Spurioser på 10m-bandet, vad är det?

SM0GLD

Vänsterhänt
Jag har en längre tid stört mig på att det finns flera spurioser på 10m-bandet som ligger på fasta frekvenser.
Nu har jag kollat upp hur många jag hör och det var fler än jag trodde och ibland kolliderar det med radiotrafik.

Man kan ju lätt tro att dessa störningar är lokala men nu vet jag bättre.
Jag kan höra dessa signaler samtidigt på två olika QTH 17km ifrån varandra, dels i Solna och dels på sdr-mottagaren över internet.

Följade frekvenser:
28,179MHz
,240
,286
,302
,317
,347
,349
,363
,378
,425
,439
,469
,500
,547
,563
,607
,622
,684
,729
,744
,790
,805
,851

Är det någon mer i Stockholmstrakten som hör dessa frekvenser?
 
På varannan av dina frekvenser hör jag störningar. Det är inte en ren ton utan
mer av en väsande lite aurora liknande signal.
 
På 28500 brukar jag väldigt ofta höra det du beskriver. Har 28500 programmerad i radiominnet, och brukar stega över när jag slår på radion. Tjuter det brukar det i regel vara konditioner enligt vad jag märkt. Ska snurra över de frekvenser du listat vid tillfälle och lyssna, vet att jag också stört mig på/funderat på tjutet på 10m
//Tommy,SA2CLC
 
På varannan av dina frekvenser hör jag störningar. Det är inte en ren ton utan
mer av en väsande lite aurora liknande signal.

Ja så låter det.
Vissa har klarare ton än andra.
Även jag har observerat att "varannan" hörs ibland och ibland inte så tydligt.

,439 ,500 ,563 ,622 hör jag nästa alltid starkt.
Med lite god vilja och med hänsyn till toleranser i frekvensangivelsen så är det 63kHz mellan dessa spurrar.
 
På 28500 brukar jag väldigt ofta höra det du beskriver. Har 28500 programmerad i radiominnet, och brukar stega över när jag slår på radion. Tjuter det brukar det i regel vara konditioner enligt vad jag märkt. Ska snurra över de frekvenser du listat vid tillfälle och lyssna, vet att jag också stört mig på/funderat på tjutet på 10m
//Tommy,SA2CLC

Ja det kan vara konditionsrelaterat då vissa av dessa signaler varierar i styrka för att ibland vara ohörbara.


Jag vill veta om det är något i vår infrastruktur som genererar dessa störningar typ bredband, kabel-tv, LED-lampor, vägskyltar........osv...
 
Jag har störningar på alla dessa frekvenser också i Hagalund. Men stänger jag av mitt ADSL-modem så dämpas de väldigt mycket.
Tittar man på audiospektrat ser man att det inte är en ton, utan en blandning av flera toner. När jag stänger ned modemet hörs
inget i mottagaren, men man kan fortfarande se tonerna svagt på skärmen när jag tittar på audiosignalen via pc'n.
/Gunnar
 
Det kan alltså vara ADSL.
På många håll hänger fortfarande teleledningarna i luften som långa antenner, inte bra:mad:
Vi börjar med att förbjuda ADSL via oskärmade luftledningar:)

Har hört att ADSL-II är väldigt störande.

Kan vi härleda dessa frekvenser ur ADSL-modemets funktioner och arbetssätt?
 
Mina störningar, - anger att jag inte har störningar på just den frekvensen.
Plustecknet anger naturligtvis att den finns även här.


- 28,179MHz
- ,240
+ ,286
- ,302
+ ,317
+ ,347
- ,349
- ,363
+ ,378
- ,425
+ ,439
+ ,469
+ ,500
- ,547
+ ,563
- ,607
+ ,622
+ ,684
- ,729
+ ,744
- ,790
+ ,805
- ,851

Har fler störningar högre upp.
 
Har inte "katalogiserat" frekvenserna, men upplever identiska störningar som Bengt KBW ovan.
Nu bor vi ju ett par hundra meter ifrån varandra, så resultatet är väl inte direkt förvånande...

Däremot kan jag inte minnas att samtliga dessa spurrar funnits för ett år sedan, förutom
den på 28.500 som jag alltid upplevt överallt från Skåne i söder till Ammarnäs i norr.
 
Jag uppfattar det som konditionsrelaterat. Igår kväll, när tråden kom upp, lyssnade jag lite snabbt och hade goda signalstyrkor
på flera av de angivna frekvenserna. I eftermiddags likaså. Nu, när jag lyssnar vid samma tid som igår (ca 23 lokal tid), är nästan alla
signaler väldigt svaga.

De starkaste signalerna har jag på ,414 (S5) och ,798 (S7), vilka jag noterar att övriga inte har med i era listor.

Lyssnar från ett fritidshus utan ADSL och inga nära grannar - men med luftledningar - utanför Nynäshamn.
 
OK, flera kan höra detta skräp, det är bra.
Kan vi på något sätt klargöra varifrån det hela kommer?
Om det är kopplat till ADSL eller något annat i närområdet eller kanske "överhörning" från annat land.

