SSA anmäler produkter till Elsäkerhetsverket

Argumentet är nog helt rätt ur EMC-synpunkt, men jag är inte
helt säker på att det löser den uppkomna situationen rent praktiskt.

Fastighetsägaren skulle bort och jag passade nu på att mäta när
innerbelysningen var släckt. Brusmattan var reducerad, men en utomhus-
belysning han har störde ganska ordentligt.

Den borde i alla fall vara åtkomlig för åtgärder.

Får återuppta diskussionen i veckan.
 
en utomhus-
belysning han har störde ganska ordentligt.
Så brukar det vara med alla fina julbelysningar som folk hänger upp på sina balkonger.
En dålig nätdel kopplad till flera meter av kabel med lysdioder i fina färger.
Allt kablage blir ju till fina antenner.

Var denna utomhusbelysning matad från en källa eller är 230VAC draget till varje ljuspunkt?
 
Utomhusbelysningen består av ett antal spot-lights troligtvis med egna regulatorer
troligtvis kopplade till någon lågspänningskälla. Av tidigare erfarenheter vet jag
att ett SMPS kan bete sig som en negativ resistans, och att detta kan ställa till
med problem om ett SMPS matar ett annat. Störningen är en brusmatta
som kommer och går med en duty-cycle på ca 50%. Ljusintensisteten förändras
inte på något sätt.
 
@SM0GLD, precis som du säger så är det inte så ovanligt att man får problem när man installerar system av olika delar vid olika tillfällen.
En papperslösning är ju att EN 55022 faktiskt tillåter Class A, dvs 10 dB extra EMI om man deklararer detta. Alla, vad jag vet större nätverksswitchar, 24 portar tex, är class A.
Många TV bildskärmar är också class A. Undvik dem.
Har man installerat Class B överallt har man marginal till Class A. Det blir inte mindre störningar, men du uppfyller 55022! :)

Jag tror att det är svårt att få till en bra enkel lösning på problemet. Vi får slå våra kloka huvuden ihop och komma på något!

En lösning är att göra som fordonstillverkare gör. Kräva extra låga störnivåer från sina komponenter, och vilja betala för det, för att det slutgiltiga systemet skall gå igenom utan problem.

Jag har gjort installationer för extremt krävande tillämpningar, tex kablering i skärmade rum.
Där sätter jag 50cm med ferriter i varje ända på samtliga kablar. Många ferriter blir det, men det fungerar rätt bra.
Finessen är att inte linda några varv utan att ha många ferriter, då blir man av med resonanser.
 
Alla, vad jag vet större nätverksswitchar, 24 portar tex, är class A.
Yes, undvik dessa också eller kräv class B även för dessa produkter. Jag har massor med störningar från vår Gbit-switch som försörjer huset med internet.
 
Jag har fått ett nytt EMC-uppdrag som gäller switchade förstärkare alltså class D audio förstärkare.
Dessa förstärkare måste numera klara EN55032 som kräver mätning vid "worst case" detta om förstärkarna skall exporteras till EU.
Tidigare mättes dessa produkter vid 1/8-del av max uteffekt och då klarade man sig "under ribban" genom att quasi-peak mätningen tryckte ner störnivåerna.
Detta med quasi-peak-mätning är ju rena skämtet.
Dessa förstärkare fungerar som en buck-omvandlare men spänningsripplet på högtalarutgången ligger i häraden 2.5Vp-p.
En buck-konverter med så mycket rippel på utgången går inte att sälja.
Switchfrekvensen ligger på ca 500kHz med massor med övertoner.
Inte kul för en radioamatör om grannen har en sådan förstärkare.
Tyvärr sitter det ofta billiga class-D förstärkare i moderna tv-apparater t.ex.
 
Back
Top