Srörningar från Hundpejlar

SM4FPD

Well-Known Member
På nyheterna idag, SVText, Ny Teknik finns en nyhet om att de sålda amerikanska sk "hundhalsbanden" stör militär radiotrafik.
Se: http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article3955049.ece
Man talar förstås om hundpejlar, som normalt förekommer på 155, 4500 MHz och angränsande jaktkanaler.

Intressant i alla fall att vi har ett enda fall av olovlig sändning som tydligen någon ställs till svars för.

Min fråga till forumet är vilka frekvenser de amerikansk hundpejlarna sänder på????

de
SM4FPD
 
Jag skulle tro att det är MURS-kanalerna det handlar om,
151.82 MHz
151.88 MHz
151.94 MHz
154.57 MHz
154.60 MHz

I Sverige tror jag att det är två frekvenser på 155MHz som är upplåtna för hundpejl?
 
Tack för informationen.
Då har vi några frekvenser att skanna.

De tillåtna och licensfria frekvenserna för Jakt och jordbruk är dessa 6. Jag hör hundpejlar på alla.
Har även hört trafik på frekvenser mellan dessa dvs med 12,5 kHz steg.

MHz
155,4000
155,4250
155,4500
155,4750
155,5000
155,5250

de
SM4FPD
 
Jag har nu hört hundpejlar på tre av de otillåtna frekvenserna.
Genom att skanna dem under lördag och söndag förmiddag, det är oftast då jägarna är ute.
Så tillbakadragandet av de otillåtna produkterna har tydligen inte fungerat.
Folk sänder vidare på otillåtna frekvenser.
Men vad är att vänta???

De
SM4FPD
 
Finns nog en hel del hundpejlar som tagits med i handbagaget.
Dom kommer inte sluta användas innan någon kommer och tar vederbörande i örat. Eller den går sönder, vilket inte brukar ta så lång stund..
 
Finns nog en hel del hundpejlar som tagits med i handbagaget.
Dom kommer inte sluta användas innan någon kommer och tar vederbörande i örat. Eller den går sönder, vilket inte brukar ta så lång stund..

Nu är det ju exakt samma Garmin hundpejlar som har sålts här, förutom att dom går på fel frekvens, så jag betvivlar att kvaliteten skulle vara dålig.

Dessutom tror jag inte att så många "har tagits med i handbagaget" eftersom man måste modda programvaran om den ska fungera på fel kontinent.
Garmin hade gjort sitt för att det här inte skulle hända rätt rejält där faktiskt.
 
Här kan ni se hundpejls frekvenser och tillåten effekt för olika länder http://www8.garmin.com/astro-legal/

I Sverige gäller 155,450 MHz & 155,475 MHz

Dom gråimporterade från USA sänder på 151,820 MHz, 151,880 MHz, 151,940 MHz, 154,570 MHz, 154,600 MHz
 
Nu är det ju exakt samma Garmin hundpejlar som har sålts här, förutom att dom går på fel frekvens, så jag betvivlar att kvaliteten skulle vara dålig.

Dessutom tror jag inte att så många "har tagits med i handbagaget" eftersom man måste modda programvaran om den ska fungera på fel kontinent.
Garmin hade gjort sitt för att det här inte skulle hända rätt rejält där faktiskt.

Nu är det ju så att det inte är helt ovanligt att Garmin pejlarna går sönder, en enkel sökning på det ger svar.
Om det är US eller Nordic varianten spelar ingen roll, men sönder går dom.
Skillnaden är att Nordic varianten repareras av återförsäljarna, medan dom amerikanska får man försöka få reparerade på annat sätt.
Och jag som är helt ointresserad av jakt känner till ett flertal privatimporterade pejlar från Amerika, så det är nog inte så ovanligt som du vill göra sken av.

Hur man moddar programvaran finns det en hel del instruktioner på, sökbart även det.

Allt detta spelar egentligen ingen roll, jag ville bara försöka förklara varför det inte räcker med att svenska återförsäljare återkallar de enheter som dom sålt.
Det kommer att finnas privatimporterade sändare kvar därute så länge dom går att hålla vid liv.
 
Back
Top