SSA - Förening i behov av Perestrojka

Tjaa, en grundregel inom demokrati är väl politisk satir, men det är klart du klarar kanske inte av detta? Du tycker att din sanning är den korrekta, du kanske har full insyn i det arbete SSA gör, och läser man dina inlägg så verkar ju det bara vara skit, "topparna" sitter väl bara på styrelsemötena och käkar räkmackor och dricker bärs?


Jag har inte insyn i ett flertal föreningar som gärna talar i mitt namn. Anser mig kunna kritisera dessa ändå, just för att de tar sig rätten att tala i namn eller anropssignal i SSAs fall. Har ni ens hälften av alla amatörer som medlemmar?

Att sitta på läktaren och hojta och skrika och säga att alla som möjligen skulle kunna bilda "opposition" och motkandidera mot sittande styrelse "försvunnit" är bara en ursäkt. En demokrati bygger på fria val vilket SSA har. Vi har dessutom ett extremt demokratiskt val jämfört med andra rikstäckande föreningar där alla har möjlighet att rösta oavsett om man har möjlighet att närvara vid årsmötet, ett förfrankerat brev som man kan slänga på lådan för att avlägga sin röst.


För min del så gav jag upp att stödja SSA när jag i debatt blev uppmanad att hålla käft av en synnerligen aktiv medlem, argumentet var att de aktiva "offrar" sig så föreningen. Sade upp mitt medlemskap på stående fot i Mars och skänkte därmed resterande årsavgift, då jag inte fick någon tidning eller access till forum eller andra medlemsförmåner.




Om sedan en majoritet väljer personer som Du anser är Stalinister eller vad Du nu väljer att kalla dem, och att detta inte passar dig så får du finna dig i det eftersom en demokrati fungerar så. Och om alternativet inte passar föra fram dina egna kandidater som du anser gör jobbet bättre.

Det finns ett antal hopplösa organisationer som jag inte heller bryr mig i och inte engagerar mig i, allt från Nynazister tilll Nordisk Filateli, ända tar jag mig att åsikter om dessa. Så länge de påstår sig tala i mitt namn!


Det är löjeväckande hur flertalet personer raljerar på ham.se och kallar SSA för någon slags regim och sedan väljer dessa personer inte att foga sig till gängse demokratiska regler själva, snacka om dubbelmoral!



Sen en grej till Bengt KBW, jag undrar vad du menar med detta uttalande?

73 de Teemu SM0W

Att det inte finns någon opposition inom SSA tyder på allvarliga problem.

Antingen är det en diktatur som undertrycker de som kunde vara motkandidater eller så är föreningen helt enkelt, om inte död, så sjunger den på sista versen.


Då du själv påstår dig använda satir så kanske du bör känna igen sådan?

Jag anser ditt inlägg var raljerande och fullt med unken härskarteknik så jag returnerade dig med samma mynt.
 
Last edited:
Ursäkt till SM6LRR

Hej Mats!
Jag ber självklart dig om ursäkt för den formulering som jag hade i ett av mina inlägg. Du har uppfattat att jag skulle syfta på alkohol. Det fanns inte och finns inte i min sinnevälrd! Men om du och andra uppfattar det på det sättet så är det självklart att jag både ber om ursäkt och tar avstånd från sådana formuleringar.
Jag har inte kunnat skriva i detta forum för än nu. Jag försköte men kom inte in.
Det är bra att frågan om varför du fallet ur som medlem nu är klarlagt. Alla kan göra fel. Men det går att rätta till.
Jag hoppas därför att du är kvar som medlem.

Jag förtår att du är missnöjd med mig som ordförande och att du också har synpunkter på styrelsen i övrigt. Det är tråkigt men vi kan bara försöka göra ett så bra jobb som möjligt. Om medlemmarna inte vill ha mig eller övriga så väljs vi bort i sedvanlig ordning. Vi tar till oss alla synpunkter och försöker göra rätt saker.

Arga personangrepp det får jag tydligen vänja mig vid.Jag har inte för
avsikt att bemöta den typen av inlägg.


