Sprayfärg på antennelement?

SM6VKC

Well-Known Member
Är det någon som vet om vanlig hobbysprayfärg innehåller ämnen som förstör eller förändrar antennegenskaperna?
Ska ev. måla med en solid färg , ej klarlack eller metallic.

/ Peter
 
Hej !

Hurvida det förändra några egenskaper i sådan mån att det spelar roll VET jag inte. MEN, däremot så är det min erfarenhet att det kan vara knepigt att måla aluminium så att det håller i längden, om nu det spelar nå'n roll.
 
Zaponlack, vet inte om det är rätt stavat, skall vara HF-vänligt. Men det är en klarlack.
 
Hej !

Hurvida det förändra några egenskaper i sådan mån att det spelar roll VET jag inte. MEN, däremot så är det min erfarenhet att det kan vara knepigt att måla aluminium så att det håller i längden, om nu det spelar nå'n roll.

Hej.

Det är inte aluminium utan glasfiber.

/ Peter
 
Lacka antenn

En polyuretanlack (härdlack) är mycket hållbar. Ger en väldigt slitstark och blank yta, lacken används ibland bl.a. på flygplanspropellrar av både trä och epoxiplast.
God vidhäftning om man mattslipar före lackeringen med kornstorlek uppåt 400-500 och sprutlackar. Andningsmask vid sprutlackeringen och sprutdimman i rummet fastnar på allt som ligger där!

Kornstorlek 240 räcker om man sedan bara ska penselmåla. ;)

Härdaren finns även i "Rapid" (snabb) variant - kan vara bra om man har bråttom.

Pigmentering i alla färger förstås...
 
En polyuretanlack (härdlack) är mycket hållbar. Ger en väldigt slitstark och blank yta, lacken används ibland bl.a. på flygplanspropellrar av både trä och epoxiplast.
God vidhäftning om man mattslipar före lackeringen med kornstorlek uppåt 400-500 och sprutlackar. Andningsmask vid sprutlackeringen och sprutdimman i rummet fastnar på allt som ligger där!

Kornstorlek 240 räcker om man sedan bara ska penselmåla. ;)

Härdaren finns även i "Rapid" (snabb) variant - kan vara bra om man har bråttom.

Pigmentering i alla färger förstås...

Tack för tipset men hållbarhet var inte frågan.
Vanlig "hobby sprayfärg", kan det förstöra eller inverka på funktionen. OK?

mvh Peter
 
Vanlig "sprayfärg" efterlämnar ett tunt och elektriskt oledande färgskikt som inte
kan påverka antennegenskaperna på de frekvenser som amatörer använder till vardags.

Ifall färgskiktet skulle vara elektriskt ledande kommer saken i ett annat läge.
Då riskerar den elektriska längden att påverkas i en utsträckning som man behöver veta mera om antennkonstruktionen för att kunna uttala sig om.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Eller som min kompis som fick en 17-elementare på träbom. Med elementen av 6-kvadrats isolerad EK.
Funkade utmärkt när den sattes upp. Efter en vecka ringer han och säger att den inte funkar längre.
Hmmm, inget fel på installationen som var ny. Kablar hela osv. Allt oförklarligt tills jag tittar upp på antennen som glänser lite gråsilvrigt vackert...

Han hade sprayat den med kallgalv. Så den, som funkade så bra, skulle hålla några år...
Utmärkta skärmegenskaper blev det.
 
Eller som min kompis som fick en 17-elementare på träbom. Med elementen av 6-kvadrats isolerad EK.
Funkade utmärkt när den sattes upp. Efter en vecka ringer han och säger att den inte funkar längre.
Hmmm, inget fel på installationen som var ny. Kablar hela osv. Allt oförklarligt tills jag tittar upp på antennen som glänser lite gråsilvrigt vackert...

Han hade sprayat den med kallgalv. Så den, som funkade så bra, skulle hålla några år...
Utmärkta skärmegenskaper blev det.

Hmm.. det är ju inte så lämpligt...

/Peter
 
Back
Top