SSA - Förening i behov av Perestrojka

RM2D

Well-Known Member
Då SSA blockerat min access till SSA Forum trots betalt medlemsskap, publicerar jag detta meddelande och orsaken till att jag avsagt mig medlemsskapet i SSA.

73 de SM6LRR
 

Attachments

  • SSA1.jpg
    SSA1.jpg
    97,9 KB · Views: 380
  • SSA2.jpg
    SSA2.jpg
    97,1 KB · Views: 331
Att stänga av medlemmar som påpekar att styrelsen inte alltid skriver det som är med sanningen överensstämmande straffades även i mitt fall av avstängning. Trots att jag kunde visa skriftliga exempel på att mina inlägg i forumet manipulerades av styrelsen förvägrades jag en ursäkt, men erbjöds att radera alla mina inlägg i forumet. Även jag tog det enda vettiga beslutet att lämna en förening där ledningen inte har sanningen som moraliskt rättesnöre och att få alla inlägg raderade så att ingen skulle kunna fortsätta att ändra dessa.

Jag kan mycket väl tänka mig att den version som Mats har skrivit är den snälla och politiskt korrekta berättelsen där verkligheten är än mer manipulativ.

Avstängningen från SSA har i mitt fall fortsatt på så sätt att den kursverksamhet inom klassisk radioteknik som KRAS bedriver är portad från att presenteras som nyheter på SSAs hemsida, trots att KRAS är medlem i SSA. Så i detta fall är SSA aktivt drivande i att motverka föreningsdrivna initiativ inom hobbyns kärnverksamhet.

Men SSA är duktiga på att förmedla QSL och att publicera resultat från radiosport.
 
Ja du Mats, jag känner alltför väl igen mig. Som säkert många vet ställde jag till med ett rabalder för ett antal år sedan då jag protesterade när jag fann att informationen från styrelsen till mig som DL i vissa fall mörkades, var censurerad eller i något fall var helt felaktig. Jag och vice DL ställde våra platser till förfogande varvid SSA:s ordförande och en styrelsemedlem avgick. Fokus den gången flyttades från sakfrågan till att i stället häpnadsväckande nog bannlysa mig som varit så stygg att jag kränkt styrelsen. Nå, ordförandens avhopp var inte allvarligare än att han inom kort återinträdde på sin post igen.

Något år senare hade en ny styrelse valts på årsmötet och jag och några andra flitiga skribenter på SSA:s forum försökte diskutera hur vi ville att SSA skulle formeras och utvecklas. En av de nya styrelsemedlemmarna var oerhört aktiv i varenda liten tråd på forumet med uppenbar målsättning att störa resonemangen. Hans budskap var att man inte fick komma med kritik mot SSA i allmänhet, eller styrelsen i synnerhet, även om kritiken syftade till att vara konstruktiv. Allt ifrågasättande var nämligen att anse som illojalitet som framfördes av medlemmar som ville förstöra för SSA. Inom några månader hade han lyckats sabotera varenda diskussion, retat upp forumdeltagarna och styrt om tonen i diskussionerna från konstruktiva till rena gräl på sandlådenivå. Vår ilska mot sabotaget gjorde att vi alla till slut var delaktiga i sandlådan.

Detta var inte nog. Någon forumdeltagare fann att hans inlägg redigerades av ovan nämnde person så att budskapet förändrades. Jag råkade ut för att inlägg raderades som beskrev orsaken till varför den tidigare ordföranden hoppade av. Nu fanns en forumlogg som avslöjade att det var en styrelsemedlem som på eget bevåg plockat bort inlägg. Jag konfronterade styrelsemedlemmen via telefon men han blånekade. Jag påpekade att det gick att bevisa via forumloggen. Strax därefter redigerades även forumloggen vilket endast en enda styrelsemedlem hade möjlighet till.

Bedrägeriet påpekade jag på forumet varvid jag fick en avhyvling av Tore -DZB. Han hängde ut mig som en usel lögnare vars enda agenda var att förstöra för SSA! Vi talades vid per telefon och eftersom jag hade ett vittne som sett loggen blev han tvungen att undersöka vad som hänt.

