SSA - Förening i behov av Perestrojka

Bokföringsdatum för min betalning var 19 november 2012 och inget annat...

Tack för info!

Jag har tidigare idag skickat kopia på min medlemsavgiftsbetalning daterad 16 nov 2012 (bokföringsdatum 19 nov 2013).

Enligt uppgifter har den betalningen inte registrerats av kansliet för LRR... Litet konstigt med tanke på att 440 SEK har dragits från mitt konto och att PG var det samma som jag alltid använt.

Det är inte forumet jag vill ha tillgång till primärt, utan vill bara att rätt ska vara rätt.

Innan SSA stänger av medlemmar genom "samköring av register", kanske ett enkelt epostmeddelande kan skickas som ställer frågan om betalning eventuellt misslyckats... ? Då slipper man misstankar om censur ganska enkelt...

Effektiviteten att samköra register har aldrig tidigare varit SSA:s sida. Jag vet det själv då jag vid något tillfälle av misstag inte betalat avgiften under sex månader. Jag hade likväl access till både forum och QTC i PDF-format via hemsidan under hela det halvår jag inte hade betalat.

Jag får gratulera SSA till en finslipning av rutiner för samörning av register och litet småleende i mitt inre kospiratoriskt göra kopplingen till sammanträffandet att det sker exakt nu... och den debatt som var på forumet :)
 
Info från SSA:
(2013-01-13)
The Devil finds work for idle hands...
//erik sm7dzv webbredaktör

Definition of The devil finds work for idle hands. from the Cambridge Advanced Learner's Dictionary & Thesaurus © Cambridge University Press:

Said to show that you believe people who have nothing to do are more likely to get into trouble or commit a crime
 
Suck vilken sandlåda det var här! Fast här står Ni på barrikaderna mot kommunism och diktatur som verkar råda inom SSA för närvarande. Talade nyligen med valberedningen i SSA och märkligt nog hade ingen kandiderat mot sittande styrelse, a.k.a. "Partistyrelsen". Mycket märkligt! Troligen har väl "Partistyrelsen" sett till att ingen annan kan kandidera då det skulle innebära att nuvarande ledamöter i Partistyrelsen inte fick behålla makten längre.. Man får väl hålla ett vakande öga i silent-key spalten i den Partikontrollerade tidningen QTC ifall någon tänkbar kandidat mot Partistyrelsen av händelse skulle dyka upp i listorna. Men detta är säkert bortcensurerat med överstrukningspenna eller tipp-ex. Partistyrelsen verkar ju göra allt för att klammra sig fast vid makten.

Ja det är en konstig värld vi lever i ;)

Själv har jag meckat med slutsteg idag, tyvärr verkar ett 4CX350B vara trasigt så jag får väl skaffa fram ett nytt! Någon annan som gjort nåt radiorelaterat idag förutom fört "debatt" här på forumet?

73 de Teemu SM0W
"Partimedlem"
 
Last edited:
Att raljera över meningsmotsåndare är en vanlig härskarteknik!

Det var väldigt lite opposition i Sovjet med, kommunistpartiet vann alla val;)

Det är många som redan lämnat samfundet och antagligen är de med i andra organisationer. Andra är bara med för QSL hanteringen och har i övrigt gett upp om organisationen. De som skulle bildat opposition finns helt enkelt inte!

Lek du istället med ditt slutsteg!
 
Att raljera över meningsmotsåndare är en vanlig härskarteknik!

Det var väldigt lite opposition i Sovjet med, kommunistpartiet vann alla val;)

Det är många som redan lämnat samfundet och antagligen är de med i andra organisationer. Andra är bara med för QSL hanteringen och har i övrigt gett upp om organisationen. De som skulle bildat opposition finns helt enkelt inte!

Tjaa, en grundregel inom demokrati är väl politisk satir, men det är klart du klarar kanske inte av detta? Du tycker att din sanning är den korrekta, du kanske har full insyn i det arbete SSA gör, och läser man dina inlägg så verkar ju det bara vara skit, "topparna" sitter väl bara på styrelsemötena och käkar räkmackor och dricker bärs?

Att sitta på läktaren och hojta och skrika och säga att alla som möjligen skulle kunna bilda "opposition" och motkandidera mot sittande styrelse "försvunnit" är bara en ursäkt. En demokrati bygger på fria val vilket SSA har. Vi har dessutom ett extremt demokratiskt val jämfört med andra rikstäckande föreningar där alla har möjlighet att rösta oavsett om man har möjlighet att närvara vid årsmötet, ett förfrankerat brev som man kan slänga på lådan för att avlägga sin röst.

