SSA - Att vara eller inte vara?

SM6SFO

Member
En liten undran:
Har SSA något berättigande i dagens amatörradiovärld
eller har föreningen överlevt sig själv?

Med tanke på den turbulens som tydligen finns i föreningen och den
snart totala avreglering, från PTS sida, som vi upplever så ställer jag den frågan.

Se bara på den totala anarki som råder i repeatersystemet efter avregleringen .
Ingen respekt för bandplaner, massa konstiga länksystem och interferenser här och där.
Ingen repeaterfunktionär i SSA varken kan eller har befogenhet att kunna göra något åt detta!
Den tafatthet och till synes totala undfallenhet från SSA:s sida
mot PTS och dess för oss kostbara byråkrati.
Alla underliga interna vingligheter i SSA:s styrelse som det
sprids rykten om kan väl inte bara vara rykten? (Jfr med fjädern och hönan.)
Bristen på "kaxighet" i SSA som påverkar oss "gräsrots-amatörer" och
vår syn på om föreningen kan vara den ledstjärna som skulle behövas.

Som jämförelse kan man bara kika på tyskarna och DARC.
Där man vet hur saker och ting skall skötas till alla amatörers bästa.

Med hopp om snart tillfrisknande! ;)
Oscar, SM6SFO
 
SM6WXA/Janne said:
Den dagen SSA tar tag i problemen på 3.755 skall jag börja tro på SSA.

/SM6WXA Medlem i SK6SJ

SSA är en intresseförening.
Vi kan inte kräva något kontrollansvar av en förening. :confused:

Ansvaret för kontroll av eventuella lagöverträdelser och påföljder ligger på den statliga myndigheten PTS.

/Ola SM7UPK
 
SM6WXA/Janne said:
Den dagen SSA tar tag i problemen på 3.755 skall jag börja tro på SSA.

/SM6WXA Medlem i SK6SJ

Nu förstår jag inte. Upplever du problem på 3755? Vilka då?
Jag har inga problem på sagda frekvens.

Hasse DLZ
EJ medlem i SK6SJ

Ps. F.ö. förstår jag inte varför du tar upp denna diskussion en gång till.
Det börjar bli tjatigt.
Kan vi inte diskutera olagligheten i att låna ut klubbsignaler?
 
Som jag ser det har SSA helt förlorat sitt existensberättigande. Iallafall som "fackförening". Orsaken är naturligtvis den helt avreglerade amatörradiohobbyn. SSA har självt medverkat till detta redan när man godkände införandet av T-licensen. Avregleringen är ingen ny företeelse. Den har pågått länge.

Eftersom det inte finns något mer att förhandla om så återstår då QTC och QSL-hanteringen.

Vad gäller QSL så hamnar de för det mesta i en skokartong och glöms bort istort sett från den dag de anlänt. Utvecklingen av en webbaserad QSL-thänst har redan börjat. För dem som vill ha QSL föR diverse diplom utvecklas idag en webtjänst där man bara behöver anmäla QSO för att det skall räknas. På sikt är jag övertygad om att detta lustiga sätt att "verifiera" en kontakt försvinner. En stilla undran, VARFÖR skall man behöva bevisa att man har haft kontakt med Mumbo-Jumbo?

QTC-tidningen. Annonser och testresultat kan jag läsa på webben. Teknikintresserade går nog hellre till ESR:s superba sidor. Topp-listor över storfräsarnas senaste våta drömmar i diverse bandkanter kan jag oxo, om jag vill, ta del av på nätet.

Kvar finns några sidor med dem som under senare tid gått QRT för evigt. Artiklar som handlar om hur bra en del amatörer är på att hålla kontakt över stora avstånd plus något man kallar ledarsida där funderingar av olika slag förs fram. För det mesta blir det bara funderingar.

Som sagt. Jag tror att SSA spelat ut sin roll som en sammanhållande länk bland radioamatörer.

De bråk, intriger, skandaler och motsättningar som färgat föreningen under decennier gör inte saken bättre.

Hasse DLZ
 
Big boss skrev ju i en skrivelse en gång "att det behövs kompetenta radioamatörer i världsmiljön" alltså cept1:eek:r... står det fast idag under de omständigheterna som råder ? och för den som är nyfiken så skulle det ju vara intresangt att veta vad det kompetenta innebär
 
Eftersom det inte finns något mer att förhandla om så återstår då QTC och QSL-hanteringen.

NEJ!! NEJ!!

Det finns mer att förhandla om! nästa steg blir att avskaffa alla kunskapskrav,höja årsavgiften till PTS så dom mer bemedlade blir kvar samt införa möjligheten att avsluta sin signal med ADAM;BERTIL;OSV så alla familje medlemmar kan köra på samma signal. (Det slår klubbsignalen med hästlängder!)


För övrigt så tycker jag det var en snygg komersiell satsning i dagens QTC! man blir nästan sugen på att börja köra lite HF!


Glada Radio och Vårhälsningar!! Hasse, 73 Concorde
 
concorde said:
Eftersom det inte finns något mer att förhandla om så återstår då QTC och QSL-hanteringen.