Följden av Tores undersökning blev att den person som vittnat till min fördel fick sparken som moderator av forumet då han lämnat ut uppgiften om bedrägeriet till mig. Jag fick en muntlig ursäkt av Tore men med förbehållet att jag aldrig skulle ta upp frågan på nytt. Men han vägrade ge ursäkten offentlighet och erkänna att han haft fel då han tagit heder och ära ifrån mig via forumet. Vad som senare hände vet vi alla. Sabotaget av diskussioner på SSA-forumet accelererade till allvarliga hot via telefon från den nu allt mer instabile styrelsemedlemmen. Tores sätt att hantera detta var att ge oss andra skulden då vi var illojala mot föreningen.

Vi var många som övergav SSA:s forum i och med detta. Jag har inte skrivit något där sedan dess men brukar titta till forumet ibland. Det har varit relativt öde tills nyligen då forumet verkat ta fart igen. Så sent som igår läste jag igenom en tråd kring SSA:s utveckling och blev glad över att det nu återigen verkar gå att föra ett resonemang på forumet. Jag övervägde faktiskt att själv delta igen.

Men så läser jag ditt brev ovan...
 
Lösningen

En känd dikt av Bertolt Brecht kommer för mig när jag tänker på inställningen till kritik från medlemmar inom SSA:

“Efter upproret den 17 juni
lät Författarförbundets sekreterare
på Stalinallee utdela flygblad
på vilka stod att läsa att vårt folk
förverkat regeringens förtroende
och endast genom dubbelt arbete
kunde återvinna det.
Vore det då inte enklare att regeringen
upplöste folket och valde sig ett nytt?”


"Die Lösung" 1953

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Trist, SSA om jag förstått det rätt så sitter de på rätt mycket resurser. I tider när band ryker och hobbyn blir om inte ifrågasatt så i.a.f satt på undantag hade vi behövt en stark demokratisk riksförening. Tur att sådant som ham.se och ESR med mera finns.

/SM0KBW - Bengt
 
Last edited by a moderator:
Leif MCD: Verkligen synd och anmärkningsvärt att KRAS förvägras nyhetsutrymme på SSA:s hemsida för sina kurser. Det borde ligga i SSA:s intresse att uppskatta klubbars initiativ till kompetensutveckling och inte bara framhäva storslagna satsningar från föreningen centralt. Lika anmärkningsvärt är din historia liknande min egen.

Lasse ZBB: Jag har följt din historia och ser många paralleller med mig egen. Gemensamt är de offentliga avhyvlingar som ordföranden utsatts oss för. Jag tror mig bestämt veta att vi kanske inte bryr oss så mycket om detta, mer än att vi tycker det är märkligt att den som ska representeras oss som ordförande inte värdesätter enskilda medlemmars ärliga intentioner med kritik och förslag. Varför har jag inte riktigt lyckats utröna, men i fallet med SSA tror jag att det är rädslan för att någon annan ska få inflytande – samt den berömda skräcken att förlora den allsmäktiga makten.

Krister KRI: Visst är det trist, men varje förändringsprocess kräver litet tandagnissel och litet möda. I slutänden brukar det dock visa sig att det har varit värt insatsen.

Karl-Arne AOM: Tänk om den som den tänkvärda dikten var ämnad för, hade djup och intellekt nog för att inse att dikten skriven 60 år tillbaka även kan appliceras på verkligheten i en svensk ideell förening.

Bengt KBW: Exakt, HAM.SE och andra kanaler får bli viktiga övertrycksventiler när kommunikationen inom huvudföreningen mer och mer censureras. Det är samma fenomen som vi kan uppleva med internet då etablerad media och maktelit blir upprörda över att den lilla enskilda människan numera kan få sin stämma hörd, utan att lismande och med byxorna nere försöka blidka insändar- eller debattansvariga på tidningar och andra redaktioner. Länge leve internet och den fria tanken!