Det är för oss i styrelsen främmande att någon medlem som är kritisk till vårt sätt att arbeta inte ska mötas med respekt. För mig och styrelsen så hör det till god föreningssed att det ska finnas en levande debatt.

Som ordförande i föreningen är jag ytterst ansvarig för föreningen Det innebär också att jag har ett ansvar att redogöra för vad föreningen står för men också att delta i debatten kring olika föreningsfrågor.

Amatörradio och våra band utsätts nu för allt hårdare tryck från telecom företagen. Övriga samhället kräver mer frekvens utrymme. Då gäller det för oss amatörer att hålla ihop och försöka hitta samverkan med andra radioanvändare.Det är just nu en av de viktigaste frågorna vi SSA:s styrelse jobbar med. Därför är en enad front viktig för att uppnå gemensamma resultat.

73 de Tore SM0DZB SSA ordförande
 
Jag har inte insyn i ett flertal föreningar som gärna talar i mitt namn. Anser mig kunna kritisera dessa ändå, just för att de tar sig rätten att tala i namn eller anropssignal i SSAs fall. Har ni ens hälften av alla amatörer som medlemmar?

För min del så gav jag upp att stödja SSA när jag i debatt blev uppmanad att hålla käft av en synnerligen aktiv medlem, argumentet var att de aktiva "offrar" sig så föreningen. Sade upp mitt medlemskap på stående fot i Mars och skänkte därmed resterande årsavgift, då jag inte fick någon tidning eller access till forum eller andra medlemsförmåner.

Att SSA bara har hälften av alla radioamatörer som medlemmar faller sig ganska naturligt eftersom ungefär hälften av de som innehar en signal är helt inaktiva.

Nu blev det ganska intressant Bengt, du säger att du gick ur föreningen för att en medlem på forumet bad dig att "hålla käft". Var denna en vanlig medlem eller en förtroendevald i SSA ?

73 de Teemu SM0W
 
Hej Mats!
Jag ber självklart dig om ursäkt för den formulering som jag hade i ett av mina inlägg. Du har uppfattat att jag skulle syfta på alkohol. Det fanns inte och finns inte i min sinnevälrd! Men om du och andra uppfattar det på det sättet så är det självklart att jag både ber om ursäkt och tar avstånd från sådana formuleringar.
Jag har inte kunnat skriva i detta forum för än nu. Jag försköte men kom inte in.
Det är bra att frågan om varför du fallet ur som medlem nu är klarlagt. Alla kan göra fel. Men det går att rätta till.
Jag hoppas därför att du är kvar som medlem.

Jag förtår att du är missnöjd med mig som ordförande och att du också har synpunkter på styrelsen i övrigt. Det är tråkigt men vi kan bara försöka göra ett så bra jobb som möjligt. Om medlemmarna inte vill ha mig eller övriga så väljs vi bort i sedvanlig ordning. Vi tar till oss alla synpunkter och försöker göra rätt saker.

Arga personangrepp det får jag tydligen vänja mig vid.Jag har inte för
avsikt att bemöta den typen av inlägg.


Det är för oss i styrelsen främmande att någon medlem som är kritisk till vårt sätt att arbeta inte ska mötas med respekt. För mig och styrelsen så hör det till god föreningssed att det ska finnas en levande debatt.

Som ordförande i föreningen är jag ytterst ansvarig för föreningen Det innebär också att jag har ett ansvar att redogöra för vad föreningen står för men också att delta i debatten kring olika föreningsfrågor.

Amatörradio och våra band utsätts nu för allt hårdare tryck från telecom företagen. Övriga samhället kräver mer frekvens utrymme. Då gäller det för oss amatörer att hålla ihop och försöka hitta samverkan med andra radioanvändare.Det är just nu en av de viktigaste frågorna vi SSA:s styrelse jobbar med. Därför är en enad front viktig för att uppnå gemensamma resultat.

