SRA R70

SM4FPD

Well-Known Member
Jag har kört igång en R70, dvs en gammal radio från Civilförsvarets tider. En orange dunderklump 68 - 80 MHz.
Den verkar funka och täcker även de fria 69 MHz frekvenser som man kör komradio och någon form av amatörradio på. För övrigt är detta frekvensområde numera närmast tyst, någon enstaka Taxi finns kvar.
Men rent tekniskt vore det kul att fördjupa sig i den lite mer.
Har därför sökt kopplingsschema, ev servicehandbok etc men finns ej att hitta.
Vore kul om någon har sådan info????
Även koppling av de stora kontakterna för 12 V DC vore fint att ha.

Dvs SRA R70 radiostation, schema????


De
Roy SM4FPD
 
Gäller inte CE märkning på 69 MHz -FPD? Tidigare har du hävdat
att det endast är radioamatörer som har undantag från direktivet.
Enligt ditt egna inlägg i Scanner.se har du redan kört ett antal QSO
på 69 MHz med din R70.
 
Last edited:
  • Like
Reaktioner: QRP
Jo för nya radioapparater, nyimport, nyförsäljning etc. gäller givetvis CE-märkta prylar, R&TTE , Wheelmrk, ROHs etc.
Som radioamatör får man använda och experimentera med äldre radio som inte är ombesiktigade (något som inte förekommer)....
Givetvis är det ett frågetecken vad som gäller för en radioamatör som kör på ett icke amatörband med historisk utrustning. men....
Nu kör jag dock inte som radioamatör på kommunikatiosradiobandet 69 MHz.
De andra som kör på 69 MHz och även alla andra kommunikationsradiosystem i bandet 68 - 88 MHz lastbilar, taxi etc har inte heller typad utrustning. Utan kör med radio som en gång i tiden var "godkänd av televerket", vilket är tillåtet. Många lastbilar TAXI etc kör med grejer sedan 60 talet. en komradio är ju dyr......
Observera att jag har inte QSO utan radiokontakter. Q-förkortningar är något konstigt fikonspråk som radioamatörer, eller bakåtsträvande (såna som tycker det var bättre förr) radioamatörer använder.
En bra fråga är oxo om det överhuvudtaget existerar kommunikationsradio som har alla typgodkännanden som krävs i EU och Sverige.

Dvs det jag gör är samma sak som att som lastbilschaufför sätta mig i en lastbil med komradio för Åkeri Riks 1 från tidigt 70 tal och prata i den. Att jag råkar vara radioamatör har inte med saken att göra.

Tekniken i sig har däremot med amatörradio att göra, radioteknik antennteknik etc. Dvs man får intressera sig vad som finns bakom, det är tillåtet att vara nyfiken..


För att sedan se på verkligheten, den här SRA R70 funkar utmärkt, god känslighet, mycket god selektivitet, god IMD understrykning. Bra ljud ur mottagaren med bra överensstämmelse med deemphasis kurvorna. Brusspärren är utomordentligt bra, stabil, och behöver ej ställas om. Sändaren lämnar sina 8 W, övertoner har jag ej mätt upp. Sändarljudet med +-5 kHz deviation stämmer väl och låter utmärkt, väl överensstämmelse med preemphasis kurvorna.
Men något som skulle totalt omöjliggöra ett typgodkämnnande för exvis CE-märning, dess likspänningsomvandlare som piper hörbart, orsakar kraftiga störningar (S9+) på 6,3 MHz omkring 200 kHz breda oljud. Möjligen är utstrålade oönskade signaler förekommande på flera frekvenser.
Sammanfattningsvis, de gjorde bra komradio på 60 talet, men det finns brister.....inga knastriga portar, omkopplare för volym etc.

Vad en sådan radio kostade vore kul att veta. 50 000 - 75 000 kr kanske????

Att jag önskar mig ett kopplingschema på prylen är av tekniskt nyfikenhet. Kanske möjliga modifieringar.

Annars får de väl bli reservdelar i junkboxen efter genomförda prover.




För att ta ett annat ex Flygradio, från nästa år skall en flygradio ha 8,33 kHz frekvensteg, täcka till 137 MHz. Inga undantag medges om ALLLA små och stora flygfartyg måste byta radio. Dvs där blir det i framtiden inte tillåtet att köra med en 50 år gammal komradio "godkänd av televerket".

De
SM4FPD
 
Verkligen ingen som har ett kopplingsschema över SRA R70 stationen?
Jag kan låna schemat och skanna in om du vill.