Till Er andra som skickat sitt stöd, sin uppmuntran och sina förslag via epost: Stort tack och jag uppskattar verkligen engagemanget. Jag betonar att jag inte är i strid med vare sig SSA eller amatörradion som sådan. Jag har många år kvar som radioamatör och mitt intresse för eterns mysterier och kontakter med både svenska och utländska amatörer kvarstår.

Jag har inget mot SSA som företeelse utan tror på den dag då vi har ett ledarskap som kan företräda alla inom föreningen – inte enbart de som är jasägare och lismande försöker skapa positioner. Jag är inte ute efter någon styrelsepost i SSA även om jag definitivt inte utesluter möjligheten då klimatet blivit mer demokratiskt!

Väl mött på banden!

73 de RM2D (SM6LRR), Mats
 
När jag var alldelens färsk radioamatör fick jag ärva flera gamla lådor med QTC.

Jag läste dom allihopa och i synnerhet insändarsidorna och det är bara att konstatera att det alltid har förekommit maktkamper inom föreningen och det kommer det alltid att göra.

Det är förövrigt likadant i alla föreningar som växer sig stora, det blir åtråvärt att få en plats i styrelsen och därför ska det internbråkas och maktkampas, bildas pakter och röstas ut i öråd.. på årsmötet

Folk lämmnar ö... föreningen i affekt men kräver ändå att då sitta någon annanstans och få gör a sig hörda.

Folket som har lämmnat föreningen anser sig alltid felaktigt behandlade, trots att majoriteten, dom som stannar, inte anser det.

En sak är fullständigt säker, dom föreningar som har förändrats har förändrats för att dom krafter som har velat förändra har stannat kvar och jobbat för sin sak INOM föreningen, inte för att dom har stormat ut som en trotsig fyraåring och bildat en egen klubb på sidan om.

Och förlorare i alla dom här striderna är den stora massan medlemmar, som inte är intresserad av maktspel och intriger, utan bara vill utöva sin hobby.

Dom har helt plötsligt ingen som företräder dom, utan dom har en föreningsstyrelse där alla företräder bara sina egna eller en liten grupps åsikter.
 
Last edited:
Vi skall vara MYCKET tacksamma över att någon vill åta sig poster i VÅR förening och jobba för OSS! Ingen skall fösöka få mig att tro att majoriteten av styrelsemedlemmarna tar jobbet för att glänsa eller för att utöva makt och framstå som någon för mer än oss andra!
CITAT: "det blir åtråvärt att få en plats i styrelsen"
Ett uttalande som knappast har något med verkligheten att göra.
FAKTA ÄR ATT DET ALLTID FINNS EN GRUPP/ ETT FÅTAL SOM ALLTID VET BÄST.
God fortsättning på det nya året!
Thord// SM4BDQ
 
Vi skall vara MYCKET tacksamma över att någon vill åta sig poster i VÅR förening och jobba för OSS! Ingen skall fösöka få mig att tro att majoriteten av styrelsemedlemmarna tar jobbet för att glänsa eller för att utöva makt och framstå som någon för mer än oss andra!
CITAT: "det blir åtråvärt att få en plats i styrelsen"
Ett uttalande som knappast har något med verkligheten att göra.
FAKTA ÄR ATT DET ALLTID FINNS EN GRUPP/ ETT FÅTAL SOM ALLTID VET BÄST.
God fortsättning på det nya året!
Thord// SM4BDQ

Nej förlåt, det är ju givetvis så att INGEN vill sitta i styrelsen, alla gör det som en uppoffring för alla oss andra.

Här skrev jag sedan ett långt och spydigt inlägg om folk som klammrar sig fast och bedriver sin egen (eller en liten grupps) agenda, men jag tog bort det då jag inte tänker sänka mig till den nivån av sandlådan.

I den bästa av världar/föreningar sitter man i styrelsen och för majoritetens talan, man sitter en period och lämmnar sedan över ansvaret/jobbet till någon annan som också för majoritetens talan.

Men så kommer någon in som börjar föra en annan talan, för sin egen eller någon snäv intressegrupps räkning, dom naglar sig fast som en igel, försöker få flera av sina meningsfränder in i styrelsen för att så småningom driva sina egna intressen med flera röster.