73 de Tore SM0DZB SSA ordförande

Tore,

Jag tillhör inte de personer som behöver betänketid för att acceptera en ursäkt. Du har genom Ditt svar visat att du förstår min reaktion och även om det inte var menat som jag uppfattade det, har vi nu rett ur den saken.

Du vet att jag på mitt sätt brinner för vår gemensamma hobby på liknandde sätt som du. Då två personer har olika uppfattning om vägen till målet, och då de är engagerade, finns risken att man blir för yvig i sin argumentation. Det blir även jag och jag kan ha anledning till att be dig och andra personer om ursäkt för vad jag i affekt någon gång uttalat.

Jag skrev att jag ämnar kvarstanna som medlem i föreningen om vi kan räta ut detta frågetecken och jag står givetvis vid mina ord.

Frågan är nu utagerad och placerad i det förflutna, för att inte tas upp mer.

73 de Mats
SM6LRR
 
Jamen det var ju bra! Vi behöll en medlem som bevisligen har ett genuint intresse för hobbyn och föreningen, har idéer och drivkraft och som är gärna deltar i konstruktiva diskussioner.

Skulle vi nu kunna ta ett djupt andetag och försöka fundera över SSA som förening? Jag tror att det är bättre att den diskussionen förs här på Ham.se än i SSA:s forum. Anledningen är att det då är möjligt för de som lämnat SSA av olika anledningar, eller de som inte ännu blivit medlemmar i SSA ska få möjlighet att följa resonemangen i ett helt öppet forum.

Min avsikt med att ånyo starta en sådan diskussion är att verka för att SSA ska bli bättre på att lyssna och fånga upp idéer och krafter inom föreningen, att få avhoppade medlemmar att återvända och att vi framförallt ska återerövra en framtidstro på SSA.

En sån här diskussion blir inledningsvis skitig, det är ofrånkomligt eftersom man för att kunna hantera sådant som inte är bra först måste ta fram det i ljuset. Det är något SSA varit extremt dåligt på under decennier. Klarar vi av att syssla med den skitiga byken utan att fastna vid det momentet och istället förstå att detta bara är steg 1 på väg mot målsättningen att tvätta rent så är vi på väg. Men det är inledningsvis nödvändigt att syna skiten för att välja rätt tvättprogram, om ni ursäktar min metafor.

Det här är ett enormt projekt att ge sig på och jag inbillar mig inte att det kan lösa sig i en tråd i ett diskussionsforum, däremot kan man kanske ge den hos många nu rådande uppfattningen om SSA en puff i en ny riktning. Ge en tro på att det är möjligt att förändra därför att det finns en välvillighet att lyssna och diskutera. Det är ett stort och viktigt steg att ta. Om viljan finns. Vad säjs?
 
hej SM3ZBB vill diskutera SSA. Bra vi i styrelsen ser fram mot en sådan dialog.
Vi är vidöppna och vi tar på oss elfantöronen så länge!
73 de Tore SM0DZB
 
Jag tycker att det är lite märkligt att man måste gå ut med sina åsikter på HAM.SE för att SSA skall reagera på kritik?
 
Nej SM6XYY nu ska vi hålla oss på banan. Det är nu upp till oss själva att vara konstruktiva och hålla en meningsfull ton.

Ok Tore SM0DZB och styrelsen, banan är sopad och ni förklarar er redo så då tar jag på mig att serva och hoppas att fler vill vara med.

Om vi nu börjar med hur denna tråd startade så försvinner duktiga personer från SSA med jämna mellanrum. Den gemensamma nämnaren är att de är kreativa, idérika och har engagerat sig i föreningsarbetet.

Är SSA dålig på att förvalta dessa krafter?

Är styrmedlen (befattningsbeskrivningarna) utformade så de pekar ut en riktning mot mål utan att kväva kreativiteten och handlingsfriheten?

Har respektive funktionär handlingsfrihet att kommunicera med medlemmarna och fatta beslut inom sin funktion utan att gå via styrelsen?

För att få igång vad jag hoppas blir ett konstruktivt meningsutbyte börjar jag med några få frågor som borde vara möjligt att diskutera på systemnivå utan att vi ska behöva tröska personfrågor.
 
