SSA - Förening i behov av Perestrojka

svar till SM3ZBB

Hej nu till ytterligare ett svar/kommentar på SM3ZBB Lars inlägg.

5. Teknik och EMC frågor.
Du berör SSA:s arbete med EMC frågor. Följande gäller. SSA ingår i IARU:s EMC grupp. Vi delta när det är möjligt. SM4OTI är den som företräder oss och hjälper till med mätningar.
SSA har startat med hjälp av SM4OTI EMC mätningar på nya elprylar. Vi har så här långt mätt igenom ca 80 objekt. Drygt 20 har anmälts till Elsäkerhetsverket för marknadskontroll. Det är vår förhoppning att de produkter som vi anmält med brister i EMC och elsäkerhet tas bort från marknaden. Vi väntar nu på verkets åtgärder.

EMC problemen är tilltagande. Därför tog SSA kontakt med ett antal andra radioanvändare i syfte att lyfta upp frågorna på dagordnigen i samhället. Vi har träffat FRA och försvaret.de har också betydande problem och erfarenhet av hur man åtgärdar problemen. Vi har nu p.g. en dialog med företrädare för SWEDAVIA om EMC fågor. Vi hoppas att tillsammans med andra radioanvändare skapa en kunskapsbank och en informationsbas. Vi har också för avsikt att ta kontakter med forskare inom detta område.
Våra lokala avstörningsfunktionärer jobbar på med att hjälpa till när amatörer får problem. Detta har varit till stor nytta i många fall.
Det har också lett till att Elsäkerhetsverket ställt karv på fastigehetsägarna
att åtgärda störningen.
Men även här gäller att det går att göra mer. SM0EPX ställer upp för SSA. Han tar gärna hjälp av fler.
Vi kommer att spela in enfilm om EMC problemen. Micke har lovat att ge en
filmad lektion. Som kan läggas in på SSA.se. Just nu söker vi filmare.

När det gäller SSA och teknik är vi även här beroende av våra medlemmars medverakn. SM0JZT gör ett fantastiskt jobb. JZT:s hemsida innehåller mycket och den länkas enkelt från SSA:se.Vi behöver mer artiklar till QTC.Som jag skrev tidigare är det ingen kö på sådana alster.

I våra träningsläger för unga ingår alltid teknikavsnitt.
När det gäller utbildning och prov så skall de överensstämma med PTS krav.
DEt smalade utbildningsmaterialet är rätt omfattande.
Sedan tillhandahåller vi i SSA vidareutbildningsmaterial. Exempelvis ger vi
ut och äger rätten till vidareutbildningsboken "Koncept för matröradiocertifikat".

Vi håller f.n. på att revidera vår grundbok och våra av PTS godkända provfrågor. Amatörradio utvecklas hela tiden därför dessa återkommande revideringar.

Även här gäller att vi gärna vill att fler är med och arbetar.
Vi har mycket folk på läktaren. Det verkar fullsatt där.
Så välkomna ner och jobba.

LARS! Nu tror jag att jag svarat/kommenterat på de flesta av dina frågor/synpunkter.
Nu återgår jag till mitt jobb. Ska laga hydralpumpen på en av mina lastmaskiner idag. Sen tänkte jag köra lite radio på mitt favoritband 17 meter.
73 de Tore SM0DZB ordförande i SSA
 
Jag har fortfarande inte fått något svar på vad som gäller vid utdelning av signaler !

Tidigare så delades dom ut i kronologisk ordning, nu kan man få välja själv !!

ADHD?
 
Jag menar: Jag har fortfarande inte fått något svar på vad som gäller vid utdelning av signaler !

Tidigare så delades dom ut i kronologisk ordning, nu kan man få välja själv !!

Svårt att förstå frågan?
 
Välja signal

Hej! SSA har fått PTS uppdrag att tilldela de som har klarat av proven för certifikat att utfärda anropssignaler. Till vårt förfogande har vi för bassignaler SA serien. Inom den kan en sökande få en viss valmöjlighet. Men det ska gälla enligt det regelsystem som finns för signaler. Ingen kan hitta på egen anropssignal.
73 de Tore Sm0DZB
 
Att fritt få välja en signal, som är ledig, kallar inte jag för 'en viss valmöjlighet'!