Om sedan en majoritet väljer personer som Du anser är Stalinister eller vad Du nu väljer att kalla dem, och att detta inte passar dig så får du finna dig i det eftersom en demokrati fungerar så. Och om alternativet inte passar föra fram dina egna kandidater som du anser gör jobbet bättre.

Det är löjeväckande hur flertalet personer raljerar på ham.se och kallar SSA för någon slags regim och sedan väljer dessa personer inte att foga sig till gängse demokratiska regler själva, snacka om dubbelmoral!

Lek du istället med ditt slutsteg!

Sen en grej till Bengt KBW, jag undrar vad du menar med detta uttalande?

73 de Teemu SM0W
 
Last edited:
Hej!

Jag tycker det är ett misstag att gå ur SSA. Det är betydligt bättre att en grupp som tex har en viss inriktning på var man vill att svensk amatöradio ska ta vägen, väljer att ta position efter position för att föra skutan på rätt håll.

Detta vore helt genomförbart med det stora kunskapskapital som finns i vissa nichföreningar.

Något som jag tycker är ett misstag av oss som är delaktiga i SSA är att vi inte har ett öppet forum där bara medlemmar kan skriva men att alla som har ett intresse kan läsa.


Jag tror på mer öppenhet och det vore lämpligt att gå dit i samband med sjösättning av ny hemsida.

73 Håkan SM7WSJ
 
Hej Teemu, jag väntade på att du skulle dyka upp i den här tråden. Jag har ju följt din argumentation från tiden för gamla Reflektorn, via SSA:s forum och även här på Ham.se. Min tolkning av dina åsikter i de diskussioner du deltagit i genom åren är:

1. Den som valts till en förtroendepost är i alla lägen felfri.

2. Att rikta kritik mot en förtroendevald är att anse som illojalitet mot föreningen.

3. Den som är vald till en förtroendepost behöver inte bry sig om medlemmarna.

4. Vid de förtroendeuppdrag du själv haft har du tillämpat punkt 1-3 ovan.

Nu är jag inte särskilt intresserad av att diskutera dig utan istället varför det genom åren varit så mycket konflikter inom SSA och varför personer som har idéer, vilja och drivkraft en efter en exploderar i missnöje och vanmakt och därefter lämnar föreningen. Kom ihåg att det inte är alla som offentligt uttrycker sitt missnöje, en del knyter näven i fickan och försvinner obemärkt.

Jag tycker det är på tiden att börja felsöka. Det framstår tydligt att det föreligger problem och vi får väl ändå enas om att det vore skönt att slippa den här typen av återkommande diskussioner. Tyvärr blir det alltför lätt fokuserat på enstaka personer då vi istället borde känna igen det som ett systemfel.

Steg 1. Erkänn att det finns problem istället för att förneka det med en dåres envishet.

Steg 2. Identifiera problemets natur, enklast där är väl att lyssna på dem som är missnöjda och försöka bedöma om varje missnöjd medlem lider av paranoid psykos eller om det faktiskt finns fog för missnöjet.

Steg 3. Hitta orsaken till varför problem uppstår.

Steg 4. Finna lösningar.

Att vara radioamatör innebär att man är tekniker eller åtminstone tekniskt intresserad (den diskussionen förs i andra trådar..). Som tekniker bör det väl inte vara särskilt svårt att begripa ovanstående process? Den är tillämpbar även i humanistiska sammanhang.
 
Hej Teemu, jag väntade på att du skulle dyka upp i den här tråden. Jag har ju följt din argumentation från tiden för gamla Reflektorn, via SSA:s forum och även här på Ham.se. Min tolkning av dina åsikter i de diskussioner du deltagit i genom åren är:

1. Den som valts till en förtroendepost är i alla lägen felfri.

2. Att rikta kritik mot en förtroendevald är att anse som illojalitet mot föreningen.

3. Den som är vald till en förtroendepost behöver inte bry sig om medlemmarna.

4. Vid de förtroendeuppdrag du själv haft har du tillämpat punkt 1-3 ovan.

Nu är jag inte särskilt intresserad av att diskutera dig utan istället varför det genom åren varit så mycket konflikter inom SSA och varför personer som har idéer, vilja och drivkraft en efter en exploderar i missnöje och vanmakt och därefter lämnar föreningen. Kom ihåg att det inte är alla som offentligt uttrycker sitt missnöje, en del knyter näven i fickan och försvinner obemärkt.

