Spridare DL1000, "rozenclips"

Skulle nog säga att DL1000 är lite för tunn och dessutom är isoleringen rätt glatt men till FK 0,75 mm är de däremot perfekta.
Det finns en kille på Öland, Tore SM7CBS som har sålt dessa - vet inte om han är aktiv på forumet längre dock.

Ja, vi är rätt många som använt dessa rozenclips i våra stegar :)
 
Tack för svar! Mailade SM7CBS förut faktiskt... Får se om han fortfarande har några.

Albin
 
Visade sig att Limmared har dem, så beställde från dem. Har hört från andra amatörer att de funkar bra med DL1000 men vi får se.

73 Albin
 
Som jag skrev så har jag testat med DL-1000 och de som spridare som Tore sålde. Tror att
ytterdiametern kan skilja sig mellan olika "batcher" med DL-1000.
Det kan nog löna sig att prova annars så är det bara att ta till FK istället.
 
Själv åkte jag ner till CBS och handlade spridare, hi. De har fungerat bra till DL-1000 för mig, till olika portabelantenner, V-beam, etc.
Silvertejp fungerar oxo, men XYL verkar föredra Tores variant, hi.
Dock brukar EQL påpeka att DL-1000 har höga förluster när man använder den för matningen!
Det finns nån tråd om det här på ham.se
 
DL-kabel har mycket höga förluster om den används i befintligt tvinnat utförande. Impedansen är ca 100 ohm på KV.

Men upptvinnad och som öppen transmissionsledning med spridare lär den fungera lika bra som andra trådar. Mekaniskt har den hög draghållfasthet men kräver avlastning i infästningarna så att kardelerna inte mattas ut och går av i vinden.

I en öppen matarledning kan förlusterna minimeras genom att använda få spridare och ju grövre tråd ju större avstånd mellan trådarna krävs. Avståndsvariationerna när det blåser inverkar mindre ju större avstånd man väljer och en spridare per meter är mer än tillräckligt. Helst färre. Absolut inte tätare än 50-75 cm.

En spridare som med tiden blir smutsig av miljöföroreningar och ev får en saltbeläggning för de som bor kustnära kan ses som ett högohmigt motstånd som shuntar matarledningen med extra tilläggsförluster som följd. Ju fler motstånd som parallellkopplade ju högre förluster.

I gamla tider på 1920-talet tillverkade de riktiga amatörerna själva sina spridare av träpinnar som snidades till, slipades och som kokades i vax. Andra köpte fabrikstillverkade spridare av glaserad keramik som väl får ses som det mest ultimata än idag. De var standard på 30-talet. Många moderna påfund är billiga men kan tyvärr ge dåligt resultat.

En god start är 3 mm emaljerad koppartråd och där man sedan väljer det avstånd som ger önskad impedans. Runt 500...600 ohm ligger bra till för de flesta antennsystem. Tilläggsförlusterna även vid mycket höga SVF tal blir försumbara.

Hela hemligheten till ett väl fungerande antennsystem ligger i hur bra ATU kan byggas med högvärdiga komponenter. Näst viktig är matarledningen. Den minst viktiga delen i antennsystemet är själva antenntråden. Tråden skall naturligtvis vara elektriskt ledande och hänga högt och fritt. Tumregeln ca en halv våglängd lång på lägsta frekvens för en dipol gäller.

Följer man dessa stalltipsen så får man ett hypereffektivt antennsystem som inte låter sig konkurreras ut av andra lösningar. Vad skulle det i så fall vara?
 
DL-kabel har mycket höga förluster om den används i befintligt tvinnat utförande.
Men då avser du när man använder den som feeder, eller hur?

Om DubbelLedningen används som antennelement, med ihopakopplade trådar, så kan det väl knappast bli bättre om man tvinnar upp och kör den som EnkelLedning, va?
 
Ja jag avsåg DL som 100 ohm feeder. Möjligen användbar på 3,5 MHz om man bara behöver korta bitar på 10 m eller så. Ingen höjdare på de högre banden.

Tvinnad "DubbelLedning" är helt OK till antennelement. Lite tyngre och mer vindlast än enkeltråd utan isolering men i övrigt knappast någon skillnad.
 