Frihet under ansvar

Hej!
Lars ställer ett antal frågor och jag ska försöka svara utifrån nuvarande styrelses sätt att arbeta och vår syn på hur föreningen ska fungera.

1. Du skriver att många har hoppat av sina uppdrag. Under min tid som ordförande är det en person som har valt att själv hoppa av. Troligen berodde det på ett rätt stort missförstånd. Jag försökte rätta ut det men misslyckades.
Det är en period på snart fyra år. Jag har ingen koll på hur det varit förr i tiden och det kanske inte har så stor betydelse eftersom vi ska försöka blicka framåt.
Vi har nu alla dl och sl funktionärer på plats.Några Dl har slutat p.g.a hälsoskäl
eller andra personliga skäl. Vi ser inte att detta är det stora problemet.
Många funktionärer jobbar på enträget år efter år.Däremot vill vi gärna ha in fler personer som tillsammans med DL och SL jobbar inom de olika områdena.

2.Nästa fråga berör du arbetsformerna för förtroendevalda.Varje funktionär i styrelsen eller som DL/SL har full frihet att agera utifrån sitt uppdrag. Vill de föra dialog med medlemmarna så är det välkommet.Så sker också de medverkar på klubb och distriktsmöten de deltar i forum debatter och annat.
Styrelsen "lägger sig inte i" hur de formar sitt uppdrag.

Skall de bedriva verksamhet som kostar pengar måste var och en delta i budgetprocessen och begära anslag för respektive verksamhet. Föreningens pengar är en gemensam angelägenhet.Under min tid har styrelsen inte avslagit några förslag eller ändrat några aktiviteter.Varje funktionär sänder in sina förslag och sedan sammanställs det och verksamhetsplanen och budget fastställs och föreläggs årsmötet.När väl pengar finns i budgeten krävs också att man redovisar tillbaka hur pengarna används.

Det finns befattningsbeskrivningar som inte är i tiden och stämmer dåligt med hur vi praktiken arbetar inom föreningen.Min personliga uppfattning är att dessa dokument aldrig har passat in i en så liten förening som vi utgör. Vi har diskuterat några gånger att ta bort det hela. Men vi har av olika skäl prioriterat viktigare jobb.Men de spelar idag ingen praktisk roll i förhållandet mellan styrelsen och funktionärerna. Vi för en dialog via DL/SL konferenser och där formas i praktiken det gemensamma inom föreningen. Vi har f.ö. beslutat att vi med jämna mellanrum skall ha telefon möten med SL/DL. Vi hade exempelvis en sådan strax före jul där en av punkterna var hur vi skall kunna flytta ut ungdomsverksamheten till distrikt och klubbar.

Svaret är att varje förtroendevald har att utifrån de gemensamma målen forma sitt uppdrag så långt man orkar och kan. Om man skall uttala sig för hela föreningen är det praxis att det på ett eller annat sätt förankras med styrelsen. För egen del sänder jag mail till styrelsen på ställningstaganden jag gör eller på annat sätt uttalar mig i föreningens namn. Detta brukar också andra göra. Man delar med sig och stämmer av . Vad "tycker ni" om detta är en vanlig fråga. Det kan ju vara så att styrelsen eller någon annan kan tillföra något av värde för det gemensamma.
Detta är ett försök att i någon mån belysa hur vi arbetar inom SSA:s styrelse.
73 de Tore Sm0DZB
 
Last edited:
Tack för svar på mina inledande frågor, jag hoppas att fler hänger på och utvecklar diskussionen och kommer med sina tankar och förslag.

Det du beskriver låter bra. Enligt pkt.1 så har det varit lugnt på funktionärsfronten de senaste åren. Jag kan väl i och för sig tycka att de olika funktionerna inom SSA också varit lite väl lugna, det borde finnas utrymme för lite mer marknadsföring, aktivitet och kreativitet inom föreningens kärnområden. Men det där är detaljer som går att utveckla och diskussionen är fri.