Jag tycker det är på tiden att börja felsöka. Det framstår tydligt att det föreligger problem och vi får väl ändå enas om att det vore skönt att slippa den här typen av återkommande diskussioner. Tyvärr blir det alltför lätt fokuserat på enstaka personer då vi istället borde känna igen det som ett systemfel.

Steg 1. Erkänn att det finns problem istället för att förneka det med en dåres envishet.

Steg 2. Identifiera problemets natur, enklast där är väl att lyssna på dem som är missnöjda och försöka bedöma om varje missnöjd medlem lider av paranoid psykos eller om det faktiskt finns fog för missnöjet.

Steg 3. Hitta orsaken till varför problem uppstår.

Steg 4. Finna lösningar.

Att vara radioamatör innebär att man är tekniker eller åtminstone tekniskt intresserad (den diskussionen förs i andra trådar..). Som tekniker bör det väl inte vara särskilt svårt att begripa ovanstående process? Den är tillämpbar även i humanistiska sammanhang.

Hej Lars, du riktar ganska grovt förtal mot min person, jag önskar därför att du utvecklar på vilket sätt jag i mina förtroendeuppdrag inom SSA agerat som du påstår dina "sk" punkt 1-3. Jag hoppas att du har kött på benen därför att det du anklagar mig för är ganska allvarligt. Du kan inte bara kasta ur dig och påstå helt lösryckt att jag agerat som du skriver utan att ge exempel på situationer när du påstår att jag gjort det.

Min historia i SSA sträcker sig en bit tillbaka och även jag har stött på förtroendevalda inom SSA som agerat mot demokratins principer, det fick till exempel mig att avsäga mig uppdraget som webbmaster för SSA som jag höll på med för 10 år sedan. Men observera Lars, jag har stannat kvar i föreningen och arbetat aktivt med att se till att vettiga personer blivit valda istället enligt demokratins spelregler. Jag tillhör ju varken styrelse eller övriga förtroendevalda för tillfället utan jag är en vanlig medlem, jag har ingen "position" inom SSA att försvara. Däremot försvarar jag SSAs arbete som förening, jag är trött på er meningslösa pajkastning från läktaren. Om ni hade gjort som jag och stannat kvar i SSA och fört fram kandidater som kunde leda föreningen istället för att köra ner huvet i sanden och gråta krokodiltårar kunde ni ju kanske fått er demokratiska vilja igenom.

73 de Teemu SM0W
 
SSA - Förening i behov av Perestrojka

Nu får Ni börja bli lite mera framåtsträvande. Vem som helst kan göra fel och lite överseende och ödmjukhet måste man visa.
73deUlf/sm4anq
 
Mitt påstående om dig enl. pkt.1 och 2 finner vi i flera foruminlägg på SSA:s forum där styrelsen kritiserats. Pkt. 3 härleder jag till en diskussion med dig där du ansåg mig löjlig som ansåg att en förtroendevald i första hand skulle lyssna på, och styra skutan efter medlemmarnas vilja. Du påstod på full allvar att har man blivit vald har man fått förtroendet att agera efter eget skön, och dessutom, om det inte vore så skulle ingen någonsin ställa upp på förtroenduppdrag. För pkt. 4 tycker jag du ska läsa igenom SSA:s forumavd. för Distrikt 0. Det är märkligt vad mycket som finns att hitta i foruminlägg om man tar sig tid att läsa.

Nu är det inte din person jag vill fokusera på Teemu, det är betydligt intressantare att diskutera kring OM forumdeltagarna upplever ATT det finns problem kring SSA, och i så fall HUR man skulle kunna lösa dessa.

Är du sugen på att radioamatörkollektivet vidare ska dissekera dina uttalanden så föreslår jag att du öppnar en särskild tråd om det. Beträffande förtal är mitt råd att du bör ligga lågt. För övrigt har jag aldrig gått ur SSA. Den diskussionen kan vi också lämna därhän förutom att jag därmed tycker mig ha rätt att diskutera en förening där jag är medlem.

Så jag återgår till frågan om problem och felsökning. Tycker ni att jag har fel som tar upp detta? För att inte vidare trampa på ömma tår kanske vi ska hålla diskussionen på system- hellre än personnivå. Och du är välkommen att delta Teemu.
 