Tack för info Bengt!

Jag brukar tvinna upp DL1000 med hjälp av 3 lekare. Kommer inte ihåg var jag fick idéen men det var här på forumet eller möjligen ESR.

Vad gäller dragavlastning så har jag inte haft några problem med att helt enkelt knyta ledningen. Vid ändisolatorer har en enkel pålstek visat sig synnerligen robust, också i de värsta vinterstormar.

Den här gången har jag tänkt att också knyta in mittisolatorn med en åtta-ögla (https://www.animatedknots.com/fig8directional/index.php) och låta antenntråden fortsätta ner i stegen med hjälp av ovan nämna spridare, dvs utan skarvar i matningspunkten. Induktansen i knutarna uppskattar jag till runt 0.2uH vilken torde vara försumbart i sammanhanget.

Skall lägga upp lite bilder i helgen.


Albin
 
Animatedknots var kul, sparad, tnx!

Knappar på en padda så det blir lite kort.
Tänkte väl att EQL skulle lockas att kommentera, hi.

Några till tips:

Vet inte vilken typ av antenn du har tänkt göra, men för att få en hållbar stegmatad dipol eller V-beam med DL-1000:
Tvinna upp (värsta delen)
Markera längden för resp antennelementdel med två bitar eltejp.
Klipp inte av något!
Dela en skärbräda i två bitar (lite spill vid handtaget, ta den tjockaste du har hemma)
Skaffa sex små kaus, genomgående bult, brickor, mutter samt wirelås.
Dra DL-1000 genom kaus’en så att du får dragavlastning för antennelementen.
Säkra med wirelåsen.
Gör motsvarande insats för delen som används för stegen så att även stegen får dragavlastning.
Kausen ska alltså sitta mellan skärbrädsdelarna med bultarna tvärs genom.

Här hade det ju varit väldigt bra med en bild, men är inte hemma så kan dessvärre inte fixa det just nu!

De två kvarvarande kausen sätts på slutet av antennelementen, säkring med wirelåsen.
Nu är det nästan klart!

Ta vulktejp och dra runt där du riskerar att få in fukt, dvs elementen och mittfästet. DL-1000 rostar om den får möjlighet, sedan är det kört.
När du har vulkat så drar du UV-beständig eltejp ovanpå vulktejpen, den pallar nämligen inte för solljus!
Nu är det bara att pilla dit spridarna, sedan är det klart!

Med kaus’en på slutet av antennelementen är det enkelt att haka på en karbinhake och dra upp antennen, även om det är minus 20.
Mittfästet håller för tidens tand och full storm.

DL-1000 mår inte alls bra av att böjas med liten radie, då går den av! (Fast jag gillar ändå animatedknots.com).

En sak är kvar:
Köp en ny skärbräda. XYL gillar inte alls att det tar slut skärbrädor!
Med skärbräda avser jag alltså den vanliga teflonvarianten...

73’s es GL
de HAK
 
Tack för många intressanta idéer! Bra beskrivning med skärbrädan, tror jag förstår precis hur du menar.

Vilken typ av vajerlås använder du? Sådana här?
https://www.clasohlson.com/se/Vajerlås/Pr310857001#undefined

Skall testa det, eventuellt samtidigt som jag testar en version med knopar, kan kanske få upp en kryssad dipol. Det är på en ö i skärgården så det kan blåsa rejält på hösten/vintern.


--Albin
 
Om jag inte missminner mig helt så var det en diskussion om olika skärbrädors egenskaper och att det var den vanliga vita som höll längst. Hittar dock inte den tråden, så kan ha varit i ett annat forum.

Nåväl, jag kom att tänka på Wimo-spridaren du länkade till. Även DX-wire.dl har spridare, de har även en variant för fyra eller sex trådar. Om man lusläser sitt ex av Rothammels Antennenbuch så hittar man en mycket intressant lösning med flera V-beamar åt olika håll. Typ en stjärna. Gain beroende på plats/längd. Riktning styrs av vilket trådpar man kopplar in sig på. Den optimala heltäckande kortvågsantennen? Borde vara perfekt för en ö i skärgården!

Faran med antennprojekt är att de är så intressanta att de växer okontrollerbart... hi
 
Back
Top