sprakande radio

SM7UDB

Well-Known Member
Läste för ett tag sedan om problem med Yaesu FT857 / 897(D). När de keramiska filterna i radion blir oxiderade så börjar radion spraka, som vid spurioser på AM, SSB, CW utan någon antenn inkopplad.
Trodde jag var lyckligt lottad tills jag häromdagen skulle sätta mig vid radion. Tyckte först att det var mycket sprak, på alla band och även utan antenn:(.
Någon idé var man köper filterna till dessa apparater och enligt utsago ska det finnas en modell med kondensatorer inbyggda för att undvika upprepade problem, dc-spänningar oxiderar dem.

73/Micke

Ja, det är ett olyckligt konstruktionsfel på Yaesu-riggen. Ett sådant filter bör vara DC-befriat och vanligen finns den rekommendationen i filtrets specifikation.
Det här felet kan du faktiskt åtgärda själv, om du har bra belysning och en förstoringslampa, genom att plocka isär filtret. Det lär finnas någon hemsida som beskriver just detta, men jag vet tyvärr inte var.
Om du vill skaffa dig ett fabriksnytt filter så blir det att beställa från Mobinet och vänta, lugn och fin, tills det anländer efter lång tid. Tänk då på att lägga till en kapacitans seriellt på ingången innan det nya filtret monteras.

Jag har två överblivna keramiska filter muRata CFJ455K från en FT-847. Dem bytte jag ut mot brantare filter från Inrad - ett mekaniskt Collins-filter och ett kristallfilter. De keramiska filtren sprakade inte och du får gärna låna dem och prova. Om du blir nöjd med dem, kan du överta dem för en hundralapp per st.

Hälsningar / Göstha

Jag har två överblivna keramiska filter muRata CFJ455K från en FT-847. Dem bytte jag ut mot brantare filter från Inrad - ett mekaniskt Collins-filter och ett kristallfilter. De keramiska filtren sprakade inte och du får gärna låna dem och prova. Om du blir nöjd med dem, kan du överta dem för en hundralapp per st.

Hälsningar / Göstha

Det kallar jag Ham-Spirit Göstha!

73 de LRR, Mats

Oj, vilken respons:). Kul!

Jag tänkte byta dem själv, det ju lite pilligt dock. Och jag läste också om att sätta kondensatorer för att ta bort felkällan. Men jag har också läst att det finns filter med detta inbyggt? Någon som vet?
Dessutom finner jag det märkligt att filterna är fuktkänsliga. Radion är ju byggd att tas med ut, hit å dit?! Radion ska användas av brittiska armén. Undras hur de uppskattar fenomenet;)

Göstha, jag tar gärna emot filterna, men visst är det fler som behövs än två? Jag blev osäker... Kanske kan höras om typ mm framåt helgen.

73/Micke

Gissningsvis är i så fall knappast fler än två skadade. Jag skickar dem i morgon. Bekräfta om din adress är ok på ssa.se.

/ Göstha

Hej igen, jo den ska vara korrekt;) Tackar för den vänliga gesten!!!

Skickat från min iPad med Tapatalk

Ok. Du har kanske räddat julen;) fast resten av familjen håller nog inte med.

Ännu en gång tack.

73/Micke

Back