NEJ!! NEJ!!

Det finns mer att förhandla om! nästa steg blir att avskaffa alla kunskapskrav,höja årsavgiften till PTS så dom mer bemedlade blir kvar samt införa möjligheten att avsluta sin signal med ADAM;BERTIL;OSV så alla familje medlemmar kan köra på samma signal. (Det slår klubbsignalen med hästlängder!)


För övrigt så tycker jag det var en snygg komersiell satsning i dagens QTC! man blir nästan sugen på att börja köra lite HF!


Glada Radio och Vårhälsningar!! Hasse, 73 Concorde

Je, Oh, Je. Tänkte inte på det .... Du har naturligtvis alldeles rätt.
Hur man sedan skall sälja detta till de betalande medlemmarna är en annan
fråga. Men det fixar man säkert.

Hälsningar

Hasse DLZ
 
Hej på er alla !
det finns mycket kompittenta cept-2or så det ska bli kul nu när det kommer ut HF Banden. har man lånat ut en klubbsignal??? Hur då ? men det måste ju vara en medlem som får använda signalen för klubbens räkning då man DX contest eller andra aktiveter.
är man cept-1 så ser inte jag några problem med att någon annan kör med klubbsignalen eller om jag ska köra med den här i stockholm så får man ju använda /0.
även en cept-2 får köra på klubbsignalen på klubben bara den trafikansvariga är med eller är i närheten av stationen.

73 de Thomas Medlem sk6sj.
 
:( Nu börjar det osa katt! :mad: SKÄRPNING! Skall ni dela ut rallarsvingar, gör det för bövelen per radio. Använd gärna detta medium för att bestämma tid & frekvens. Men SNÄLLA låt oss andra som inte är intresserade av eventuella utlåningar, m.m låt oss slippa läsa det här.

Vänliga vädjande hälsningar SM7UPK /OLA :rolleyes:
 
Tappat tråden igen Hasse?

sm7dlz said:
Nu förstår jag inte. Upplever du problem på 3755? Vilka då?
Jag har inga problem på sagda frekvens.

Hasse DLZ
EJ medlem i SK6SJ

Ps. F.ö. förstår jag inte varför du tar upp denna diskussion en gång till.
Det börjar bli tjatigt.
Kan vi inte diskutera olagligheten i att låna ut klubbsignaler?


Hej Hasse,
Som vanligt hakar du på alla andra diskussioner och börjar ett nytt diskussionsämne! Ber om ursäkt till den som skapat ämnet att även vi hamnar utanför genom att besvara Hasses inlägg.

Förstår att du inte upplever problem på 3755 eftersom det är du som är del i det hela. Problemet är att vi (SM6WXA/SM6WXL) dagligen blir nämnda vid namn, signaler, diverse mindre smickrande öknamn och att vi är evinnerligen trötta på detta. Så snart vi på något forum besvarar elakheterna kallas det påhopp.
Vad kallar du det ni håller på med på 3755?

Vad beträffar vår klubbsignal har du inte med ett enda sakligt skäl bevisat att du har rätt, så varför ta upp denna diskussion en gång till?? Det börjar bli tjatigt Hasse!

Någon vilja att diskutera problemen och komma till en lösning har du bevisligen inte heller.

Under detta ämne är ovanstående avslutat för vår del!

SM6WXA Janne SM6WXL Gunnel
 
sm7wcz said:
Nej nej använd telefon så andra slipper höra skiten

Jo, jag har märkt att det inte tjänar något syfte att tala för döva öron.
Jag har försökt att förklara min position men den har tydligen inte blivit förstådd.

Tro mig, jag har även försökt detta telefonledes.

För min del skall jag nu inte såga vidar3e i sågspån utan lämnar detta forum med den fasta övertygelsen att det går inte att övertyga människor som upplever sig själva som ofelbara.

Min åsikt torde numera vara känd. Mitt "problem" är väl att jag är så osvensk att jag gärna sticker ut hakan när jag anser att något är fel. En typisk svensk är mycket rädd för konflikter. Han vill gärna sopa sådant under mattan. Ryktesspridning bakom ryggen har han däremot ingenting emot. Jag fundgerar inte så. Hittar jag något otyg vill jag gärna dra fram det i ljuset.

Eftersom flera i detta fora vill lägga locket på och låtsas som om ingenting har hänt. OK. Ha det så bra....

Hasse DLZ


Hasse DLZ
 
SM7UPK:
Tycker du verkligen att amatörradion är rätt forum för att kasta skit på varandra? då tycker nog jag med flera amatörer att det här forumet ham.se är bättre det behöver man inte cept-1 amatör för att fatta HF-Banden och dom övriga banden inom amatörradion ska vara i fred för en massa skitsnack och påhopp och olika ofredanden.

73 de Thomas / WQT
 
Ja då kan vi kanske hoppas på att det är utagerat nu,så man slipper höra på bygden att det är massa smutskastning,porrvisor,könsord mm.mm vokabulärt på banden.Det känns svårt att försvara en hobby när det blir så..så än engång låt oss nu sätta stopp här och nu.Hobbyn har mer att ge än vad vi gör den till just nu.
 