Arbetsformerna enl. pkt. 2 får jag erkänna att jag är dåligt uppdaterad på. Då jag var aktiv var det mer av piska än morot i befattningsbeskrivningarna och försök att diskutera formerna gick inte för sig. Då!

Det uppstod oreda några gånger med befattningsbeskrivningen förut. För den oinitierade bör förklaras att detta är en beskrivning över funktionärens syssla, vad som förväntas, hur detta ska redovisas och vilka befogenheter och skyldigheter funktionären har gentemot styrelsen och föreningen och vice versa. Oredan uppstod då styrelsen ensidigt förändrade förutsättningarna. Jag föreslog att eftersom befattningsbeskrivningen var ett styrmedlel både för styrelsen och funktionärerna borde riktlinjerna fastslås av årsmötet så bägge parter kunde få trygghet och arbetsro. Mitt förslag fann inget gehör. Nu finns kanske en öppning att diskutera arbetsformerna igen då beskrivningara blivit inaktuella.

Sedan berättar du om DL/SL-träffarna. Eftersom du tidigare frågat om jag någonsin kommit med egna idéer och förslag så vill jag upplysa om att jag lobbat in en hel del till SSA:s styrelse, uppkomsten av dessa träffar en av saker som fann gehör hos styrelsen med SM5XW i spetsen. Ursprunget kommer från Svensk Land Rover Klubb där vi fick för oss att anordna en brainstorming för landets funktionärer. Klubben är ungefär tredjedelen så stor som SSA och är organiserad på ungefär samma sätt med distrikt. Vår första DL/SL-träff var tänkt att vara fullständigt förutsättningsfri. Det höll på att gå åt skogen när vår sekreterare på eget bevåg släpat med sig overheadapparat och började med någon slags föreläsning. Efter att ha lyssnat hövligt en stund fann församlingen det lämpligast att dra ur sladden till apparaten och ägna sig åt fritt spånande kring föreningen istället. Detta var synnerligen lyckat och vi diskuterade oavbrutet och formerade nya visioner från förmiddagen till klockan sex nästföljande morgon. Det gav en enorm skjuts åt klubbarbetet.

SSA:s första DL-träff administrerades av nästföljande styrelse och blev tyvärr inte förutsättningslös då ett program som inte gick att avvika ifrån spikades i förväg av styrelsen. Min följdfråga blir därför: Hur fungerar detta idag, är sammankomsterna en källa av entusiasm för styrelsen att ösa ur, eller är sammankomsterna formella och strikt uppstyrda?

På samma vis borde underavdelningarna i SSA:s forum formligen krylla av diskussioner med respektive funktionär kring vars och ens specialintresse. Men där är stendött. Varför?

Slutligen, se nu inte min text som en negativ kritik i syfte att förstöra, se den som en möjlighet att förklara för mig och för andra här hur SSA fungerar, eller borde fungera om vi kunde få igång entusiasmen och framtidstron i ett mer transparent SSA.
 
Last edited:
DL/SL träffar

Hej! Bra att det infördes DL/Sl träffar på förslag från dig. Det behövs för vi har numer en liten styrelse.
Dagordnigen/punkterna till våra träffar byggs upp efter det att SM6NS Dicken gått ut till alla och uppmanat att komma in med förslag på frågor som ska behandlas. Därefter sätter Dicken ihop ett programförslag.
Vi försöker ha ett par "tyngre" punkter med. Tyngdpunkten är att behandla DL/SL frågor i första hand. Därefter brukar vi ta någon aktuell fråga med lite farmåtblick. Exempelvis när vi startade ungdomsverksamheten var den uppe först på DL/SL. Vi tar också in extern medverkan. När vi körde ungdomssatsningen bjöd vi in våra vänner i OH land.Därefter diskuterade vi hur gör vi. Och sist knöt Johan SA5BJM vår ungdomsansvarige ihop säcken.

