SSA - Förening i behov av Perestrojka

Hej,
Jag upplever att det fungerar helt OK med SSA och den registerroll man har. De som leder SSA lägger ner ett enormt arbete vilket jag tror att inte de som klagar skulle orka.

Jag vill ge styrelsen en loge och jag hoppas man inser att det alltid finns ett fåtal som gnäller och att ni låter klagomålen rinna av er.

Vi måste alla amatörer också se positivt på den frihet som PTS har gett oss och inte klaga på detta. Problem som målas upp som skulle mynna ut i ren anarki är teoretiska och har ingen verklighetsförankring. I alla fall inte i betydande mängd.

Vi måste uppskatta friheten och utöva den med ansvar.

Mvh
Per
 
Mycket av gnället kanske är åldersrelaterat? Exempelvis pensionärer vars vardag känns tom och innehållslös, och ett gräl på ssa.se eller ham.se piggar upp. :)

För det är väl knappast de (få) yngre amatörerna som står för kritiken och det negativa som sägs om SSA?

------------------------------------------------------------
Angående liknelsen med folk på läktaren och spelare på planen.

Det är väl också ganska typiskt att de på läktaren ALLTID vet bättre hur spelet (=verksamheten) ska drivas på det RÄTTA SÄTTET. Väldigt få av dessa är dock beredd att personligen engagera sig.
 
Last edited:
En loge! Vad har de att gömma som inte ryms i den vanliga garderoben ;)

Nu är det väl så att ett flertal lämnat stadion och inte längre bryr sig vad SSA gör!

Visst får de arbeta så idogt de ids - synd bara att det inte märks!
 
Last edited:
Vad PTS tilldelade SSA var att föra ett register över utdelade anropssignaler så att det inte uppstod dubletter. Register över sändareamatörer var man inte intresserade av från PTS sida.

Innebär det då att det inte finns registrerat någonstans att jag är sändareamatör?
 
Jag tror att generationsklyftorna märks generellt när vi diskuterar vår hobby..

Självklart så är det skillnad på dom som tog sitt cert före 1961 :)
Dom fick ju lära sig att följa regler och bestämmelser till punkt och pricka :)

En del av dom som blev 'amatörer' efter 1961 tyckte inte att man behövde följa några regler, man får göra som man själv vill :mad:

Den som hade den bästa färstärkare-micken med eckho och det starkaste slutsteget var BÄST :rolleyes:

Många har kvar den inställningen :mad:

Eller .... ?
 
Det var också bättre förr när man fick lämna in intyg från respekterade personer i samhället på att man var en hedervärd person innan man fick ta cert. Många fick också sitta i förhör hos farbror blå så att man kunde bevisa att var en god medborgare. Hade man kanske lite för avvikande politisk åsikt åt höger eller vänster blev det inte tal om att man fick ta cert.. Ja det va på den gamla goda tiden det.. ;)
 
"... dom som tog sitt cert före 1961"

1961, vad refererar du till? Hände något speciellt då?

/Janne
 
"... dom som tog sitt cert före 1961"

1961, vad refererar du till? Hände något speciellt då?

/Janne

I mitten av 1961 så införde Kungliga post och Telestyrelsen något som kallades för Medborgarbandet i sverige. :rolleyes:
 
Last edited:
Ja vad ska man säga!! Det blir säkert många frågor på årsmötet bort ur den här tråden.. - Räcker en vecka i Eskilstuna!??
 
Innebär det då att det inte finns registrerat någonstans att jag är sändareamatör?

Du finns registrerad i SM Callbook! SSA gör ett stort arbete för att hålla denna aktuell men det är ingen lätt uppgift då de ej får in uppgifter automatiskt när någon flyttar eller avlider.

PTS inställning till ett register på sändareamatörer kan du läsa om här under avsnitt 4 övriga synpunkter på sid. 15. http://www.pts.se/upload/Remisser/2012/Radio/11-10858-remissammanstallning-o-analys.pdf
 
Last edited:
Du finns registrerad i SM Callbook! SSA gör ett stort arbete för att hålla denna aktuell men det är ingen lätt uppgift då de ej får in uppgifter automatiskt när någon flyttar eller avlider.

PTS inställning till ett register på sändareamatörer kan du läsa om här under avsnitt 4 övriga synpunkter på sid. 15. http://www.pts.se/upload/Remisser/2012/Radio/11-10858-remissammanstallning-o-analys.pdf

Själva poängen med "undantag från tillståndsplikt" är att undvika företeelser som registrering och spårbarhet. Tittar man på andra radioanvändningar i föreskriften är de sådana att de arbetar på frekvenser och med sådana effektnivåer att internationella störningar inte kan förekomma. Att undanta amatörradion i Sverige från tillståndsplikt är ett avsteg från den praxis som förekommer internationellt, och på att man från myndighetshåll inte fäster speciellt mycket betydelse för amatörradiotjänsten.

I Danmark har man i och för sig gjort på ett liknande sätt, men där är kopplingen mellan signal och adress intagen i bestämmelserna, vilka är betydligt mer detaljerade samt överensstämmer i högre grad med internationell praxis:

http://www.edr.dk/Files/Filer/Nyttige oplysninger for amatorer/bekendtgoerelse pr. 1-6-12.pdf

"Stk. 2. Udstedelse af et kaldesignal er betinget af, at anvendelsen
af radiofrekvenserne er knyttet til en dansk adresse,
hvorfra frekvensanvendelsen normalt sker."


73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Måste säga att senaste "nyheten" på SSA's forum om den andrionye "artisten" och hans familjeförhållanden var väl senaste lågmärket av webredaktören? när man betänker sig att:

1) Inte hade så mycket med amatörradio att göra
2) "Artisten" i fråga har klart och tydligt gått ut i media med att hen inte ville redogöra för sina familjeförhållanden.

Snyggt SSA, verkligen snyggt :-(
 
SSA - Förening i behov av Perestrojka

Japp, där hittade vi något mycket viktigt vi kan kritisera SSA för! ;-)
 
SSA

Japp, där hittade vi något mycket viktigt vi kan kritisera SSA för! ;-)

Precis - dessutom kommer det från någon, som inte är medlem i SSA. Han kan inte ens hota med utträde. Det blev inte ens en fis i en gastank :D

Kjell, PB3SM - SM6CPI
 
Jag tyckte att det var trevligt med kopplingen till Janne SM3CER. Håller med SA5A. Det gäller tydligen att fånga varje tillfälle att kritisera SSA. Hmmmm.

73 Leif SM5KNV
 
OK, om man bara läser den där artikeln, har du en poäng, vvg! Samtidigt finns all sådan där ID-info spridd, t.ex. på Wikipedia. Jag förutsätter också att webbredaktören stämt av med CER.
 
Vad har -CER med "artistens" önskan att inte få sina familjerelationer att göra? Om webredaktören vill "hylla" -CER ska han inte göra övervåld på "artistens" önskan. Webredaktören borde genast radera artiklen och be "artisten" om ursäkt! Eller tänker redaktören ta ansvar för ev illdåd i framtiden?

Att det finns vissa uppgifter på andra ställen innebär inte att man ska tydliggöra det hela.
 
Back
Top