SSA - Förening i behov av Perestrojka

På tal om SM Callbook. Som icke medlem i SSA kan jag ju inte längre adressändra eftersom det måste gå genom deras medlemsforum.

Räcker det att mejla till kansliet/medlemsservice, någon som vet?
Sökte lite snabbt på ssa.se men hittade ingen direkt info..

När jag inte kan/får adressändra ser jag hellre att min signal, eller min nu inaktuella adress, istället raderas.

För SSA´s del vore ju förresten en uppdaterad databas det bästa för ev. medlemsvärvarkampanj?
 
På tal om SM Callbook. Som icke medlem i SSA kan jag ju inte längre adressändra eftersom det måste gå genom deras medlemsforum.

Räcker det att mejla till kansliet/medlemsservice, någon som vet?
Sökte lite snabbt på ssa.se men hittade ingen direkt info..

När jag inte kan/får adressändra ser jag hellre att min signal, eller min nu inaktuella adress, istället raderas.

För SSA´s del vore ju förresten en uppdaterad databas det bästa för ev. medlemsvärvarkampanj?


Om jag fattat det rätt så är SSA tilldelade uppgiften av PTS att hålla med ett register över alla sändareamatörer.

maila in din adressändring till hq@ssa.se

Idag verkar det som man tyvärr inte kan avsäga sig sin signal och tas bort ur registren, hur mycket man än vill.


Ähum....

"I personuppgiftslagen finns regler för hur personuppgifter får behandlas. Lagen bygger i hög grad på samtycke och information till de registrerade. Det finns också regler om säkerhet och rättelse av felaktiga uppgifter. Företag, myndigheter, föreningar och andra kan utse personuppgiftsombud som självständigt kontrollerar att personuppgifter behandlas korrekt inom verksamheten."
 
Man kan fundera om du läst vad som skrivits i tråden?

Jo jag har följt tråden.
Men för det behöver jag väl inte tycka som du.
Ett medlemsforum är till för medlemar.

Sen kan jag tycka att det vore bra om det fanns en del av forumet som borde vara öppet för alla då det säkert kunde leda till att fler blev intresserade.
Det är faktiskt inte så svårt att sätta behörighet i olika nivåer.
 
Jo jag har följt tråden.
Men för det behöver jag väl inte tycka som du.
Ett medlemsforum är till för medlemar.

Då har du också läst ett flertal argument för detta och det vore bättre om du svarade på dessa argument och inte bara kastar ut en (retorisk)fråga som redan har besvarats. Bra om du inte tycker så, Argumentera för din åsikt!

Sen kan jag tycka att det vore bra om det fanns en del av forumet som borde vara öppet för alla då det säkert kunde leda till att fler blev intresserade.
Det är faktiskt inte så svårt att sätta behörighet i olika nivåer.

Det är precis det som ett flertal, bl.a undertecknad argumenterat för!
 
"Vit man talar med kluven tunga..."

Å ena sidan har man tilldelat SSA uppgiften att hålla ett register, oklart dock med vilka kvalitetskrav, men å den andra sidan anser man även att detta register både finns och saknas samt inte behövs...

Ur dokumentet "Sammanställning och analys av inkomna remissvar avseende förslag på Post- och telestyrelsens undantag från tillståndsplikt för vissa radiosändare", sidan 15:

http://www.pts.se/upload/Remisser/2012/Radio/11-10858-remissammanstallning-o-analys.pdf

"Experimenterande Svenska Radioamatörer
ESR anser
[sic!] att det saknas ett register över radioamatörer i Sverige. Avsaknaden av ett sådant register torde påtagligt försvåra den tillsyn över amatörradion som myndigheten har som en av sina uppgifter.

PTS svar avseende synpunkterna

Syftet med undantag från tillståndsplikt är bl.a. att minska de administrativa bördorna och kostnaderna för radioanvändare och PTS. Införandet av ett register över radioamatörer skulle motverka detta syfte.
[sic!!] Dessutom bedömer PTS att tillsynen när det gäller undantagsföreskrifterna i sin helhet fungerar väl.

"Förvirrad? Allt klarnar i nästa avsnitt..."