Ibland kan vi djupa lite på någon fråga som är aktuell exempelvis hur vi ska jobba med frågan om 2,3 GHZ bandet. Det är en fråga som SSA har lagt ner mycket tid på. Bandet är hotat av krav från andra användare. Då gäller det för oss att hitta nya lösningar. Så här långt har vi lyckats hålla bandet vid liv genom överenskommelser med Försvaret och Mediatech. Vi har också fått gehör hos PTS för att de även i framtiden skall var möjligt för PTS att tillåta amatörradio. Detta under förutsättning att vi kan bli överens med andra användare. Då gäller det att vi alla amatörer har förmågan att dra åt samma håll!

Vi jobbar också mycket med den frågan internationellt via IARU och övriga organisationer. SM6CNN kör hårt ute i Europa. Vi kan nu vara glada att SSA för första gången på många år är med i IARU:S styrelse. Någon frågar sig kanske varför lägga ner jobb och tid på ett band som i Sverige befolkas av ca 250 amatörer. Svaret är att bandet är helt unikt,radiomässigt. Det är dessutom mycket teknik för att kunna lyckas köra där.Och inte minst amatörradion är en tjänst som ITU antagit.Nästa gång kan det vara ett annat band.

Vid våra träffar försöker vi jobba med våra huvuduppgifter 1. Rätten att köra radio(frekvensfrågor mm) 2. Rätten att bygga radio.3 Medlemsservice.

Vi brukar också bygga upp verksamhetsplanen för nästa år. Vi kör inga 3 eller 5 årsplaner. Verkligheten brukar hinna ikapp den typen av dokument innan de är färdigskrivna.
Det senaste mötet med DL/SL handlade om hur vi ska jobba för att föra ut ungdomsverksamheten i distrikten och i klubbarna. Vi diskuterade också hur vi ska agera för att även vi i vårt land ska få rätt att köra radio på 5 MhZ.

Det här är några exempel på hur vi jobbar tillsammans DL,SL och styrelse

73 de Tore SM0DZB
 
Last edited:
SSA medlemsforum

Hej Vi har inte samtalat om den frågan nu på några år. Tror det var ca 3,5 år sedan sist. Då var vi överens om att vi skulle fortsätta ha det som ett medlemsforum. Men skulle det visa sig att det finns krav från medlemmarna att vi ska ändra på det så gör vi väl det.
73 de Tore SM0DZB
 
Ok, tack för svar Tore.

Jag tänker att ett öppet forum skulle vara bra i rekryteringssyfte för SSA, snarare än att det skulle vara ett krav från medlemmar att kunna få sina inlägg lästa.

73 de Anders SM4RNA
 
Jag tycker också forumet kunde få vara öppet för läsning. Kanske även ha en del där ej medlemmar/blivande radioamatörer kan skriva och fråga saker. När man använder olika datorer, läsplattor och smartfåns känns det också lite jobbigt med inloggning bara för att läsa. Lathet alltså. Sture
 
Jag tycker också forumet kunde få vara öppet för läsning. Kanske även ha en del där ej medlemmar/blivande radioamatörer kan skriva och fråga saker. När man använder olika datorer, läsplattor och smartfåns känns det också lite jobbigt med inloggning bara för att läsa. Lathet alltså. Sture

Håller helt och fullt med, det underlättar ju inte rekryteringen om SSA framstår som ett slutet sällskap, ett forum är ett ansikte utåt och givetvis en bra plats för nybörjarfrågor.


Lathet alltså.

Utan lathet skulle utvecklingen avstanna.
 
Bra, nu är vi på väg.
Beträffande DL/SL-träffarna och hur de genomförs, vad som kommer upp på agendan och hur har jag inget att tillföra. Det får jag tro att inblandade parter sköter på det sätt man känner är bra och rimligt. I mitt förra inlägg ville jag mest peka på att det kan komma mycket bra från de mest oväntade håll om man släpper på tyglarna.

Följer upp det där med SSA som en sluten förening, men nu avser jag inte medlemsforumet. Som du vet Tore, och alla ni andra, är en av mina käpphästar information. Och dubbelriktad sådan. Jag påstår att SSA är urusel på att informera medlemmarna och att marknadsföra verksamheten.