Mitt påstående om dig enl. pkt.1 och 2 finner vi i flera foruminlägg på SSA:s forum där styrelsen kritiserats. Pkt. 3 härleder jag till en diskussion med dig där du ansåg mig löjlig som ansåg att en förtroendevald i första hand skulle lyssna på, och styra skutan efter medlemmarnas vilja. Du påstod på full allvar att har man blivit vald har man fått förtroendet att agera efter eget skön, och dessutom, om det inte vore så skulle ingen någonsin ställa upp på förtroenduppdrag. För pkt. 4 tycker jag du ska läsa igenom SSA:s forumavd. för Distrikt 0. Det är märkligt vad mycket som finns att hitta i foruminlägg om man tar sig tid att läsa.

Nu är det inte din person jag vill fokusera på Teemu, det är betydligt intressantare att diskutera kring OM forumdeltagarna upplever ATT det finns problem kring SSA, och i så fall HUR man skulle kunna lösa dessa.

Lars, så länge du inte producerar någon handfast text som stödjer det du påstår är ditt inlägg ren skär lögn!

Är du sugen på att radioamatörkollektivet vidare ska dissekera dina uttalanden så föreslår jag att du öppnar en särskild tråd om det. Beträffande förtal är mitt råd att du bör ligga lågt. För övrigt har jag aldrig gått ur SSA. Den diskussionen kan vi också lämna därhän förutom att jag därmed tycker mig ha rätt att diskutera en förening där jag är medlem.

Nej jag är inte intresserad av vidare dissikering av mina uttalanden med resten av gänget här på ham.se. Jag är däremot uppretad över att du far med osanning av vad jag sagt och inte sagt. Det brukar ju vara så på många forum att om någon påstår något så är det sanning tills någon annan motbevisat det, därför tar jag gärna hål offentligt på dina falska uttalanden om mig.

Så jag återgår till frågan om problem och felsökning. Tycker ni att jag har fel som tar upp detta? För att inte vidare trampa på ömma tår kanske vi ska hålla diskussionen på system- hellre än personnivå. Och du är välkommen att delta Teemu.

Lars, det är inte jag som har öppnat Pandoras box, det är Du som har startat personangrepp mot mig och kommit med påståenden som saknar grund och är falska.

För övrigt vill jag förtydliga att du har rätt att tycka precis vad du vill om SSA, jag hindrar inte dig eller någon annan från att ha åsikter.

73 de Teemu SM0W
 
Last edited:
...det är betydligt intressantare att diskutera kring OM forumdeltagarna upplever ATT det finns problem kring SSA, och i så fall HUR man skulle kunna lösa dessa.

Jag håller med om detta men borde inte den diskussionen föras på SSA's forum? Här på ham.se lär ju ingen i SSA's styrelse vara delaktig... Är man inte medlem tror jag det blir svårt att påverka... men jag kanske har fel?

73 de Adde
 
Jag håller med om detta men borde inte den diskussionen föras på SSA's forum? Här på ham.se lär ju ingen i SSA's styrelse vara delaktig... Är man inte medlem tror jag det blir svårt att påverka... men jag kanske har fel?

73 de Adde

Nja här är det ingen som blir utslängd om man inte håller med ssa-styrelsen som sker på SSA-forumet.... Som bevisligen har skett vid flera tillfällen.

Här är det bara någon eller några av "chefens" valpar som gläfser lite... :)

73
 
Nja här är det ingen som blir utslängd om man inte håller med ssa-styrelsen som sker på SSA-forumet.... Som bevisligen har skett vid flera tillfällen.
73

Intressant. Det beviset skulle jag gärna se. Eftersom du nämner det så antar jag att du kan visa att så skett?
 
Intressant. Det beviset skulle jag gärna se. Eftersom du nämner det så antar jag att du kan visa att så skett?

Det finns ju två levande bevis i denna tråden tex.

Kan du visa på att det INTE har hänt? :)

73
 
Syftar du möjligen på LRR så blev han "utslängd" pga obetald medlemsavgift. Så enkelt är det. Jag läste att LRR skrev att han har betalat. Om så är fallet kommer han natuligtvis få tillgång till forumet igen. Säkert en ursäkt också.
73
 
Ursäkten tvivlar jag på
Och hur var det med MCD... du som har full koll bakom ridån? :)
73

Tillägg: Och varför blev LRR inte tillfrågad om han skulle vara med fortsättningsvis i SSA innan han kastades ut i kylan? Nä det var inte en slump. Blixt o knall kom för tätt :)
 
Last edited:
Mina herrar.
Det vore lätt att hänga på trenden med sidospår. Så brukar detta ämne för det mesta haverera. Erfarenheten säger mig att det är högre i taket på Ham.se än på SSA.se, därför föredrar jag detta forum. Vi fick för övrigt en ny medlem i detta forum igår, SM0DZB, så jag tror att finns lusten att delta kommer säkert inlägg från det hållet med, vilket är välkommet.

