SRT STR2000 -> CR2000

SM4INV

Well-Known Member
Har en SRT STR2000 med 2 rx + 1 exciter. Har tagit bort Synth1/Rx1 och excitern och använder bara mottagare2. Har tidigare gjort ett Windowsprogram för att styra mottagaren. Se bifogad bild.
Håller nu på med en Raspberry Pi som skall byggas in på de platser synth1/rx1 satt. Frontpanelen börjar ta form. Se bild nedan.
Alla ingrepp görs så att maskinen kan återställas till org.skick.
Om någon är intresserad av ritningar/scheman/program så maila.

72/73 de p-a/sm4inv CR2000_sample.JPG CR2000_front_extra_small.jpg
 
Det är en rackmonterad enhet tillhörande Standard Radio & Telefon AB's GMDSS produkt (Global Marine Distress & Safety System) som användes i bl.a. handelsflottan. I min enhet finns kraft, 2 st Rx, 1 exciter (100 mW) samt en kontollmodul med uprocessor och DSP. En av mottagarna stod alltid inställd på nödfrekvensen 2182 kHz.
Användes för tgf, foni, fax etc., 10 kHz- 30 MHz. I systemet ingick oxå PC, ATU, olika PA samt div. VHF utrustning. Andra kan säkert detta bättre ...
Den tillverkades på 90-talet, de sista faktiskt på mitt hemma QTH, i Torsby, Värmland. Den är 3 HE hög. Allt styrdes från en PC (med DOS!) mha seriekommunikation. Min enhet ville ha 24 V DC (fanns också för 230 VAC) så jag har anslutit ett 24V DC aggregat.
 
Den tillverkades på 90-talet, de sista faktiskt på mitt hemma QTH, i Torsby, Värmland. Den är 3 HE hög. Allt styrdes från en PC (med DOS!) mha seriekommunikation. Min enhet ville ha 24 V DC (fanns också för 230 VAC) så jag har anslutit ett 24V DC aggregat.
Jobbade måhända en Magnus Kärnqvist på den elektronikfirman?
 
Det fanns flera Magnus på den firman, om en hette Kärnqvist minns jag inte, tyvärr...
 
@YDO: Det finns någon bild på STR2000 på min hemsida: asp.st
Titta under: Amatörradio.
73/73 de p-a/sm4inv
 
STR2000 var en rätt bra radio.

Den var ursprungligen avsedd som en militärradio, men marknaden svek för sådant, och då
gjorde det efter konkursen reorganiserade SRT,som blivit Standard Radio Marine, SRM, det kloka draget i mitten av 90-talet att göra en GMDSS-radio av den precis i tid till att GMDSS skulle införas på allvar 1 februari 1999.

Stora mängder av stationen producerades för exportmarknaderna, och det gick så bra att SRT fick öppna filialkontor i Ryssland.
Jämfört med konkurrenterna och i synnerhet de som kom från Japan och USA var det mycket fartygsradio för pengarna.
I normalutförandet hade den två mottagare och en exciter vilka delade syntes för semi-duplex utförandet vilket var det vanligaste.
Den ena mottagaren var en trafikmottagare med fria frekvensval och den andra scannade DSC-anropsfrekvenserna på 2,4,6,8 ,12 och 16 MHz.
När man ville sända så "lånades" en av synteserna till sändaren.
I duplex-utförandet fanns det en egen syntes till sändardelen.

En ren mottagarversion CR2000 planerades också, men blev bara prototyper. och styrsändaren TD2000 blev endast en papperskonstruktion. Normalt satt det 400W eller 800W transistoriserade PA-steg efter men de var dimensionerade för intermittent fartygsradiodrift. I de kustradioprojekt som SRT offererade och som jag var rådgivare inom tänkte man använda MOSFET-slutsteget SSA1020 som var dimensionerat för "hårdare tag".

Tyvärr så fick inte SRT sälja några sådana system, det enda blev det som installerades för den litauiska
sjöräddningen, vilken var en 800W fartygsinstallation med annan programvara.
Man hade dock inte avaktiverat DSC-larmfunktionen vilket ledde till den lätt märkliga situationen att under utbildningen ett och annat nödanrop med innebörden att en litauisk kustradiostation höll på att sjunka uppfångades av grannländernas DSC-system.

Detta väckte ett visst uppseende...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack K-A för tillbakablicken. Förstår att det lyftes på ögonbryn när en kustradiostn 'sjönk' ;-)

Programmet för Raspberryn som skall byggas in i STR2000 är helt skrivet i Python (2.7) medan Windowsprogrammet är skrivet i C#. Kombinationen Python/Linux är väl inte den bästa för 'hårdvarunära' programmering men med lite trix går det att få till det rätt skapligt.
Bifogar bilder på uppkopplingen som det ser ut just nu...
/p-a
 

Attachments

  • CR2000_hw_small.JPG
    CR2000_hw_small.JPG
    615,2 KB · Views: 62
  • CR2000_block_big.pdf
    8,7 KB · Views: 51
@ SE4A / INV
Gör du scripten / programmen själv ?
Av nyfikenhet, vad använder du i så fall för kompilator och writer när du knackar Python ?
Är sugen på att lattja lite med detta språk, mest för att lära mig såklart och för att jag har en
Raspberry Pi att labba på :)

Läste C++ förra årtusendet (bokstavligen) i objektorienterad programmering och
då använde vi Borlands C++ kompilator. Du hör, det är ju forntid på riktigt, haha.
 