"SSA tillåter valfria signaler

--------------------------------------------------------------------------------

Tjena

Igår fick jag veta att SSA numera tillåter fria val av signaler. Det var SA0MBA, som just fått sin signal, som berättade detta för mig. Som ni säkert vet får nya amatörer just nu signaler enligt SA[0-7]C[A-Z][A-Z]. Alltså signaler där fjärde bokstaven börjar på C. Det är så långt de för närvarande hunnit i bokstavsserien.

Enligt Mathias (SA0MBA) kör de fortfarande efter bokstavsordning, men låter numera amatören välja fritt från hela SA-serien förutsatt att kombinationen är ledig."
----------------------------------------------------------------------------------

Om signalen är i kronologisk ordning så har man en möjlighet att se när innehavaren tog sitt cert, som det är nu så är detta inte möjligt. Vi ligger nu på Cxx-serien och att då få välja från Mxx-serien är väldigt 'stora' valmöjligheter.

Troligen samma sjukdom som orsakar 'fåfängesignalerna' som man köper för att försöka imponera på andra :(

Inte så konstigt att det är så många som inte vill vara medlemmar i SSA !
 
Last edited:
Tore SM0DZB tack för att du tagit dig tid att svara. Jag hoppas du inser att du genom att ta dig tid här gör mer för SSA utåt än vad de flesta är vana vid. Men, när jag läser igenom dina svar försämras intrycket av en engagerad ordförande av din defensiva hållning, att du som brukligt är i SSA väljer att gå i försvar snarare än att på ett positivt sätt ta till dig synpunkterna, lyfta frågorna och föra dem vidare. Jag ska försöka kommentera respektive svar med min syn på saken.

1. Först om informationen. Jag har i dagarna roat mig med att läsa igenom visioner, handlingsplaner, målsbeskrivningar och andra dokument från SSA upprättade de senaste tio åren som pekat ut riktningen för föreningens verksamhet. Min sammanfattning är att det är mycket snack och lite verkstad. De kritiska åsikter du tillskriver mig är också självkritikiska betraktelser formulerade i dokument utgivet av styrelsen 2004 och styrelsen 2008. Så du har rätt i att underlaget, dvs. kritiken har några år på nacken men dessvärre fortfarande är aktuell och inte bara formulerad av en marginaliserad medlem utan även av SSA centralt gång på gång under ett decennium. Med facit i hand efter tio år har egentligen bara ett av de uppställda målen uppnåtts, nämligen att SSA måste få till en enhetlig grafisk profil, dvs. att samma logotyp används på webben, i dokument osv. Informationsfrågan bör få högsta prioritet. Om nödvändigt, låt det kosta pengar, SSA har inte råd att vara dumsnål på den här punkten.

Beträffande SSA:s informationskanaler QTC, bulletinen, hq-nätet och webplatsen så är samtliga i behov av förnyelse enligt min åsikt. Men låt medlemmarna säga sitt, föreslå en diskussion och ta vara på kreativiteten.


2. Medlemsservice. Här låter jag förra styrelsen, ledd av SM0IMJ, som du övertog arbetet ifrån svara via en skrift från 2008 som uttryckte var SSA borde befinna sig 2013:

"SSA:s medlemmar (enskilda och föreningar) utgör den viktigaste resursen och måste förvaltas väl. Vi måste tillse att existerande medlemmar får en korrekt och effektiv medlemsservice och möjlighet till stöd från föreningen i utbildning, fortbildning och aktiviteter. Det vi gör måste även säkerställa tillskott av nya medlemmar,
en aktiv och levande förening lockar nya medlemmar. Kort och långsiktiga aktiviteter som stödjer detta är bl.a.: Översyn av medlemsservice; innehåll och tillgänglighet. Vi måste kontinuerligt, tillsammans med ansvariga funktionärer, se igenom den service som från de centrala delarna av SSA lämnas till våra medlemmar. Det finns en backlog vad avser tävlingsdiplom som omedelbart måste lösas och samtidigt tillse att rutiner sätt på plats så att situationen inte uppstår igen. Översyn av innehåll i HamShop genomförs kontinuerligt, men övriga delar måste ses igenom på samma sätt."