Jag börjar om med att påminna om att tråden startade därför att Mats, SM6LRR ansåg sig illa behandlad. SM7MCD redogjorde för att han också känt vanmakt över hur han blivit bemött och jag känner att också jag blivit dåligt behandlad. Det här är bara tre exempel, det finns fler men det är av mindre intresse att ägna sig åt detaljanalyser.

Bättre vore att fundera över om SSA:s problem som inte sägs vara något problem egentligen är ett problem trots att problemet återupprepats i årtionden. Och ifall det nu faktiskt är ett problem - är det ett problem att göra något åt det, och i så fall varför?
 
Syftar du möjligen på LRR så blev han "utslängd" pga obetald medlemsavgift. Så enkelt är det. Jag läste att LRR skrev att han har betalat. Om så är fallet kommer han natuligtvis få tillgång till forumet igen. Säkert en ursäkt också.
73

En uppdatering från mig gällande betalningen. Jonas HJZ (för övrigt en hyvens person på många sätt) har hjälpt mig att utforska vad som hänt med betalningen. Jag hade de facto betalat, men på grund av en del omständigheter hade en ny medlem skapats i stället för mig. QTC i pappersform hade sänts till den adress som mitt bankkonto hade. Denna adress har jag ingen eftersändning från och efterforskningarna var jag bodde och vem jag var misslyckades. Jag ska inte klandra kansliet för det. Orsaken till att jag inte märkte det var att jag aldrig läser eller får min QTC till Ryssland i pappersform, så jag antog att saker och ting skulle vara i sin ordning om jag kom åt forumet och min PDF-QTC.

Jag fick en bra förklaring till denna lilla incident, men då jag var till en liten del ansvarig själv (angav bara för- och efternamn i meddelandet och inget OCR-nummer, då detta saknades för mig), behöver jag ingen ursäkt från Jonas, Therese eller någon på kansliet.

Mitt behov av ursäkt är långt mer omfattande än så...

Det är riktat till ordföranden i föreningen som i faktiskt ganska kränkande undertoner antytt att jag skulle skriva otydliga meddelanden sent på natten och ju längre natten eller kvällen gick, desto mer otydliga blev meddelandena.

De som i denna tråd finner det normalt att en ordförande anklagar en medlem för att under alkoholintag prestera smörja på forumet... kan räcka upp en hand och försvara er ordförande! Chefens "valpar" brukar alltid vara fort framme, så nu kanske det kommer en liten söt dalmatin och i vanlig ordning gläfser om hur fel jag har... Tack NKK för liknelsen!

Jag har tillsammans med många medlemmar i SSA kommit med önskemål om en öppnare och mer demokratisk hantering av medlemmars åsikter. Min kritik är inte relaterad till en personlig mjukhet som skapar krokodiltårar. Det land jag lever i tillåter inte sådant ömkligt beteende.

Tills dess att ordföranden både på HAM.SE (som han nu är medlem i) och på SSA.SE kommer med en publik ursäkt och erkännande att han uttryckt sig olämpligt mot mig, kommer jag stå fast vid mitt beslut att stå utanför föreningen. En sådan ursäkt ska vara fullkomligt fri från förbehåll. Jag efterfrågar endast en kort rakryggad ursäkt av ordföranden- mer än så önskar jag inte. För hans påstående om mitt sinnestillstånd var fullkomligt utan grund och relevans.

Om ordföranden är karl nog för att vara stark ledare med tydliga signaler mot avvikande åsikter inom föreningen, då är han karl nog att be om ursäkt!

Jag har redan bett Jonas HJZ om att mina "frysta" medlemspengar ska användas till gratis årsmedlemskap för en ungdom som nyligen lärt sig telegrafi och som använder detta kommunikationssätt aktivt i etern. Om ordföranden kommer med sin ursäkt, då ska jag kvarstå i föreningen och likväl sponsra ett medlemskap för en sådan nybliven telegrafikunnig ungdomsmedlem.

73 de Mats SM6LRR
 
Last edited:
Back
Top