Ssa Årsavgift.

Wow, ger jag det intrycket?
Du har nog misstolkat mig lite..
Det jag har koll på är hur föreningsverksamhet i allmänhet fungerar.
Ett exempel:
Det högsta beslutande organet är: Stämman/Årsmötet där alla betalande medlemmar har rösträtt. Stämman i sin tur utser en styrelse som skall genomföra Stämmans beslut.

Min personliga åsikt lyser kanske :D igenom.

Jag anser att klagomål ej är något kreativt. (rätta mig om jag har fel) :confused:

Konstruktiv kritik med förslag på förbättring är att föredra.

Därav mitt förslag till dig att besöka Årsmötet och nyttja din rösträtt. (förutsatt att du är betalande medlem, annars är avgiften inte något problem för dig eller?)

Tevlig Helg /Ola SM7UPK
 
SM7UPK said:
Wow, ger jag det intrycket?
Du har nog misstolkat mig lite..

Jag anser att klagomål ej är något kreativt. (rätta mig om jag har fel) :confused:

Konstruktiv kritik med förslag på förbättring är att föredra.

Tevlig Helg /Ola SM7UPK

Hmmm, det där är en sanning med många gråzoner.
Klagomål på något man anser vara fel behöver alls icke vara negativt i sig. Det kan hända att man upplever exempelvis en årsavgift som alltför hög.
Som medlem i en förening är det alls icke säkert att man är helt insatt i budget och utfall. Om tillräckligt många klagar då måste styrelsen ta upp klagomålet och genom t.ex. indragningar på olika utgifter se till att medlemmarnas önskemål uppfylls. I detta fallet behöver inte klagomålet följas av någon "konstruktiv" kritik.

Vad jag vet har SSA stora utgifter för heltidsanställd personal, styrelsemöten, lokalhyra, el-värme-telefon etc. Alltså "låsta" utgifter som man enbart kan minska genom att dra ner på medlemsservice. Jag inbillar mig att föreningen verkligen anstränger sig att hålla utgifterna nere. Så har det dock inte varit om man tittar i backspegeln :rolleyes:

Hasse DLZ
 
SM7UPK OLA:
Det är helt ok men man kan tro att du är styrelemedlem HA HA skojade bara jo jag har varit medlem i många år och tänker fortfarande vara det trots att man inte får veta så mycket vad som händer inom org men det blir väl bättre snart efter årsmötet.

ha det bra ola / Thomas WQT
 
SMØWQT said:
jag glömde att vi får ju QTC tidningen varje månad förstås men sen då.

Thomas / WQT


Man behöver inte skicka många QSL via byrån i stället för direkt med vanligt porto för att ha medlemsavgiften betald.

Sedan en sak som jag ofta reagerar över är att många människor alltid undrar vad jag får? Man kanske skulle ställa sig frågan vad jag kan ge?.

73 Concorde
 
Last edited by a moderator:
SMØWQT said:
SM7UPK OLA:
Det är helt ok men man kan tro att du är styrelemedlem HA HA skojade bara jo jag har varit medlem i många år och tänker fortfarande vara det trots att man inte får veta så mycket vad som händer inom org men det blir väl bättre snart efter årsmötet.

ha det bra ola / Thomas WQT

Njaäe, det är rätt och det är fel. Jag har VARIT styrelsemedlem på den tiden jag var DL7. Därav lite "inside" vad gäller kostnader.

Allvarligt talat, det är lätt att ta reda på var pengarna tar vägen. Man behöver bara sätta av lite tid och läsa det bokslut som presenteras i QTC. Har man frågor tror jag säkert att kassören eller revisorerna besvarar dem på ett tillfredställande sätt.

Är man missnöjd med uttaget av SEK är det mycket lätt att uttrycka detta via en motion till årsmötet. Det har hänt tidigare i föreningens historia att föreslagna höjningar har stoppats genom omröstning på årsmöte.

Det är inte så som många tror att det inte går att genomföra idéer bara för att styrelsen har avslagit en motion. Allt hänger på röstetal och fullmakter.

Jag håller fullständigt med den som skrev att man inte skall fråga vad föreningen gör för mig utan istället fråga sig själv - vad har jag gjort för föreningen. Den da´n medlemmarna gör detta bli SSA medlemmarnas förening istället för styrelsens. Det är inte lätt alla gånger för en styrelsemedlem att gissa sig till vad medlemmarna vill eftersom dom inte hör av sig förrän en fråga redan är beslutad.

Hasse B
 
SMØWQT said:
varför höjer man årsavgiften till 440 per år vart går pengarna? nån som vet!

73 de Thomas / WQT


Hej kompis!

Det är ett stort problem, men det kostar en hel del att dra runt det hela. Men visst undrar man ibland var pengarna tar vägen, men som medlemmar i SSA kan vi forska en del. Amatörer som ej är medlemmar i SSA kan ju inte fodra något av SSA, man väljer själv om man vill vara medlem.

Ha det gott och hälsa Pirjo.

/Janne
 
Hej Kompis!

jo visseligen det kostar pengar för kost och logi när man åker runt på dom olika styrelsemötena som man har flera ggr om året runt om i alla distrikten. hoppas bara att det är mera pågång ang 70 mhz bandet för det vore en höjdare att få köra där det är en uppgift med andra uppgifter som ssa skulle ta tag i.

Hälsa Gunnel !

/ Thomas WQT
 
Back
Top