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Om man ska gå med, eller om SSA ska attrahera personer som uppfattar historien som jag gör, så krävs det en del insyn. Man undrar vilka är personerna som nu styr? Hur jobbar de? Hur behandlar de andra amatörer och grenar av hobbyn de själva inte är intresserade av? Förslaget att göra SSA:s förum öppet för läsning kan vara ett steg i den riktningen.

Är detta vad ni vill ha så kan glömma det eftersom ytterst få av funktionärerna är aktiva på forumet.
Av styrelsen är det endast ordförande som på liknande sätt som här på ham.se gör sin stämma hörd. Det ska DZB ha credd för även om han är ensam. Eller får ingen annan uttala sig i intressanta frågor?
Alltså kan du/ni inte få svar på ovan citerade frågor ens om hela ssa-forumet öppnades. Det enda öppna inlägg som finns, som dåvarande ordförande IMJ skrev när forumet startades, tycker jag beskriver något som är en drömvärld.

För övrigt så är SSA den av IARU ursedd svenska företrädaren för er alla. Att ni åker snålskjuts kan man tycka om man vill, det bryr sig nog inte ickemedlemmen om ändå.

men regel nr 1 är nog att vill man kunna påverka en förening får man nog finna sig i att bli medlem.
 
Tycker du inte att det du skriver är löjligt? Vilja dölja.

Stöd föreningen istället så känner du att du gör rätt när du ansöker om tex 5 Mhz som man förhandlat fram eller andra saker där föreningen jobbar i vår sak.
Jag vet inte om du har varit medlem tidigare om så är fallet så vet du ju redan vas SSA är, att titta vad som skrivs i ett medlemsforum att få sina QSL kort att få QTC är MEDLEMS förmåner,
Jag tror inte du går i konkurs om du skulle betala medlemsavgiften, skulle inte föreningen passa dig så kan du ju begära utträdde igen, och se avgiften som ett litet tack för vad SSA gör för icke medlemmar.

SSA må ligga bakom mycket bra, men gällande 5 MHz har du fel. Som jag skrivit på SSA (se nedan) så är det till större delen andra krafter som ligger bakom 5 MHz

"Det är jättekul och intressant med 5 MHz, men vad jag vet är det flera krafter än SSA som ligger bakom det hela. Jag är redan igång både med digimode och SSB/CW. Det som Tore skriver om att vi måste vara ytterst noggranna med hur vi beter oss och inte sötra primära användare är EXTREMT viktigt

Jag kan oxå tipsa om att NRRL har sambandsövning ikväll 18-21 varvid flera stationer kommer vara QRV både analogt och digimode (Min Winlink RMS station deltar i övningen)

73 de SM0TSC - Johan"
 
Räcker det att mejla till kansliet/medlemsservice, någon som vet?

Jag hade en långsam e-postväxling med kansliet under ett halvår om en ändring och fick lite svävande svar om att de inte visste och senare att de skulle fixa det. Inte förrän jag tappade tålamodet och sa några väl valda ord gick det plötsligt att ordna på en eftermiddag...
 
Är detta vad ni vill ha så kan glömma det eftersom ytterst få av funktionärerna är aktiva på forumet.
Av styrelsen är det endast ordförande som på liknande sätt som här på ham.se gör sin stämma hörd. Det ska DZB ha credd för även om han är ensam. Eller får ingen annan uttala sig i intressanta frågor?
Alltså kan du/ni inte få svar på ovan citerade frågor ens om hela ssa-forumet öppnades. Det enda öppna inlägg som finns, som dåvarande ordförande IMJ skrev när forumet startades, tycker jag beskriver något som är en drömvärld.

Ok det var synd och tråkigt att höra. Men det borde ändå vara möjligt att bilda sig en bättre uppfattning om hur det står till genom att läsa medlemmarnas inlägg.

Dock är frågan om SSAs forum nån fråga som allt hänger på. Det var ett exempel på vad som skulle kunna få mig intresserad, kanske t.o.m. attraherad. Dock har det som sagt vart så mycket genom åren och tydligen finns det fortfarande frågetecken, att det troligen skulle krävas mer för min del. För andra kanske det skulle räcka. För vissa skulle även SM4IVE:s förslag om ett provmedlemskap kunna vara en god idé. Alla är vi olika.
 
