
Top