Såna människor brukar vara hart när omöjliga att få bort, om dom inte stormar ut som en trotsig fyraåring och startar en egen klubb för inbördes beundran.

På samma sätt finns det då dom som faktiskt har fört majoritetens talan förtjänstfullt i många år som inte riktigt törs släppa sin plats för det lämmnar ju en lucka där det kan komma in någon "av den andra sorten" och dom blir ju ändå omvalda på rutin år efter år, så medlemmarnas förtroende finns ju.

Likväl som det finns risker med stagnation i föreningar så finns det även fördelar medatt det arbetas långsiktigt.
Likväl som det finns fördelar med ett ständigt utbyte av nya människor med nya idéer så finns riskerna att inga beslut ligger fast längre än till nästa chans att riva upp dom.

Föreningsliv är mycket rävspel och dolda agendor, därför har jag lämmnat föreningslivet bakom mig och kommer inte att ta på mig några nya uppdrag i någon klubb/förening/styrelse (har medvetet hållit mig ifrån alla uppdrag inom den här hobbyn och kommer att fortsätta med det)
 
Märkligt att det i alla diktaturer alltid ska finnas medlöpare som tar de styrandes parti. Dessa som i bästa fall bara förringar oppositionen och sjunger de styrandes lov, gärna genom att förklara deras historiska nödvändighet. I värsta fall tar man till uteslutningar eller värre utrensningar.

Vanligt är argumentet att de styrande "offrar" sig för alla andra, ingen kan/vill dra det tunga ok som diktatorn släpar på.


Om bördan som föreningsledare nu blir för tung så är lösningen mycket enkel.
 
Last edited:
SM2VJX, du skriver att du grundar din uppfattning på vad du läst på insändarsidorna i gamla QTC och vad du sett på TV på Expedition Robinson. Det finns en hel del att tillföra till dessa dina grundkunskaper. Personligen har jag varit föreningsaktiv sedan jag var barn i en hel del föreningar av olika karaktär. Hobbyföreningar, politiska föreningar, ekonomiska föreningar, intresseföreningar, fackföreningar, bostadsrättsföreningar osv. Ibland har jag verkat på både nationell och internationell nivå i föreningslivet och har också fungerat som lärare i föreningsteknik. Kanske kan jag därför ta mig friheten att bemöta dina påståenden.

SM2VJX: Det är förövrigt likadant i alla föreningar som växer sig stora, det blir åtråvärt att få en plats i styrelsen och därför ska det internbråkas och maktkampas, bildas pakter och röstas ut i öråd.. på årsmötet.

Fel. Det är tvärtom få föreningar idag som har kö till styrelseposter. Tvärtom har valberedningar svårt att hitta kandidater. Beträffande SSA är detta lätt att se då medlemsomröstningarna via post ofta uteblir eftersom det vanligtsvis saknas alternativ till valberedningens kandidat. Visst kan det föreligga fler förslag men de föreslagna avböjer oftast. Personligen avböjde jag tre gånger valberedningens förfrågan om att få lansera mig som styrelsekandidat vid årsmötet 2007. Jag avböjde eftersom jag trots erfarenhet av styrelsearbete i större sammanhang ansåg mig sakna kompetens för det tämligen omfattande sakområdet, vilket jag anser att en styrelsemedlem i SSA bör ha. Således finns det andra värderingar av en styrelsepost än den att åtrå en maktposition.

SM2VJX: En sak är fullständigt säker, dom föreningar som har förändrats har förändrats för att dom krafter som har velat förändra har stannat kvar och jobbat för sin sak INOM föreningen, inte för att dom har stormat ut som en trotsig fyraåring och bildat en egen klubb på sidan om.

