½Square och Bobtail Curtain

SM6WET

Well-Known Member
Skrev om detta på ett annat forum men kom på att det nog finns många här som har tankar om detta att dela med sig av.
Nån som provat på halfsqaures eller Bobtails?

Efter en intressant artikel i förra QTC av "tror det var SM5JAB" så har jag fått på hjärnan att detta måste provas.

Jag tänkte då inte på den varianten med reflektor.

Har sökt en del på nätet o tyvärr så har folk väldigt olika uppfattningar om saker o ting. Undrar om det är någon som provat i verkligheten och om det verkligen var lika hissnande resultat som folk låter göra gällande.

Om vi börjar med en enkel halfsquare så har jag fått flera upplyssningar- vilka stämmer????
Halfsquarefrågor:
Ibland skrivs det att antennen får gain i längsriktning med den horisontella delen men oftast skrivs det om broadside gain. Alltså om man har ena vertikalen åt väst o andra åt öst så skulle riktverkan bli nord-syd.
Vad stämmer?

De flesta skriver att halfsquare matas direkt med 50Ohms koax i ena hörnet medans några få envisas med att det måste vara LC match även på halfsquare. Vad gäller?

Några skriver att ett radialnät under antennerna påverkar och andra säger inte pga att antennen är matat i toppen. Vad gäller?

Några få skriver att man ska mata innerledaren på vertikala delen och skärmen på den horizontella men de flesta menar tvärtom medans någon skriver att det kvittar. Vad gäller?

Bobtail Curtain frågor:
Några skriver att den kan matas direkt med koax medans de flesta förespråkar LC. Vad gäller?

Några skriver att antenn måste matas i botten på det mittersta vertikala elementet medans några skriver att man istället kan mata i toppen på det vertikala elementet med innerledare på mittenvertikalen och skärmen på mitten av den horizontella tråden då direkt med 50 Ohms koax.
Är dettta då en verklig Bobtail eller är det en slags dubbel halfsquare?

Vartåt går riktverkan på en Bobtail? Bredsida eller rikning med horisontella delen? Uppgifterna är olika igen.

Det har även diskuterats om 5el Bobtail, nån KL7a skulle ha en sådan. Nån som hittat något om det? Skulle det kunna även gå att göra en 7el Bobtail eller Halfsquare???

Allmäna frågor:

Det snackas olika om längder.
I de flesta fall är det ¼våg som gäller för vertikala delarna och ½våg för de horizontella men i artikeln i QTC så var ju avstånden någon längre (0,27 våglängd) för vertikala delarna och aningen kortare än halvvåg för horizontella.
Vad gäller eller är det inte så kritiskt?

Har säkert fler frågor men kommer inte på dem just nu.


73 de Magnus
 
Ang. half-square och bobtail curtain:
Båda antennerna ger broadside gain. Det rör sig om två (half-square) eller tre (bobtail) vertikala
element "in line".
Beträffande matning, så är det enklast med en LC krets i botten på mittelementet (bobtail) eller det ena elementet (half-sq). Du trimmar in kretsen för min. SWR en gång för alla. 600 ohms matning går också, men då måste du ha en antenna tuner i shacket. Att mata antennen i toppen har jag aldrig hört någon som gör, troligtvis pga praktiska svårigheter. Feedern bör nämligen gå horisontellt
från matningspunkten för att inte påverka antennen.
Något radialsystem behövs inte eftersom strömmax ligger i toppen av antennerna.
73 SM6CPY
 
sm6cpy said:
Ang. half-square och bobtail curtain:
Båda antennerna ger broadside gain. Det rör sig om två (half-square) eller tre (bobtail) vertikala
element "in line".
Beträffande matning, så är det enklast med en LC krets i botten på mittelementet (bobtail) eller det ena elementet (half-sq). Du trimmar in kretsen för min. SWR en gång för alla. 600 ohms matning går också, men då måste du ha en antenna tuner i shacket. Att mata antennen i toppen har jag aldrig hört någon som gör, troligtvis pga praktiska svårigheter. Feedern bör nämligen gå horisontellt
från matningspunkten för att inte påverka antennen.
Något radialsystem behövs inte eftersom strömmax ligger i toppen av antennerna.
73 SM6CPY


Tack för tipsen, men allt jag läst om halfsquare nämner att den matas i toppen i ena hörnet, det fins dom som säger att man kan vända på den o mata botten då men andra säger att det inte alls blir lika bra.
Tänkte att mata i toppen med koaxen i 45° vinkel ned. Har även ett portabel QTH för 160 HSQ där jag skulle kunna få koax att gå 90° ut från antennen, funderar på om en sådan antenn kan gå bra på 160m.
Tack för tipsen!

73 de Magnus SM6WET 8S6T ZK1WET
 
För vilket band tänker du bygga en bobtail alt halfsquare? Kan du verkligen få upp 40m vertikala trådar för en 160m-version? För 80mb behövs 20 meters höjd. Även det kan vara knepigt att få till medelst kast med litet lod! ;-)

När det gäller matningen borde det väl ändå vara lättast att mata nere vid marken? Att fixa till en LC-krets är inte så svårt. Säg till om du behöver tipps på det! Man kan också förlänga det mittersta benet med en 1/8 våglängd - om det är möjligt att få upp på höjden - då kan man mata antennen med bara en spole i serie i matningspunkten, precis som med en 5/8-ing.

Tycker man att det är synd att ha så mycket tråd i luften och bara använda den som bobtail på ett band kan man byta ut det mittersta benet mot en högohmig stege. Då kan man koppla ihop de två trådarna och köra den som en vanlig bobtail alternativt koppla isär de två trådarna och köra den som horisontell dipol med ytterändarna nervikta mot marken. se http://www.cebik.com/scv/bc40ab.html

SM5DXV Sture
 
Back
Top