Forntid? Jag började med Basic, sen Q-basic, Pascal och Assembler. Det måste i din värld vara strax efter "Big Bang". :)

Nja, 1986 när jag först kom i kontakt med programmering var det just basic och det på skolans snabbaste (!) och värsta dator, en ABC 800 med dubbla Z80 "Piggyback" processorer.

Det du, det var grejjor det på den tiden, med floppydiskar stora som en normal tallrik :)

10 print *smiley*
20 goto 10
 
Nja, 1986 när jag först kom i kontakt med programmering var det just basic och det på skolans snabbaste (!) och värsta dator, en ABC 800 med dubbla Z80 "Piggyback" processorer.

Det du, det var grejjor det på den tiden, med floppydiskar stora som en normal tallrik :)

10 print *smiley*
20 goto 10
Hmmm är du så ung du ... Vi körde basic på ABC80 i Rikspappersskolans datasal 1981!
10 print "Hej"
20 Goto 10
 
@SM0O:
Jo jag gör allt själv med hjälp av Google (och min son som är en fena på Linux), själv är jag Windowsmännsika som försöker lära om... Man skall lära sig något varje dag!

Började med programmering ca 1970. Först Assembler sedan Fortran, Cobol (sic!), på den tiden var det stordatorer som gällde, och så småningom C i olika varianter (C/C++/C#).... När microprocessorerna kom så blev det mycket industrikommunikation, testprogram osv., fast det första mikrodatorprojektet (med assembler på Motorola 6800) var en ljusorgel för en dansorkester (hittade ljusorgeln i kompisens uthus i Norrbotten för ca 10 år sedan och den fungerade fortfarande efter lite handpåläggning!).

Har programmerat både som hobby och 'proffs'. Pyton på Linux har väl blivit lite vad Basic är för Windows. Python bygger på C i botten och finns för de flesta cpu-arkitekturer. Se t.ex. Python.org. Brukar pröva mina Pythonalgoritmer på min Windowsmaskin för senare implementering på Raspberryn. Jag har installerat Samba på Raspberryn så att jag kan jobba i min Windowslaptop mot Raspberryn.

Har i stort sett alltid jobbat med hårdvarunära programmering, utom i ett ekonomiprojekt som typiskt nog blev mitt ekonomisk sett bästa ;-)

72/73 de p-a, sm4inv
 
Så var då Raspberry Pi:n etc. monterade i STR2000-lådan. Mottagaren och programmet är användbart men lite programmeringsarbete kvarstår (finjusteringar?).

Den grå kabeln som försvinner ut till höger används till både seriekommunikation och audio. Den skall bytas mot 2 st skärmade (2 resp. 3-pol.) kablar. Eftersom jag uppdaterar s-metern flera 10-tals ggr/s så låter det som ett relä klickar i högtalaren (det pratar över i kabeln) ... :-(

73/73 de p-a/sm4inv

cr2000mounted_small.jpg
 
Lyckades höra Grimeton (SAW) i morse. Trots en elektriskt kort antenn (42 m end feed) var det goda signaler. Ca 15 dB signal+brus/brus-förhållande. Måste betecknas som succé.
God jul och gott nytt år på er alla!

72/73 de p-a, sm4inv


CR2000panel.jpg
 
Hei ! ! Har du fremdeles excitern ? Jeg er på jakt etter ett exciter kort for en STR2000 radio. Kjøper gjerne det du har av kort / deler for STR2000.

/Petter

Har en SRT STR2000 med 2 rx + 1 exciter. Har tagit bort Synth1/Rx1 och excitern och använder bara mottagare2. Har tidigare gjort ett Windowsprogram för att styra mottagaren. Se bifogad bild.
Håller nu på med en Raspberry Pi som skall byggas in på de platser synth1/rx1 satt. Frontpanelen börjar ta form. Se bild nedan.
Alla ingrepp görs så att maskinen kan återställas till org.skick.
Om någon är intresserad av ritningar/scheman/program så maila.

72/73 de p-a/sm4inv View attachment 4470 View attachment 4471
 
--- Petter Neumann: Hei ! ! Har du fremdeles excitern ? Jeg er på jakt etter ett exciter kort for en STR2000 radio. Kjøper gjerne det du har av kort / deler for STR2000.
/Petter ---

Hej Petter, jo jag har excitern samt diverse olika reservkort/moduler, men vill gärna kunna återställa stationen i originalskick, så tyvärr, jag säljer inte...
72/73 de p-a

PS. Du har PM. DS.
 
Last edited:
Back
Top