Fel. Många gamla stora föreningar är kolosser på lerfötter där man visserligen kan ha ett stort antal medlemmar men där endast en liten del är intresserade av det föreningstekniska arbetet. Inom denna grupp finns sällan plats för nytänkande. Ofta, men inte alltid, utgörs de som innehar föreningsuppdrag under många år av sådana som sitter still och håller tyst. De enda möjligheterna för genomgripande förändringar är antingen via åldersavgångar hos kärntruppen eller genom ren kupp. Igen, se på SSA som har tusentals medlemmar men där endast ca. 100 stycken besöker årsmötet. Det skulle räcka med att ett par procent av medlemmarna infann sig på årsmötet med nya idéer för att totalt vända skutan.

SM2VJX: Dom har helt plötsligt ingen som företräder dom, utan dom har en föreningsstyrelse där alla företräder bara sina egna eller en liten grupps åsikter.
Rätt. Jag beskrev ovan ett avhopp av mig som DL och samtidigt av v.DL. Anledningen var att vi hamnat i en totalt omöjlig sits. Jag valdes av medlemmarna i X-, Y- och Z-län att företräda dem mot styrelsen för SSA samt att företräda styrelsen gentmot medlemmarna. Plötsligt ändrades spelreglerna ensidigt av styrelsen som jämställde en medlemsvald funktionär med en av styrelsen utsedd dito. Det blev plötsligt möjligt att totalt ignorera av medlemmarna demokratiskt fattade beslut på ett distriktsmöte och hänvisa till årsmötet. Samtidigt filtrerades informationen nedåt. Precis som du skriver fanns det plötsligt ingen som företräder dom, utan dom har en föreningsstyrelse där alla företräder bara sina egna, eller en liten grupps åsikter. Distriktsmötena var procentuellt bättre besökta än årsmötet så det borde i rimligheten och demokratins namn ha varit en form värd att bevara och utveckla, men istället är detta nu en totalt tandlös skendemokratisk tillställning.

Jag är fortfarande medlem i SSA, men det känns inte som om jag har rättighet att yttra mig i SSA:s forum eftersom jag tycker fel. Det påminner mig om en fackföreningsordförande för snart 40 år sedan som ville hindra mig att yttra mig på ett möte eftersom "jag var kommunist", vilket jag inte alls var. Han ville att jag skulle lämna lokalen, vilket jag gjorde. Till min häpnad följde nästan alla mötesdeltagarna med då de ansåg att demokratin var skändad.
 
Jag gick ur SSA för ett tjugotal år sedan. Jag bevistade ett årsmöte som mer liknade ett skämt och föreningen verkade till stor del finnas till för att finansiera styrelsens möten.
Det verkar som att man inte lyckats få skutan på rätt köl ännu.

När det gäller den tysta, nöjda majoriteten så fick jag samma svar av i stort sett alla då jag frågade om deras åsikt:
-Jag är bara med för QSL-hanteringen och QTC.
På den punkten borde väl läget förändrats i en mer positiv riktning?
 
SM2VJX, du skriver att du grundar din uppfattning på vad du läst på insändarsidorna i gamla QTC och vad du sett på TV på Expedition Robinson.

Det, plus åratals av föreningsarbete och förtroendeposter i diverse klubbar/föreningar.

I dom politiska föreningarna får man sitta orörd så länge man för den officiella partilinjen och inte har några avvikande åsikter.
Valsar man med tillräckligt bra klättrar man på stegen.

Så har det fungerat i ett flertal andra föreningar, har man bara jamsat med dom som har suttit i styrelsen länge utan att framföra kritik så har man fått förnyat förtroende år efter år.

Har man velat diskutera ändringar har man varit en besvärlig jäkel, för ingen vill ju att mötena ska räcka längre än fikabrödet, och folk vill ju hinna hem och se Lets Dance efter mötet, då finns ingen tid till debatter.

Men mitt läsande av åratals av QTC har givit mig vid handen att det alltid har funnits protektionism och motsättningar i föreningsstyrelsen.

Jag har dock inte mycket att anmärka på hur SSA tillvaratar mina intressen och för mig är det en självklarhet att vara med så länge det är så.
 
SM2VJX, du får ursäkta om jag raljerar lite med dig, det är ämnet som sådant jag finner intressant. Självklart har du erfarenheter av föreningsliv och vad jag förstår så är de inte av det bästa slaget.