Jag hoppas du inte tror att jag hittar på exemplen om svårigheterna att få kontakt med SSA? Personligen har jag skickat mail, stött på efter nån vecka, påmint efter en månad osv. Just nu pågår en tråd här på Ham.se där en radioamatör i tre månaders tid misslyckats med sitt försök att bli medlem i SSA! Inflödet av mail imponerar inte på mig, jag har ungefär samma trafik i min inkorg. 30-60 mail per dag vore mer önskvärt att få och lätt kunna processas för en dynamisk förening av SSA:s storlek.

Nej jag är inte skyldig kanslipersonalen någon ursäkt. Föreningens styrelse är arbetsgivarrepresentant och ska ge riktlinjer för hur anställd personal ska utföra arbetet och hur arbetsuppgifter bör prioriteras. Styrelsen har skyldighet att lyssna om medlemmarna har synpunkter om detta. Hierarkin är glasklar, kanslipersonalen är anställd av SSA. SSA styrs av styrelsen som i sin tur är tillsatt av medlemmarna vid årsmötet. Vad du egentligen säger är att jag ska be om ursäkt för att jag har en synpunkt om SSA:s inre arbete, en synpunkt som är exakt densamma som SSA:s förutvarande styrelse uttryckte som målsättning enligt det inledande citatet ovan.

3. Du anser att vi ska söka nya vägar att nå unga. Här erkänner jag villigt att jag saknar färsk information om vad SSA gör. Men om jag som medlem saknar information är det troligt att den inte heller når avsedd målgrupp. Du beskriver att SSA satsar medel och att SA5BJM Johan jobbar hårt ock framgångsrikt med frågan. Bra! Ge honom resurser att nå ut och medel att också visa på den tekniska sidan av hobbyn. Detta för att inte ge en skev bild av amatörradio som enbart en slags tävlingsform eller utökad privatradioverksamhet. Här har vi massor av möjligheter att vara osams så låt oss fokusera på det vi är överens om istället - att ge information och förutsättningar för att föryngra medlemskåren, men inte till priset av en degenererad hobby.

Tore kommer också med ett upprop: Det behövs krafter som vill syssla med ungdomsverksamhet. Här vänder jag mig särskilt till yngre krafter på forumet, hjälp till att få igång aktiviteter ni själva tycker är kul. Maila SA5BJM med förslag och att ni gärna hjälper till!

4. Juridisk rådgivning. Min och mångas uppfattning avviker från din, den att SSA inte ska blanda sig i medlemmarnas externa tvister. Även SM7CRW John-Ivar, som du visar på, hade motsatt åsikt mot din då han ringde mig för några år sedan och bad mig försöka påverka styrelsen i frågan. Jag har två synpunkter, dels att det vore önskvärt och rimligt att en såpass stor intresseorganisation som SSA kunde backa upp sina medlemmar i frågor av principiellt viktigt slag. Dels att uppbackningen inte behöver försätta SSA i juridiska konflikter då någon knappast tänkt att SSA ska överta själva sakfrågan som part i målet. Då en medlem råkar i trångmål borde SSA som kunnig intresseorganisation ha tillräcklig tyngd för att påverka till medlemmens bästa. Man kan hjälpa till att påtala felaktigheter och hjälpa t.ex. en kommun att korrigera ett felaktigt beslut med att peka på hur lagstiftningen ser ut och hur praxis ser ut vid tolkning och hur dom brukar utfalla efter överklaganden.

Det slår mig att styrelsens hållning i detta är inkonsekvent då man ju just nu deltar i samverkanssamtal hos PTS för medlemmarnas räkning. Vad är skillnaden?

5. Teknik och EMC frågor. Det är bra att SSA kommit igång med ett engagemang i EMC-frågor. Även här var det mycket snack och lite verkstad länge. Bl.a. har föreslagits en databas där medlemmarna kunde läsa och publicera erfarenheter från diverse störande utrustning. Argumentationen har även för denna fråga handlat om risken med att sticka ut hakan då man kan stöta sig med företag genom att visa på produkter som inte håller måttet. Men det finns annat som kan göras på området som andra skribenter här på Ham.se har förespråkat, t.ex. att via SSA:s hemsida ge vägledning i hur man spårar störkällor och hur man kan åtgärda dessa själv. Hjälp till självhjälp alltså. Visserligen finns mycket som är svårt att åtgärda själv men det vore åtminstone något att börja med. Det kanske är handhavandefel men jag finner inget som helst om EMC och avstörning på SSA:s hemsida. Finns ingen information är det ett misslyckande som bör åtgärdas.