Vore som sagt kul att se hur radiostationen är uppbyggd, en rätt tidig PLL konstruktion som går riktigt bra efter så många år.

De
SM4FPD
 
Vore nästan kriminellt att skrota en sådan klenod. Hm, japp scheman finns till denna raritet.
 
Nu är även jag på jakt efter schema.
Måste hjälpa en amatörkollega att få fart på sin R70.
 
Vad menar du Sudden, du skriver att schema finns???
Jag kan skanna in delar av schemat för att kunna förmedla till de som vill ha, om jag kunde få låna schemat.
Saken är intressant av nostalgiska skäl, kunskapsskäl, intressant att studera hur man byggde på den tiden, och även för den som vill lag sin eventuellt trasiga R70 station.

Radion kan köras på olika batterispänningar med olika kopplade DC-sladdar, 6, 12 och 24 V. Omkopplingen verkar ske genom att man väljer olika lindningar på likspänningsomvandlarens transformatorer. Ja så gjorde ju många tillverkare av kommunikationsradio på 60 och 70 talet.
Förmodligen vissa likheter med militära stationer och deras bilaggregat.

De
SM4FPD
 
Hej Roy,

Kolla med FRO Karlstad. Antar att din R70 kommer därifrån. Det leverades A4 pärmar innhållande komplett beskrivning och
scheman för F/R70 tillsammans med utrustningen.

73
Christer
 
Jag har kört igång en R70, dvs en gammal radio från Civilförsvarets tider. En orange dunderklump 68 - 80 MHz.
Den verkar funka och täcker även de fria 69 MHz frekvenser som man kör komradio och någon form av amatörradio på. För övrigt är detta frekvensområde numera närmast tyst, någon enstaka Taxi finns kvar.
Men rent tekniskt vore det kul att fördjupa sig i den lite mer.
Har därför sökt kopplingsschema, ev servicehandbok etc men finns ej att hitta.
Vore kul om någon har sådan info????
Även koppling av de stora kontakterna för 12 V DC vore fint att ha.

Dvs SRA R70 radiostation, schema????


De
Roy SM4FPD
Hej Roy.
Har du inställningmanual av frekvens på R70?
Har slarvat bort min lista .
//Göran SM7PBQ
 
Någon som vet om 72MHz används kommersiellt idag och om man använder subtoner? Det verka ligga yrkestrafik där med maskiner som gräver i gator mm.
 
Så här sår det i PTS dokumenten, dvs kräver tillstånd.
Men roligen använder man komradio som satt i bilar och maskiner och tillstånden sedan länge avglömda

SM4FPD
Skärmavbild 2024-03-26 kl. 13.05.41.png
 
Mobitex använder fortfarande 70 MHz, men för en ganska tynande tillvaro.
Mindre åkerier och liknande har styrt bort från egna radiosystem sedan ganska länge,
och de bussbolag m.fl. som tidigare fanns på 70 och 160 MHz har vanligen gått över
till TETRA eller liknande lösningar.

Redan på 80-talet syntes det en mycket tydlig nergång i trafikmängden på 70 MHz,
och jag minns hur man i början av 90-talet skrev runt till licensinnehavarna
från Televerket samt sedan PTS och frågade om frekvenserna verkligen användes,
eftersom man inte hört någon trafik på dem.

Man kan tänka sig att en del grävmaskins- och kranfirmor har hållit fast vid sina
gamla radioapparater och frekvenser men inte uppdaterat status hos PTS.
 
Mobitex använder fortfarande 70 MHz, men för en ganska tynande tillvaro.
Mindre åkerier och liknande har styrt bort från egna radiosystem sedan ganska länge,
och de bussbolag m.fl. som tidigare fanns på 70 och 160 MHz har vanligen gått över
till TETRA eller liknande lösningar.

Redan på 80-talet syntes det en mycket tydlig nergång i trafikmängden på 70 MHz,
och jag minns hur man i början av 90-talet skrev runt till licensinnehavarna
från Televerket samt sedan PTS och frågade om frekvenserna verkligen användes,
eftersom man inte hört någon trafik på dem.

Man kan tänka sig att en del grävmaskins- och kranfirmor har hållit fast vid sina
gamla radioapparater och frekvenser men inte uppdaterat status hos PTS.
Det finns en betongfirma/betongleverantör väldigt nära som använder 72,73750MHz mellan betongleverantören och bilarna som hämtar betongen.
 
Back
Top