Jag får som kontrast till det förra inlägget passa på att tacka min lokala radioklubb SK3BG som är mycket lyhörda för medlemmarnas synpunkter. Vi har en sammankomst varje tisdagkväll och oftast ett meningsfullt program för kvällen. Varje kvartal har vi ett mer formellt möte där medlemmarna uppmanas att komma med idéer om hur klubbverksamheten ska bedrivas och utvecklas, och styrelsen är mycket lyhörd. Visst förekommer skilda meningar i en del frågor men eftersom alla får säga sitt kommer vi ofta till konsensus även om det ibland blir majoriteten som får råda.

En del av personerna i styrelsen har suttit på sina poster i många år. Inte av slentrian utan därför att de verkligen är tillgångar för klubben och har medlemmarnas odelade förtroende.

Mig veterligen förekommer överhuvudtaget inga som helst missnöjesyttringar. Men så har vi också en fullständigt öppen dialog i en av landets mest aktiva radioklubbar.
 
SM2VJX, du får ursäkta om jag raljerar lite med dig, det är ämnet som sådant jag finner intressant. Självklart har du erfarenheter av föreningsliv och vad jag förstår så är de inte av det bästa slaget.

Jag får som kontrast till det förra inlägget passa på att tacka min lokala radioklubb SK3BG som är mycket lyhörda för medlemmarnas synpunkter. Vi har en sammankomst varje tisdagkväll och oftast ett meningsfullt program för kvällen. Varje kvartal har vi ett mer formellt möte där medlemmarna uppmanas att komma med idéer om hur klubbverksamheten ska bedrivas och utvecklas, och styrelsen är mycket lyhörd. Visst förekommer skilda meningar i en del frågor men eftersom alla får säga sitt kommer vi ofta till konsensus även om det ibland blir majoriteten som får råda.

En del av personerna i styrelsen har suttit på sina poster i många år. Inte av slentrian utan därför att de verkligen är tillgångar för klubben och har medlemmarnas odelade förtroende.

Mig veterligen förekommer överhuvudtaget inga som helst missnöjesyttringar. Men så har vi också en fullständigt öppen dialog i en av landets mest aktiva radioklubbar.

Ja det ska tilläggas att den lokala radioklubben är det lysande undantaget i mina erfarenheter av klubbar och föreningar, den lokala klubben fungerar bra, för att inte säga utmärkt.

Det är ju ibland bättre att låta majoriteten råda och få dom flesta att bli nöjd istället för att till varje pris sträva efter konsensus där alla är lika missnöjda, men det ligger ju i det demokratiska förfarandets natur.
 
När jag var alldelens färsk radioamatör fick jag ärva flera gamla lådor med QTC.

Jag läste dom allihopa och i synnerhet insändarsidorna och det är bara att konstatera att det alltid har förekommit maktkamper inom föreningen och det kommer det alltid att göra.

Det är förövrigt likadant i alla föreningar som växer sig stora, det blir åtråvärt att få en plats i styrelsen och därför ska det internbråkas och maktkampas, bildas pakter och röstas ut i öråd.. på årsmötet

Folk lämmnar ö... föreningen i affekt men kräver ändå att då sitta någon annanstans och få gör a sig hörda.

Folket som har lämmnat föreningen anser sig alltid felaktigt behandlade, trots att majoriteten, dom som stannar, inte anser det.

En sak är fullständigt säker, dom föreningar som har förändrats har förändrats för att dom krafter som har velat förändra har stannat kvar och jobbat för sin sak INOM föreningen, inte för att dom har stormat ut som en trotsig fyraåring och bildat en egen klubb på sidan om.

Och förlorare i alla dom här striderna är den stora massan medlemmar, som inte är intresserad av maktspel och intriger, utan bara vill utöva sin hobby.

Dom har helt plötsligt ingen som företräder dom, utan dom har en föreningsstyrelse där alla företräder bara sina egna eller en liten grupps åsikter.

Den som tror att detta är ett maktspel förstår inte ens det mest grundläggande.