Du tar upp SSA:s avstörningsfunktionärer. Jag hoppas SSA hjälper till att utbilda dessa, liksom förse deras avstörningslådor med lämpligt material då störproblemen har förändrats, från att förhindra störningar från oss radioamatörer till det numera omvända problemet att hjälpa radioamatörer som råkar ut för störningar.

Tekniksidan representeras procentuellt sett dåligt i en teknikförankrad förening som SSA. SM0JZT gör som du säger ett fantastiskt jobb i sina artiklar i QTC, men nog är det märkligt att det inte syns mer av tekniken där eller i SSA:s andra informationskanaler. Websidan länkar visserligen till SM0JZT:s hemsida men utbudet av tekniska blänkare på nyhetssidorna är sparsamma till förmån för information om contest och andra typer av evenemang. Som medlem även i ESR och brittiska GQRP frågar jag mig varför en del av SSA:s medlemmar hellre väljer att publicera sina tekniska artiklar i deras respektive tidningar Resonans och Sprat hellre än i QTC. Kan du svara på det? Min privata tolkning är att man får bättre respons hos dessa nischföreningar för radioteknik än inom SSA som fokuserar på annat.

Jag kom i ett tidigare inlägg med konstruktiva förslag, bl.a. teknikutbildning via webben. Du duckade för förslaget och pekar istället på att SSA har utbildningsmaterial för teknisk fördjupning, boken Koncept. Det är en bra bok men en steg-för-steg utbildning i elektronik och radioteknik via webben vore enligt min mening en mer tilltalande praktisk fortsättning där Koncept kan utgöra referenslitteratur. Webben har dessutom fördelen att den kan fånga upp surfare och aktivt stimulera intresset till skillnad mot Koncept vilken man inte bara behöver känna till på förhand att den finns utan dessutom måste anstränga sig att få tag på. I alla fall om man mailar till SSA:s kansli.

---------
Det fanns fler åsikter från andra debattörer, men det här får räcka för stunden. Tore, vi är överens om att fler borde engagera sig inom SSA. Jag föreslår därför att SSA centralt byter attityd från sin nuvarande defensiva igelkottstaktik till att öppna famnen för utbyte av åsikter, till att vara beredd att tänka på nya sätt och till att inse att omvärlden förändras. Jag har uttryckt mina åsikter. Jag inbillar mig inte jag vet bäst, men jag tycker som jag gör tills någon annans argument förmår mig att ändra uppfattning. Det förutsätter att vi fortsätter att diskutera och värderar varandras åsikter. Ju fler som diskuterar desto bättre förankrade blir de kommande besluten liksom förståelsen för vägen dit.
 
Last edited:
SSA - Förening i behov av Perestrojka

Citat från Hamlet: Upp stiga orden, tanken stilla stå. Ord i tanke himlen aldrig nå.
 
Till SM3ZBB

Hej Lars o övriga.
Jag ser av dina inlägg att du tar upp sådant som föreningen tydligen stod för före min tid i styrelsen. Det är gången tid.
Försök inte pådyvla nuvarande styrelse ett arbetessätt som vi inte har.
Under min tid har inte ett enda förslag som inkommit till styrelsen avvisats. Jo ett det gällde ett medlemsärende om uteslutning av en medlem. Det sa vi nej till.

När det gäller teknik så är vi vidöppna för förslag om tekniksatsningar. Efter samråd med DL och SL tog styrelsen beslut om ett egenbygg projekt som klubbarna kunde få pengar till. Två klubbar sökte pengar och fick pengar.
Får vi in förslag med teknikinnehåll så kan jag lova att de genomförs.
Det finns inga sådana förslag.
När det gäller utbildning så duckade jag inte. Jag tillhör inte den personligheten som duckar. Visst vi lägger gärna upp utbildning på webben. men någon ska producera detta. Har du förslag om villiga producenter så kan vi t.o.m tänka oss att betala en slant.
Vi har försökt hitta folk som är beredda att satsa men tyvärr dålig respons. Men vi har säkert gjort fel även där.