Är det ADSL som BUO indikerar kan vi faktiskt klaga. Då är det viktigt att vi har möjlighet att bevisa det hela.
 
Jag kollade som hastigast på min SDR-radio. Det finns paket med ca 7 bärvågor inom 2 kHz var 30:e kHz här hos mig.

Första tydliga paketet som sticker upp ur bruset kring -145...150 dBm börjar på 28,288 och de 7 synliga bärvågorna täcker då upp till 28,290. Nästa paket börjar på 318 osv. Jag ser signaler upp till 30 MHz. Det kan finnas fler bärvågor i paketen som ligger under brusnivån. Men 7 syns tydligt.

Nivån på bärvågorna varierar ungefär som om det vore normal fading på kortvåg. Några av bärvågorna ligger väldigt nära varandra så det låter som spelande toner då nivåvariationerna inte följs åt. Jag noterade förekomsten av dessa signaler första gången för några månader sedan då jag grävde i bruset efter 28 MHz fyrar. De kan ha funnits här längre än så.

Paketen dyker upp även på lägre frekvenser ända ner till 15 MHz men balansen mellan bärvågornas nivå förändras gradvis så signaturen ser inte likadan ut även om det med stor sannolikhet är samma störkälla. Svaga och knappt märkbara även om de syns tydligt i spektrat med några få Hz bandbredd.

Intressant och måste undersökas. Här ute på landet finns vad jag vet ingen ADSL då den lilla telestationen 3 km härifrån inte byggts ut. Grannarna kör 4G och radiolänk till Internet.

28,500 är helt tyst men på 28,501 börjar ett paket med sin första bärvåg.
 
Intressant och måste undersökas. Här ute på landet finns vad jag vet ingen ADSL då den lilla telestationen 3 km härifrån inte byggts ut. Grannarna kör 4G och radiolänk till Internet.

28,500 är helt tyst men på 28,501 börjar ett paket med sin första bärvåg.

På mitt remote-QTH finns ADSL via luftledningar men här hemma i Solna har alla internet via ethernet/kabel/fiber.
Trots detta hör jag samma frekvenser på båda QTH:er ungefär lika starkt.
Kanske finns det flera spurrar längre ner i frekvens men det har jag inte kollat upp.

OBS! jag har lyssnat efter dessa frekvenser i läge USB då vissa av frekvenserna är så svaga att dom inte är hörbara i läge AM men fullt synliga i vattenfallet.
Dessutom har jag kanske slarvat lite med svävningen så exakt frekvensangivelse kan avvika något.
 
Jag kollade nu på morgonkvisten och i CW läget och MACO SY-36 mot norr hör jag ton på 28,319 -350 och -380 Signalstyrkan S3 på min TS-590S. Så nog finns det oljud där.
 
Bra igge !
Finns det nån fler med riktantenn som kan ge positionsangivelser på signalerna, tex den på 28.500 / 501 (min angivelse kan vara fel där)
som jag hört i hela landet samt naturligtvis de andra frekvenserna i mån av tid och möjlighet ?

Jag har en vertikal och kan inte vara med i den delen.
 
Signalerna syns också över 30 MHz och jag har klippt ut några bilder från SDR-mottagaren där vi kan se signaturen lite tydligare. Det grå fältet representerar mottagarens filterbandbredd i USB-läge.
30608.jpg
Mottagaren är inställd på c:a 30,608 MHz. Här ser vi fyra paket med 30 kHz frekvensavstånd.

28501.jpg
Längre ner i 28 MHz bandet där jag mätte igår är signalerna betydligt svagare med undantag för några starka toppar kring 28,501 MHz som ökat markant i styrka jämfört med igår. Den andra höga bärvågen från vänster har kraftigt brussidband vilket de andra bärvågorna saknar. Exakt hur många enskilda bärvågor de här signalpaketen innehåller är svårt att säga då vissa är svaga och ligger nära bruset. Men det ser ju ut att finnas c:a 15-20 enskilda signaler eller däromkring. Räkna själv. Brusnivån i smal bandbredd på helt fria frekvenser mellan paketen ligger på -150 dBm med enstaka toppar som sticker upp 1-2 dB till -148 dBm.

Nivåerna som visas i är dBm absolutnivå och antennen en inverterad dipol för 3,5 MHz på 28 m höjd. Nivån -121 dBm motsvarar S1 på en kalibrerad S-meter och en mottagare med 50 ohm impedans. En Yagi för 28 MHz hade gett bättre signalstyrka och högre S/N även om mottagaren med pre-amp aktiverad är känslig nog att höra det atmosfäriska bruset vilket i och för sig kan vara blandat med en viss mängd man made noise. Svårt att sia om.

Det är sannolikt att de här signalerna om det är de samma som hörs av er andra kommer från en produkt med stor geografisk spridning och som finns installerad överallt i Sverige.
 

Attachments

  • 30608.jpg
    30608.jpg
    95,2 KB · Views: 6
Jag har inte kollat om mina "signaler" faktiskt består av flera diskreta frekvenser likt det EQL visar.
Det jag hör tyder dock på att det rör sig om någon form av modulation och inte en ren signal.
Får försöka göra en mera smalbandig analys.
 
Back
Top