Vi har en styrelse som består av mycket kompetenta och erfarenhetsrika personer från många olika sfärer. Tyvärr är de personerna placerade i skuggan av en person. Jag tänker i synnerhet på Anders SM6CNN som jag har odelat MYCKET STORT förtroende för. Om styrelsen hade fungerat som en bred och öppen styrelse, hade även de andra personerna givits utrymme till att ta den plats som de mycket väl har pondus och erfarenhet att uppbära.

Om en styrelse ska fungera och om en förening ska slippa maktkamper och intrigier, är grundförutsättningen en genuint öppen och sund föreningsdemokrati och en acceptans att det finns avvikande relevanta åsikter.

Då jag ser att SSA har förändrats i den riktningen, ser jag åter anledning till att engagera mig som medlem och om någon anser min kompetens värd att tillvarata, kanske till och med som funktionär eller högre.

Jag har tillräckligt med ansvar för en stor organisation inom mitt arbete och har inget behov av att fästa en styrelsepost i SSA på min meritlista. Jag sa enbart att jag inte i en framtid utesluter att arbeta för SSA, men det krävs förändringar av det fundamentala slaget för att jag ska göra det.

Viktigast av allt är att medlemmar har förtroende för vilka som arbetar i styrelsen - inte att situationen ska vara så illa att ingen vill jobba i styrelsen, och att konflikträdda skriker på vargen och i panik uttrycker åsikter som att "vi ska vara tacksamma för de som vill jobba i en styrelse". Det finns MÅNGA som kan tänka sig styrelseuppdrag om demokratiklimatet och ledarskapet är bra i en förening.

I och med detta väljer jag att fortsättningsvis hålla en låg profil på forumet. Jag har uttryckt mitt missnöje med åsiktscensur och falskspel inom SSA och inget blir bättre om jag ältar det 100 gånger.

73 och vi hörs på banden i stället för via forum!

SM6LRR, Mats
 
Info från SSA:

Samkörning av medlemsregistret mot behörigheterna för medlemsforum
Det har förekommit uppgifter på nätet om att vissa radioamatörer skulle ha blivit "avstängda" från SSA:s medlemsforum. Sådan cencur eller sådana indiviuella bestraffningar förekommer inte inom SSA. Inlägg på medlemsforumet, som stider mot lag är inte tillåtna. Det som nu har hänt är att en automatisk samkörning har genomförts av medlemsregistret och behörigheterna till medlemsforumet. Sådana körningar genomförs vanligtvis vid års- och halvårsskiften. Personer utan registrerade medlemsavgifter har därvid förlorat sina behörigheter.
Skulle du ha betalat din medlemsavgit men noterats som "icke medlem" i callbooken ska du därför kontakta SSA för att reda ut eventuella missförstånd.

(2013-01-13)
The Devil finds work for idle hands
Mer om debatter på olika fora: En notorisk kritiker av SSA hävdar för närvarande på fullt allvar på ett debattforum han blivit "portad" av SSA och att det lett till att han inte kunnat informera om verksamhet som hans klubb bedriver. Personen i fråga slutade betala medlemsavgift och blev därefter avförd ur SSA:s medlemsregister. Personen i fråga har inte skickat in några bidrag, av något slag, till webbredaktionen. Den som inte bidrar med något har förmånen att aldrig kunna bli refuserad.
Webbredaktionen gör självständig nyhetsbedömning av inkomna artiklar, tips och liknande. Frågor som gäller polemik mot SSA och annan debattverksamhet hör inte hemma på nyhetswebben och publiceras därför inte. SSA:s styrelse blandar sig inte i redaktionens arbete.
//erik sm7dzv webbredaktör
 
The devil find ways...

Har en egen tolkning av häxprocessen kring den "notoriske kritikern av SSA". Vederbörande som har ett gediget förflutet som pedagog och lärare inom elektronikområdet hade fått uppdraget att styra upp SSA:s utbildning inom det radiotekniska området. Hans förslag sågades jämns med fotknölarna av styrelsen. Såvitt jag begriper kunde inte styrelsen låta bli att försöka detaljstyra och underkände hans förmåga att arbeta ideellt med det som han arbetat professionellt med i åratal.