Jag kan lova att jag eller styrelsen har inga taggar som vi sticker ut med. Men att bara stillatigande ta kritik som inte alltid är särskilt väl underbyggd är inte heller rättvist mot alla som lägger ner mycket tid och jobb för föreningen.

Jag tycket du Lars efterlyste en ny linje. Jag föreslår att vi jobbar tillsammans och inte kryper in i det förgångna eller i små grupper som sitter på läktaren och skriker.
73 de Tore SM0DZB
 
Ok, snabbt svar:
De visioner från tidigare styrelser jag försöker pådyvla dig är utmärkta och definitivt inget att skämmas för, tvärtom. Kritiken är att man nån gång bör lämna visionsstadiet och handla. Beträffande olika styrelsers policy är mycket bara snack och mycket litet verkstad åtminstone snäppet bättre än inget snack och litet verkstad.

Beträffande avvisande av förslag etc. så håller jag inne med vad jag borde kvittera med och jag försäkrar att det inte är av egen omsorg. Jag är inte särskilt begiven på ytterligare verbalt slagsmål.

Bra att du tar till dig teknikförslaget. Började skriva SM7MCD som förslag men så kom jag på att han tyvärr har lämnat SSA. Kommer inte på någon annan i brådrasket men det finns ju kunniga krafter här på Ham. Ni andra, kom med förslag!

Beträffande att harmas över illa underbyggd kritik så har jag ansträngt mig hårt för att hålla en resonabel ton och undvikit att drämma till med ett eller annat som visserligen skulle tydliggöra upphovet till kritiken men också flytta fokus från konstruktiv diskussion till utbyte av diverse käftsmällar. Vill vi ha det så?

Jo Tore. Du har, vare sig du vet det själv eller inte, en förmåga att verka såpass barsk att det inte inbjuder till resonemang. Jag har i denna tråd försökt bryta trenden och blanda kritik med positivt tänkande. Hoppas du förstår det och att mina avsikter inte är att vara elak vare sig mot dig eller SSA utan att få igång en diskussion.
 
Jag har gjort tre tappra försök att gå med i SSA.. Genom att knappa in namn och adress på därför avsedd plats på ssa.se Det funkar inte. Jag vet inte om det skall vara så. Jag tycker det är extremt dumt att det inte gör det. Jag har hört från andra att SSA kan ha problem att svara på mail. Så det kan ju vara det som är felet. Folk som inte får svar på frågor angående utbildningsmaterial och liknande. Men det kanske skall vara så. Föreningen är ju trots allt på väg att försvinna som det ser ut.
 
till SM3swo

Till SM3SWO!
Hej ! Jag beklagar att detta tydligen inte fungerat. På måndag ska jag kolla med kansliet varför det krånglar. Återkommer med svar.73 de Tore SM0DZB
 
Sm3zbb

Hej Lars!
Jag ber om ursäkt om jag är barsk. Det kan bero på min något undermåliga svenska. I allt självlärd. Och då kan det bli hårdare än avsett.
Har man dessutom jobbat med juridiska texter i en stor del av yrkeslivet blir det lätt stelbent. De som känner mig har nog inte den bilden. Även om jag kan vara snabb ibland
.
Till saken! Nuvarande styrelse har valt att köra mer verkstad och mindre av långa måldokument eller komplicerade visoner.
Vi kör från en rubrikmässig verksamhetsplan som sträcker sig över ett år i taget.Texten ryms på 2 a4 ark.Organisations och administartionskonsulter skulle få krupp om det såg detta. Men vi finns i en liten förening som måste komma till skott. Vår VP redovisar vi i sin helhet på årsmötena. Det är lite drygt en a 4 med konkreta åtgärder. Lätta att utvärdera. Ett exempel är att rätt högt upp under medlemsservice står att vi ska ha en ny teknisk plattform. Den "verkstaden" har jag inte lyckats köra igång. Alltså ett minus när vi prickar av på kommande årsmöte. Nästan en grund för revisors anmärkning! Men vi tar nu nya tag hoppas att något företag skall svara upp mot våra krav och vad vi är bereda att spendera. Då kanske vi kan klara oss med en dos kritik.