När jag blev amatör för några år sedan såg jag det som självklart att bli medlem i SSA. Jag skrev några inlägg i forumet och läste desto mer med god behållning. Sen kom finanskriser 2008/2009 och jag blev arbetstlös. Istället började jag som 35:åring att studera till läkare och därmed byta bana totalt. Eftersom min fru också är student, och vi har två barn så valde jag bort SSA som utgift i min årliga budget.

Jag kunde dock till min stora glädje fortfarande läsa i SSA:s forum och se hur saker och ting utveckalde sig. Men i och med det senaste tjafset där så har jag blivit avstängd och kan nu inte längre läsa, och heller inte komma åt mina egna inlägg, trots att jag är klassificerad som "registrerad medlem".

Jag tycker faktiskt att de som en gång varit medlemmar och har skrivit inlägg åtminstone borde ha tillträde tilll de trådar de själv varit deltagande i. Om inte skrivrättigheter, så åtminstone läsrättigheter. Jag har ju idag inte en susning om nåt jag skrivit har genererat en reaktion på något sätt (förmodligen inte, men ändå...)

Sen är jag också en stor förespråkare av öppenhet, så jag skulle föreslå följande:

1. Öppna SSA:s forum så att alla kan läsa. Man kan kräva krav på registering för detta utan problem.

2. Skapa ett gästforum för där man kan skriva och läsa utan att behöva registrera sig.

Jag är själv administratör för ett forum med samma forum-motor som SSA använder, och jag vet att detta går att göra med 5 minuters jobb utan problem.
 
till ODUR

Hej !jJag såga att du inte kommer in på SSA.se. Är du medlem kommer du in med
ditt ocrnr på QTC. Därefter kör du med ditt eget användarnamn och ditt eget lösenord. Välkommen!
Det finns ingen medlem som inte har tillgång till medlemsforumet.

SM0DZB Tore SSA ordförande
 
Om jag fattat det rätt så är SSA tilldelade uppgiften av PTS att hålla med ett register över alla sändareamatörer.

maila in din adressändring till hq@ssa.se

Ahh, okej. Tack XUN.
Drar iväg ett mail med adressändringen så får vi se vad som händer...
 
Om jag fattat det rätt så är SSA tilldelade uppgiften av PTS att hålla med ett register över alla sändareamatörer.

Vad PTS tilldelade SSA var att föra ett register över utdelade anropssignaler så att det inte uppstod dubletter. Register över sändareamatörer var man inte intresserade av från PTS sida.

Då SSA inte är någon myndighet så kan man ej heller samköra sina register mot befolkningsregistret och saknar därmed möjlighet att hålla callbooken aktuell. Hur många avlidna finns det i callbooken? Genom att ett aktuellt register över sändareamatörer saknas så är det också omöjligt att veta hur många amatörer som finns i landet.
 
Last edited:
Angående SSA:s hemsida, tycker jag RSGB:s sida är ett bra föredöme. Allmän information tillgänglig för alla, men med en medlemssida bara öppen för medlemmar. Bra kompromiss tycker jag.
 
Angående SSA:s hemsida, tycker jag RSGB:s sida är ett bra föredöme. Allmän information tillgänglig för alla, men med en medlemssida bara öppen för medlemmar. Bra kompromiss tycker jag.

Dock finns det inget forum på "members only" sidorna!
 
svar till SM3SWO

Jag har gjort tre tappra försök att gå med i SSA.. Genom att knappa in namn och adress på därför avsedd plats på ssa.se Det funkar inte. Jag vet inte om det skall vara så. Jag tycker det är extremt dumt att det inte gör det. Jag har hört från andra att SSA kan ha problem att svara på mail. Så det kan ju vara det som är felet. Folk som inte får svar på frågor angående utbildningsmaterial och liknande. Men det kanske skall vara så. Föreningen är ju trots allt på väg att försvinna som det ser ut.

hej jag har nu kollat med kansliet varför du inte kom med som medlem. Felet berodde på en felaktig adress. Så handlingarna kom i retur. Alltså ett
mänskligt misstag. Vi bleklagar felet! Du är välkommen som medlem!
73 de Tore SM0DZB
 
Back
Top