Jag kan förstå hans reaktion då han i SSA:s forum protesterade och ville ha en diskussion med medlemmarna. Det som hände var att hans foruminlägg redigerades av en styrelsemedlem (se inlägg 2 och 3 ovan) varvid "den notoriske" givetvis protesterade högljutt. Nästa steg i elimineringen av en kompetent ideell kraft med egna idéer, var att påstå att han ljög. Nya protester i vanmakt över behandlingen resulterade i avstängning från SSA:s forum. Jag kan förstå att han därefter lämnade SSA.

Så blev SSA av med en av Sveriges mest lämpliga radioamatörer för utbildningsverksamhet. Han styr numer upp KRAS utbildning i radioteknik som många här följer och önskar att de hade geografiska förutsättningar för att kunna deltaga i.

Huruvida det nu har sänts in notiser om KRAS verksamhet till SSA:s hemsida känner jag inte till, men pga nyss nämnda hantering är det enkelt för mig att välja vem som är trovärdigast.
 
Info från SSA:

Samkörning av medlemsregistret mot behörigheterna för medlemsforum
Det har förekommit uppgifter på nätet om att vissa radioamatörer skulle ha blivit "avstängda" från SSA:s medlemsforum. Sådan cencur eller sådana indiviuella bestraffningar förekommer inte inom SSA. Inlägg på medlemsforumet, som stider mot lag är inte tillåtna. Det som nu har hänt är att en automatisk samkörning har genomförts av medlemsregistret och behörigheterna till medlemsforumet. Sådana körningar genomförs vanligtvis vid års- och halvårsskiften. Personer utan registrerade medlemsavgifter har därvid förlorat sina behörigheter.
Skulle du ha betalat din medlemsavgit men noterats som "icke medlem" i callbooken ska du därför kontakta SSA för att reda ut eventuella missförstånd.

(2013-01-13)
The Devil finds work for idle hands
Mer om debatter på olika fora: En notorisk kritiker av SSA hävdar för närvarande på fullt allvar på ett debattforum han blivit "portad" av SSA och att det lett till att han inte kunnat informera om verksamhet som hans klubb bedriver. Personen i fråga slutade betala medlemsavgift och blev därefter avförd ur SSA:s medlemsregister. Personen i fråga har inte skickat in några bidrag, av något slag, till webbredaktionen. Den som inte bidrar med något har förmånen att aldrig kunna bli refuserad.
Webbredaktionen gör självständig nyhetsbedömning av inkomna artiklar, tips och liknande. Frågor som gäller polemik mot SSA och annan debattverksamhet hör inte hemma på nyhetswebben och publiceras därför inte. SSA:s styrelse blandar sig inte i redaktionens arbete.
//erik sm7dzv webbredaktör

Tack för info!

Jag har tidigare idag skickat kopia på min medlemsavgiftsbetalning daterad 16 nov 2012 (bokföringsdatum 19 nov 2013).

Enligt uppgifter har den betalningen inte registrerats av kansliet för LRR... Litet konstigt med tanke på att 440 SEK har dragits från mitt konto och att PG var det samma som jag alltid använt.

Det är inte forumet jag vill ha tillgång till primärt, utan vill bara att rätt ska vara rätt.

Innan SSA stänger av medlemmar genom "samköring av register", kanske ett enkelt epostmeddelande kan skickas som ställer frågan om betalning eventuellt misslyckats... ? Då slipper man misstankar om censur ganska enkelt...

Effektiviteten att samköra register har aldrig tidigare varit SSA:s sida. Jag vet det själv då jag vid något tillfälle av misstag inte betalat avgiften under sex månader. Jag hade likväl access till både forum och QTC i PDF-format via hemsidan under hela det halvår jag inte hade betalat.

Jag får gratulera SSA till en finslipning av rutiner för samörning av register och litet småleende i mitt inre kospiratoriskt göra kopplingen till sammanträffandet att det sker exakt nu... och den debatt som var på forumet :)
 
Back
Top