I ditt inlägg läser jag IARU, ITU, PTS, rätten att köra radio(frekvensfrågor mm), rätten att bygga radio och medlemsservice mm.

Tittar man nu på SSA:s hemsida i avd. för IARU etc. är informationen om de förstnämnda begreppen beklämmande. Senaste uppdateringen var för flera år sedan. Däremot om man letar kan man hitta en del på HF-sektionens sida som har ett bättre nyhetsflöde och där man också kan finna en del text om IARU som inte går att hitta på själva IARU-sidan.

Beträffande rätten att bygga radio förekommer en diskussion, som jag tycker är bra, på SSA:s medlemsforum kring utbildning, provtagning och examination till Amatörradiocertifikat. Det här är ju frågor som har direkt koppling till vår exklusiva rätt att själva bygga vår radioutrustning. Däremot syns nästan inget alls i ämnet utåt, inte heller överdrivet mycket i QTC förutom SM0JZT:s teknikspalt. Blickar man västerut mot vårt grannland Danmark så finns betydligt mer information om denna hörnsten i hobbyn.

Slutligen ämnesordet medlemsservice. Jag är ledsen att behöva säga det men de gånger jag försökt kommunicera med kansliet via mail händer oftast inget alls. På telefon brukar det gå bättre. Det jag beställer i klubbshoppen har ibland leveranstid på närmare ett år. Här på Ham.se dyker då och då upp klagomål från intresserade som vill bli medlemmar i SSA eller få information om kurser men som inte fått respons från kansliet och ber om råd här.

Ovanstående är några exempel på smutsig byk som SSA lämpligen bör se över. Jag föreslår följande:

1. Få ordning på marknadsföringen av SSA till allmänheten och i synnerhet till ungdomarna. Sök nya vägar som är i takt med vårt IT-samhälle.

2. Strukturera informationen i våra egna media och då i synnerhet på SSA:s webplats. Har respektive SL dålig förmåga att publicera sina alster så leta i medlemsleden efter förmågor med talang för informationsteknik. Förnya QTC och flytta 80% av materialet till webben, t.ex material om contesting och sådant om antingen är färskvara eller i tabellform som bara tar dyrt sidutrymme. Det snabba och medelsnabba informationsflödet passar bättre för webben. Jag tror tiden är mogen nu då även våra OM idag har dator. QTC passar utmärkt för fördjupande reportage. Personligen önskar jag en mix av radioteknik, historia kring radioapparater och tillämpning av radio genom åren samt även fördjupning i ny teknik. Material finns i överflöd. QTC förtjänar att bli en publikation man längtar efter och vars material räcker länge.

3. Följ upp den nu pågående debatten kring nivån på kunskaper och provfrågor i elektronik och radioteknik med en satsning på kursplan, material etc. i ett utbildningspaket via webben, det skulle säkert fånga någon slösurfande ungdom. Lägg upp förslag på laborationer, förslag på konstruktioner för självbygge, från de enklaste kretsarna med få komponenter i varierande steg upp till hur man kan bygga en egen radiostation. Stimulera radioklubbarna att följa upp webutbildningen för de som önskar och ge en fördjupning som leder till amatörradiocertifikat.

4. Styr upp medlemsservicen så att det finns fungerande rutiner för att ta hand om de som söker kontakt med SSA och för den interna servicen till medlemmarna. Jag har ingen koll på hur kansliet arbetar, men kanske kan man prioritera en del arbetsuppgifter före andra.
 
Last edited:
Att SSA bara har hälften av alla radioamatörer som medlemmar faller sig ganska naturligt eftersom ungefär hälften av de som innehar en signal är helt inaktiva.

Nu blev det ganska intressant Bengt, du säger att du gick ur föreningen för att en medlem på forumet bad dig att "hålla käft". Var denna en vanlig medlem eller en förtroendevald i SSA ?

73 de Teemu SM0W

Det var nog minst 5 år sedan så jag kommer inte ihåg, men jag vill minnas att det var en i styrelsen, eller i alla fall funktionär. En SM6:a var det bestämt.
 
Back
Top