Eftersom detta är ett forum ang SSA,så vill jag ge SSA lite beröm också.Det verkar som om dom har rensat upp lite i styrelsen nu.
Men kan någon förklara för mig varför måste man ha extra kurser i hur man skall använda radion.Lär dom inte ut det på kurserna som dom håller?
Eller hinns inte det med?
För när jag tog mitt T-cert en gång i tiden då gick man varje söndag i många veckor och traglade ellära samt lyssnade på dom som höll i kursen.Dom pratade om antennlära och hur en radio fungerade,och hur man skulle bete sig.Har det helt glömts bort nu?
Verkar mera som en stor kommersiell grej det hela.Rätta mig om jag har fel.
Anders
 
Glömmde bara en sak.
Jag har inga problem med 3755,för min radio har VFO bara att ratta in en annan FRQ
om man inte vill lyssna .
Anders
 
En del länder körde specialtest en del länder gjorde andra arrangemang när man införde de nya bestämmelserna.Sverige kör med varianten att åter igen lära ut hur man skall förfara på HF.
 
sm7wcz said:
Ja då kan vi kanske hoppas på att det är utagerat nu,så man slipper höra på bygden att det är massa smutskastning,porrvisor,könsord mm.mm vokabulärt på banden.Det känns svårt att försvara en hobby när det blir så..så än engång låt oss nu sätta stopp här och nu.Hobbyn har mer att ge än vad vi gör den till just nu.

Är inte detta ett av de bästa koncentrat av hyckleri som hittills presterats i Ham.se?

Vår värld består faktiskt inte av enbart Moral Majority Vigilantes. Vår värld består av ett brett utbud av olika sorters människors som var och en är unik. Plötsligt, skall alla dessa människor trädas upp på en tråd och sprattla i takt efter en given mall som "någon" bestämt vara lämplig för, exempelvis, radioamatörer. Man får inte göra så, det är olämpligt att göra si och det är absolut förbjudet att uppträda på så sätt som man gör i vardagslag när sändaren är avslagen.

Detta mina vänner är hyckleri och ett försök att likrikta människor så att alla blir exakt så tråkiga som många är idag på 80 meter.

Lyssnar man idag på svensk public radio eller TV så består många av programmen av betydligt värre innehåll än något som hittills sänts via en amatörradiosändare. Vårt samhälle och vårt sätt att umgås har faktiskt förändrats ganska så radikalt sedan någon gång på 1920-talet då den berömda "hederscodex" skrevs.

Försök att förstå alla människors rätt till yttrandefrihet tillika åsiktsfrihet. Det finns absolut ingenting som tvingar någon att lyssna på eller deltaga i något vederbörande ogillar. Personligen finner jag det högst märkligt att man på sina håll ägnar så stor del av sin fritid till att lyssna på sådant som man, tydligen, intensivt ogillar. Det finns till och med en radioamatör som ordnat remote kontroll av sin hemmaradio. Han sänder ut intressanta kortvågsfrekvenser på 145.212,5 Mhz för att kunna lyssna när han är på jobbet!! Antagligen för att inte gå miste om det senaste för att på så sätt vara "up to date". Samma radiomamatör har förklarat att han gärna vill ingå i ett Medborgargarde för att på så sätt få sätta stopp för verksamheter han tycker illa om. I detta fallet verksamheter på 80-metersbandet.

Det finns andra exempel på suspekta aktiviteter. En mycket känd radioamatör, som borde veta bättre, är aktiv medlem i Nationaldemokraterna. Vederbörande bedriver propaganda för sina politiska åsikter på en mycket känd samlingspunkt på 80-meter. Han omger sig med ett hov av beundrare och åtminstone en av dessa bugande och svassande beundrare har vid ett flertal tillfällen uttalat sig utomordentligt nedlåtande om afrikaner och människor boende i Mellersta Östern.

Det finns många fler exempel men dessa två får räcka för att visa på aktiviteter som inte bara bryter mot svensk lagstiftning utan borde vara mer intressanta att bevaka.

Så länge umgänget befinner sig inom de lagar och förordningar som finns i vårt land betackar jag mig för den besserwisser mentalitet som ett antal radioamatörer tar till så fort de hittar något som inte passar deras, som jag uppfattar det, inkrökta och förlegade åsiktsvärld.

Fram till att det går upp ett ljus som sprider klarhet i det mörker där man fortfarande famlar omkring i en tid som för länge sedan flytt skulle jag vilja uppmana dessa bakåtsträvare att ligga lågt med omdömen om andra.

Hasse DLZ :cool:

Ps. Jag har inte nämnt alla dem som, särskilt på helger, är alkoholpåverkade framför sina radioapparater. Jag har heller inte nämnt alla dem som avsiktligt sör andra amatörers kontakter. Jag har heller inte nämnt dem som spelar musik och som medelst olika "naturljud" gör det svårt för andra att samtala. Jag har heller inte nämnt ..... (fyll i lämplig text själva)

Ps II Ursäkta eventuella felstavningar.
 
Back
Top