Jag och hela styrelsen ser fram mot fler konkreta förslag på hur vi kan förbättra verksamheten utifrån våra huvuduppdrag. 1. Rätten att köra radio 2. Rätten att bygga radio 3. Medlemsservice.

73 de Tore SM0DZB
 
Jag menar: Jag har fortfarande inte fått något svar på vad som gäller vid utdelning av signaler !

Tidigare så delades dom ut i kronologisk ordning, nu kan man få välja själv !!

Svårt att förstå frågan?

Det var mest slutklämmen "ADHD?" i föregående inlägg som jag ställde mig lite undrande till, men jag släpper det eftersom det inte har någon betydelse för resonemanget i tråden.
 
SSA är en svår förening att styra över. Det finns massor av olika teknikgrenar. Massor av viljor. Enligt min åsikt skall allt egentligen ligga nere på lokala klubbarna efter som det är där intresset utövas.

Det är där alla idéer och aktiviteter utövas. SSA skall bara göra det nödvändigaste. Se till så att PTS inte gör något dumt eller se till så att dom GÖR något dumt. Beroende på vem man lyssnar på. Se till så att QSL verksamheten fungerar.

Allt annat bör skötas av lokala klubbar. Jag tror inte det funkar annars. Känslan jag får av SSA just nu är en organisation som inte funkar till mer än 50%. Själva PTS delen ser ut att fungera efter som dom släppt till i alla fall på prov 5 Mhz bandet. Nu väntar jag på 4 meter. Det lär komma inom några år. Efter som våra grannar har fått det.

Jag har hört viskas om att det kan vara svårt att få kontakt med ssa ham shop.Vet inte om det var tillfälligt eller om det förekommer ofta.

Man kan ifrågasätta om det är värt att vara med. PTS delen är INTE värd 440:- efter som dom trots allt egentligen inte går att påverka utöver vad internationella regler säger. Det är alltså lika bra att vara med i den franska motsvarigheten om dom tar mindre för samma "service". Övrig service. Jag har egentligen svårt att tro att SSA har blivit så pass mycket sämre på bara 10 år. SSA fungerade när jag var med för... massor av år sedan. Men om dom småsaker jag hör är vad som gäller då bör SSA återgå till att lägga pengarna på vad SSA skall pyssla med. Service till medlemmarna.

Men nu kan jag inte helt säkert säga ut illa det är efter som jag själv inte varit med på ett tag. Jag får börja med det. Sedan kanske köpa lite QSL märken för att se hur det går. Efter det kanske jag kan uttala mig igen. Om vi dessutom får 4 meters bandet. Då skulle jag kanske vara nöjd. Sedan vill jag ju även ha en fungerande lokal klubb också men det får jag nog jobba på själv lite mer. Sparka ordföranden där bak så han får upp styrfarten..
 
ADHD? betyder att jag kanske inte har varit nog uppmärksam och koncentrerad på att se svaret på mitt inlägg. :confused:
 
Jag har gjort tre tappra försök att gå med i SSA.. Genom att knappa in namn och adress på därför avsedd plats på ssa.se Det funkar inte. Jag vet inte om det skall vara så. Jag tycker det är extremt dumt att det inte gör det. Jag har hört från andra att SSA kan ha problem att svara på mail. Så det kan ju vara det som är felet. Folk som inte får svar på frågor angående utbildningsmaterial och liknande. Men det kanske skall vara så. Föreningen är ju trots allt på väg att försvinna som det ser ut.

Att bli medlem i SSA är inte så komplicerat. Det enklaste för dig skulle vara att sätta in medlemsavgiften på SSA's plusgiro, ange din signal och saken är klar... Saknas något lovar jag att kansliet kontaktar dig! :)

73 och Välkommen :)

Adde
 
Jag vet inte om frågan redan besvarats, men jag lyckas i alla fall inte hitta nåt svar.

Är SSA beredd att öppna sitt internetforum för läsning av icke-medlemmar för att visa sin öppenhet och ev. attrahera nya medlemmar?
 
Det finns nog en hel del nackdelar med ett forum som alla kan läsa.
Innehållet bör vara lite "tillrättalagt" och "rumsrent" för att passa som reklam för föreningen.
Risken är att det hämmar diskussionerna och kreativiteten.
 
Back
Top